Δευτέρα 10 Αυγούστου 2020

Ο ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΚΑΡΠΟΣ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ

ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΑΡΠΟΣ ΤΗΣ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ, ΝΑ ΤΙΜΑΣ ΤΟ ΘΕΙΟ ΚΑΤΑ ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ! (Πορφύριος)
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΑΝ ΤΟΥ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
Το Γράμμα προς Μαρκέλλαν είναι μια επιστολή τον φιλοσόφου Πορφυρίου προς την σύζυγό του, Μαρκέλλα. Ο φιλόσοφος, καθώς βρίσκεται μακριά από το σπίτι του σε κάποιο ταξίδι, γράφει στην σύζυγό του για να την παροτρύνει να συνεχίσει να εξασκεί την φιλοσοφία, ακόμη και τώρα που εκείνος λείπει και δεν μπορεί να της προσφέρει την καθοδήγησή του. Θα ζητήσει από την σύζυγό του να μην απομακρυνθεί από τις αρετές πού πρεσβεύει ο αληθινός φιλοσοφικός βίος και να μην παρασυρθεί από πάθη ή από λανθασμένες θεωρίες. Ολόκληρη η επιστολή είναι ένας προτρεπτικός λόγος προς τη σύζυγό του ώστε εκείνη να συνεχίσει να ζει σύμφωνα με τις επιταγές του φιλοσοφικού βίου πού διήγαν μαζί. Ταυτόχρονα το Γράμμα προς Μαρκέλλαν είναι ένας έπαινος της.
------------------------------
οὗτος γὰρ μέγιστος καρπὸς εὐσεβείας τιμᾶν τὸ θεῖον κατὰ τὰ πάτρια, οὐχ ὡς ἐκείνου προσδεομένου, ἀλλ᾽ ἀπὸ τῆς ἐκείνου εὐλαβεστάτης καὶ μακαρίας σεμνότητος εἰς τὸ σέβας αὐτοῦ ἐκκαλούμενον. βωμοὶ δὲ θεοῦ ἱερουργούμενοι μὲν οὐδὲν βλάπτουσιν, ἀμελούμενοι δὲ οὐδὲν ὠφελοῦσιν.
(Πορφύριος, Προς Μαρκέλλαν)
Αυτός είναι ο μεγαλύτερος καρπός της ευσέβειας, να τιμάς το θείο κατά τα πάτρια, όχι με την σκέψη ότι εκείνο έχει κάτι ανάγκη, αλλά ότι εκείνο, από της ευλαβεστάτης και μακαρίας σεμνότητάς του μας καλεί στο σέβας. Οι βωμοί του Θεού ιερουργούμενοι δεν βλάπτουν κανέναν, αμελούμενοι όμως κανέναν δεν ωφελούν.
Απόδοσις Ηλίας Σταματιάδης
--------------------------
Η συγκεκριμένη επιστολή θυμίζει έντονα το Βιβλίο Κ των Ηθικών Νίκομαχείων, όπου ο Αριστοτέλης αναφέρεται στον θεωρητικό βίο. Και οι δυο φιλόσοφοι θεωρούν τον θεωρητικό βίο και την άσκηση της νοητικής δραστηριότητας κοπιαστικό έργο πού απαιτεί αφοσίωση και σκληρές δοκιμασίες. Όμως μέσα από τον βίο αυτόν ο άνθρωπος - φιλόσοφος μπορεί να ξεπεράσει την ανθρώπινη υπόστασή του και να ανέλθει σε ένα ανώτερο επίπεδο.
Η φιλοσοφία είναι τόσο για τον Αριστοτέλη όσο και για τον Πορφύριο ο μόνος δρόμος προς το Θείο. Βεβαίως όλοι οι άνθρωποι δεν μπορούν να διάγουν αυτόν τον βίο, γι' αυτό και οι δυο φιλόσοφοι διαχωρίζουν τρία είδη βίων ή νόμων και στην κορυφή βάζουν το νόμο τον Θεού ή τον Θεωρητικό βίο.
Βασική ιδιότητα και για τους δυο είναι η αυτάρκεια που επιτρέπει στον φιλόσοφο να είναι ανεξάρτητος από τους άλλους ανθρώπους.
Βασιζόμενοι στα παραπάνω φαίνεται πως ο Πορφύριος είχε δεχτεί και αριστοτελικές επιρροές.
https://hellenictheology.gr/ , https://www.pdcnet.org/
...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου