Κυκλοφορεί
εδώ και χρόνια το εξής:
Όταν
ρώτησαν το Σωκράτη να τους δώσει τον ορισμό του μορφωμένου ανθρώπου, δεν
ανέφερε τίποτε για τη συσσώρευση γνώσεων. «Η μόρφωση είπε, είναι θέμα
συμπεριφοράς… Ποιους ανθρώπους λοιπόν θεωρώ μορφωμένους;
1. Πρώτα απ’ όλους αυτούς που ελέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις, αντί να ελέγχονται από αυτές…
2. Αυτούς που αντιμετωπίζουν όλα τα γεγονότα με γενναιότητα & λογική..
3. Αυτούς που είναι έντιμοι σε όλες τους τις συνδιαλλαγές..
4. Αυτούς που αντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα και ανθρώπους αντιπαθείς καλοπροαίρετα.
5. Αυτούς που ελέγχουν τις απολαύσεις τους..
6. Αυτούς που δεν νικήθηκαν από τις ατυχίες & τις αποτυχίες τους..
7. Τελικά αυτούς που δεν έχουν φθαρεί από τις επιτυχίες και την δόξα τους…»
Όσα γνωρίζουμε για τον Σωκράτη προέρχονται από τα συγγράμματα του Ξενοφώντα, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη και αργότερα από άλλους, π.χ. τον Διογένη τον Λαέρτιο (Βίοι Φιλοσόφων, βιβλίο β΄κεφ.5).
1. Πρώτα απ’ όλους αυτούς που ελέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις, αντί να ελέγχονται από αυτές…
2. Αυτούς που αντιμετωπίζουν όλα τα γεγονότα με γενναιότητα & λογική..
3. Αυτούς που είναι έντιμοι σε όλες τους τις συνδιαλλαγές..
4. Αυτούς που αντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα και ανθρώπους αντιπαθείς καλοπροαίρετα.
5. Αυτούς που ελέγχουν τις απολαύσεις τους..
6. Αυτούς που δεν νικήθηκαν από τις ατυχίες & τις αποτυχίες τους..
7. Τελικά αυτούς που δεν έχουν φθαρεί από τις επιτυχίες και την δόξα τους…»
Όσα γνωρίζουμε για τον Σωκράτη προέρχονται από τα συγγράμματα του Ξενοφώντα, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη και αργότερα από άλλους, π.χ. τον Διογένη τον Λαέρτιο (Βίοι Φιλοσόφων, βιβλίο β΄κεφ.5).
Ο
Πλάτων έδωσε στα έργα του διαλογική μορφή εκτός από την Απολογία και τις
Επιστολές, όπου μας είναι γνωστά και τα πρόσωπα που παίρνουν μέρος στους διαλόγους.
Επομένως
(και το ζητώ ειλικρινώς και καλοπροαίρετα) ας μας υποδείξει κάποιος την πηγή του
παραπάνω «ορισμού του μορφωμένου» με το αρχαίο κείμενο, και βεβαίως την
απάντηση στο «Όταν ρώτησαν το Σωκράτη…», (αφού γνωρίζουμε τα πρόσωπα των
διαλόγων) ποιοι ήταν αυτοί που τον ρώτησαν;;;
_____________________
Όταν ο
Σωκράτης ρωτήθηκε γιατί δεν γράφει βιβλία, απάντησε ότι μπορεί να πέσουν στα
χέρια κακών ανθρώπων. Και όταν του είπαν ότι μπορεί να πέσουν και στα χέρια καλών
ανθρώπων, είπε, οι καλοί δεν χρειάζονται βιβλία.*
*Η αφορμή για αυτήν την ανάρτηση, είναι αυτό
που βρήκα τυχαία και μου «κίνησε το ενδιαφέρον...», και που θα ήθελα παρακαλώ και από
αυτήν την φράση την πηγή αν γνωρίζει κάποιος.
Ίσως να σκεφτεί κάποιος ότι η εικόνα στο τέλος της ανάρτησης είναι άσχετη με το θέμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΣΧΕΤΗ με τον ΣΩΚΡΑΤΗ είναι η φράση «οι καλοί δεν χρειάζονται βιβλία».
Δηλαδή μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι… (;;;;)
Γίνεται αντιληπτό νομίζω από πού προέρχονται αυτοί οι «ηθικοπλαστικοί» «ορισμοί».
Φρόνιμο θα είναι λοιπόν να γίνεται πάντα διασταύρωση και επιβεβαίωση όσων υιοθετούμε και αναπαράγουμε, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με Αρχαία Ελληνική Γραμματεία.
Το «κάποιος είπε κάποτε» είναι ένα «μεγαλειώδες» τίποτα.
Όλοι γνωρίζουμε ποιοι ήταν οι διώκτες την γνώσεως. «…οι καλοί δεν χρειάζονται βιβλία».
Φαίνεται εξακολουθούν να πιστεύουν ότι τα βιβλία είναι περιττά…
Αυτό το μήνυμα το πήρα και εγώ αφού έχει κάνει υποθέτω το γύρο του ελληνικού διαδικτύου. Ποιά η χρεία αυτών των δακρύβρεχτων ψευδοταπεινών μηνύματων; Μήπως κάποιοι έστω και 2 000 χρόνια μετά αισθάνονται ότι χωρίς το ελληνικό πνεύμα που καταπάτησαν και προσπάθησαν να καταστρέψουν πάση θυσία δεν μπορούν να υπάρξουν; Και ότι έχουν να πούν πρέπει πάντα να το λένε δια μέσω της επιβεβαίωσης του ελληνικού πνεύματος, διαφορετικά τα λεγόμενα τους μοιάζουν με ανιαρά παραμύθια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ.
Σας παραθέτω την πηγή, και τον πραγματικό εμπνευστή αυτού του ορισμού, αλλα και ολόκληρο τον ορισμό
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιους λοιπόν ονομάζω μορφωμένους, αφού δεν επιδοκιμάζω τις τέχνες και τις επιστήμες και τις φυσικές ικανότητες;
Πρώτα πρώτα αυτούς που χειρίζονται καλά τα ζητήματα που τους παρουσιάζονται κάθε μέρα και έχουν τη νοημοσύνη να επωφελούνται των περιστάσεων και να είναι ικανοί να πετυχαίνουν τις περισσότερες φορές εκείνο που συμφέρει•
έπειτα εκείνους που είναι αξιοπρεπείς και δίκαιοι προς αυτούς που τους συναναστρέφονται συχνά και που ανέχονται ήρεμοι τους δυσάρεστους και οχληρούς τύπους, ενώ οι ίδιοι φέρονται προς τους φίλους των με τη μεγαλύτερη καλωσύνη και ηπιότητα. Επί πλέον εκείνους που είναι πάντοτε εγκρατείς εις τας ηδονάς, και δεν τους κατασυντρίβουν οι συμφορές, παρά τηρούν ανδρική στάση και αντάξια της φύσεως της ανθρωπίνης•
τέταρτον, το και σπουδαιότερο, αυτούς που δεν τους διαφθείρει της τύχης η εύνοια, που μήτε γίνονται άλλοι άνθρωποι μήτε γίνονται υπερήφανοι, αλλά παραμένουν άνθρωποι λογικοί και που δεν χαίρουν για τα αγαθά που τους έδωσε η τύχη περισσότερο παρά για τα αγαθά που απέκτησαν εξ αρχής με το φυσικό τους χαρακτήρα και την ορθοφροσύνη τους.
Εκείνοι όμως που εύκολα προσαρμόζουν τον εσωτερικό τους άνθρωπο προς όλα αυτά γενικώς, αυτοί επιμένω, ότι είναι και συνετοί και τέλειοι άνδρες και ότι κατέχουν όλες τις αρετές.
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ
http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?t=262&m=1
Σας προτείνω και αυτό το μπλοκ http://kritiko-machairi.webnode.gr/