Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΙΟΥΝΤΑΙ

Αρχαία Εφεσος
Ι.Όταν είδαν τον άνδρα στην Ιωνία και ενώ είχε φτάσει στην Έφεσο, ούτε οι χειρώνακτες δεν παρέμεναν στις δουλειές τους, αλλά τον ακολουθούσαν άλλος θαυμάζοντας τη σοφία του, άλλος την ομορφιά του, άλλος τον τρόπο ζωής του, άλλος τη συμπεριφορά του, άλλοι όλα αυτά μαζί. Σχετικά μ' αυτόν κυκλοφορούσαν πολλές φήμες, για παράδειγμα από το μαντείο της Κολοφώνας [Η Κολοφώνα ήταν πόλη της Ιωνίας, βορειοδυτικά της Εφέσου . Κοντά της υπήρχε περίφημος ναός και μαντείο του Απόλλωνα]. Και  μεταφέρθηκε η φήμη ότι είχε γίνει κοινωνός της σοφίας του και ήταν απόλυτα σοφός και άλλα παρόμοια, φήμες ακόμη από τα Δίδυμα και το ιερό της Περγάμου [Στα Δίδυμα της Μιλήτου υπήρχε ναός του Απόλλωνα, ενώ το ιερό της Περγάμου ήταν αφιερωμένο στον Ασκληπιό.]. Ο θεός προέτρεπε πολλούς που είχαν πρόβλημα υγείας να απευθυνθούν στον Απολλώνιο γιατί αυτό ήθελε ο ίδιος και ήταν αρεστό στις Μοίρες. Πήγαιναν να τον συναντήσουν και αντιπρόσωποι διαφόρων πόλεων προσφέροντας του τη φιλοξενία τους και ζητώντας τη συμβουλή του σχετικά με ίδρυση βωμών και αγαλμάτων. Ο Απολλώνιος όλα αυτά τα τακτοποιούσε, σε κάποιες περιπτώσεις με επιστολές και σε άλλες υποσχόμενος ότι θα πάει ο ίδιος. Πήγαν και αντιπρόσωποι της Σμύρνης, όμως δεν είπαν τι ήθελαν, αλλά τον παρακαλούσαν να επισκεφτεί την πόλη. Ρώτησε τότε τον απεσταλμένο τι χρειάζονταν απ' αυτόν και εκείνος απάντησε: «Να σε δούμε και να μας δεις». Ο Απολλώνιος είπε: «Θα έρθω και μακάρι να δώσουν οι Μούσες να με συμπαθήσετε και να σας συμπαθήσω».
II. Την πρώτη του ομιλία την έκανε προς τους Εφεσίους από τη βάση του ναού. Δεν ακολούθησε τη Σωκρατική μέθοδο, αλλά τους προέτρεψε ν' αποφεύγουν όλα τα άλλα και να μην δείχνουν ενδιαφέρον γι' αυτά και τους συμβούλεψε μόνο στη φιλοσοφία να αφιερωθούν και να γεμίσουν την Έφεσο με μελέτη και όχι με τη νωθρότητα και την υπεροψία που διαπίστωσε ότι υπήρχε εκεί. Διότι ήταν δοσμένοι στους χορευτές κι ενδιαφέρονταν για τους πυρρίχιους, κι όλος ο τόπος έβριθε από μουσική αυλών, από θηλυπρεπή υποκείμενα και θόρυβο. Αν και οι Εφέσιοι ακολούθησαν τη διδασκαλία του, δεν αδιαφόρησε για όλα αυτά, αλλά προσπαθούσε να τα εξαφανίσει και τα κατηγορούσε στους περισσότερους.
III. Τις άλλες ομιλίες του τις έκανε κάτω από τα δέντρα στις υπόστεγες στοές. Κάποτε που μιλούσε σχετικά με την κοινοκτημοσύνη και δίδασκε ότι τα μέλη της κοινωνίας πρέπει να αλληλοβοηθιούνται, πάνω στα δέντρα κάθονταν σπουργίτια σιωπηλά και μόνο ένα απ' αυτά πέταξε βγάζοντας φωνή σαν να ήθελε να παρακινήσει τα υπόλοιπα για κάτι. Αυτά, μόλις άκουσαν τη φωνή, σηκώθηκαν και πέταξαν φωνάζοντας κάτω από την καθοδήγηση του ενός. Ο Απολλώνιος συνέχισε την ομιλία του γιατί ήξερε τι έκανε τα σπουργίτια να πετάξουν. Δεν το εξήγησε όμως στους άλλους. Επειδή παρ' όλα αυτά όλοι σήκωσαν τα μάτια τους ψηλά κοιτάζοντας τα πουλιά και μερικοί από άγνοια θεώρησαν το περιστατικό αξιοπερίεργο, ο Απολλώνιος ξέφυγε από τη ροή του λόγου του και είπε: «Ένα παιδί, ενώ μετέφερε σιτάρι μέσα σε δοχείο, γλίστρησε. Στη συνέχεια συγκέντρωσε τους σπόρους απρόσεχτα και έφυγε, αφήνοντας πολλούς σκόρπιους στο τάδε στενό. Το σπουργίτι αυτό είχε την τύχη να δει το συμβάν και ήρθε να αναγγείλει και στα άλλα το απρόσμενο εύρημα και να τα καλέσει να συμφάγουν».
Οι περισσότεροι ακροάτες έφυγαν να πάνε εκεί, και ο Απολλώνιος συνέχισε να μιλάει σ' αυτούς που παρέμειναν συνεχίζοντας τον λόγο που είχε στο μυαλό του περί κοινοκτημοσύνης. Όταν ήρθαν και οι άλλοι, φωνάζοντας και γεμάτοι θαυμασμό, είπε: «Βλέπετε με πόση επιμέλεια τα σπουργίτια φροντίζουν το ένα το άλλο και χαίρονται μ' αυτή την κοινοκτημοσύνη. Εμείς απαξιούμε για κάτι τέτοιο κι αν δούμε κάποιον να μοιράζεται ό,τι έχει με άλλους, τον κατηγορούμε για σπατάλη, έπαρση και τα παρόμοια, ενώ αυτούς που φροντίζει τους λέμε παράσιτα και κόλακες. Και τι απομένει λοιπόν πέρα από το να κλειστούμε στο σκοτάδι σαν τα πουλιά που τρώνε και παχαίνουν, μέχρι να σκάσουμε από το πολύ φαΐ;»
ΦΙΛΟΣΤΡΑΤΟΣ - ΤΑ ΕΣ ΤΟΝ ΤΥΑΝΕΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΝ - ΒΙΒΛΙΟ Δ'

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Αρχειοθήκη ιστολογίου