(ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΦΑΙΔΩΝ - ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ)
Σωκράτης:
«…με μια λέξη, ότι είναι για μας το νερό κι η θάλασσα ως προς τις ανάγκες μας,
έτσι είναι ΕΚΕΙ ο αέρας, κι ότι είναι για μας ο αέρας, είναι για ΕΚΕΙΝΟΥΣ ο
αιθέρας. Στις διάφορες εποχές, πάλι, το κλίμα είναι τόσο εύκρατο που δεν γνωρίζουν
την αρρώστια και ζουν πολύ περισσότερο χρόνο από τους εδώ, αλλά και ως προς την
όραση, την ακοή, τη νοημοσύνη και όλα τα παρόμοια, απέχουν από μας τόσο όσο
απέχει ο αιθέρας από τον αέρα ως προς την καθαρότητα. Έχουν ακόμα για τους
θεούς άλση και ιερά, όπου ένοικοι είναι πράγματι οι θεοί, και φωνές,
προφητείες, τρόπους με τους οποίους γίνονται αισθητοί οι θεοί κι έτσι έρχονται
σε επαφή με αυτούς, πρόσωπο με πρόσωπο. Αλλά κι ο ήλιος, η σελήνη και τα άστρα
φαίνονται σε αυτούς έτσι όπως πράγματι είναι, και η υπόλοιπη ευδαιμονία τους
είναι συνακόλουθη αυτών.»
(ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΦΑΙΔΩΝ)
ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΓΙΑ ΚΑΛΟΤΥΧΟΥΣ ΘΕΑΤΕΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο Έργο του Πλάτωνος, «Φαίδων» ή «Περί Ψυχής» «ακούμε» τον Σωκράτη να περιγράφει τον Πλανήτη Γη, όπως ακριβώς τον γνωρίζουμε σήμερα μέσα από τις κάμερες της σύγχρονης τεχνολογίας.
Λέει ο Σωκράτης:
Λέγεται λοιπόν ότι η Γη είναι, αν την έβλεπε κανείς από ψηλά, σαν τις σφαίρες (σφαίρες επίσκυρου δηλ μπάλες ποδοσφαίρου) εκείνες που είναι καμωμένες από δώδεκα κομμάτια διαφορετικά δέρματα. Δηλαδή είναι πολύχρωμη σφαίρα και τα μέρη της ξεχωρίζουν από τα χρώματα που έχει το καθένα, και τα χρώματα που χρησιμοποιούν οι ζωγράφοι μας εδώ δεν είναι παρά απομιμήσεις εκείνων των χρωμάτων. Από κει λοιπόν βλέπουμε ότι η γη είναι χρωματισμένη απ αυτά τα χρώματα, που είναι πιο λαμπερά και καθαρά από τα εδώ. Οι κοιλότητες παίρνουν μια απόχρωση λαμπρή μέσα στην ποικιλία των άλλων χρωμάτων ώστε να δίνει εντύπωση ενιαίας εικόνας πολύχρωμης. Αυτή λοιπόν η γη είναι στολισμένη με διάφορα πετράδια και ωραία χρώματα, και ακόμα με χρυσάφι ασήμι και άλλα παρόμοια ώστε να είναι απόλαυση για καλότυχους θεατές.
"ΦΑΙΔΩΝ" ΠΛΑΤΩΝΟΣ
Δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε, πως ο Σωκράτης γνώριζε όλες αυτές τις λεπτομέρειες. Το βέβαιο είναι ότι για να κάνει κάποιος μια τέτοια περιγραφή, δυο ερμηνείες υπάρχουν. Ή να έχει προσωπική εμπειρία, ή να είναι περιγραφή εμπειρίας κάποιου άλλου… Όπως και να έχει, δεν είναι γέννημα φαντασίας του Σωκράτη, αλλά γνώσης.