Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

ΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΕΙΣΕ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΕΠΙΤΕΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΤΥΡΟ

7. Κατόπιν ο Αλέξανδρος ξεκινώντας από την Μάραθο κατέλαβε την Βύβλο, που παραδόθηκε, και την Σιδώνα μετά από πρόσκληση των ίδιων των Σιδωνίων, που μισούσαν τους Πέρσες και τον Δαρείο. Από εκεί, προχώρησε για την Τύρο. Στο δρόμο, τον πέτυχαν πρέσβεις των Τυρίων· τους είχαν στείλει οι συμπολίτες τους που αποφάσισαν να κάνουν ό,τι πει ο Αλέξανδρος. Αυτός επαίνεσε την πόλη και τους πρέσβεις (γιατί ήταν επιφανείς Τύριοι και ανάμεσά τους ο γιος του βασιλιά των Τυρίων, Αζέμιλκου, που ακολουθούσε τη θαλάσσια πορεία του Αυτοφραδάτη) και τους διέταξε να γυρίσουν πίσω και να πουν στους συμπολίτες τους ότι θα ήθελε να επισκεφτεί την Τύρο και να θυσιάσει στον Ηρακλή.

Στην Τύρο υπάρχει το πιο παλιό ιερό του Ηρακλή που θυμούνται οι άνθρωποι, όχι όμως του Ηρακλή από το Άργος, του γιου της Αλκμήνης. Γιατί ο Ηρακλής τιμάται στην Τύρο πολλές γενιές πριν ξεκινήσει ο Κάδμος από τη Φοινίκη, χτίσει τη Θήβα και γεννήσει τη Σεμέλη, από την οποία γεννήθηκε ο γιος του Δία, ο Διόνυσος. [...] Ο Αλέξανδρος εννοούσε ότι ήθελε να θυσιάσει σ' αυτόν τον Ηρακλή, της Τύρου. Οι πρέσβεις ανακοίνωσαν αυτά στην πόλη τους· οι Τύριοι αποφάσισαν να ικανοποιήσουν όλες τις άλλες επιθυμίες του Αλεξάνδρου, αλλά να μη δεχτούν ούτε κάποιον Πέρση, ούτε κάποιον Μακεδόνα στην πόλη. Τους φάνηκε ότι αυτή ήταν η καλύτερη απόφαση που θα μπορούσαν να πάρουν εκείνη την στιγμή, που δεν είχε κριθεί ακόμα η τύχη του πολέμου. 

Μόλις ο Αλέξανδρος έμαθε τι είπαν οι Τύριοι, έστειλε πίσω τους πρέσβεις εξοργισμένος. Μετά κάλεσε σύσκεψη στην οποία πήραν μέρος οι σύντροφοί του, οι αρχηγοί της στρατιάς, οι αρχηγοί των ταγμάτων και οι ίλαρχοι και τους είπε τα ακόλουθα.

"Φίλοι και σύμμαχοι, βλέπω ότι η πορεία μας προς την Αίγυπτο δεν είναι ασφαλής, όσο οι Πέρσες επικρατούν στην θάλασσα. Ούτε είναι ασφαλές να συνεχίσουμε την καταδίωξη του Δαρείου, όσο έχουμε πίσω μας την αφερέγγυα πόλη της Τύρου και οι Πέρσες κατέχουν την Κύπρο και την Αίγυπτο. Θα έχουμε προβλήματα κυρίως στην Ελλάδα. Αν οι Πέρσες επανακτήσουν την κυριαρχία των παραλίων, ενώ εμείς θα προχωρούμε εναντίον της Βαβυλώνας και του Δαρείου, θα μεταφέρουν με μεγαλύτερες δυνάμεις τον πόλεμο στην Ελλάδα. Εκεί από την μια η Σπάρτη μας πολεμά ανοιχτά, από την άλλη την Αθήνα την ελέγχουμε προς το παρόν περισσότερο εξαιτίας του φόβου της και λιγότερο επειδή μας συμπαθεί. Αν όμως καταστρέψουμε την Τύρο, όχι μόνο θα επικρατήσουμε σε ολόκληρη την Φοινίκη, αλλά και το πιο σημαντικό και πιο αξιόμαχο κομμάτι του περσικού ναυτικού, το φοινικικό, θα περάσει προφανώς στα χέρια μας. Γιατί οι Φοίνικες κωπηλάτες και ναύτες δεν θα ανεχτούν όσο οι πόλεις τους είναι στα χέρια μας, να διακινδυνεύουν στην θάλασσα για άλλους. Μετά από αυτά και η Κύπρος θα περάσει εύκολα στο πλευρό μας, ή επίσης εύκολα θα καταληφθεί. Αν διασχίζουμε την θάλασσα με τα φοινικικά και τα μακεδονικά πλοία και κατέχουμε την Κύπρο, θα είμαστε σίγουροι για την εκστρατεία μας στην Αίγυπτο. Κι αν πάρουμε την Αίγυπτο, δεν θα υπάρχει λόγος να ανησυχούμε για όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και στην ιδιαίτερη πατρίδα μας. Θα συνεχίσουμε την εκστρατεία προς την Βαβυλώνα με τον τόπο μας ασφαλή, με μεγαλύτερο κύρος και έχοντας αποκόψει τους Πέρσες από την θάλασσα και από όλη την περιοχή από αυτή την πλευρά του Ευφράτη".

Με αυτά τα λόγια τους έπεισε εύκολα να επιτεθούν στην Τύρο.

ΑΡΡΙΑΝΟΥ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΑΝΑΒΑΣΙΣ

Η απόδοση είναι αντιγραμμένη από τη σειρά "ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ" των εκδόσεων Οδυσσέας Χατζόπουλος.

Η ΜΑΧΗ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΟΔΩΡΟ ΤΟν ΣΙΚΕΛΙΩΤΗ & Η ΜΑΧΗ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΡΙΑΝΟ (ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΑΝΑΒΑΣΙΣ), Στην πηγη του αρθρου: https://www.ancientgreecereloaded.com/

Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΤΥΡΟΥ

Κατά την επτάμηνη πολιορκία της Τύρου με επιχωματώσεις, πολιορκητικές μηχανές και με διακόσιες τριήρεις από τη μεριά της θάλασσας, (ο Αλέξανδρος) είδε όνειρο ότι ο Ηρακλής τού άπλωνε το χέρι από το τείχος και τον καλούσε. Εξάλλου, πολλοί κάτοικοι της Τύρου ονειρεύτηκαν ότι ο Απόλλων τούς έλεγε ότι θα έφευγε από την πόλη και θα πήγαινε στον Αλέξανδρο· γιατί δεν του άρεσαν αυτά που γίνονταν στην πόλη. Αυτοί λοιπόν, σαν να είχαν πιάσει τον θεό επ᾽ αυτοφώρω, όπως έναν άνθρωπο που λιποτακτεί προς τους εχθρούς, έδεσαν με χοντρά σκοινιά το πελώριο άγαλμά του και το κάρφωσαν στη βάση του, αποκαλώντας το, φίλο του Αλέξανδρου.

Η πολιορκία της Τύρου εξελίχτηκε ως εξής. Ενώ ο Αλέξανδρος ξεκούραζε το μεγαλύτερο μέρος της δύναμής του ύστερα από τις πολλές προηγούμενες μάχες, και κάποιους είχε οδηγήσει κοντά στα τείχη, για να μην ησυχάζουν οι εχθροί, ο Αρίστανδρος ο μάντης έκανε θυσία· και βλέποντας τα σημάδια καθόρισε με περισσή σιγουριά προς τους παρευρισκομένους ότι μέσα σε εκείνο τον μήνα θα κυριευόταν η πόλη οπωσδήποτε. 

Και επειδή τον χλεύαζαν και γελούσαν —γιατί ήταν η τελευταία μέρα του μήνα—, βλέποντάς τον ο Αλέξανδρος να βρίσκεται σε δύσκολη θέση και εκτιμώντας πάντοτε τις προφητείες του, έδωσε διαταγή να μην υπολογίζουν πια εκείνη την ημέρα ως τριακοστή αλλά ως εικοστή όγδοη· και αφού δόθηκε το σύνθημα με τη σάλπιγγα, επιτέθηκε στα τείχη με περισσότερη δύναμη από ό,τι αρχικά είχε σχεδιάσει.

Και επειδή η επίθεση ήταν σφοδρή, αφού ούτε οι ευρισκόμενοι στο στρατόπεδο περίμεναν τη διαταγή αλλά έτρεχαν σύσσωμοι και βοηθούσαν, οι Τύριοι λύγισαν· έτσι, ο Αλέξανδρος κατέλαβε εκείνη την ημέρα την πόλη.

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – Ἀλέξανδρος 24.5 - 24.14

https://www.greek-language.gr/

Ο Μινωικός πολιτισμός καταρρίπτει την Ινδοευρωπαϊκή και Αφρικανική θεωρία | Γ. Σταματογιαννόπουλος

Μπορεί το βιβλίο του να μην ολοκληρώθηκε, όμως με ένα άρθρο του στην επιθεώρηση «Nature», μπόρεσε να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια της καταγωγής των Ελλήνων. Το άρθρο καταδείκνυε τη στενή σχέση Μινωιτών και Μυκηναίων μεταξύ τους, αλλά και με τους σύγχρονους Ελληνες. Χαρακτηριστικός είναι και ο τίτλος άρθρου που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Science» (το αμερικανικό αντίπαλον δέος του «Nature») σχετικά με τη δουλειά του Σταματογιαννόπουλου: «Οι Ελληνες όντως διαθέτουν σχεδόν μυθική καταγωγή, αποκαλύπτει το αρχαίο DNA» (The Greeks really do have near-mythical origins, ancient DNA reveals). Δεν ξέρω πόσο μυθική είναι η καταγωγή καθενός από εμάς, αλλά το βέβαιο είναι ότι ο Γεώργιος Σταματογιαννόπουλος υπήρξε ένας άνθρωπος μυθικών διαστάσεων και άφησε έργα τα οποία θα φωτίζουν τις επόμενες γενιές. 

ADP productions

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022

Ο Αλέξανδρος έστειλε στον Λεωνίδα τον παιδαγωγό του πεντακόσια τάλαντα λιβάνι και εκατό σμύρνα, επειδή θυμήθηκε κάποιαν υποχρέωση των παιδικών του χρόνων

 [25.6] Στέλνοντας (ο Αλέξανδρος) πολλά λάφυρα στην Ολυμπιάδα, στην Κλεοπάτρα και στους φίλους του, έστειλε και στον Λεωνίδα τον παιδαγωγό του πεντακόσια τάλαντα λιβάνι και εκατό σμύρνα, επειδή θυμήθηκε κάποιαν υποχρέωση των παιδικών του χρόνων. [25.7] Όπως φαίνεται, σε κάποια θυσία, όταν ο Αλέξανδρος άρπαξε με τα δυο τα χέρια το θυμίαμα και το έριξε στο θυσιαστήριο, ο Λεωνίδας του είπε: «Αλέξανδρε, όταν γίνεις κύριος χώρας πλούσιας σε αρώματα, τότε να ρίχνεις τόσο πολύ θυμίαμα· τώρα όμως να χρησιμοποιείς με φειδώ αυτά που έχεις». [25.8] Τότε λοιπόν ο Αλέξανδρος του έγραψε: «σου έχουμε στείλει άφθονο λιβάνι και σμύρνα, για να πάψεις να φέρεσαι με μικροπρέπεια προς τους θεούς».

 ...τότ᾽ οὖν Ἀλέξανδρος ἔγραψε πρὸς αὐτόν· «ἀπεστάλκαμέν σοι λιβανωτὸν ἄφθονον καὶ σμύρναν, ὅπως παύσῃ πρὸς τοὺς θεοὺς μικρολογούμενος».

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – Ἀλέξανδρος 25.6 - 25.8

https://www.greek-language.gr/ , Εικόνα: https://ellinondiktyo.blogspot.com/

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΓΥΡΩ ΑΠ' ΤΗ ΦΩΤΙΑ

[24.10] Όσο διαρκούσε η πολιορκία (της Τύρου, ο Αλέξανδρος) εξεστράτευσε εναντίον των Αράβων που κατοικούσαν κοντά στον Αντιλίβανο και διακινδύνευσε για χάρη του παιδαγωγού Λυσίμαχου· γιατί τον είχε ακολουθήσει, ισχυριζόμενος ότι δεν ήταν ούτε κατώτερος ούτε μεγαλύτερος στην ηλικία από τον Φοίνικα. 

[24.11] Όταν πλησίασαν στα βουνά και αφήνοντας τα άλογα προχωρούσαν πεζοί, όλοι ο άλλοι είχαν προχωρήσει πολύ μπροστά, ενώ ο ίδιος, καθώς τους είχε πιάσει η νύχτα και οι εχθροί ήταν κοντά, δεν το βαστούσε η καρδιά του να αφήσει πίσω τον Λυσίμαχο, που κουράστηκε και βάρυνε, αλλά του μιλούσε συνέχεια και τον έπαιρνε κοντά του· έτσι, δεν κατάλαβε ότι είχε αποσπασθεί από τον κύριο όγκο του στρατού με λίγους άνδρες, και διανυκτερεύοντας σε δύσκολες περιοχές μέσα σε σκοτάδι και τσουχτερό κρύο, είδε να καίνε όχι πολύ μακριά εδώ και εκεί πολλές φωτιές των εχθρών. 

[24.12] Καθώς βασιζόταν στην ευκινησία του σώματός του και ήταν συνηθισμένος να καθησυχάζει τους Μακεδόνες στις δυσκολίες τους με προσωπική του συμμετοχή στους κόπους, έτρεξε σε αυτούς που έκαιγαν φωτιά σε πολύ κοντινή απόσταση 

[24.13] και χτυπώντας με το ξίφος του δυο βαρβάρους που κάθονταν γύρω από τη φωτιά, άρπαξε ένα δαυλό και τον έφερε στους δικούς του. 

[24.14] Και αφού άναψαν μεγάλη φωτιά, σε άλλους προξένησαν αμέσως φόβο ώστε να το βάλουν στα πόδια, ενώ αυτούς που τους επιτέθηκαν τους έτρεψαν σε φυγή και διανυκτέρευσαν χωρίς κίνδυνο. Αυτά λοιπόν έχει εξιστορήσει ο Χάρης.

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – Ἀλέξανδρος 24.10 – 24.14

https://www.greek-language.gr/ , Σταμάτης Σπανουδάκης

ΝΑΞΟΣ: ΣΥΓΚΙΝΗΣΕ Η ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΠΟΥ ΠΑΡΕΛΑΣΕ ΜΟΝΗ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ (βίντεο)

Μια και μοναδική μαθήτρια παρέλασε και φέτος για τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου, στον Απόλλωνα της Νάξου.

Πρόκειται για την Εφραιμίνα, την μαθήτρια της έκτης δημοτικού η οποία είναι το μοναδικό παιδί στο σχολείο, στο γραφικό χωριό της Νάξου. 
Υπερήφανη η μικρή μαθήτρια, συνοδευόμενη από τον δάσκαλό της, παρέλασε καταχειροκροτούμενη μπροστά στους λιγοστούς κατοίκους του χωριού.

Όπως αναφέρει το cyclades24.gr, αυτή θα είναι η πρότελευταία παρέλαση στο χωριό, καθώς μετά και από αυτή της 25ης Μαρτίου, εφόσον δεν υπάρξει κάποιο ενδιαφέρον από γονείς, το σχολείο του Απόλλωνα θα κλείσει. 

28η Οκτωβρίου 1940

Πρώτον πολεμικόν ανακοινωθέν. Πρωί 28ης Οκτωβρίου 1940. Συγκλονιστική η δωρική λιτότητα του κειμένου.

"Αι ιταλικαί στρατιωτικαί δυνάμεις προσβάλλουσιν από της 05:30 ώρας της σήμερον τα ημέτερα τμήματα προκαλύψεως της Ελληνοαλβανικής Μεθορίου. Αι ημέτεραι δυνάμεις αμύνονται του Πατρίου εδάφους."

Διάγγελμα Πρωθυπουργού. Συνήθως τα διαγγέλματα έχουν σκοπό να ενημερώσουν και να εμψυχώσουν το λαό. Ο λαός μας, την χαραυγή της 28ης Οκτωβρίου 1940, δεν χρειάζεται ενημέρωση. Ξέρει ότι η Ιστορία -η Παγκόσμια Ιστορία- τον καλεί να θυσιαστεί. Δεν χρειάζεται ενθάρρυνση. Τα στρατευμένα παιδιά του σπεύδουν, "με το χαμόγελο στα χείλη", να συναντήσουν τον εχθρό.

Ο Ι. Μεταξάς τόνιζε:

"Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ' εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες!!!
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.

Ιωάννης Μεταξάς”

Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022

27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: H ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΙΑΣ

ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΤΟΥ «ΟΧΙ», ΣΤΙΣ 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΓΙΟΡΤΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΙΜΑΤΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ.

Από το ρήμα σημαίνω, η σημαία –ως εθνικό μας έμβλημα- συμβολίζει την Ελλάδα με τους αγώνες για εθνική ανεξαρτησία, κυριαρχία και ελευθερία.

H πρώτη ελληνική σημαία με τον λευκό σταυρό σε γαλάζιο φόντο, σχεδιάστηκε, υφάνθηκε, ευλογήθηκε και υψώθηκε στη Μονή Ευαγγελίστριας στη Σκιάθο, το 1807.

Ο τύπος και τα χρώματα (κυανό και λευκό) της ελληνικής σημαίας καθιερώθηκαν τον Ιανουάριο του 1822 στην Α΄ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου.

Στις 15 Μαρτίου του ίδιου χρόνου το Εκτελεστικό Σώμα (Κυβέρνηση), που είχε αναλάβει την προσωρινή διοίκηση της Ελλάδας, όρισε με το Διάταγμα 540 τρεις τύπους σημαιών: μια σημαία ξηράς και δυο θαλάσσης, μία για το πολεμικό και μία για το εμπορικό ναυτικό.

Ως επίσημη σημαία του ελληνικού κράτους καθιερώθηκε με νόμο στις 21-12-1978 η «ναυτική», με τις οριζόντιες λευκές και γαλάζιες γραμμές.

Τα χρώματα της σημαίας, γαλάζιο και λευκό, συμβολίζουν το γαλάζιο της Ελληνικής θάλασσας και το λευκό των κυμάτων.

Οι οριζόντιες γραμμές είναι 9, όσες και οι συλλαβές του συνθήματος της Ελληνικής Επανάστασης, «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ `Η ΘΑΝΑΤΟΣ».

https://neoskosmos.com/

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022

Πλούταρχος: Ο Αλέξανδρος καθώς έστελνε στον καθένα χωριστά από τους φίλους του τους σπανιότατους καρπούς και τα ψάρια που του έφερναν από τη θάλασσα, πολλές φορές δεν άφηνε για τον εαυτό του τίποτε.

[22.7] Επίσης ήταν πάρα πολύ εγκρατής στο φαγητό και αυτό το απέδειξε, ανάμεσα σε άλλα πολλά, με όσα είχε πει στην Άδα, που τη θεωρούσε σαν μητέρα του και την είχε κάνει βασίλισσα της Καρίας

[22.8] Γιατί, καθώς εκείνη, προκειμένου να τον ευχαριστήσει, του έστελνε καθημερινά πολλά φαγητά και γλυκά και τελικά τους πιο καλούς μάγειρες και αρτοποιούς, της είπε ότι δεν χρειαζόταν κανέναν από αυτούς·

[22.9] γιατί είχε καλύτερους μάγειρες, που του είχε δώσει ο παιδαγωγός του Λεωνίδας, για το πρόγευμα τη νυχτερινή πορεία, για το δείπνο ένα ελαφρύ πρόγευμα.

[22.10] «Αυτός ο ίδιος άνδρας» έλεγε «έκανε έφοδο και έλυνε τα στρώματα και τις ιματιοθήκες των ρούχων, εξετάζοντας μήπως η μητέρα μου είχε κρύψει μέσα κάτι πολυτελές ή περιττό».

[23.1] Και στο κρασί ήταν λιγότερο επιρρεπής από την εντύπωση που έδινε. Αυτό το έδειξε ο χρόνος που αφιέρωνε όχι πίνοντας αλλά μιλώντας περισσότερο, αφού με κάθε κύλικα διέθετε πάντοτε πολλήν ώρα για συζήτηση, και μάλιστα όταν είχε αρκετό χρόνο.

[23.2] Γιατί από τη δράση δεν τον συγκρατούσε ούτε το κρασί ούτε ο ύπνος ούτε κάποια διασκέδαση ούτε γάμος ούτε θέαμα, όπως άλλους στρατηγούς. Το δείχνει καθαρά η ίδια η ζωή του, που αν και μικρή, ήταν γεμάτη με πάρα πολλά και σημαντικά έργα.

[23.3] Κατά τον ελεύθερο χρόνο του, η πρώτη του δουλειά ήταν να θυσιάσει στους θεούς και αμέσως καθόταν και έπαιρνε το πρωινό του. Στη συνέχεια περνούσε την ημέρα του κυνηγώντας ή γράφοντας ή τακτοποιώντας πολεμικές υποθέσεις ή διαβάζοντας.

[23.4] Κάθε φορά που έκανε πορεία όχι πολύ επείγουσα, μάθαινε, ενώ προχωρούσε, να ρίχνει ταυτόχρονα με το τόξο ή να ανεβαίνει σε άρμα ή να κατεβαίνει από αυτό όντας σε κίνηση. Πολλές φορές, εξάλλου, διασκεδάζοντας, κυνηγούσε αλεπούδες και πουλιά, όπως είναι δυνατόν να διαπιστώσει κανείς από το ημερολόγιό του.

[23.5] Όταν τελείωνε και λουζόταν ή αλειφόταν, ρωτούσε τους αρτοποιούς και τους μαγείρους αν είχαν ετοιμάσει σωστά τα σχετικά με το δείπνο.

[23.6] Για το δείπνο πήγαινε αργά και για ύπνο όταν ήταν ήδη σκοτάδι· στο τραπέζι, εξάλλου, ήταν θαυμαστή η φροντίδα του και ο έλεγχος, για να μη μοιράζεται τίποτε άνισα και απρόσεκτα· όσο για το πιοτό, το πήγαινε πολύ πίσω, όπως προαναφέρθηκε, λόγω πολυλογίας.

[23.7] Και ενώ ήταν γενικά ο πιο ευχάριστος από όλους τους βασιλιάδες στη συναναστροφή και δεν του έλειπε καμιά χάρη, τότε άρχισε να γίνεται αηδιαστικός με τις καυχησιολογίες και πολύ αυταρχικός, καθώς παρασυρόταν ο ίδιος προς την αλαζονεία χωρίς να το καταλαβαίνει και αφήνοντας τον εαυτό του στους κόλακες να τον καβαλικεύουν. Από αυτά ενοχλούνταν οι πιο ευγενικοί της συντροφιάς, επειδή δεν ήθελαν μήτε να συναγωνίζονται με τους κόλακες μήτε και να υστερούν στους επαίνους· γιατί το πρώτο φαινόταν αισχρό, το δεύτερο εγκυμονούσε κίνδυνο.

[23.8] Μετά το πιοτό λουζόταν και κοιμόταν μέχρι το μεσημέρι· μερικές φορές μάλιστα κοιμόταν όλη την ημέρα.

[23.9] Ο Αλέξανδρος λοιπόν ήταν εγκρατής και στα φαγητά· έτσι, καθώς έστελνε στον καθένα χωριστά από τους φίλους του τους σπανιότατους καρπούς και τα ψάρια που του έφερναν από τη θάλασσα, πολλές φορές δεν άφηνε για τον εαυτό του τίποτε.

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ

Ἀλέξανδρος  22.7 - 23.9

https://www.greek-language.gr/

-----------------------------

ΕΝΝΕΑ ΕΤΗ ΦΩΤΟΣ: Αποτελέσματα αναζήτησης για Αλέξανδρος

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022

Η ΙΔΙΑ ΠΑΝΑΡΧΑΙΗ ΦΩΝΗ!!!

Δε χρειάζεται να θυμηθείς. H φλέβα του πλάτανου
έχει το αίμα σου. Και το σπερδούκλι του νησιού κ᾿ η κάπαρη.
Το αμίλητο πηγάδι ανεβάζει στο καταμεσήμερο
μία στρογγυλή φωνή από μαύρο γυαλί κι από άσπρο άνεμο
στρογγυλή σαν τα παλιά πιθάρια - η ίδια πανάρχαιη φωνή.

Γιάννης Ρίτσος

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ

Ο άνθρωπος μπορεί να υλοποιήσει τις σκέψεις του με την προσωπική του συνείδηση η οποία είναι το βασικό καθοριστικό στοιχείο της δημιουργίας. 

«ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ 0 ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΚΑΤΙ, Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΕΜΠΕΙ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΕΠΙΔΡΟΥΝ ΣΤΟ ΚΒΑΝΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ. ΤΟ ΚΒΑΝΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΤΙΣ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΠΑΝΤΟΓΝΩΣΙΑΣ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΙΣ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΕΙ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΙΚΑΝΟΠΟΙΕΙ 'Η ΟΧΙ, ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΟΝΗΣΕΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ», αν είναι θετική ή αρνητική, δίνοντας συγκεκριμένη μορφή και μετρήσιμη υπόσταση στο αντικείμενο της σκέψεώς του σε υλική ή αιθερική μορφή. 

Όσο πιο έντονα επιθυμούμε την υλοποίηση των σκέψεών μας και όσο περισσότερο πιστεύουμε σε αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, τόσο περισσότερο ισχυροποιούνται οι νοητικές εκπομπές όταν επιχειρούμε κάτι θετικό και τόσο πιο γρήγορα ανταποκρίνεται το σύμπαν. Η πίστη στον Θεό και η πίστη μας σ' ένα άγαλμα ή σε μια εικόνα ή ένα αντικείμενο, δημιουργεί τεράστια ποσά ενέργειας και ανοίγει διαύλους επικοινωνίας με τον Ανώτερο Εαυτό μας και με το σύμπαν. Η κβαντική φυσική μας δείχνει το ακριβές σημείο στο οποίο η ενέργεια μετατρέπεται σε φυσική ύλη. Αν και είναι, μέχρι στιγμής, μη αποδεδειγμένο υπάρχουν, όμως βάσιμες ενδείξεις ότι είναι γύρω από τη συχνότητα των 9 ΚΥΚΛΩΝ! 

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος, όταν κοιμάται, εκπέμπει κύματα συχνότητας 6 ΚΥΚΛΩΝ ή και χαμηλότερες, όμως μπορεί να διεγερθεί με τη σκέψη σε στιγμές αυτοσυγκεντρώσεως και να φθάσει στους 9 κύκλους, δηλαδή ο άνθρωπος, νοητικά, ΜΠΟΡΕΙ να μετατρέψει την ενέργεια σε ύλη.

Η τεχνολογία μπορεί να σπρώξει το ανθρώπινο μυαλό να φθάσει και να ξεπεράσει τα όριά του, αναγκάζοντάς το να χρησιμοποιήσει ικανότητες που έχει και οι οποίες δεν έχουν ερευνηθεί ακόμη. Αυτό σημαίνει ότι με τις ικανότητές μας, τη συνείδησή μας και με το μυαλό μας μπορούμε να δημιουργήσουμε εκπληκτικές και απίστευτες καταστάσεις, χωρίς να χρειάζεται προηγούμενη εκπαίδευση ή τη συνδρομή της τεχνολογίας, γιατί οι ψυχικές ικανότητες του ανθρώπου με τις οποίες τον προίκισε η φύση είναι τεράστιες, παντοδύναμες και ανεξιχνίαστες. Επομένως ο καθένας μπορεί να πετύχει τα πιο απίστευτα πράγματα, αρκεί να το θέλει αλλά και να ξέρει τι θέλει! 

Η Κβαντική Φυσική θεωρεί ότι η ανθρώπινη συνείδηση δεν είναι προϊόν της ύλης αλλά προέρχεται από την παγκόσμια συνείδηση, η οποία όμως χάνει την έντασή της από την άγνοια και τις αδυναμίες του δέκτη. Όλος ο μαγικός κόσμος των υλικών σωματιδίων δημιουργήθηκε και συνεχίζει να δημιουργείται από τη συνείδηση του παρατηρητή και στον αέναο χρόνο από τη συνείδηση του Θεού Δημιουργού. Μία από τις μαγικές ιδιότητες των υλικών σωματιδίων είναι η συνείδησή τους και η ικανότητα ν' αντιλαμβάνονται τις προθέσεις του παρατηρητή.

Του Γερ. Καλογεράκη, από το βιβλίο του “ΑΙΘΕΡΑΣ”, σελ.: 160 -161, εκδ. Δίον, έκδοση Α 2021.

----------------------------------------

ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 

ΕΙΚΟΝΑ: Αλέξανδρος. Μαρμάρινο αντίγραφο του -1ου αιώνος, από το πρωτότυπο του Λύσιππου.  Ένα από τα πιο ακριβή αντίγραφα. (Ny Carlsberg, Copenhagen).

--------------------

Τη σωματική διάπλαση του Αλέξανδρου αποδίδουν περισσότερο από όλους οι ανδριάντες του Λυσίππου, από τον οποίο και μόνο ο ίδιος ο Αλέξανδρος είχε αξιώσει να γίνονται τα αγάλματά του. Ο γλύπτης είχε κρατήσει με ακρίβεια σε όλα τα αγάλματα του βασιλιά αυτό κυρίως που πολλοί από τους διαδόχους και τους φίλους του μιμούνταν αργότερα, το σήκωμα του αυχένα που είχε ελαφρά κλίση προς τα αριστερά και την υγρότητα των ματιών του. 

Ο Απελλής, εξάλλου, ζωγραφίζοντάς τον να κρατάει τον κεραυνό, δεν απέδωσε το χρώμα του, αλλά τον παρουσίασε πιο σκούρο και πιο μελαμψό. Ήταν άσπρος, όπως λένε, και η ασπράδα του κοκκίνιζε στο στήθος του περισσότερο και στο πρόσωπο. 

Στα υπομνήματα, εξάλλου, του Αριστόξενου διαβάσαμε ότι το δέρμα του απέπνεε μια ευχάριστη μυρωδιά και μια ευωδιά άρχιζε από το στόμα και διαπερνούσε όλο το κορμί του, έτσι που να γεμίζουν και οι χιτώνες του.

Αυτό ίσως να οφειλόταν στην κράση του σώματός του, που ήταν πολύ θερμή και φλογερή. Γιατί, κατά τον Θεόφραστο, η ευωδιά προέρχεται από την πέψη των υγρών λόγω της θερμότητας. Γι᾽ αυτό οι ξηροί και πολύ ζεστοί τόποι της γης παράγουν τα περισσότερα και ωραιότερα αρώματα· γιατί ο ήλιος στεγνώνει το υγρό που επικάθεται στην επιφάνεια των σωμάτων.

Από την παιδική ακόμη ηλικία διαφαινόταν η σύνεσή του. Ενώ στα άλλα ήταν ορμητικός και ασυγκράτητος, στις σωματικές ηδονές ήταν συγκρατημένος και τις δοκίμαζε με πολλή ηρεμία· η φιλοδοξία του παρά την ηλικία του κρατούσε το φρόνημά του σοβαρό και μεγαλόψυχο.

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ - Αλέξανδρος  [4.1]   [4.9] 

https://www.greek-language.gr/

-----------------------------

Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2022

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ

ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Κοίταξε με προσοχή, λοιπόν, και εξέτασε ολόγυρα, μήπως μας ακούει κάποιος από τους αμύητους. Είναι αυτοί, λοιπόν, που θεωρούν ότι τίποτα άλλο δεν υπάρχει παρά αυτό που θα μπορούσαν να πιάσουν στα δυό τους χέρια σφιχτά, ενώ τις πράξεις και τις γενέσεις και κάθε αόρατο δεν τα αποδέχονται ως μέρη της ουσίας.

ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ: Και βέβαια, Σωκράτη, μιλάς για τους σκληρούς και επίμονους ανθρώπους.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Υπάρχουν, παιδί μου, άνθρωποι πάρα πολύ απαίδευτοι· κι άλλοι πολύ περισσότερο πνευματώδεις, για τα Μυστήρια.

ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ 155 e

-------------------------------

ΘΕΟΔΩΡΟΣ: Αν όλους, Σωκράτη, τους έπειθες με όσα λες, όπως εμένα, περισσότερη ειρήνη και λιγότερες συμφορές θα υπήρχαν στους ανθρώπους.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Αλλά οι συμφορές δεν είναι δυνατό Θεόδωρε ούτε να εξαφανιστούν, –γιατί κατ’ ανάγκη υπάρχει πάντα κάτι αντίθετο προς το αγαθό– ούτε να εγκατασταθούν ανάμεσα στους θεούς, επειδή περιπολούν εξ ανάγκης τη θνητή φύση μας σ’ αυτόν εδώ τον τόπο. Γι’ αυτό και πρέπει να προσπαθούμε να φεύγουμε από εδώ προς τα εκεί όσο πιο γρήγορα γίνεται. Και η φυγή αυτή είναι η κατά το δυνατόν ομοίωση με το θεό· και ομοίωση είναι να γίνεται κανείς δίκαιος και όσιος με φρόνηση. Ο λόγος είναι, άριστε άνθρωπε, ότι δεν είναι εύκολο να πείσεις πως δεν πρέπει να αποφεύγει κανείς την πονηρία εξαιτίας αυτών που λένε οι πολλοί και να επιδιώκει την αρετή, και για χάρη αυτών με το ένα να πρέπει να καταγίνεται και με το άλλο όχι, για να μη φανεί ότι είναι κακός αλλά καλός. Αυτά είναι, όπως μου φαίνεται, η λεγόμενη φλυαρία των γραϊδίων. Και η αλήθεια είναι αυτή ακριβώς: Ο θεός κατά κανένα τρόπο δεν είναι άδικος, αλλά είναι όσο το δυνατό δικαιότατος, και τίποτα δεν είναι πιο όμοιο μ’ αυτόν παρά εκείνος από εμάς που θα γίνει πάλι όσο μπορεί πιο δίκαιος. Και ως προς αυτό μετριέται η αληθινή δεινότητα ενός άνδρα αλλά και η ασημαντότητα και η ανανδρία του, γιατί η γνώση αυτού του πράγματος είναι αληθινή σοφία και αρετή, ενώ η άγνοια αυτού είναι αμάθεια και καθαρή κακία.

ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ 176a - 177a

----------------------------------

ΘΕΟΔΩΡΟΣ: «Ιππικό σε πεδιάδα» προκαλείς, αν προκαλείς τον Σωκράτη να μιλήσει· ρώτα τον, λοιπόν, και θα ακούσεις. ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ 183 d

Απόδοσις: Κερασένια Σ. Παπαλεξίου, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΖΗΤΡΟΣ 

----------------------------------

Η ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022

ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΚΗ ΨΥΧΩΝ ΚΑΤΑ ΟΜΗΡΟ ΚΑΙ ΠΛΑΤΩΝΑ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ και ΣΥΓΓΡΑΦΕΥΣ Ελένη Ωρείθυια Κουλιζάκη

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΕΚΠΟΜΠΩΝ Ελληνική Γλώσσα, Φιλοσοφία, Μυθολογία, Ιστορία 

Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2022

Αύλος Γέλλιος "Αττικαί νύκτες"

Δεν γνωρίζουμε πολλά για τις τιμές των βιβλίων - ή μάλλον των ρολών παπύρων τής Αρχαιότητας. Κανένας όμως, δεν είχε πληρώσει περισσότερα από τον Αριστοτέλη, όταν αγόρασε για τη βιβλιοθήκη του τα λιγοστά έργα τού φιλοσόφου Σπεύσιππου. 

Η τιμή ανερχόταν στα τρία τάλαντα, δηλαδή 77 κιλά ασήμι ή 72.000 δηνάρια, όπως γράφει 400 χρόνια αργότερα ο Αύλος Γέλλιος.
Ο ίδιος συγγραφέας αναφέρει, ότι κάποιος φίλος του αγόρασε από ένα βιβλιοπώλη έναντι 20 χρυσών νομισμάτων ένα αντίγραφο από το δεύτερο άσμα τής Αινειάδας τού Βιργιλίου.
Η υψηλή τιμή ήταν δικαιολογημένη, γιατί το βιβλίο ανήκε στον ίδιο τον Βιργίλιο. Ενδεχομένως μάλιστα να ήταν και το γνήσιο χειρόγραφο του. 

Αύλος Γέλλιος, Α.Ν. 2,3,5. 3,17,3

Ο Αύλος Γέλλιος (Aulus Gellius, 125 - 180) ήταν Ρωμαίος συγγραφέας και γραμματικός, ο οποίος κατά πάσα πιθανότητα γεννήθηκε και σίγουρα μεγάλωσε στη Ρώμη. Είναι γνωστός για το σύγγραμμά του "Αττικαί νύκτες".

Παρακολούθησε μαθήματα ρητόρων στην Ρώμη και διέμεινε λίγο καιρό στην Αθήνα. Όταν επέστρεψε στην Ιταλία έγραψε το βιβλίο του το οποίο ονόμασε έτσι για να του θυμίζει την διαμονή του στην Αττική. Το έργο είναι πολυτιμότατο, ένας πραγματικός θησαυρός πληροφοριών. https://el.wikipedia.org/

18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1912 - Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΤΣΗΣ & Ο ΤΟΡΠΙΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ «ΦΕΤΧΙ ΜΠΟΥΛΕΝΤ»

Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών αγώνων συναντούμε τον Ναύαρχο Βότση να υπηρετεί με το βαθμό του Υποπλοιάρχου. Αναλαμβάνει καθήκοντα κυβερνήτου στο τορπιλοβόλο 11, με το οποίο έμελε να συνδέσει το όνομά του για πάντα. 

Το τορπιλοβόλο 11 ήταν ένα πλοίο 27 ετών, με μόλις 37 μέτρα μήκος και ταχύτητα 13 κόμβων. Ακούγεται ασήμαντο αρκετά, κι όμως κατάφερε να γράψει λαμπρή ιστορία.

Μετά από σχετική διαταγή από το τότε Υπουργείο Ναυτικών προετοιμάστηκε για την επίθεση στο λιμένα της Θεσσαλονίκης. Και αφού όλα ήταν έτοιμα, η επίθεση αποφασίσθηκε για το βράδυ της 18 Οκτωβρίου του 1912.

Με σκεπασμένα τα φώτα το Τορπιλοβόλο 11 ξεκινά βάζοντας πλώρη για το Καραμπουρνού. Και όσο επλησίαζαν προς το λιμένα της Θεσσαλονίκης τόσο πιο ευδιάκριτος και απειλητικός στεκόταν ο προβολέας των Τούρκων ο οποίος ερευνούσε προς όλες τις διευθύνσεις. Μα δεν ήταν ο προβολέας ο μόνος κίνδυνος. Ο εχθρός είχε ρίξει και νάρκες αφήνοντας μόνο ένα στενό πέρασμα στο λιμάνι. Τίποτα όμως δεν ήταν αρκετό να σταματήσει την ορμή του Βότση.

Όταν στο βάθος φάνηκε η σκλαβωμένη Θεσσαλονίκη οι καρδιές του πληρώματος σκίρτησαν από εθνικό πόθο. Η μεγάλη στιγμή πλησίαζε. Το πλήρωμα του Τορπιλοβόλου 11 προσπαθούσε να ξεχωρίσει τη σιλουέτα του Φετίχ Μπουλέντ, που σημαίνει στα τούρκικα καλή τύχη, τύχη την οποία την άλλαξε μέσα σε λίγες στιγμές ο Ναύαρχος Βότσης.

Ήταν ώρα 11.20 όταν το Τορπιλοβόλο 11 βρέθηκε σε απόσταση 150 μέτρων από το εχθρικό θωρηκτό, ανεντόπιστο, κάτω από τα μάτια των Τούρκων. Η ώρα είχε φτάσει. Οι στιγμές αυτές που αποτελούν πολλοστημόριο του χρόνου, στην ιστορία περνούν στην αιωνιότηταΜέσα σε αυτές τις στιγμές ακούγεται η διαταγή για βολή του Βότση προς τους τορπιλητές του.
Δύο τορπίλες βρήκαν το στόχο τους ενώ η τρίτη αστόχησε. Μα αυτές οι δύο ήταν αρκετές για να βυθίσουν το εχθρικό θωρηκτό Φετίχ Μπουλέντ, το οποίο με τις μεγάλου βεληνεκούς πυροβολαρχίες του είχε αναλάβει την προστασία της πόλης από ξηράς και θαλάσσης. Έτσι, ένα ακόμη θαλασσινό τρόπαιο στήθηκε εκείνη την ώρα στην ιστορία της Ελλάδος, μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και κάτω από τα μάτια του εχθρού. Το γεγονός της βύθισης είχε σημαντική επίδραση στο ηθικό των αμυνομένων Τούρκων με αποτέλεσμα να ακολουθήσει η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης την 26 Οκτωβρίου.

Η είδηση προκάλεσε ρίγη συγκινήσεως σε όλους τους Έλληνες, υπενθυμίζοντας τους ήρωες του 1821, όπου οι μπουρλοτιέρηδες αψηφώντας τον εχθρό και κοροιδεύοντας το θάνατο έδιναν ελπίδες λευτεριάς στον υπόδουλο λαό, ήταν αυτή του Βότση. Η ιστορία έχει γράψει τα ονόματα του κυβερνήτη και του πληρώματος του τορπιλοβόλου 11 με χρυσά γράμματα και δάφνες, στις σελίδες των αθανάτων. Ας ταξιδέψουμε για μια στιγμή με τη σκέψη μας σε εκείνη την εποχή και να νιώσουμε έστω και λίγο το μεγαλείο της ψυχής εκείνων. Η ανάμνηση αυτή αποτελεί χρέος ιερό για όλους μας.

Χρέος ιερό όμως αποτελεί και το καθήκον μας να διδαχτούμε από τις πράξεις τους. Ο ναύαρχος Βότσης και το πλήρωμά του είχαν στα χέρια τους ένα μικρό και ασήμαντο πλοίο. Τα έβαλαν όμως με ένα κράτος θηρίο, με ένα τεράστιο πλοίο, θωρηκτό, μέσα σε λιμένα απροσπέλαστο φαινομενικά. Ενωμένοι όμως δε φοβήθηκαν τίποτα. Τόλμησαν, πάλεψαν και νίκησαν

Αντίδραση Οθωμανών
Το πώς αντέδρασαν οι οθωμανοί αξιωματούχοι στο άκουσμα των εκρήξεων αλλά και της είδησης της βύθισης του “Φετχί Μπουλέντ” το πληροφορούμαστε από τον Κενάν Μεσαρέ, γιο και υπασπιστή του αρχιστράτηγου Χασάν Ταχσίν, διοικητή του 8ου σώματος του οθωμανικού στρατού:

«Εκεί που συζητούσαμεν ήσυχα ήσυχα, παρουσία και του Φρουράρχου, η συνομιλία μας διεκόπη από  έναν εκκωφαντικό και τρομακτικό κρότο που εδόνησε όλη την πόλη. Το Διοικητήριο ετράνταξε... ήταν δε τέτοια η κατάπληξή μας και το ξάφνιασμα, που εμείναμε με το στόμα ανοικτό και την πνοή κρατημένη. Καμιά πυριτιδαποθήκη θα ανετινάχθη, σκέφθηκα προς στιγμήν, αλλά αντήχησε το κουδούνισμα του τηλεφώνου και έστριψα τα μάτια μου προς το γραφείο του βαλή. Εκείνος άρπαξε το ακουστικό και συγκρατήσας μία κραυγή, με μάτια κλειστά και κάτωχρος, ψιθύρισε: Ετορπιλίσθη το Φετχί Μπουλέντ... και λέγων αυτά έμεινε ακίνητος, κοιτάζοντας τώρα σχεδόν σαν τρελός το ακουστικό που κρατούσε ακόμη στα χέρια του...».

http://www.ekeo.gr/ , Εικόνα: https://el.wikipedia.org , Οπτικοακουστικό: TV100 THESSALONIKI

Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2022

ΚΙ ΟΜΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΑΓΕΙΑ… ΚΑΙ Η ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ!

Με ένα μαγικό τρόπο η μουσική ασκεί μία παντοδύναμη μαγεία στην ψυχή μας. 

Η επονομαζόμενη και ως Απολλώνια Τέχνη, η Μουσική, έλαβε το όνομα της φυσικά από τις Μούσες, των οποίων και ηγέτης ήταν ο Θεός Απόλλων (Μουσηγέτης).
Η Μουσική ιστορικά χρονολογείται και εξελίσσεται παράλληλα με τη Γλώσσα και επιτρέπει στους ανθρώπους να εκφραστούν και να ερμηνεύσουν το σύνολο των εκφάνσεων της ανθρώπινης ύπαρξης μέσω του Μουσικού Λόγου.
Η Μουσική παίζει επίσης σημαίνοντα ρόλο στη διδασκαλία του Πυθαγόρα και αργότερα του Πλάτωνος. Οι ίδιοι θεωρούσαν τις μουσικές σπουδές εξέχουσας σημασίας καθώς μέσω της μουσικής αρμονίας ξεδιπλώνονταν εκτός από συναισθήματα, μαθηματικοί και συμπαντικοί νόμοι.

Είναι προφανές ότι αυτή η τέχνη συνοδεύει τον άνθρωπο σε όλες τις φάσεις της εξέλιξής του και μάλιστα εκφράζει και την ατμόσφαιρα της εκάστοτε εποχής ανάλογα με την περίσταση στην οποία εμφανίζεται.

Αποτελεί ένα αίνιγμα το πώς ένα μουσικό κομμάτι είναι ικανό να μας ταξιδέψει στον παρελθόν, όταν είναι ταυτισμένο με τις αναμνήσεις μας. Όπως επίσης είναι ικανό να μας κάνει να κλάψουμε, να γελάσουμε, να ερωτευτούμε και να ταξιδέψουμε.

Με ένα μαγικό τρόπο η μουσική ασκεί μία παντοδύναμη μαγεία στην ψυχή μας.

Αν προσπαθήσουμε να το αναλύσουμε, θα βρούμε πίσω από τις νότες, τα μουσικά όργανα και τη φωνή, μία “λογική μαγεία”. Παρόλο που ο άνθρωπος κάνει πολλά παράλογα πράγματα πάνω στον Πλανήτη, ωστόσο έχει και τη λογική ικανότητα. Ο λόγος, δηλαδή οι αναλογίες που υποκρύπτονται παντού στο Σύμπαν, είναι κάτι από το οποίο ο άνθρωπος θα έλκεται πάντοτε.

Όπως και στα μαθηματικά, που αποτελούν μέγιστο επίτευγμα της λογικής, έτσι και στη μουσική οι αναλογίες είναι το παν διότι καθορίζουν την τελική Αρμονία σε ένα μουσικό κομμάτι.

Μυστικιστικά, υπάρχουν κι άλλοι κρυφοί δεσμοί των μουσικών αναλογιών με ολόκληρο το Σύμπαν, το οποίο διέπεται από το Λόγο.
Σύμφωνα με μελέτες, ορισμένα είδη μουσικής (όπως Μότσαρτ και όχι μόνο) είναι ικανά να βελτιώσουν τη νευροφυσιολογία του εγκεφάλου και να αυξήσουν την απόδοση στα μαθηματικά για παράδειγμα.
Οι αρχαίοι πίστευαν επίσης πως όσοι αγαπούν την Μουσική και ταυτόχρονα μπορούν να δουν το κάλλος που αυτή προσφέρει, έχουν φυσική προδιάθεση για ευγένεια και αρμονική συμπεριφορά.

Η ζωή μας η ίδια έχει ένα ρυθμό, όπως και οι μέρες, οι μήνες, οι εποχές και ο ίδιος ο Ήλιος που ανατέλλει και δύει με μέτρο. Έτσι λοιπόν εκείνοι που αντιλαμβάνονται το ρυθμό, βρίσκονται σε αρμονία με το περιβάλλον.

Στην εποχή της εικόνας, δε θα πρέπει να ξεχνάμε πώς λίγη ώρα την ημέρα αφιερωμένη στην αγαπημένη μας μουσική, μας προσφέρει επαφή με τον βαθύτερο εαυτό μας και μας κάνει καλύτερους και πιο λογικούς ανθρώπους.

Συντάκτης | Ιωάννα Θεοφιλάκου  Πηγή: https://enallaktikidrasi.com/

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022

Μένανδρος: Η ζωή και το έργο του - Αρσινόη & Τελέσιλλα (Βεργίνα Τηλεόραση - 15.10.2022)

Οι συντονίστριες της Ακαδημίας Διαλεκτικών Νόησις Αρσινόη Δεληγιάννη και Τελέσιλλα Χατζοπούλου μιλούν για τον μεγάλο ποιητή της αρχαιότητας Μένανδρο στη Βεργίνα Τηλεόραση και την εκπομπή "Αποκαλυπτικά και Επίκαιρα" με το δημοσιογράφο Ανδρέα Σταματόπουλο (15.10.2022).