Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ

ΤΟ ΑΝΕΚΠΛΗΡΩΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΔΥΣΑΡΜΟΝΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ

«Ίσως νομίζεις ότι η αίσθηση του ανεκπλήρωτου έχει να κάνει με πράγματα και ανθρώπους γύρω σου. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι η έλλειψη είναι εσωτερική. Μέσα στον άνθρωπο βρίσκεται το ανεκπλήρωτο, επειδή μέσα σε αυτόν υπάρχουν τα στοιχεία που αναζητούν την αρμονία.

Το ανεκπλήρωτο είναι η δυσαρμονία που υπάρχει μέσα στον άνθρωπο. Όσο περισσότερο αρμονίζεται ο άνθρωπος εσωτερικά, τόσο λιγότερο απαιτεί από τους άλλους ή ενοχλεί τους άλλους. Όσο περισσότερο αρμονίζεται, τόσο περισσότερο ο άνθρωπος γίνεται εκείνος που δίνει σιωπηλά και όμορφα. Οι μη εναρμονισμένοι άνθρωποι, συνήθως είναι κραυγαλέοι στο πάρε δώσε της ζωής. Η εσωτερική αρμονία χαρίζει μια αφανή ή εμφανή χάρη στον άνθρωπο. Μέσα από αυτή τη χάρη κινείται μέσα στα πράγματα, χωρίς να θέλει να ενοχλήσει ή να απαιτήσει κάτι. Εφόσον το κύκλωμα της ζωής λειτουργεί στην εντέλεια μέσα σε αυτόν, δεν έχει λόγο να αναπτύξει βία ή να έχει απαίτηση για κάτι.

Εάν το κύκλωμα της ζωής δεν είναι εκπληρωμένο εντός, τότε ο άνθρωπος παρουσιάζει τη λεγόμενη εκροή ενέργειας. Σε αυτή την κατάσταση της έλλειψης, ο άνθρωπος αναζητά από τους άλλους αυτό που λείπει μέσα σε αυτόν. Τα σημάδια της εκροής της ενέργειας είναι εμφανή και ορατά σε όλους τους ανθρώπους. Εάν για παράδειγμα κάποιος είναι θυμωμένος ή απογοητευμένος ή σκληρός, αυτό δείχνει «άδειασμα» της δικής του ενέργειας. Δείχνει ότι ο άνθρωπος εκείνος δεν έχει συμπληρωθεί εντός. Η εκροή της ενέργειας είναι τόσο μεγάλη που απελπισμένα προσπαθεί να την αναπληρώσει μέσα από τους άλλους. Γι αυτό το λόγο, εκείνος που δεν έχει δική του ενέργεια «αγαπά», μισεί, θυμώνει, κρίνει, απαιτεί, αδικεί, κακολογεί, έχει ανάγκη τους άλλους

Ελένη Ιεροδιακόνου  - Αναζητώντας τη δύναμη

https://laeta4711.blogspot.com/

ΤΑ ΚΟΝΤΙΝΟΤΕΡΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΣΤΗ ΓΗ

Οι αποστάσεις αυτές έχουν ληφθεί από δεδομένα παράλλαξης που προσδιορίστηκαν από το Research Consortium on Nearby Stars (ή Recons). Οι πηγές για τις πληροφορίες αυτές ήταν ο κατάλογος παράλλαξης Yale [Y], Hipparcos [H], Soderhjelm 1999 [S], Tinney 1996 [T]. Οι αστέρες κινούνται, και έτσι οι αποστάσεις είναι μόνο οι σημερινές.

Περίπου 52 αστρικά συστήματα πέρα από το δικό μας Ηλιακό Σύστημα, βρίσκονται σε απόσταση 5,0 παρσέκ (16,3 έτη φωτός) από τον Ήλιο. Αυτά τα συστήματα περιέχουν 63 αστέρια. Τα 50 από αυτά είναι ερυθροί νάνοι, μακράν ο συνηθέστερος τύπος αστέρα στο Γαλαξία μας. Τα υπόλοιπα 13 αποτελούνται από αστέρια πολύ μεγαλύτερης μάζας, όπως το δικό μας. 

Εκτός από αυτά τα "αληθινά" άστρα, οι επιστήμονες έχουν εντοπίσει 11 καφέ νάνους (αντικείμενα όχι αρκετά μεγάλης μάζας ώστε να συντηρούν υδρογόνο) και τέσσερις λευκούς νάνους. Οι λευκοί νάνοι είναι εξαιρετικά πυκνοί καταρρεύσαντες πυρήνες που παραμένουν αφού αστέρια όπως ο Ήλιος μας, έχουν εξαντλήσει όλο το λιώσιμο υδρογόνο στον πυρήνα τους και έχουν αποβάλει σιγά σιγά τα εξωτερικά τους στρώματα. 

Παρά τη σχετική εγγύτητα αυτών των 78 αντικειμένων στη Γη, μόνο εννέα είναι αρκετά φωτεινοί στο ορατό φως ώστε να είναι ορατοί με γυμνό μάτι από τη Γη, 6,5 φαινόμενο μέγεθος. Όλα αυτά τα αντικείμενα κινούνται επί του παρόντος στην Τοπική Φούσκα, μια περιοχή εντός του βραχίονα Ωρίωνα-Κύκνου του Γαλαξία μας.

Λίστα

  1. Ήλιος - περίπου 8,2 λεπτά φωτός από τη Γη

  2. Αστρικό σύστημα Άλφα Κενταύρου - 4,24 έως 4,36 ly

    • Προξίμα Κενταύρου - 4.24 ly [YH]

    • Άλφα Κενταύρου Α - 4.36 ly [YS]

    • Άλφα Κενταύρου Β - 4.36 ly [YS]

  3. Αστέρι του Μπάρναρντ - 5.96 ly [YH]

  4. WISE 1049-5319 - 6.5 ly, γνωστός και ως Luhman 16, ένα δυαδικό σύστημα δύο καφέ νάνων αστέρων

  5. Wolf 359 - 7.78 ly [Y]

  6. Lalande 21185 - 8.3 ly [YH]

  7. Αστρικό σύστημα Σείριος

    • Σείριος Α - 8.58 ly [YH]

    • Σείριος Β - 8.58 ly [YH]

Περισσότερα: https://el.alegsaonline.com/

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022

ΟΙ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Οι Στυλοβάτες της Δημιουργίας είναι μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες που ελήφθησαν από το τηλεσκόπιο Hubble, καθώς “αιχμαλωτίζει” την γέννηση νέων άστρων. Η συγκεκριμένη εικόνα είναι ένα μέρος του Νεφελώματος του Αετού.

Ο όρος Πυλώνες της Δημιουργίας (Pillars of Creation) απεικονίζει διαστρικά αέρια και σκόνη στο Νεφέλωμα του Αετού. Η φωτογραφία λήφθηκε την 1η Απριλίου του 1995 και είναι μια από τις δέκα καλύτερες φωτογραφίες από το Hubble, σύμφωνα με το Space.com. Tραβήχτηκε από τους αστρονόμους Τζεφ Χέστερ και Πολ Σκόουεν του Πανεπιστημίου της Αριζόνα. 

https://antikleidi.com/ , https://el.wikipedia.org/

ΑΥΞΗΣΤΕ ΤΟ ΦΩΣ ΠΑΝΤΟΥ

"Ο μαθητής πρέπει να συνεργαστεί με το Σχέδιο των Μεγάλων Όντων, να το κατανοήσει και να το υπηρετήσει όσο καλύτερα μπορεί.

Το Σχέδιο έχει τρεις πτυχές:

α) Να αυξήσει το φως και την κατανόηση στον κόσμο.

β) Να αυξήσει την αγάπη, τις σωστές ανθρώπινες σχέσεις, την καλή θέληση και την περιεκτικότητα.

γ) Να δημιουργήσει την επιθυμία για τελειότητα σε άλλους και στον εαυτό του.

Αυξήστε το φως παντού. Φέρτε το φως της αλήθειας της πραγματικότητας και της απλότητας. Αυξήστε παντού την αγάπη, τη συμπόνια, τις σωστές ανθρώπινες σχέσεις, την καλή θέληση, την περιεκτικότητα. Μιλήστε, γράψτε και εργαστείτε για αυτό το Σχέδιο. Αυξήστε την επιθυμία σε κάθε άτομο να αγωνιστεί για την τελειότητα, την επιθυμία για σταθερή και συνεχή βελτίωση, προκειμένου να απελευθερωθούν οι υψηλότερες δυνατότητες που κρύβονται σε κάθε άνθρωπο. Βοηθήστε τους ανθρώπους να αναπτύξουν τα ταλέντα τους. Μην αφήνετε τα λουλούδια να μαραίνονται στο δρόμο σας."

Torkom SaraydarianChallenge for Discipleship

https://laeta4711.blogspot.com/

-------------------------------

Ο ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ ΟΤΑΝ ΑΥΞΑΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΟΝΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΕΠΙΤΥΧΟΥΜΕ

Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022

Φύλλα φθινοπωρινά

Στίχοι, Μουσική, Πρώτη εκτέλεση: Φίλιππος Νικολάου. Άλμπουμ: Όταν - Έτος Κυκλοφορίας: 1971

Οι άνθρωποι δεν προσέχουν αν είναι χειμώνας ή καλοκαίρι, όταν είναι ευτυχισμένοι.
Τσέχωφ

Ο ΚΟΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ (ΗΡΚΛΕΙΤΟΣ)

Ο Ηράκλειτος θεωρούσε ως ουσία της ειμαρμένης τον λόγο, ο οποίος διαποτίζει την ουσία του σύμπαντος.

Πρέπει ν’ ακολουθήσουμε τον κοινό (Καθολικό/Κοσμικό/Συμπαντικό) λόγο. Ενώ όμως ο λόγος είναι κοινός, οι πολλοί ζουν σαν να έχουν δική τους φρόνηση.

Για να μιλήσει κανείς με σύνεση πρέπει να στηρίζει τους ισχυρισμούς του σε αυτό που είναι κοινό στα πάντα (τον κοινό λόγο).

Η φρόνηση όλων είναι κοινή και είναι αυτή που βασίζεται στον κοινό λόγο.

Σ’ όλους τους ανθρώπους έχει δοθεί η δυνατότητα για αυτογνωσία και σωφροσύνη.

Τα πέρατα της ψυχής δε θα βρείς προχωρώντας, όσο μακριά και αν σε φέρει ο δρόμος σου · τόσο βαθύ λόγο περιέχει.

Στην ψυχή μέσα υπάρχει λόγος που αυξάνει από τον εαυτό του.

Αφού ακούσετε όχι εμένα αλλά τον Λόγο, είναι σοφό να ομολογήσετε ότι το Εν είναι τα πάντα και τα πάντα είναι ένα.

Τον λόγο αυτόν που υπάρχει αιώνια, πάντα υπάρχουν άνθρωποι που είναι ανίκανοι να τον καταλάβουν και πριν τον ακούσουν και αφότου τον ακούσουν για πρώτη φορά. Γιατί, ενώ τα πάντα συντελούνται σύμφωνα με αυτόν το λόγο, αυτοί μοιάζουν άπειροι όταν καταπιάνονται με λόγια και έργα σαν αυτά που εγώ εκθέτω, όποτε διακρίνω το κάθε τι σύμφωνα με την φύση του και το εκθέτω όπως έχει. Αλλά οι κοινοί άνθρωποι δεν έχουν συνείδηση για τα όσα πράττουν όταν είναι ξυπνητοί, ακριβώς όπως λησμονούν όσα είδαν στον ύπνο τους.

Μ’ όποιον πάνω απ’ όλα αδιάκοπα συναναστρέφονται, τον λόγο, που τα διοικεί όλα, από αυτόν απέχουν κατά την συνείδηση κι αναγνώριση - κι έτσι όσα καθημερινώς συναντούν τους φαίνονται ξένα κι ανοίκεια.

Όσοι δεν κατανοούν τον λόγο, όταν τον ακούν μοιάζουν με κουφούς. Σ’ αυτούς ταιριάζει η παροιμιώδης έκφραση: παρόντες απόντες.

Τα πιο πολλά από τα θεία πράγματα μας διαφεύγουν από απιστία, και έτσι δεν αναγνωρίζονται.

«βλὰξ ἄνθρωπος ἐπὶ παντὶ λόγωι ἐπτοῆσθαι φιλεῖ.» Ο άνθρωπος που είναι βλάκας, θέλει να πτοείται με το παραμικρό μπροστά σε κάθε λόγο.

τοὺς καθεύδοντας ἐργάτας εἶναι καὶ συνεργοὺς τῶν ἐν τῷ κόσμῳ γινομένων.” Οι κοιμισμένοι είναι εργάτες και συνεργοί σ’ αυτά που γίνονται στον κόσμο.

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ

«Ἡράκλειτος οὐσίαν εἱμαρμένης ἀπεφαίνετο λόγον τὸν διὰ οὐσίας παντὸς διήκοντα.»

“διὸ δεῖ ἕπεσθαι τῷ (ξυνῷ, τοὐτέστι) τῷ κοινῷ • ξυνὸς γὰρ ὁ κοινός • τοῦ λόγου δ᾽ ἐόντος ξυνοῦ ζῴουσιν οἱ πολλοὶ ὡς ἰδίαν ἔχοντες φρόνησιν.”

“ξὺν νόῳ λέγοντας ἰσχυρίζεσθαι χρὴ τῷ ξυνῷ πάντων.”

“ξυνόν ἐστι πᾶσι τὸ φρονέειν.”

“ἀνθρώποισι πᾶσι μέτεστι γινώσκειν ἑωυτοὺς καὶ σωφρονεῖν”

“ψυχῆς πείρατα ἰὼν οὐκ ἂν ἐξεύροιο, πᾶσαν ἐπιπορευόμενος ὁδόν • οὕτω βαθὺν λόγον ἔχει.”

“ψυχῆς ἐστι λόγος ἑωυτὸν αὔξων.”

«οὐκ ἐμοῦ, ἀλλὰ τοῦ λόγου ἀκούσαντας ὁμολογεῖν σοφὸν ἐστίν ἕν πάντα εἶναι»

“τοῦ δὲ λόγου τοῦδ᾽ ἐόντος ἀεὶ ἀξύνετοι γίνονται ἄνθρωποι καὶ πρόσθεν ἢ ἀκοῦσαι καὶ ἀκούσαντες τὸ πρῶτον • γινομένων γὰρ πάντων κατὰ τὸν λόγον τόνδε ἀπείροισιν ἐοίκασι, πειρώμενοι καὶ ἐπέων καὶ ἔργων τοιούτων, ὁκοίων ἐγὼ διηγεῦμαι κατὰ φύσιν διαιρέων ἕκαστον καὶ φράζων ὅκως ἔχει • τοὺς δὲ ἄλλους ἀνθρώπους λανθάνει ὁκόσα ἀνθρώπους λανθάνει ὁκόσα ἐγερθέντες ποιοῦσιν, ὅκωσπερ ὁκόσα εὕδοντες ἐπιλανθάνονται.”
«ᾧ μάλιστα διηνεκῶς ὁμιλοῦσι λόγῳ, τῷ τά ὅλα διοικοῦντι, τούτῳ διαφέρονται, καὶ οἷς καθ᾽ ἡμέρην ἐγκυροῦσι, ταῦτα αὐτοῖς ξένα φαίνεται.»
Δηλαδή: Μ’ όποιον πάνω απ’ όλα αδιάκοπα συναναστρέφονται, τον λόγο, που τα διοικεί όλα, από αυτόν απέχουν κατά την συνείδηση κι αναγνώριση - κι έτσι όσα καθημερινώς συναντούν τους φαίνονται ξένα κι ανοίκεια.

“ἀξύνετοι ἀκούσαντες κωφοῖσιν ἐοίκασι• φάτις αὐτοῖσιν μαρτυρεῖ παρεόντας ἀπεῖναι.”

“Ἀλλὰ τῶν μὲν θείων τὰ πολλά, καθ᾿ Ἡράκλειτον, ἀπιστίῃ διαφυγγάνει μὴ γιγνώσκεσθαι.”

«βλὰξ ἄνθρωπος ἐπὶ παντὶ λόγωι ἐπτοῆσθαι φιλεῖ.»

“τοὺς καθεύδοντας ἐργάτας εἶναι καὶ συνεργοὺς τῶν ἐν τῷ κόσμῳ γινομένων.” 

Πηγή (αποσπάσματα) : https://nea-acropoli-thes.gr/

Κώδικας Μυστηρίων (10/7/2021) Έκθεση ΑΤΙΑ - Ελληνισμός, Αρχαιότητες- Προγνωστικός προγραμματισμός

Το Σάββατο 10/7/21 καλεσμένος στην τηλεοπτική εκπομπή του Βασίλη Μπαντίδη, "Κώδικας Μυστηρίων" στο Astra TV, στις 11.30 μμ. ο Παντελής Β. Γιαννουλάκης. Mία αποκαλυπτική συζήτηση για την UFOλογία, που ξεκίνησε τον τελευταίο καιρό, αναλύοντας λεπτομερώς την επείγουσα έκθεση για τα U.F.O.. Απίστευτες εξελίξεις και προεκτάσεις. Μεγάλες αποκαλύψεις προς τον κόσμο.

ΤΗΛ. ΕΚΠΟΜΠΗ: Παντελής Β. Γιαννουλάκης

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΙΚΟΝΑ ΕΝΟΣ ΕΞΩΠΛΑΝΗΤΗ

Η αναζήτηση πλανητών σε μακρινά ηλιακά συστήματα έχει κάνει ένα ακόμη βήμα μπροστά, με την είσοδο ενός νέου εργαλείου ανίχνευσης πλανητών με επικεφαλής έναν φυσικό του Στάνφορντ.

Η πρώτη κιόλας εικόνα που τραβήχτηκε από την κάμερά του δημιούργησε την καλύτερη άμεση φωτογραφία ενός πλανήτη σε μακρινό ηλιακό σύστημα. Gemini Planet Imager (GPI)

Η φωτεινή λευκή κουκκίδα είναι ο πλανήτης Beta Pictoris b. Το λαμπερό αστέρι Beta Pictoris κρύβεται πίσω από ένα φίλτρο στο κέντρο της εικόνας. Επεξεργασία εικόνας από τον Christian Marois, NRC Καναδάς.

Ο πλανήτης είναι γνωστός ως Beta Pictoris b και απέχει περισσότερα από 63 έτη φωτός από τον πλανήτη Γη. Το Beta Pictoris b είναι παρατηρήσιμο σε μία μόνο έκθεση 60 δευτερολέπτων και με προηγούμενα όργανα που χρησιμοποιήθηκαν για την ανίχνευση εξωπλανητών, θα χρειαζόταν πάνω από μία ώρα. Το συλλογικό σύνολο δεδομένων GPI εξέθεσε ζωτικές λεπτομέρειες της τροχιάς και του άξονα του πλανήτη και του δεσμού του με μια στενή ζώνη αστεροειδών.

Δεν έχουν απεικονιστεί πολλοί πλανήτες απευθείας από τότε που ξεκίνησε η κατασκευή το 2004 στο GPI, ένα επίγειο εργαλείο στο Gemini South Telescope κοντά στη Χιλή. Η προηγούμενη ομάδα προσαρμοστικών οπτικών, ωστόσο, ήταν αρκετά ευαίσθητη μόνο για να ανιχνεύσει πλανήτες που ήταν σημαντικά μεγαλύτεροι από τον Δία και μόνο εκείνοι οι πλανήτες που ήταν τόσο μακριά από τα μητρικά τους αστέρια όπως ο Κρόνος ή ο Ποσειδώνας είναι από τον Ήλιο μας.

Τα καινοτόμα οπτικά στοιχεία του GPI είναι προσαρμοσμένα για να ανακαλύπτουν ξεθωριασμένους πλανήτες που κάνουν κύκλους γύρω από πολύ φωτεινά αστέρια. Αυτό καθιστά δυνατό να εντοπίσουμε πλανήτες μεγέθους Δία που περιφέρονται πιο κοντά σε αστέρια που μοιάζουν πολύ με τα δικά μας. Ο Macintosh εκτιμά ότι η ομάδα του μπορεί να είναι σε θέση να ανιχνεύσει και να περιγράψει 20 έως 50 πλανήτες.

Ο Macintosh είπε, «Κοιτάμε γύρω μας φωτεινά κοντινά αστέρια γιατί χρειαζόμαστε τα αστέρια να είναι φωτεινά για να λειτουργήσει το GPI. Τα αστέρια που είναι φωτεινά και κοντά μας επιτρέπουν να λαμβάνουμε πολλά περισσότερα φωτόνια από το αστέρι και τον πλανήτη και μπορεί να γίνει καλύτερη δουλειά στην κατανόηση του πλανήτη».

Η ευαίσθητη κάμερα θα είναι αρκετά ικανή να μετρήσει με ακρίβεια τη θερμοκρασία του πλανήτη και τη χημική του διαμόρφωση, κάτι που θα επιτρέψει σε υπολογιστικά μοντέλα της ατμόσφαιρας και του καιρού να γίνουν πολύ πιο ακριβή. Αυτές οι πληροφορίες θα μπορούσαν στη συνέχεια να παράγουν ενδείξεις για το πώς δημιουργήθηκε ο πλανήτης. Δυστυχώς, το GPI μπορεί να μην είναι σε θέση να ανιχνεύσει πλανήτες που μοιάζουν με τη Γη καθώς είναι πολύ μικροί και δεν θα αντανακλούν πολύ φως για να εντοπιστούν.

Η ανακάλυψη δημοσιεύτηκε στο Proceedings of the National Academy of Sciences .

http://amazingastronomy.thespaceacademy.org/

Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022

ΠΛΩΤΙΝΟΣ

Ο φιλόσοφος Πλωτίνος αποτελεί τον κυριότερο εκπρόσωπο του Νεοπλατωνισμού. Γεννήθηκε το 204 με 205 στην Αίγυπτο. Ίδρυσε φιλοσοφική σχολή στη Ρώμη στην οποία δίδασκαν όχι μόνο οι επαγγελματίες του είδους, αλλά και επιφανείς άνδρες.

Ο ίδιος δεν έδινε τόσο σημασία στη σωματική υπόσταση του ανθρώπου όσο στη δύναμη της ψυχής. Η ψυχή, κατά τη βασική θεωρία του των «τριών υποστάσεων», έχει θεϊκή προέλευση και θεϊκή υπόσταση. Η ψυχή δίνει πνοή στην αδιαμόρφωτη ύλη του κόσμου στην οποία συγκαταλέγονται και τα σώματα των ανθρώπων. 

Ο άνθρωπος λοιπόν για να εξασφαλίσει την αιωνιότητα της ψυχής του θα πρέπει να την αφιερώσει στον υπέρτατο σκοπό της ένωσης με το Θείο. Αν όμως λησμονήσει τη φύση της ψυχής του και αυτή αφιερωθεί εξολοκλήρου στην εξυπηρέτηση των υλικών αναγκών και «δεθεί» με την υποδεέστερη αξιολογικά εγκόσμια ύλη, η φυσική τιμωρία της θα είναι ο θάνατος μαζί με το σώμα. Έτσι λοιπόν η ψυχή όχι μόνο δεν ανταμείβεται -για το ότι θυσίασε την αρχική της επουράνια θέση για να ζωογονήσει την κοσμική ύλη- αλλά τιμωρείται εξαιτίας της αλαζονικής στάσης που κράτησε αφού την γοήτευσε η επιφανειακή χάρη της υλικής διάστασης.

Ο Πλωτίνος δεν απέφυγε να υιοθετήσει την πλατωνική θεώρηση για την ιδανική πολιτεία. Μια πολιτεία χωρισμένη σε τρεις τάξεις (λαός, φύλακες, άρχοντες, -το ρόλο των τελευταίων θα έπαιζαν οπωσδήποτε και αποκλειστικά οι φιλόσοφοι-), στα πλαίσια της οποίας το καθένα άτομο θα είχε προκαθορισμένη θέση στην κοινωνία και ελάχιστες δυνατότητες ανέλιξης.

Ο Πλωτίνος έδωσε μια άλλη διάσταση στη φιλοσοφική σκέψη. Καθόρισε το σκοπό της φιλοσοφίας όχι μόνο σε επίπεδο άσκησης του ανθρωπίνου πνεύματος και της ανθρώπινης λογικής ικανότητας, καθώς τον είχαν καθορίσει προγενέστεροι φιλόσοφοι, αλλά σε παράγοντα που θα οδηγήσει τον άνθρωπο στη σωτηρία της αιωνιότητας.

http://www.filosofia.gr/

--------------------------

ΕΝΝΕΑ ΕΤΗ ΦΩΤΟΣ: Αποτελέσματα αναζήτησης για ΠΛΩΤΙΝΟΣ

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022

ΠΟΙΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΕ ΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ

Το IDAION.org | ΙΔΑΙΟΝ.ελ και το βιβλίο "ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΣ Η Δομή της Σκέψεως" παρουσιάζουν την σειρά εκπομπών με τίτλο: "ΘΕΙΑ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΛΟΓΙΚΗ", με τον συγγραφέα Νικόλαο Χ. Κουνδουράκη. 

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022

ΑΙ ΙΔΕΑΙ ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ

Η Μαιευτική τού Σωκράτους καί η Διαλεκτική τού Πλάτωνος θά ήτο εις θέσιν νά επαναφέρουν τήν ίασιν εις τήν πάσχουσα ψυχή τής ανθρωπότητος, εάν επανήρχοντο εις τήν πράξιν διά τής Παιδείας καί τού ορθού Λόγου.

Αλτάνη

Η ψυχή φέρει τήν γνώσιν τών ΙΔΕΩΝ μέ τήν είσοδον της εις τό ανθρώπινον σώμα (Φαίδρ. 249).

Η αναγνώρισις τών ΙΔΕΩΝ ενυπάρχει από τήν πρό τής ενσαρκώσεώς της κατάστασιν (Φαίδων 76Ε – 77Β καί 92D – E).

Ο Πλάτων παραδέχεται τήν μυστηριακήν διδασκαλίαν τής μετενσαρκώσεως (Φαίδων 83D «… ώστε ταχύ πάλι πίπτειν εις άλλο σώμα»), τήν οποίαν εδραιώνει διά τής θεωρίας τών αντιθέσεων (Φαίδ. 70C – 72E) καί τής θεωρίας τής αναμνήσεως (Φαίδ. 72Ε – 77Β καί Θεαίτ. θεωρία τών εκμαγείων καί τής Μνημοσύνης 191D, Φίληβος 33C – 36B).

Εις ατομικόν επίπεδον αι ΙΔΕΑΙ είναι αποτυπώματα/δακτυλίδια, τά οποία φέρει η ψυχή επί τού κηρού μέ τό σύνολον τών αναμνήσεών της εκ τών προγενεστέρων της βίων.

Συνεπώς η γνώσις τών αισθητών γίνεται διά τής αναγνωρίσεως εις αυτά τής γενεσιουργού των αιτίας, πού είναι αι ΙΔΕΑΙ, αι αποτυπωθείσαι εις τό εκμαγείον τής ψυχής.

Αι αφηρημέναι έννοιαι, αι οποίαι είναι αόρατοι (Ιδέα τής σωφροσύνης, τής οσιότητος, τής φιλίας κλπ.), δέν θά ήτο δυνατόν νά γίνουν ούτε αντιληπταί, ούτε κατανοηταί άνευ τής προϋπάρξεως τών Ιδεών/δακτυλιδιών, τα οποία αφήνουν τά αποτυπώματά των εις τό εκμαγείον/κερί τής ψυχής.

Τά αισθητά δέν θά ήτο δυνατόν νά γίνουν κατανοητά, αλλά μόνον αντιληπτά, διότι είναι αεί ρέοντα καί μεταβλητά. Καθίστανται νοητά, εφ’όσον αι αεί προϋπάρχουσαι ΙΔΕΑΙ, είναι μόνιμαι καί «αεί ωσαύτως έχουν» εις τήν ψυχήν, χωρίς ποτέ νά αλλοιούνται. 

Είναι αι αποτυπώσεις, τάς οποίας μεταφέρει η ψυχή από βίον εις βίον.

https://ekivolosblog.wordpress.com/

Adnan Root

Η ΨΥΧΗ ΟΦΕΙΛΕΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΥ, ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΗ ΣΥΝΕΧΩΣ ΤΑΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΒΙΟΥ ΤΗΣ

Αλτάνη

Πάς άνθρωπος έχει μίαν «δυνάμει» προκαταβολικήν γνώσιν τής ΙΔΕΑΣ τής Αρετής. Δέν τήν κατέχει. (Πολιτεία 617Ε, «Αρετήν δέ αδέσποτον, ήν τιμών καί ατιμάζων πλέον καί έλαττον αυτής έκαστος έξει. Αιτία ελομένου θεός αναίτιος»).

Όμως η «δυνάμει» υπάρχουσα γνώσις, καί όχι κατοχή τής Αρετής εις τήν ψυχήν, δέν είναι αρκετή. Τό άτομον είναι ανάγκη νά τήν επαναφέρη εις τήν συνείδησιν διά τής αναμνήσεως (θεωρία τής αναμνήσεως Θεαίτ.191D – 195Β) καί τής εντριφήσεως εις τάς ιδιότητάς της (Διάλογοι, Χαρμίδης «περί σωφροσύνης», Λάχης «περί ανδρείας», Πολιτεία «περί δικαίου»). Η φρόνησις, η τρίτη ιδιότης της Αρετής, επανέρχεται εις πολλούς διαλόγους τού Πλάτωνος, διότι άνευ φρονήσεως αι άλλαι ιδιότητες δέν έχουν ουσιαστικήν αξίαν. 

Περί φρονήσεως, λέγει τά εξής ο Σωκράτης εις τήν Πολιτείαν«Οι άλλες αρετές λοιπόν πού ονομάζονται αρετές τής ψυχής είναι σχεδόν παρόμοιες μέ τίς αρετές τού σώματος, γιατί πραγματικώς ενώ στήν αρχή δέν υπάρχουν, ύστερα αποκτώνται μέ τήν συνήθεια καί τήν εξάσκηση. Η αρετή όμως τής φρονήσεως, καθώς φαίνεται, έχει πολύ περισσότερο θεϊκή προέλευση εν σχέση μέ κάθε άλλο πράγμα, δέν χάνει ποτέ τήν δύναμη της, ανάλογα δέ μέ τήν περιστροφή της γίνεται χρήσιμη καί ωφέλιμη ή τουναντίον άχρηστη καί βλαβερή» (Πολιτεία 518D – E).

Μέ οδηγόν πάντοτε τήν ΙΔΕΑΝ τού Αγαθού, η ψυχή θά πρέπει νά ενεργοποιήση καί νά εφαρμόση τήν αρετήν εις τήν πρακτικήν τής καθημερινότητος τού βίου. Υπάρχει μέθοδος πρός τούτο;

Η ψυχή οφείλει διά τού συνεχούς αυτοελέγχου, τού προσωπικού της δικαστηρίου, «τόν λόγον διδόναι», νά εξετάζη συνεχώς τάς πράξεις τού βίου της (Σοφ. 230Α, Πρωτ. 336C, Πολ. 344D, Θεαίτ. 190 «καλώ καί τήν δόξαν λόγον ειρημένον… αλλά σιγή πρός αυτόν»), ώστε διά τού προσωπικού ελέγχου, αλλά καί τήν κριτικήν τών συνανθρώπων της, νά βελτιώνη τάς ενυπάρχουσας ιδιότητας τής Αρετής υπό τήν επίβλεψιν πάντοτε τής Ιδέας τού Αγαθού.

«Τόν έλεγχον λεκτέον, ως άρα μεγίστη καί κυριωτάτη τών καθάρσεών εστι». (Ο κριτικός έλεγχος είναι ο πιό σπουδαίος καί μεγάλος καθαρμός, Σοφιστής, 230d).

Η Μαιευτική τού Σωκράτους καί η Διαλεκτική τού Πλάτωνος θά ήτο εις θέσιν νά επαναφέρουν τήν ίασιν εις τήν πάσχουσα ψυχή τής ανθρωπότητος, εάν επανήρχοντο εις τήν πράξιν διά τής Παιδείας καί τού ορθού Λόγου.

Αλτάνη

https://ekivolosblog.wordpress.com/

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022

ΣΩΚΡΑΤΙΚΗ ΕΙΡΩΝΕΙΑ

(Πολιτεία 337Α, Κρατ. 384Α) είναι η προσποιητή άγνοια, μέ τήν οποίαν ήρχιζε τήν συνομιλίαν του ο Σωκράτης εις τήν αγοράν, άνευ ιδιαιτέρας επιλογής μαθητών. Εις τήν Απολογίαν του ηρνήθη ότι είχε μαθητάς (Απολογία 33, «Εγώ δέ διδάσκαλος μέν ουδενός πώποτ’ εγενόμην»). Οιοσδήποτε προσερχόμενος ήτο ελεύθερος νά παρακολουθήση τήν συζήτησιν. Μεταξύ τών παρευρισκομένων ο Σωκράτης επέλεγε τόν συνομιλητήν του, κατά προτίμησιν επώνυμον ή κατέχοντα εξουσία, προκειμένου νά δημιουργήση διά τών ερωτήσεων τό κατάλληλον φιλοσοφικόν κλίμα. Ο σκοπός ήτο η διερεύνησις τής ουσίας τής αρετής καί γενικώτερον τών αξιών καί προτύπων. (Απολογία Σωκράτους 30C – 31C).

Διά τών ερωτήσεων τού Σωκράτους ο συνομιλητής προχωρούσε εις τό θέμα, τό οποίον ενόμιζε (= ώετο) ότι κατείχε, ενώ δέν τό κατείχε. («τήν οίησιν» Αλκιβιάδης 120C – 122C, «η τού οίεσθαι ειδέναι, ά ουκ οίδεν» Απολογία Σωκράτους, 39Β), «… ακούοντες χαίρουσιν εξεταζομένοις τοίς οιομένοις μέν είναι σοφοίς, ούσι δ’ού» (… διότι ευχαριστούνται νά ακούουν νά ελέχγωνται οι νομίζοντες μέν ότι είναι σοφοί, ενώ δέν είναι… Απολογία Σωκράτους, 33C). «… ουκ οιόμενος ειδέναι, ά μή οίσθα». (Δέν θά φαντάζεσαι ότι γνωρίζεις, όσα δέν γνωρίζεις, Θεαίτ. 210C, Πολιτεία 506Ε καί 524Ε).

Αλτάνη

Η απόδοσις τών αρχαίων κειμένων είναι από τούς κάτωθι ερμηνευτάς:
ΠΟΛΙΤΕΙΑ, Α. Παπαθεοδώρου – Φ. Παππά, εκδ. ΠΑΠΥΡΟΣ

ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ, Κ. Αραποπούλου, εκδ. ΠΑΠΥΡΟΣ
ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ, Ν. Σ. Μπαξεβανάκι, εκδ. ΠΑΠΥΡΟΣ

https://ekivolosblog.wordpress.com/

Η «ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ» ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ

Η ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ: ΣΩ.: «Εις τήν ιδικήν μου μαιευτικήν τέχνην υπάρχουν τά γενικά χαρακτηριστικά όσα υπάρχουν καί εις τήν ιδικήν των (τών μαιών), υπάρχει όμως η διαφορά ότι η ιδική μου ξεγεννά άνδρας καί όχι γυναίκας καί ότι επιβλέπει τάς ψυχάς αυτών κατά τόν τοκετόν των καί όχι τά σώματα. Τό σπουδαιότατον δέ εις τήν ιδικήν μου τέχνην είναι τούτο, ότι δηλ. δύναται νά ελέγχη ποικιλοτρόπως εάν η διάνοια τού νέου γεννά παιδί φαινομενικόν καί ψευδές ή ζωντανόν καί αληθές». (Θεαίτητος, 150B – C, 184B, περί μαιευτικής καί εις τόν επίλογον 210C).

Η Μαιευτική τέχνη τού Σωκράτους είναι η ανάδυσις γνώσεως από την ψυχήν τού συνομιλητού, η οποία προϋπήρχε καί τήν οποίαν επαναφέρει ο Σωκράτης διά τών εντέχνων ερωτήσεών του (Θεαίτητος, Μένων, ο δούλος καί τό Δήλιον πρόβλημα κλπ.). Άλλως εις αντίθετον περίπτωσιν, κατά την οποίαν ο συνομιλητής νομίζει ότι γνωρίζει, αναγκάζεται νά παραδεχθή τήν άγνοιάν του. (Αλκιβιάδης Α’, Ευθύφρων, Ευθύδημος , Γοργίας κλπ.)

Αλτάνη

ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ, Τάκης Δημόπουλος, εκδ. ΠΑΠΥΡΟΣ

ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ, Ν. Σ. Μπαξεβανάκι, εκδ. ΠΑΠΥΡΟΣ

https://ekivolosblog.wordpress.com/

-----------------------

ΕΝΝΕΑ ΕΤΗ ΦΩΤΟΣ: Αποτελέσματα αναζήτησης για Αλτάνη

Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ - ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΤΙ ΜΕΛΩΔΙΕΣ

Μουσική: Μάριος Τόκας. Στίχοι: Μιμή Τατάκη. Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος. 

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022

ΤΑ ΑΡΧEΤΥΠΑ ΤΗΣ ΨΥΧHΣ ΜΑΣ

ΜEΣΩ ΤΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓIΑΣ ΑΣΚΟYΜΕΘΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚO ΔΙΑΛΟΓΙΣΜO, OΤΑΝ ΣΚΟΠΕYΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΛHΘΕΙΑ

Τα ονόματα των θεών είναι αποτυπωμένα στα αρχέτυπα, τα οποία είναι τα αρχέτυπα της ψυχής μας.
Ο Ζευς/Νους, πατέρας του Απόλλωνος, είναι ο δικός μας νους. Διότι ο ίδιος ο Ζευς είναι ο:
«πατήρ θεών τε ανδρών τε» . Είναι δηλαδή και ο δικός μας πατέρας
«Ζεύ πάτερ, ή πολλών τε κακών λύσειας άπαντας,
ει πάσιν δείξαις οίω τω δαίμονι χρώνται.» 
(Ζευ πατέρα μας, από πολλά κακά θα απήλλασσες όλες μας τις ψυχές, εάν έδειχνες στον καθένα από εμάς ποια είναι η φύσις της ψυχής μας.)

Συνεπώς η αναγωγή από τον υιό Απόλλωνα/Φως στον πατέρα Δία/Νου είναι απαραίτητη, λαμβάνοντες υπ’ όψιν ότι εμείς λειτουργούμε σαν σκότος/άγνοια/Λητώ.

Η Λητώ, είναι η Λήθη, η έλλειψις μνήμης.

Ελλείψει μνήμης η Λητώ, δεν έχει τίποτα επί του οποίου να βασίσει οιονδήποτε συλλογισμό. Όμως ο Πλάτων εξηγεί στον «Κρατύλο» ότι η Λητώ είναι το «λείον του ήθους» 

Δηλαδή, το σκοτάδι μέσα στο οποίο εσείς βρίσκεσθε – διότι δεν γνωρίζετε τίποτα, μνήμη δεν έχετε – προϋποθέτει ότι η ψυχή είναι ανοικτή, χωρίς αλαζονεία, φόβους, ενδοιασμούς, αντιρρήσεις, φθόνο και είναι έτοιμη να προσλάβει αυτά που ο Ζευς/Νους θέλει, δια της συνευρέσεως του μαζί της, να της δώσει.
Συν ευρισκομένη η Λητώ με τον Δία/Νου γεννάται πρώτα το λιγοστό φως, η Άρτεμις/Σελήνη. Αφού γεννηθεί η Άρτεμις/Ειλείθυια, βοηθός των γυναικών στους τοκετούς,θα βοηθήσει την μητέρα της Λητώ/σκοτάδι, να γεννήσει η Λητώ/σκότος/λήθη τον Απόλλωνα/Φως.
Υπάρχει μία προοδευτική δυνατότης της ανθρώπινης ψυχής να προσλάβει το φως μέσω του Νου/Διός, δια της Λητούς/σκότους. Το σκότος είμαστε εμείς, αλλά με την προϋπόθεση του «λείου του ήθους», λέει ο Πλάτων στον διάλογο «Κρατύλος», έχουμε την δυνατότητα να φωτισθούμε.
Το λείον του ήθους, η αγαθή προαίρεση είναι προϋπόθεση της ψυχής.

Εάν η ψυχή είναι σκοτεινή και δεν έχει μέσα της αυθόρμητη ανάγκη να προσλάβει γνώση χωρίς αντιρρήσεις, γνώση όμως που προέρχεται από τον Δία/Νου, καθαρή νοημοσύνη, δεν θα μπορέσει ποτέ να βαδίσει στον Ελληνικό Διαλογισμό.

Αφού λοιπόν γεννηθεί στην ψυχή πρώτα η Άρτεμις, το λίγο φως, εν συνεχεία αυτό το φως σταδιακώς αυξάνεται μέχρι την γέννηση/έλευση του Απόλλωνος στην ψυχή. Ποια όμως είναι η πιο σημαντική από τις ιδιότητες των διδύμων, ώστε να πραγματοποιηθεί η έλευση του φωτός;

Η Θήρευσις

Η σημαντικοτέρα όλων των από κοινού των ιδιοτήτων Αρτέμιδος/ Απόλλωνος, είναι η θήρευσις, η άγρα, το κυνήγι. Το κυνήγι είναι εκείνη η έκφραση της ψυχής, η οποία αναζητεί με πάθος και έχει στόχο της το θήραμα/Αλήθεια.

Μέσω της Μυθολογίας ασκούμεθα στον Ελληνικό Διαλογισμό, όταν σκοπεύουμε την Αλήθεια. Γι αυτό και ο όρος «ενδοσκόπηση» συνδέεται με την εντός σκόπευση της Αλήθειας, η οποία διενεργείται μέσω και των δύο θηρευτών, του Απόλλωνος και της Αρτέμιδος.
Τι θηρεύουν τα Θεία όντα; Θηρεύουν και οι δύο τις αγνές ψυχές.

Γι αυτό και στις παραστάσεις, βλέπομε συχνά την Άρτεμη με ένα ελαφάκι δίπλα της ή με ένα μικρό ζώο, ένα λαγό. Αυτό τι σημαίνει; Ότι έχει αρπάξει με το χέρι της τις αθώες ψυχές, προκειμένου να τους δώσει το λιγοστό φως/γνώση. Προερχόμενο από την νύχτα/Λητώ και σελήνη/Άρτεμη το φως/ συνειδητοποίηση προοδευτικά αυξάνεται, μέχρις ότου φτάσει στο ολοκληρωτικό Φως/ενόραση, στον Απόλλωνα.
Το φως της Αρτέμιδος προσδιορίζει την διαίσθηση, διότι έρχεται και χάνεται. Όπως ακριβώς οι φάσεις της σελήνης αυξομειώνουν το φως στον ουρανό, κατά τον ίδιο τρόπο η διαίσθηση άλλοτε έρχεται και άλλοτε εξαφανίζεται.
Όταν όμως προχωρήσουμε προς το Φως του Απόλλωνος, τότε πλέον το φως δεν έρχεται και χάνεται.
Η ενόραση εγκαθίσταται στην ψυχή του ανθρώπου και μπορεί να την επικαλείται, όταν ο ίδιος το επιθυμεί.

https://www.schizas.com/

Εικόνα: Απόλλων (αριστερά) και Άρτεμις. Βρύγος (υπογραφή αγγειοπλάστης), αττικό ερυθρόμορφο κυπέλλο, - 470.  Λούβρο, Παρίσι. https://commons.wikimedia.org/

Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022

Ο ΓΕΝΑΡΧΗΣ ΔΙΑΣ, ΠΑΤΕΡΑΣ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

Είναι προφανές πως ο πραγματικός Ζευς, η ίδια η Ζωή δηλαδή, δεν πρωτο-γεννήθηκε στην Κήτη, αλλά προϋπήρχε πολύ πριν από την περίοδο αυτή. Το γεγονός ότι η μεσογειακή μυθολογία, κάποια στιγμή καταγράφει την γέννηση του, δεν σημαίνει τίποτε παραπάνω παρά την στιγμή της γέννησης του στην ανθρώπινη κατανόηση!

Απόσπασμα από το βιβλίο του Μιχάλη Καλόπουλου "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Μήτις - Αθηνά ΚΑΙ "ΟΔΥΣΣΕΙΑΚΟ ΠΝΕΥΜΑ".

Επιμέλεια παρουσίαση: Πολυξένη Λυκίδου 

Μονοπάτια για σκέψη

ΑΝΟΙΞΕ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΟΥ

Ο σημερινός άνθρωπος για να μπορέσει να βγει από το τέλμα που έχει υποπέσει, χρειάζεται δύο πράγματα.

Πρώτον, να θέλει ο ίδιος να απορρίψει τη ζωή που διαμορφώνεται – από άλλους – για τον ίδιο.

Και δεύτερον, να (ξανά) ανακαλύψει εκείνες τις βασικές αρχές που θα τον στηρίξουν και θα του δώσουν όραμα για κάτι καλύτερο, για κάτι ανώτερο.

Για να προχωρήσει η κοινωνία, για να ξαναβρεί ιδανικά και αξίες θα πρέπει να ξαναγυρίσει στις διαχρονικές Αξίες των Ελλήνων και βάσει αυτών να προσπαθήσει να (ξανά) ανακαλύψει εκείνον τον τρόπο σκέψης που οδήγησε τους Έλληνες στη δημιουργία του αξεπέραστου εκείνου πολιτισμού. Όπου υπήρχε Αρετή, Παρρησία, Υπευθυνότητα, Ανεκτικότητα, Αξιοπρέπεια.

Καλούμαστε να αλλάξουμε. Και η αλλαγή ξεκινά πρώτα από τον εαυτό μας.

Υπάρχει ένας υπέροχος μυστικός κανόνας στην φύση, που ορίζει πως τα τρία πράγματα που ποθούμε περισσότερο στη ζωή μας, ευτυχία, ελευθερία, πνευματική γαλήνη, τ’ αποκτούμε πάντα αφού πρώτα τα προσφέρουμε εμείς σε κάποιον άλλον.

Τα ρητά των προγόνων μας, ζητάνε επίμονα, αλλά ευγενικά, να ανοίξεις επιτέλους την πόρτα της καρδιάς σου. 

-----------------------------

ΕΜΕΙΣ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΝΕΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΜΑΣ

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ

ΠΟΣΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΡΥΒΕΙ Η ΓΝΩΣΗ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ;

Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2022

ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΤΗΣ ΘΛΙΨΗΣ

Με την Συγγραφέα Δήμητρα Λιάτσα

Η Δήμητρα Λιάτσα γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Έκανε φιλολογικές σπουδές. Ξένες γλώσσες: Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Εργάστηκε επί σειρά ετών στην επιμέλεια βιβλίων. Μετέφρασε άνω των 30 τίτλων κυρίως από την Αγγλική γλώσσα. Έγραψε άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες, με αντικείμενο την Ελληνική Γραμματεία. Έδωσε σειρά ομιλιών προσκεκλημένη από το Ινστιτούτο Αριστοτέλης, με θέμα την Ελληνική Γραμματεία, την Ιστορία και την παιδεία. Από το 2009 ασχολείται με την συστηματική μελέτη του Ομήρου και από το 2014 με την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την ανάρτηση στο διαδίκτυο ολόκληρης της Οδύσσειας. Από το 2017 έχει ξεκινήσει και την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την ανάρτηση στο διαδίκτυο ολόκληρης της Ιλιάδος.

Η Δήμητρα Λιάτσα είναι συγγραφεύς των βιβλίων: «Τα ψέματα που λένε για την Ελλάδα» (2004) και «Η Ελληνική καταγωγή του Χριστιανικού μύθου» (2013), τα οποία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Δήλιος.

Λόγοι και Ομιλίες της Δήμητρας Λιάτσα: ΕΔΩ

Ομήρου Ιλιάς: ΕΔΩ

Ομήρου Οδύσσεια: ΕΔΩ

Από «Φρυκτωρίες» και «Βισάλτη»: ΕΔΩ

Ομηρικός Κύκλος

ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ "ΔΕΛΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ"

-Είναι βαθιός ολοένα όρθρος, που χαράζω στους Δελφούς αυτά τα λόγια. Μια απέραντη σιωπή, η φοβερή βουνίσια σιωπή, σαν κορεσμένη απο το πνεύμα της αιωνιότητας, γεμίζει διάχυτη το διάστημα τριγύρω και βαθιά μου. Ούτ' ένας ήχος δεν ακούεται πουθενά. Και ξαφνικά, μια φοβερή βοή, μια βοή τρανή κι απίστευτη ξεσπά σαν απ' ολούθε.

-Είν' ο μεγάλος άνεμος του Παρνασσού, όπου απροσδόκητα, (τον ξέρουν μόνο εκείνοι π' ώτυχε να τον ακούσουν νάρχεται έτσι), ξεκινά απο τις κορφές στο διάστημα, με μιάν ορμή που λές πως θα συντρίψει και θα κάμει σκόνη, ακόμα και τους βράχους. Ολα γύρα μου και μέσα μου, συθέμελα δονούνται από τον ήχο, το διάστημα, το σπίτι όπου αγρυπνώ, η ψυχή μου. Αλλά να π' αγάλι-αγάλι, αυτή η βοή αρθρώνεται σε λόγο. Τον ακούω στα έγκατα του νού.

Θαρρώ πως λέει :

Είμαι το πνεύμα, το πανάρχαιο Απολλώνειο πνεύμα, που κατέβη πρώτο απο τις χιονοσκέπαστες κορφές της ιστορίας, ο 'Αρρην Λόγος, ο όρθιος Δωρικός σκοπός, ο Πυθικός προαιώνιος Νόμος.

Είμαι η αρχή της Ακτινοβολίας, της Ευρυθμίας, της Πειθαρχίας, της Απλότητας, της βασικής κάθε ψυχής και λαού Αυτονομίας, είμαι η αρχή της τέλειας Μνήμης.

-Είμαι το Γνώθι Σαυτόν, το Μηδέν Αγαν, είμαι η Χρυσή Τομή και η Τετρακτύς και ο 'Ακμων, είμαι το προμήνυμα του νέου χορού του καθαρμού απάνω απο το πτώμα του φιδιού, που θρέψαν στη σπηλιά της γήινης ύλης, σκοτεινοί ληθαργημένοι αιώνες.

Περιμενω πια την πιο μεγάλη λύτρωσή μου. Θέλω να σαρώσω με μια υπέρτατη αντίσταση, ο,τι μάταιο κι ο,τι σάπιο, απο το χώμα.

-Μη μου κλείτε πια τα στήθη Σας, τη σκέψη Σας και την ακοή Σας. Ξεκινήστε. Εβγάτε να συναντηθούμε στην μεγάλην άπλα, που ό,τι τώρα στη φωνή μου Σας φαντάζει φοβερό, αυτού που βρίσκεστε κλεισμένοι, είναι το Μέλος και το Μέτρο και ο Ρυθμός, οπ' ώχει πλάσει, ό,τι ανώτερο, γλυκύτερο κι αδρότερο στο λαό Σας και στους λαούς όλου του κόσμου.

Είμαι ο ποταμός της Φωτεινής Αγιότητας, που Σας καλεί να ξαναβαφτισθείτε, στα προαιώνια κρουσταλλένια νάματά του.

Βοηθήστε με, να σας βοηθήσω.

Δεν μ' ακούτε; Ο βρυχηθμός μου έχει πια ωριμάσει μες στους αιώνες.
Μην αργείτε.
Ελάτε, ελάτε.
Ως πότε πια θα να σας κράζω;”

Δελφοί, 18 Οκτ. 1932

ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ

ΔΕΛΦΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2022

«Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ» (ΠΛΑΤΩΝ)

Ο Ερυξίμαχος στο Συμπόσιο του Πλάτωνα υποστηρίζει ότι η μουσική περιλαμβάνει οτιδήποτε σχετίζεται με την τέχνη του λόγου και του ήχου. Η αρμονία και ο ρυθμός είναι ό,τι η υγεία για την ιατρικήΤο έργο του μουσικού αντιστοιχεί προς το έργο του ιατρού. Είτε ως δημιουργός μουσικών συνθέσεων είτε ως εκτελεστής, ο μουσικός έχει να ασκήσει ένα είδος διαιτητικής της ψυχής, η οποία θα κανονίζει τις τροφές και τα λιχνεύματα.

Στην Πολιτεία του Πλάτωνα [401e] αναφέρεται δια στόματος του Σωκράτη: 

«Άραγε, Γλαύκων, γι’ αυτό η αγωγή με τη μουσική και την ποίηση είναι η πιο σημαντική, επειδή ο ρυθμός και η μελωδία εισχωρούν στα τρίσβαθα της ψυχής κι αδράχνοντάς την με δύναμη μεγάλη, φέρνουν μέσα της ευπρέπεια και της δίνουν ομορφιά, εάν βέβαια κάποιος ανατραφεί σωστά, ενώ, αν δεν συμβεί αυτό, γίνεται το αντίθετο…».

https://ncv.gr/