Κυριακή 18 Ιανουαρίου 2015

ΠΕΡΙ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ (της λέξεως ΑΙΓΑΙΟΝ)

Οι Έλληνες, άριστοι γνώστες και δημιουργοί της "νοηματικής" των λέξεων, κατόρθωσαν να αποδώσουν με εσωτερικήν αριθμοσοφικήν και βαθυτάτη νοηματικήν ακρίβειαν την "ουσίαν" του αντικειμένου.
Διά τον Ελληνικό Λόγο θα αποτελούσε ιεροσυλία μία έκφρασις όπως: ο χωμάτινος ουρανός της ενδοχώρας, ή το ουράνιον υπέδαφος, ή η κοπρεία σελήνη ή ..... επί του προκειμένου το ..... κατσικοπέλαγος, δηλ. το Αιγαίον (όπως υποστηρίζουν πολλοί). Ο σημερινός όμως, έκφυλος διασυρμός του Ελληνικού Λόγου επιτρέπει πολλά. Οι έκφυλοι υπέρμαχοι δύνανται να αποδίδουν λεκτικώς την γλαύκη ως σκονισμένη αιγοπροβιά και το απαστράπτον, παλλόμενον, κυματώδες γαλάζιο και υπερδύναμο υγρό στοιχείον ως κατσικοκοπάδι!. Όχι όμως οι πρόγονοι ημών. Ποτέ, ένας τόσο ψευδής, εσφαλμένος και ανοηματικός χαρακτηρισμός μορφής, περιεχομένου, θρύλων, ιστορίας και δυναμικής δεν θα εδίδετο από τους Αρχαίους Έλληνας.
Το Αιγαίον (ομού μετά του Ολύμπου) αποτελεί ύψιστον και πολυσήμαντον ορόσημο της Ελληνικής Φυλής, πλημμυρισμένο από μνήμες και θρύλους που ανταυγάζουν εις την λεκτικήν έκφρασιν, στο όνομά του: Αιγαίον. Δεν ήτο δυνατόν οι Έλληνες να αποστερήσουν το νοηματικό περιεχόμενον και της εξελικτικής του ακολουθίας το μεγαλείον, από μία θάλασσα την οποίαν είχαν σχεδόν Θεοποιήσει. Οι θρύλοι, αλλά και αι εμπειρίαι, ακόμη αι εμπειρίαι αι οποίαι έγιναν θρύλοι, συγχρόνως με την "ουσίαν" του αντικειμένου "αποτυπώνονται" εις την λέξιν η οποία "χαρακτηρίζει" το αντικείμενον.
ΑΙΓΑΙΟΝ;
αίγ: (η ρίζα εκ του αΐσσω). Σημαίνει δόνησις, κλονισμός, σεισμός, σείω, πάλλω, εξακοντίζω.
αΐσσω: κινούμαι μετά ταχείας και ορμητικής κινήσεως, ρίπτομαι, ορμώ, απαστράπτω εις το φως.
αιγαίος, α, ον: θαυμαστός, επίφθονος
αιγαίομαι: οργίζομαι κλπ
αίγεν και αίγες: υψηλά κύματα
αιγιαλός: (αΐσσω+αλς) ένθα η θάλασσα ορμά
Αιγεύς: εκ του αΐγεν: κύματα
Αιγαίων-ωνος: ο εκατόγχειρ υιός του Ουρανού και της Γαίας, έχων άμεσον σχέσιν με το αιγαίον....
Αίγη: μυθική βασίλισσα των Αμαζόνων η οποία επνίγη εις το αιγαίον ... (πρό του Τρωικού Πολέμου)
Αιγήεις ή Αιγίς: μυθικό τέρας, υιός της Γαίας, το οποίον επέφερε παντού απ' όπου διήρχετο τον όλεθρον και τον θάνατον. Από το στόμα του εξήρχοντο φλόγες αι οποίαι κατέστρεψαν την Αίγυπτον, την Φοινίκην, την Λιβύην και την Φρυγίαν. Tο εφόνευσε τελικώς η Αθηνά η οποία εχρησιμοποίησε το "δέρμα" του διά να επενδύση την ασπίδα της.
αία: η Γαία
αιγίς-ίδος: η ασπίς του Διός, εκπέμπουσα τρόμον και έκπληξιν (εκ του αΐσσω: κινούμαι βιαίως, ορμώ. Όθεν μεταγενέστερα ορμητική θύελα=καταιγίς, ως σεισθείσα αιγίς).
αιονοιω: υγραίνω, περιέχω
αιγίζω: σχίζω εις δύο
αΐγδην: ορμητικώς, μεθ' ορμής
Αίγλη: σπινθηροβολία, φως, κραδασμός, δόνησις, απότομος κίνησις, λαμπηδών, πάσα απαστράπτουσα στιλπνότης, ή, λάμψις, λαμπρότης, δόξα.
Αιγιής φυλή: μία των φυλών της Αττικής λαβούσα το όνομα εκ του Αιγέως.
αεί....αεί....αιών
αίξ: γίδα, κατσίκα
Ευκόλως συμπεραίνεται οτι η ετυμολογία διά το αιγαίον, πρέπει, λαμβάνοντας υπ' όψιν την δημιουργίαν του, τους θρύλους και την ιστορία του, καθώς και την "εμφάνισίν" του και την "εικόνα" του, να προκύπτει εκ του αΐσσω ή εκ του αιγ- και αίγλη ή και αιγίζω και όχι όπως θέλουν ορισμένοι -από σκοπιμότητα ή ανοησία- από την αίγα.
Το ίδιο ισχύει βεβαίως και διά την λέξη αιγίς. Μεγαλειώδεις δυνάμεις και Θεότητες όπως ο "Ζεύς" και η "Αθηνά" είναι αδύνατον να έφερον αιγοπροβιές ως αμυντικά τους ή επιθετικά τους όπλα. Η συμμετοχή των εις την δημιουργίαν του πολιτισμού και εις τας εν γένει διαμορφώσεις, εξελίξεις και ανακατατάξεις ήτο ασυλλήπτου μεγέθους και η αλληγορία των "μύθων" οδηγεί εις την υπόθεσιν της χρησιμοποιήσεως "τεχνολογικών" και υπερτεχνολογικών επιτευγμάτων υψίστης δυναμικής και όχι .....βυρσοδεψικής προελεύσεως!
Μανώλης Καπουσίδης
http://www.tetraktys.org/kapousidis/mid%20aigean07.htm

4 σχόλια:

  1. Ο Αιγέας[Αιγευς] ενημέρωσε το υιο του για τον βαρύ φόρο αίματος που πλήρωνε στον Μίνωα, και ο Θησέας αποφάσισε τότε να απαλλάξει τους Αθηναίους από τον φρικτό αυτό φόρο. Έτσι ξεκίνησεο Θησευς για την Κρήτη με σκοπό να σκοτώσει τον Μινώταυρο. Καθώς τα πανιά στο καράβι ήταν μαύρα, λόγω του φόρου αίματος, ο Αιγέας ζήτησε ότι αν ο υιος του πετύχει στην αποστολή του και επιστρέψει ζωντανός, να σηκώσουν στην επιστροφή άσπρα πανιά. Όμως ενώ ο Θησέας πέτυχε στην αποστολή του, πάνω στη χαρά τους ούτε ο ίδιος ούτε ο πλοίαρχος θυμήθηκαν να αλλάξουν τα πανιά. Όταν ο Αιγέας είδε από το Σούνιο να φτάνει το καράβι με μαύρα πανιά, νόμισε ότι ο Θησέας ήταν νεκρός και πάνω στην απελπισία του ρίχτηκε στη θάλασσα και σκοτώθηκε. Από τότε η θάλασσα ονομάστηκε Αιγαίο Πέλαγος. Οι Αθηναίοι για να τιμήσουν ακόμα περισσότερο τον Αιγέα, τον τοποθέτησαν στη σειρά των θεών της θάλασσας και τον ανακήρυξαν γιο του Ποσειδώνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Την Ιστορία αυτήν την διδαχθήκαμε κάποτε στην Τρίτη Δημοτικού. Και ευτυχώς διδάσκεται ακόμη.

    Σελ. 47

    http://www.ebooks4greeks.gr/2013.Download/istoria-g-dimotiko-mathiti-ebooks4greeks.gr.pdf

    Σύμφωνα λοιπόν με αυτήν την Ιστορία, το Αιγαίο πήρε το όνομά του από τον Αιγέα.

    Το όνομα Αιγέας όμως από πού προέρχεται και τι σημαίνει;;;

    Δεν μπορούμε να μη σκεφτούμε την Αιγηίδα. Και έτσι χανόμαστε στην αχλή της Ιστορίας σε προκατακλυσμιαίες εποχές της μη συμβατικής Ιστορίας.

    Το Αιγαίο, ο Αιγεύς και η Αγηίς, είναι ονόματα αλληλένδετα.
    Θεωρώ πάντως ότι η Αιγηίδα προηγείται χρονικά.
    Βέβαια για την ονοματοθεσία του Αιγαίου, ισχύει η Ιστορία με τα μαύρα πανιά του Θησέα, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την προκατακλυσμιαία Αγηίδα.
    Όποιος γνωρίζει κάτι παραπάνω σχετικά, μπορεί να το καταθέσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ουδεμια αντιρρησις, ΟΜΩΣ επι του θεματος> το Αιγαιον επηρε την ονομασια του απο τον Αιγεα. Οποτε ασχολουμεθα με την προελευσιν του ονοματος του Αιγαιος. Το οποιον ειναι αλλο πραγμα. Ευχαριστω για την δημοσιευσιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αιγαιον απο το Αιγευς αλλα ο Αιγευς;
    Ριζες,λεξεις σχετικες με υδατα,πηγες,ποταμια,αιγιαλους,παραλιες,νησια, εκει που κτυπα το κυμα κλπ
    Αχ
    Αχ-αιος,Αχ-αια,Α(χ)ωος ποταμος,Αχ-ελ-ωος ,Αχ-ιλ(λ)-ευς,(Α)χα-ονες,
    Αχαιοι ειναι οι θαλασσοκρατες Ελληνες.
    Αχ-ελ-ωος ο βασιλιας των ποταμων.
    Αχ-ιλλ-ευς ο βασιλιας των Αχ-αιων και της θαλασσας οπως η μητερα του.
    Ιλ(λ),ελ,ιλι,αλ,ελλ,σελ με την εννοια Υψιστος,Θεος,Βασιλευς,Προστατης,Αγος,Αρχηγος ,Ηλιος,Σεληνη ο,τιδηποτε Υψηλο και μεταφορικα
    π.χ Ελλ-ην, Ιλλ-υρ-ος (λεξη ελληνικης ονοματοθεσιας που σημαινει ανθρωπο των υψηλων ορεων ασχετως φυλης.Υρ-εια,Αρ-εια,Ορ-ος,gora.
    Ιλι ιλι λαμα σαβαχθανι του Ιησου.
    Πιθανως Αλλαχλ
    Αλεξανδρος.
    Αιγ
    Αιγ-ευς,Αιγ-αιο,Αιγ-αι,Αιγ-ειο,Αιγι-αλ-η,κατ-αιγ-ις,Aιγ-ινα,Αιγ-αλ-εω κλπ
    Αιακ-
    Αιακ-ος,Αιακειον,Αια(κ)ςAjax,

    Φ-αιακ-ες,φ-ωκ-αια,Φ-ωκ-ις,ωκ-εανος(νησιωτες,παραλιες περιοχες ολες,ανοικτη θαλασσα)

    Οιχ-αλ-εια,Ωκ-αλ-εια στον Ομηρο αλλα και Ιθ-αιακ-η(Ιθακη) δηλ Ιδη(δασομενο ορος) εν υδατι

    Ολες αυτες οι ριζες υπαρχουν και σε αλλες γλωσσες π.χ aqua,agua,Aachen (γερμανικη πολη γεματη νερα) Οι γαλλοι την λενε Αix και Αx( en Chapelle).
    Καμμια γνωση δεν ειναι οριστικη!
    Ευχαριστω για την φιλοξενια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.