Σάββατο, 16 Νοεμβρίου 2013

ΟΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΝΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν δώσει ονόματα πλανητικών θεοτήτων στις 7 ημέρες της εβδομάδος του σεληνιακού κύκλου.
Έτσι, η πρώτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στον Ήλιο Απόλλωνα (Κυριακή), η δεύτερη στην Σελήνη -Άρτεμις- (Δευτέρα), η τρίτη στον Άρη (Τρίτη), η τέταρτη στον Ερμή (Τετάρτη), η Πέμπτη στον Δία (Πέμπτη), η έκτη στην Αφροδίτη (Παρασκευή) και η έβδομη στον Κρόνο (Σάββατο).
Από τους Έλληνες οι ονομασίες των ημερών πέρασαν στους Ρωμαίους, χωρίς μεταβολές, αλλά μεταφρασμένες στην λατινική γλώσσα. Αργότερα τις συναντούμε και σε άλλες διαλέκτους.
Για παράδειγμα, η Δευτέρα ονομάζεται στα ιταλικά Lunedi από το Dies Lunae (ημέρα της Σελήνης), ενώ στα αγγλικά λέγεται Monday από την Μόνα, αρχαία ονομασία της Σελήνης.
Η Τρίτη ονομάζεται Martedi από Dies Martis (ημέρα του Άρη), ενώ στα αγγλικά λέγεται Tuesday προς τιμή του θεού του νόμου Tiw.
Η Τετάρτη ονομάζεται Mercoledi από το Dies Mercury (ημέρα του Ερμή), ενώ στα αγγλικά λέγεται Wednesday από τον αντίστοιχο θεό των Τευτόνων, τον Βόταν ή Οντίν.
Η Πέμπτη ονομάζεται Giovedi από το Dies Jovis (ημέρα του Δία), ενώ στα αγγλικά λέγεται Thursday από τον σκανδιναβό θεό Θορ.
Η Παρασκευή ονομάζεται Venerdi από το Dies Veneris (ημέρα της Αφροδίτης), ενώ στα αγγλικά λέγεται Friday και στα γερμανικά Freitag από την θεά του έρωτα Φρυγία, ταυτόσημη της Αφροδίτης.
Οι Άγγλοι ονομάζουν το Σάββατο Saturday από το Saturn day (ημέρα του Κρόνου), και λένε την Κυριακή Sunday από το Sun day (ημέρα του Ηλίου).
 ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ
Δευτέρα ……………………………ΗΜΕΡΑ ΣΕΛΗΝΗΣ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ.........ΣΕΛΗΝΙΑ
Τρίτη ……………………………….ΗΜΕΡΑ ΑΡΕΩΣ........................................ΑΡΕΙΑ
Τετάρτη …………………………….ΗΜΕΡΑ ΕΡΜΟΥ......................................ΕΡΜΙΑ
Πέμπτη …………………………….ΗΜΕΡΑ ΔΙΟΣ...........................................ΔΙΩΝΗ
Παρασκευή ………………………..ΗΜΕΡΑ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ.............................ΑΦΡΟΔΙΤΙΑ
Σάββατο …………………………...ΗΜΕΡΑ ΚΡΟΝΟΥ....................................ΚΡΟΝΙΑ
Κυριακή ……………………………ΗΜΕΡΑ ΗΛΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ.............ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ
ΟΙ ΜΗΝΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ         ΑΤΤΙΚΗ                 ΣΠΑΡΤΗ              ΔΕΛΦΟΙ
Ιανουάριος        ΓΑΜΗΛΙΩΝ         ΑΓΝΩΣΤΟΣ      ΔΑΔΑΦΟΡΙΟΣ
Φεβρουάριος     ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΩΝ   ΕΛΕΥΣΙΝΙΟΣ    ΠΟΙΤΡΟΠΙΟΣ
Μάρτιος             ΕΛΑΦΗΒΟΛΙΩΝ  ΓΕΡΑΣΤΙΟΣ      ΒΥΣΙΟΣ
Απρίλιος            ΜΟΥΝΥΧΙΩΝ       ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΣ    ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΣ
Μάιος                ΘΑΡΓΗΛΙΩΝ        ΔΕΛΧΙΝΙΟΣ      ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ
Ιούνιος             ΣΚΙΡΟΦΟΡΙΩΝ     ΦΛΙΑΣΙΟΣ        ΒΟΑΘΟΟΣ
Ιούλιος             ΕΚΑΤΟΜΒΑΙΩΝ    ΕΚΑΤΟΜΒΕΥΣ    ΙΛΑΙΟΣ
Αύγουστος       ΜΕΤΑΓΕΙΤΝΙΩΝ    ΚΑΡΝΕΙΟΣ       ΘΕΟΞΕΝΙΟΣ
Σεπτέμβριος      ΒΟΗΔΡΟΜΙΩΝ     ΠΑΝΑΜΟΣ        ΒΟΥΚΑΤΙΟΣ
Οκτώβριος        ΠΥΑΝΕΨΙΩΝ        ΗΡΑΣΙΟΣ          ΗΡΑΙΟΣ

Νοέμβριος        ΜΑΙΜΑΚΤΗΡΙΩΝ   ΑΠΕΛΛΑΙΟΣ      ΑΠΕΛΛΑΙΟΣ
Δεκέμβριος       ΠΟΣΕΙΔΕΩΝ         ΔΙΟΣΘΥΟΣ        ΑΓΝΩΣΤΟΣ
ΟΙ ΜΗΝΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν δώδεκα (12) μήνες, όπως έχουμε και εμείς σήμερα. Στην Αρχαία Αθήνα κάθε μήνας είχε 30 ημέρες (πλήρης μήνας) ή 29 ημέρες (κοίλος μήνας).
Οι μήνες αυτοί και οι αντιστοιχίες τους με τους σημερινούς αναφέρονται παρακάτω:
ΑΤΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Εκατομβαίων (30 ημέρες) 16 Ιουλίου - 15 Αυγούστου
Μεταγειτνιών (29 ημέρες) 16 Αυγούστου - 15 Σεπτεμβρίου
Βοηοδρομιών (30 ημέρες) 16 Σεπτεμβρίου - 15 Οκτωβρίου
Πυανεψιών (29 ημέρες) 16 Οκτωβρίου - 15 Νοεμβρίου
Μαιμακτηριών (30 ημέρες) 16 Νοεμβρίου - 15 Δεκεμβρίου
Ποσειδεών (29 ημέρες) 16 Δεκεμβρίου - 15 Ιανουαρίου
Γαμηλιών (30 ημέρες) 16 Ιανουαρίου - 15 Φεβρουαρίου
Ανθεστηριών (29 ημέρες) 16 Φεβρουαρίου - 15 Μαρτίου
Ελαφηβολιών (30 ημέρες) 16 Μαρτίου - 15 Απριλίου
Μουνιχιών (29 ημέρες) 16 Απριλίου - 15 Μαΐου
Θαργηλιών (30 ημέρες) 16 Μαϊου - 15 Ιουνίου
Σκιροφοριών (29 ημέρες) 16 Ιουνίου - 15 Ιουλίου
Η πρώτη ημέρα κάθε μήνα ονομαζόταν νουμηνία.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ= "κυριακή"
ΣΕΛΗΝΙΑ= "δευτέρα"
ΑΡΕΙΑ = "τρίτη"
ΕΡΜΙΑ= "τετάρτη"
ΔΙΩΝΗ= "πέμπτη"
ΑΦΡΟΔΙΤΙΑ= "παρασκευή"
ΚΡΟΝΙΑ= "σάββατο"

Καληαπέρα.

Σείριος είπε...

ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ! ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ!

Σείριος είπε...

Φίλοι μου, σε αυτήν την σελίδα, δεν δημοσιεύονται σχόλια που περιέχουν χαρακτηρισμούς, οι οποίοι μπορεί να προσβάλουν συνανθρώπους μας ή να προκαλέσουν έριδες και διαξιφισμούς που φυσικά δεν οδηγούν πουθενά.

Δεν είναι αυτός ο σκοπός της σελίδας.

Πείτε την γνώμη σας, τεκμηριώστε την και δεν χρειάζονται περιττά πράγματα.
Η γλώσσα μας είναι πάμπλουτη.

Ζητώ την κατανόηση σας.

Theseus Aegean είπε...

Οι Έλληνες στους Ελληνιστικούς χρόνους ειχαν δωσει ονόματα πλανητικών θεοτήτων στις 7 ημέρες της εβδομάδος.Προτού την υιοθέτηση της εβδομάδας υπήρχαν άλλοι τρόποι διαίρεσης του μήνα. Η προγενέστερη χρονική διαίρεση σην αρχαία Ελλάδα ήταν εκείνη των δέκα ημερών (τρία δεκαήμερα του μήνα). Ήταν μία περίοδος ανανέωσης, κατά την οποία οι Έλληνες συναντάν τους πολιτισμούς της Ανατολής (αιγυπτιακός, μεσοποταμιακός, περσικός, ινδικός, φοινικικός, συριακός, γηγενείς μικρασιατικοί πολιτισμοί, κ.α.) με τους οποίους βρίσκονται σε διαρκή αλληλεπίδραση, από την οποία προκύπτει ο ελληνιστικός. Η ελληνιστική κοινή, δηλαδή τα απλοποιημένα ελληνικά κυριαρχούν σε όλη την ανατολική Mεσόγειο και αναδεικνύονται στη διεθνή γλώσσα της εποχής αυτής. Είναι η εποχή των μεγάλων ελληνιστικών μοναρχιών και των συμπολιτειών, αλλά και της παρακμής και της πτώσης του πολιτικού συστήματος που είχε κυριαρχήσει και ακμάσει στην μητροπολιτική Ελλάδα και στις αποικίες της για περίπου 5 αιώνες, της πόλης-κράτους.

Ωστόσο, εύλογα ανακύπτουν ορισμένα ερωτήματα. Όπως τι το ιδιαίτερο έχει η επταδική διαίρεση; Ή γιατί ένας συγκεκριμένος πλανήτης αντιστοιχεί σε μια συγκεκριμένη ημέρα και πώς έγινε η αρχή της έναρξης των ημερών της εβδομάδας.Η ονομασίες των ημερών πιστεύετε οτι επηρεάστηκαν απο την Αστρολογία των Ελληνιστικών χρονών και τα κείμενα του Ερμή του Τρισμέγιστου.Κατά την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή εποχή οι διδασκαλίες του Ερμή του Τρισμέγιστου εξελληνίστηκαν και απέκτησαν έναν λιγότερο πρακτικό και πιο φιλοσοφικό χαρακτήρα, επικεντρωμένο στο μυστικισμό και την αλχημεία ως οδό για τη θεουργία. Έτσι προέκυψε ο Ερμητισμός, ως κίνημα των κατώτερων κοινωνικών τάξεων της κατεχόμενης Αιγύπτου, το οποίο διαδόθηκε ευρύτατα στη ρωμαϊκή Ανατολή κατά τους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες. Οι Έλληνες που είχαν σπουδάσει στην Αίγυπτο και αλλού ήταν γνώστες των γραπτών του Ερμή του Τρισμέγιστου, αλλά δε μιλούσαν ανοικτά για αυτά τηρώντας όρκους μυστικότητας.

Seeker Unknown είπε...

Εξαιρετικό, εξαιρετικό!!
Είχα επίσης διαβάσει σχετικά με τους μήνες στο wikipedia (γνωρίζω ότι αυτή η ιστοσελίδα *δεν* είναι εμπιστεύσιμη καθώς όποιος θέλει γράφει ότι να'ναι...) πως κάποιες χρονιές οι μήνες των Ελλήνων ήταν 11 αντί για 12 (ή 13 αντί για 12) επειδή προστίθετο ο μήνας του Ποσειδώνα. Αλλά απ'ότι βλέπω είχαν τελείως διαφορετικές τις μέρες του μήνα απ'ότι τις έχουμε εμείς τώρα.
Επίσης, κάθε μήνας είχε διάρκεια ενός Φεγγαριού, άμα δεν κάνω λάθος.

Πάντως, είναι πασιφανές το πως έχουνε διαστρεβλώσει ακόμη και το ημερολόγιο μας!
Χωρίς να χρειαστεί να αναφερθούν ονόματα και ούτω καθεξής, καλό είναι να καταλάβουμε όλοι ότι έχουνε γίνει αρκετοί πολέμοι και ότι οι νικητές είναι πάντα αυτοί που γράφουνε την ιστορία... Οι νικητές λοιπόν αντίστοιχα μπορούν να αλλάξουν, να επεξεργαστούν και να καταστρέψουν όχι μόνο την προϊστορία μας αλλά και το μέλλον μας!!
Είναι στο χέρι μας να ξυπνήσουμε και να δούμε πίσω από τα ψέματα!

ZEUS είπε...

Πραγματικά αξιόλογες πληροφορίες!

Ευχαριστώ!

Unknown είπε...

Δεν υπαρχει αιγυπτιακός, μεσοποταμιακός, περσικός, ινδικός, φοινικικός, συριακός, οπως δεν υπαρχει Κρητικος η πελοποννησιακος πολιτισμός Μόνο Ελληνικός...!

Το πρώτο όνομα της έγύπτου ήταν Αρκαδία (Αρκα-Δια) Τα ελληνικά τοπωνύμια στην Εγυπτο ακόμα υπάρχουν άθικτα,

Λυξορ = το όρος του φωτός, Σουεζ, (SUEZ) πίσω μπρος = ΖΕΥΣ

Συρία από το ΣΕΊΡΙΟΣ, Ιράκ παραφθορά του ΆΡΓΟΥΣ, Πόλης του Βασιλέως ΝΊΝΟΥ η ΝΙΝΕΥΉ,

Βαβυλώνα από το ΒΑΒΟΎΡΑ (φασαρία που κάνει η ΤΎΡΒΗ "Κυκλική κίνηση" (turbo)

Σημερινό ADEN από το όρος Ανταίο

Δεν υπάρχουν ούτε πολιτισμόί, ούτε γλώσσες....Μόνο παραφθορές του ελληνικού πολιτισμού και διάλεκτοι υπάρχουν

Υγεινετε

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Αρχειοθήκη ιστολογίου