Η Δάφνη
στο στόμα της Πυθίας δίνει τον χρησμό και ως Απολλώνιο σύμβολο και είναι το έπαθλο στους Δελφικούς Αγώνες.
Οι Έλληνες στεφάνωναν τους νικητές με δάφνινα στεφάνια. Πρακτική για να τιμούνται ειδικά οι λόγιοι και οι ποιητές.
Οι Έλληνες στεφάνωναν τους νικητές με δάφνινα στεφάνια. Πρακτική για να τιμούνται ειδικά οι λόγιοι και οι ποιητές.
Με μια
πρώτη προσέγγιση θα υποθέταμε το «ένδοξο» της αποδοχής στον κοινωνικό βίο καθώς
έχουμε ως παράσταση την απόδοση τιμών, βραβείων κι επάθλων με στεφάνια από αυτό
το δέντρο που λατρεύτηκε στο παρελθόν είτε ως είχε, είτε συμβολίζοντας το
«θείο» και τις εκφάνσεις του όσο υπήρχε ο άνθρωπος.
Η
ερμηνεία και ο αποσυμβολισμός του φυτού μπορεί να επιχειρηθεί ιχνηλατώντας την
οντολογία και το νόημα των λέξεων καθώς, και τις παραδόσεις που συνδέονται με
αυτό.
Το
όνομα «Δάφνη», θα μπορούσε να ετυμολογηθεί ως «Δα» (Δη-Γη στα δωρικά) κι «φνης»
(ξαφνική – αίφνης). Αυτή που προέκυψε ξαφνικά εκ της Γης, από την ύλη.
Ήταν
κόρη της Γαίας και του Πηνειού της ύλης και του ρευστού. Τριγυρνούσε στην παρθένα φύση επιθυμώντας
η ίδια να μείνει αιώνια, αγνή, αυτούσια, θέλοντας να μοιάσει της Αρτέμιδος.
Αυτήν
ερωτεύθηκε κεραυνοβόλα ο
Απόλλωνας.
Ο
«μύθος» της Δάφνης φυσικά είναι αλληγορικός.
Όλα
άρχισαν όταν ο Απόλλων χλεύασε τα όπλα του Έρωτα κι εκείνος για να τον
εκδικηθεί του έστειλε βέλος πόθου ερωτικού και την ίδια στιγμή βέλος αποστροφής
στη Δάφνη προκαλώντας με αυτό τον τρόπο μια «πολικότητα».
Όσο και
να προσπαθούσε να τη φτάσει τόσο εκείνη θα απομακρύνονταν. Ο «Έρως» είναι πρωταρχικό στοιχείο και
νόμος του φυσικού κόσμου. Ο «Φυσικός Νόμος» στην Ελληνική Κοσμοθέαση
είναι υπεράνω ακόμα και των Θεών.
Στα
Ερμητικά κείμενα (λόγος VI -1) λέει «Το αγαθό υπάρχει αποκλειστικά και μόνο στο
Θεό ή καλύτερα αγαθό είναι ο ίδιος ο αιώνιος Θεός» ενώ πιο κάτω (λόγος VI-3)
λέει «Σχετικά με τον άνθρωπο το αγαθό καθορίζεται σε σύγκριση με το κακό... Και
είναι αδύνατο εδώ κάτω (στον κόσμο μας) το αγαθό να είναι απαλλαγμένο της
κακίας...». Και αυτά συμβαίνουν με τον Απόλλωνα ως «θνητό» στην υπηρεσία του
βασιλιά Άδμητου δηλαδή του «άκτιστου» (Απολλόδωρος Γ).
Στο
«Περί Φύσεως» έργο του ο
Εμπεδοκλής αναφέρεται
στην εναλλαγή κυριαρχίας δυνάμεων μεταξύ Φιλότητας και Νείκους πάνω στα τέσσερα
ριζώματα όπως αυτά συμβολίζει: γης – Αϊδωνεύς (ή Άδης), ύδατος (Νήστις), αέρα
(Ήρα), πυρός (Ζεύς).
Η
εν-αλλαγή αυτή βρίσκεται ανάμεσα στην αλλαγή του Ηρακλείτειου «Γίγνεσθαι» και
τη σταθερότητα του Παρμενίδη «Είναι». Η σχέση αυτών των αντίρροπων δυνάμεων διατηρεί την ισορροπία στο
σύμπαν «Σφαίρος».
Μπαίνοντας
στην ουσία του ποιήματος του Οβίδιου το οποίο είναι μέρος ενός ευρύτερου έργου
με τον τίτλο «Μεταμορφώσεις» κι επηρεασμένο από την Ερμητική Φιλολογία θα
μπορούσαμε να διακρίνουμε το διαμοιρασμό και αντιπροσώπευση των στοιχείων και
δυνάμεων σε γη – ύδωρ – νείκος (Δάφνη) και αέρα – πυρός – φιλότητα (Απόλλωνα).
Όταν
πια η Νύμφη εξαντλημένη από το κυνηγητό καταλαβαίνει πως θα αιχμαλωτιστεί
προσεύχεται στον πατέρα της να της αλλάξει «θωριά». Επικαλείται λοιπόν την ίδια
τη «ροή» κι από την κατάσταση της τήξης που ήταν της προκαλείται η πήξη.
Μα πώς
η αλήθεια γίνεται χειροπιαστή και ποια δόξα φτάνει στο ζενίθ αν δεν ακούσει το
«κάτθανε»; «Θάνατος» δεν υπάρχει.
Η
Εχεμύθεια, η Ευπείθεια και η Πίστη είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να
προσεγγίσουμε την αλήθεια.
Έτσι
λοιπόν πιάνει τη Δάφνη μα... «αλλάζει» η μορφή της. Όχι όμως η ουσία της.
Γίνεται δέντρο. Αιτία
της «αλλαγής» είναι το ενεργειακό φάσμα του ίδιου του Απόλλωνα – Φοίβου (δηλ του φωτοβόλου).
Βλέπουμε
στα Ερμητικά (λόγος IX-5) «Και όταν δημιουργεί (ο θεός) τα πάντα τα κάνει όμοια
του. Τούτα όμως, έχουν δημιουργηθεί αγαθά, διαφοροποιούνται με τη χρησιμοποίηση
της ενέργειας. Γιατί η κίνηση του κόσμου με την τριβή δίνει στις γεννήσεις
διαφορές. Άλλες τις ρυπαίνει με κακία, άλλες τις καθαρίζει με το αγαθό...».
Είναι ο
ίδιος ο λόγος η ανάγκη να ενωθεί μαζί της. Αυτό που ένα ερωτικό τραγούδι λέει:
«να σε ερμηνεύσω και να ερμηνευτώ».
Για να
το αντιληφθούμε καλύτερα θα πρέπει να ανατρέξουμε σε μια παραλλαγή του μύθου (Παυσανίας) στον οποίο ο Λεύκιππος πρίγκιπας από την Ηλία την ερωτεύτηκε
πριν το Φοίβο.
Μεταμφιέστηκε
σε γυναίκα για να την πλησιάσει μα, έγινε αντιληπτή η φύση του από τις νύμφες
με αποτέλεσμα να γνωρίσει οικτρό θάνατο. Ο «απειθής» Λεύκιππος κατασπαράχθηκε διότι δεν προσέγγισε την
αλήθεια.
Από την
άλλη δε σημαίνει πως αν φτάσεις και πιάσεις την αλήθεια θα την καρπωθείς ή θα
σου αρέσει η γεύση της.
Η
«στιγμή της αλήθειας» αφορά την κορύφωση της διαδικασίας την «τελείωση». Έτσι ο
μύθος σταματάει το κυνηγητό μια στιγμή πριν την αποκάλυψη στο κοινό που
παρακολουθεί το δράμα.
Ο
Απόλλων «είδε». Εμείς δεν
«είδαμε». Είναι
«άρρητο» διότι όπως είπαμε είναι υποκειμενικό το τι εισέπραξε... Στα Ερμητικά
(λόγος V-1) λέει λοιπόν: «Κι εσύ κατανόησε πως αυτό που στους πολλούς φαίνεται
αφανές, θα γίνει για εσένα φανερότατο... Ό,τι φαίνεται είναι γεννημένο, αφού
εμφανίζεται μια κάποια στιγμή. Το
αφανές είναι αιώνιο και δε χρειάζεται να φανεί...».
Έτσι ο
Απόλλων πιάνει τελικά τη Δάφνη αλλά δεν μπορεί να την κάνει «δική» του καθώς
εκείνη μεταμορφώνεται σε δέντρο.
Στεφανώνεται
με τα κλαδιά της συμβολίζοντας την αιώνια αναζήτηση της. Της «αλήθειας».
Για να
υπάρχει όμως ετεροπροσδιορισμός πρέπει πρώτα να υπάρξει η αυτοσυνειδητοποίηση
ως σημείο αναφοράς. Αυτή ίσως είναι και η ουσία της Δελφικής προτροπής «Γνώθι σαυτόν». Έτσι δεν είναι τυχαίο που ο Σωκράτης παραδέχεται
πως «εν είδα ότι ουδέν είδα» έχοντας κατανοήσει τα πολιτικά πάθη και τις
αδυναμίες που έσερναν οι αυθεντίες της εποχής του.
Η ΔΑΦΝΗ
ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΠΟΥ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΥΕΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΤΙΣ ΑΓΑΘΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ,
ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΤΗΝ
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΝΩΣΗ.
Ας το
λάβουμε αυτό υπόψη καθώς, η εποχή που ζούμε κατακλύζεται καθημερινά από
εικόνες, πληροφορίες κι ερεθίσματα που μπορούν να επηρεάσουν την κρίση μας
χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα είναι σωστή.
Οι «Αρχαίοι»
κάτι ήξεραν....
Επιτρέψτε μου λόγω εντοπιότητας και προσωπικής έρευνας να προσθέσω τα εξής για το όνομα Δάφνη χωρίς βέβαια να διαφωνώ με τις βασικές κατευθύνσεις του κειμένου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο όνομα Δάφνη μπορεί επίσης να ερμηνευθεί και διαφορετικά -πάντα σε σχέση με την ιερότητα του δένδρου, την ταύτισή του με την Απολλώνεια συνείδηση και την χρήση του στην μαντική.
Το "φνη", πιθανότερα απο την εξήγηση που δίνεται στο άρθρο, προέρχεται απο την λέξη πνοιή (πνοή) και το ρήμα πνείω (πνέω)και φαίνεται να ταυτίζεται το ρηθέν για τις αναθυμιάσεις μέσα απο την Γή (Δα) που ενέπνεαν την Πυθία.
Αλλά ακόμη και το "δα" μπορεί να μην σημαίνει την Γαία αλλά να έχει ρόλο επιτατικού προθέματος -όπως και το ζα (ζάθεος, δάσκιος κλπ)- που δίνει έμφαση στην πνευστότητα (δα+πνοιή) είτε σε μορφή αναθυμιάσεων είτε καλύτερα εννοώντας την διαυγή πνευματική κατάσταση πάντα σε σχέση με την Απολλώνεια συνειδητότητα που προανέφερα.
Δελφικός