Δευτέρα 23 Ιουλίου 2012

ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΔΕΝ ΘΥΣΙΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΦΙΕΡΩΝΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΜΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΑΓΟΡΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΤΙΜΩΡΙΑ

Χ. Όταν είδε (ο Απολλώνιος ο Τυανεύς) κάποτε πολύ αίμα στον βωμό και πάνω του σφάγια, Αιγυπτιακά βόδια και μεγάλα γουρούνια, που κάποιοι τα έγδερναν και κάποιοι τα τεμάχιζαν, καθώς και δύο χρυσά αγγεία στολισμένα με θαυμάσια Ινδικά πετράδια, πλησίασε τον ιερέα και του είπε: «Κάποιος ευχαριστεί τον θεό με μεγαλοπρέπεια». Ο ιερέας του είπε: «Θα παραξενευτείς περισσότερο, αν μάθεις ότι αυτός που κάνει τέτοια θυσία δεν ζήτησε τίποτε ακόμη από τον θεό ούτε έμεινε εδώ τόσο καιρό όσο άλλοι ούτε γιατρεύτηκε ποτέ από τον θεό ούτε έχει αποκτήσει ό,τι ήρθε να ζητήσει, γιατί, όπως φαίνεται, μόλις χθες έφτασε και κάνει αυτές τις πλούσιες θυσίες. Λέει πως θα κάνει πολύ μεγαλύτερες θυσίες και μεγαλύτερες προσφορές, αν τον δεχτεί ο Ασκληπιός.
Είναι πάρα πολύ πλούσιος. Η περιουσία του στην Κιλικία ξεπερνάει όλων των άλλων μαζί. Παρακαλάει τον θεό να του ξαναδώσει το ένα μάτι του που έχει χάσει».
Ο Απολλώνιος έστρεψε τα μάτια του στη γη, όπως συνήθιζε όταν είχε γεράσει, και ρώτησε: «Πώς τον λένε;»
Όταν άκουσε την απάντηση, είπε: «Νομίζω, ιερέα, πως δεν πρέπει να δεχτείτε τον άνθρωπο τούτο στο ιερό, γιατί έχει έρθει μιασμένος και για ό,τι έπαθε αιτία είναι η ανηθικότητά του. Το να θυσιάζει με πολυτέλεια προτού ευεργετηθεί από τον θεό, δεν ταιριάζει σε κάποιον που κάνει θυσία, αλλά σε αυτόν που θέλει να απαλλαγεί από τα ανόσια και απεχθή έργα του».
Τούτα είπε ο Απολλώνιος και ο Ασκληπιός παρουσιάστηκε τη νύχτα στον ιερέα και του είπε: «Ο τάδε να φύγει μαζί με τα πράγματα του, γιατί δεν είναι άξιος να έχει ούτε το άλλο μάτι του». Ο ιερέας έκανε έρευνα γι' αυτό τον άνθρωπο και έμαθε πως η γυναίκα του Κίλικα εκείνου είχε κόρη από τον πρώτο γάμο της, την οποία αυτός ερωτεύτηκε και είχε μαζί της σχέσεις ακόλαστες και μάλιστα φανερά. Η μητέρα τους έπιασε στο κρεβάτι και ορμώντας πάνω τους, έβγαλε με τις πόρπες της το ένα μάτι του συζύγου ενώ της κόρης και τα δύο.
XI. Φιλοσοφική άποψη του Απολλώνιου ήταν η αποφυγή υπερβολών στις θυσίες και τα αφιερώματα. Επειδή κάποτε, μετά την εκδίωξη του Κίλικα, συγκεντρώνονταν περισσότεροι στο ιερό, ρώτησε τον ιερέα: «Άραγε είναι οι θεοί δίκαιοι;» «Δικαιότατοι», του είπε. «Συνετοί;» «Υπάρχει κανείς πιο συνετός από τους θεούς;» «Γνωρίζουν όσα συμβαίνουν στους ανθρώπους ή δεν έχουν ιδέα;» «Σ' αυτό κυρίως πλεονεκτούν οι θεοί», απάντησε ο ιερέας, «σε σύγκριση με τους ανθρώπους, ότι δηλαδή οι άνθρωποι εξαιτίας αδυναμίας δεν γνωρίζουν ούτε όσα τους αφορούν, ενώ οι θεοί γνωρίζουν και των ανθρώπων και τα δικά τους». «Όλα αυτά, ιερέα», είπε ο Απολλώνιος, «είναι άριστα και αληθέστατα. Επειδή λοιπόν ξέρουν τα πάντα, νομίζω πως όποιος έρχεται στους θεούς και ξέρει πως είναι ενάρετος πρέπει να κάνει την εξής ευχή: Θεοί, δώστε μου ό,τι πρέπει να πάρω. Διότι στους καλούς, ιερέα, οφείλονται καλά, στους κακούς τα αντίθετα, και οι θεοί, που ευεργετούν εκείνον που θα βρουν υγιή και απρόσβλητο από την κακία, τον στέλνουν πίσω αφού τον στεφανώσουν, όχι με χρυσά στεφάνια, αλλά με όλα τα καλά. Αντίθετα, όποιον στιγματισμένο και διεφθαρμένο δουν τον εγκαταλείπουν στην τιμωρία και του δείχνουν οργή τόσο πιο μεγάλη, όσο μεγάλο ήταν και το θράσος του να έρθει στο ιερό χωρίς να είναι καθαρός».
Συνάμα, στρέφοντας τα μάτια του προς τον Ασκληπιό, είπε: «Φιλοσοφείς, Ασκληπιέ, την άρρητη φιλοσοφία που σου ταιριάζει, αν δεν επιτρέπεις στους κακούς να έρχονται εδώ, ακόμη κι αν σου φέρνουν όλα τα πλούτη από τις Ινδίες και τις Σάρδεις. Αυτοί δεν θυσιάζουν και δεν αφιερώνουν για να τιμήσουν τους θεούς, αλλά για να εξαγοράσουν την τιμωρία, κάτι που δεν επιτρέπετε εσείς που είστε δικαιότατοι».
ΦΙΛΟΣΤΡΑΤΟΣ – ΑΠΑΝΤΑ – ΤΑ ΕΣ ΤΟΝ ΤΥΑΝΕΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΝ

3 σχόλια:

Γεώργιος Παπασημάκης είπε...

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ! ΕΥΓΕ ΕΛΛΗΝ!

Ανώνυμος είπε...

(ΚΥΔΙΣΤ' ΑΘΑΝΑΤΩΝ, ΠΟΛΥΩΝΥΜΕ, ΠΑΓΚΡΑΤΕΣ ΑΙΕΙ, ΖΕΥ, ΦΥΣΕΩΣ ΑΡΧΗΓΕ, ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΚΥΒΕΡΝΩΝ, ΧΑΙΡΕ. ΣΕ ΓΑΡ ΠΑΝΤΕΣΣΙ ΘΕΜΙΣ ΘΝΗΤΟΙΣΙ ΠΡΟΣΑΥΔΑΝ. ΕΚ ΣΟΥ ΓΑΡ ΓΕΝΟΣ ΕΣΜΕΝ, ΗΧΟΥ ΜΙΜΗΜΑ ΛΑΧΟΝΤΕΣ ΜΟΥΝΟΙ, ΟΣΑ ΖΩΕΙ ΤΕ ΚΑΙ ΕΡΠΕΙ ΘΝΗΤ' ΕΠΙ ΓΑΙΑΝ. ΤΩι ΣΕ ΚΑΘΥΜΝΗΣΩ ΚΑΙ ΣΟΝ ΚΡΑΤΟΣ ΑΙΕΝ ΑΕΙΔΩ. ΣΟΙ ΔΗ ΠΑΣ ΟΔΕ ΚΟΣΜΟΣ, ΕΛΙΣΣΟΜΕΝΟΣ ΠΕΡΙ ΓΑΙΑΝ ΠΕΙΘΕΤΑΙ, Ηι ΚΕΝ ΑΓΗιΣ ΚΑΙ ΕΚΩΝ ΥΠΟ ΣΕΙΟ ΚΡΑΤΕΙΤΑΙ ΤΟΙΟΝ ΕΧΕΙΣ ΥΠΟΕΡΓΟΝ ΑΝΙΚΗΤΟΙΣ ΕΝΙ ΧΕΡΣΙΝ ΑΜΦΗΚΗ, ΠΥΡΟΕΝΤ' ΑΙΕΙΖΩΟΝΤΑ ΚΕΡΑΥΝΟΝ ΤΟΥ ΓΑΡ ΥΠΟ ΠΛΗΓΗΙΣ ΦΥΣΕΩΣ ΠΑΝΤ' ΕΡΡΙΓΑΣΙΝ. Ωι ΣΥ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΙΣ ΚΟΙΝΟΝ ΛΟΓΟΝ, ΟΣ ΔΙΑ ΠΑΝΤΩΝ ΦΟΙΤΑΙ, ΜΙΓΝΥΜΕΝΟΣ ΜΕΓΑΛΟΙΣ ΜΙΚΡΟΙΣ ΤΕ ΦΑΕΣΣΙ ΩΣ ΤΟΣΣΟΣ ΓΕΓΑΩΣ ΥΠΑΤΟΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΔΙΑ ΠΑΝΤΟΣ, ΟΥΔΕ ΤΙ ΓΙΓΝΕΤΑΙ ΕΡΓΟΝ ΕΠΙ ΧΘΟΝΙ ΣΟΥ ΔΙΧΑ, ΔΑΙΜΟΝ, ΟΥΤΕ ΚΑΤ' ΑΙΘΕΡΙΟΝ ΘΕΙΟΝ ΠΟΛΟΝ ΟΥΤ' ΕΝΙ ΠΟΝΤΩι ΠΛΗΝ ΟΠΟΣΑ ΡΕΖΟΥΣΙ ΚΑΚΟΙ ΣΦΕΤΕΡΗιΣΙΝ ΑΝΟΙΑΙΣ. ΑΛΛΑ ΣΥ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΑ Τ' ΕΠΙΣΤΑΣΑΙ ΑΡΤΙΑ ΘΕΙΝΑΙ, ΚΑΙ ΚΟΣΜΕΙΝ Τ’ΑΚΟΣΜΑ ΚΑΙ ΟΥ ΦΙΛΑ ΣΟΙ ΦΙΛΑ ΕΣΤΙΝ ΩΔΕ ΓΑΡ ΕΙΣ ΕΝ ΠΑΝΤΑ ΣΥΝΗΡΜΟΚΑΣ ΕΣΘΛΑ ΚΑΚΟΙΣΙΝ, ΩΣΘ' ΕΝΑ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ ΠΑΝΤΩΝ ΛΟΓΟΝ ΑΙΕΝ ΕΟΝΤΑ, ΟΝ ΦΕΥΓΟΝΤΕΣ ΕΩΣΙΝ ΟΣΟΙ ΘΝΗΤΩΝ ΚΑΚΟΙ ΕΙΣΙ, ΔΥΣΜΟΙΡΟΙ, ΟΙ Τ' ΑΓΑΘΩΝ ΜΕΝ ΑΕΙ ΚΤΗΣΙΝ ΠΟΘΕΟΝΤΕΣ ΟΥΤ' ΕΣΟΡΩΣΙ ΘΕΟΥ ΚΟΙΝΟΝ ΝΟΜΟΝ ΟΥΤΕ ΚΛΥΟΥΣΙΝ, Ωι ΚΕΝ ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΙ ΣΥΝ ΝΩι ΒΙΟΝ ΕΣΘΛΟΝ ΕΧΟΙΕΝ, ΑΥΤΟΙ Δ' ΑΥΘ' ΟΡΜΩΣΙΝ ΑΝΟΙ ΚΑΚΟΝ ΑΛΛΟΣ ΕΠ' ΑΛΛΟ, ΟΙ ΜΕΝ ΥΠΕΡ ΔΟΞΗΣ ΣΠΟΥΔΗΝ ΔΥΣΕΡΙΣΤΟΝ ΕΧΟΝΤΕΣ, ΟΙ Δ' ΕΠΙ ΚΕΡΔΟΣΥΝΑΣ ΤΕΤΡΑΜΜΕΝΟΙ ΟΥΔΕΝΙ ΚΟΣΜΩι, ΑΛΛΟΙ Δ' ΕΙΣ ΑΝΕΣΙΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΟΣ ΗΔΕΑ ΕΡΓΑ ΕΠ' ΑΛΛΟΤΕΝ ΑΛΛΑ ΦΕΡΟΝΤΑΙ, ΣΠΕΥΔΟΝΤΕΣ ΜΑΛΑ ΠΑΜΠΑΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΤΩΝΔΕ ΓΕΝΕΣΘΑΙ. ΑΛΛΑ ΖΕΥ ΠΑΝΔΩΡΕ, ΚΕΛΑΙΝΕΦΕΣ, ΑΡΓΙΚΕΡΑΥΝΕ, ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΕΝ ΡΥΟΥ ΑΠΕΙΡΟΣΥΝΗΣ ΑΠΟ ΛΥΓΡΗΣ, ΗΝ ΣΥ, ΠΑΤΗΡ, ΣΚΕΔΑΣΟΝ ΨΥΧΗΣ ΑΠΟ, ΔΟΣ ΔΕ ΚΥΡΗΣΑΙ ΓΝΩΜΗΣ Ηι ΠΙΣΥΝΟΣ ΣΥ ΔΙΚΗΣ ΜΕΤΑ ΠΑΝΤΑ ΚΥΒΕΡΝΑΣ, ΟΦΡ’ ΑΝ ΤΙΜΗΘΕΝΤΕΣ ΑΜΕΙΒΩΜΕΘΑ ΣΕ ΤΙΜΗι, ΥΜΝΟΥΝΤΕΣ ΤΑ ΣΑ ΕΡΓΑ ΔΙΗΝΕΚΕΣ, ΩΣ ΕΠΕΟΙΚΕ ΘΝΗΤΟΝ ΕΟΝΤ', ΕΠΕΙ ΟΥΤΕ ΒΡΟΤΟΙΣ ΓΕΡΑΣ ΑΛΛΟ ΤΙ ΜΕΙΖΟΝ ΟΥΤΕ ΘΕΟΙΣ Η ΚΟΙΝΟΝ ΑΕΙ ΝΟΜΟΝ ΕΝ ΔΙΚΗι ΥΜΝΕΙΝ).
http://www.hellenicpantheon.gr/kleanthous.htm

Ανώνυμος είπε...

Των Αθανάτων όλων ενδοξώτερε, πολυώνυμε
και αιώνιε Παντοκράτορα
Ζεύ, της φύσεως αρχηγέ που τα πάντα κυβερνάς με το Νόμο,
χαίρε !
Γιατί σε εσένα πρέπει να απευθύνονται όλοι οι θνητοί.
Γιατί από εσένα βαστάει η γενιά μας
και εσύ είσαι που εδώρισες τη λαλιά μόνο σε εμάς
από όσα θνητά ζούν και κινούνται επάνω στη γή μας.
Για αυτό θα σε δοξάζω και πάντα την ισχύ σου θα υμνώ.
Σ’εσένα υπακούει όλος ο Κόσμος
που γύρω από την γή γυρίζει,
όπου κι αν τον πάς,
και με τη θέλησή του από εσένα κυβερνάται.
Και στ’ανίκητά σου χέρια όπλο κρατείς
δίκοπο, πυρόεντα και αιώνια ζωντανό τον κεραυνό
απ’του οποίου το κτύπημα γεννιούνται τα πάντα στη Φύση.
Μ’ αυτόν κατευθύνεις τον Παγκόσμιο Νόμο,
ο οποίος εγκατοικεί στα πάντα
και τα φωτίζει με μικρές ή μεγάλες λάμψεις.
Εσύ ο μέγας, ύπατος και αιώνιος βασιλεύς
που τίποτε επάνω στην γη, σοφέ Θεέ, δεν γίνεται δίχως εσένα
ούτε στων ουρανών την αιθέρια άκρη, ούτε στις θάλασσες,
εκτός από τα έργα των κακών
για τα οποία η ανοησία τους ευθύνεται.
Εσύ όμως και τα πράγματα μπορείς να αλλάζεις
και να κοσμείς τα άκοσμα και ό,τι σ’εχθρεύεται να τ’αγαπάς
Γι’ αυτό και συνένωσες αρμονικά σε συμφωνία
τα καλά και τα κακά
ώστε ένας να είναι ο Νόμος ο Αιώνιος
που από αυτόν απομακρύνονται και τον προσβάλλουν
όσοι από τους θνητούς είναι κακοί.
Οι δύσμοιροι ! που μόνο τα επίγεια αγαθά ποθούνε
και δεν κατανοούν τον θεϊκό Παγκόσμιο Νόμο, μήτε τον ακούνε
παρά το ότι αν το ‘καναν, θ’απολάμβαναν βίον ευτυχισμένο.
Μα αυτοί από άθλιες επιθυμίες παρασύρονται
πότε στη μία αισχρότητα και πότε στην άλλη,
οι μεν, έχοντες μανία για γρήγορη και ματωμένη δόξα
οι δε, στρεφόμενοι σε άκοσμες κερδοσκοπίες
και άλλοι σε πολυτέλειες και σε φιληδονίες.
Αλλά Ζεύ,
εσύ πολύδωρε, κεραυνοφόρε κάτοικε των σκοτεινών νεφών
τους ανθρώπους σώσε από την ελεεινή τους αμάθεια
και σκόρπισέ την μακριά από την ψυχή μας
χαρίζοντάς μας επίσης την σοφία στην οποία εσύ βασίζεσαι
και με Δικαιοσύνη τα πάντα κυβερνάς.
Την τιμή αυτή αν μας κάνεις
όμοια εμείς θ’ανταποδώσουμε
υμνώντας στο διηνεκές τα έργα Σου
όπως εμείς οι θνητοί οφείλουμε
διότι μήτε γι’ ανθρώπους
μήτε για Θεούς υπάρχει μεγαλύτερη τιμή
από το να υμνούν, όπως είναι δίκαιο,
τον Παγκόσμιο Νόμο.
Μεταφορά στα νέα Ελληνικά: Βλάσης Ρασσιάς

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου