slideshare.net/lambrinikoufaki |
Η δεισιδαιμονία
ήταν διαδεδομένη ανάμεσα στους απαίδευτους ανθρώπους ανεξάρτητα κοινωνικής
τάξης και οικονομικής επιφάνειας, κυρίως στους Ανατολικούς λαούς (Αιγυπτίους,
Φοίνικες κ.λπ.). Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και σήμερα.
Ο
Πλούταρχος λέει
σχετικά με όσους θεοποιούν από τον φόβο του αγνώστου τις δυνάμεις της φύσης: «Όποιος όμως φοβάται τους θεούς φοβάται τα
πάντα, τη γη, τη θάλασσα, τον ουρανό, το σκοτάδι, το φως, τον θόρυβο, τη σιωπή,
το όνειρο» (Πλούταρχος, Ηθικά, «Περί δεισιδαιμονίας».
165Ε).
Ο
Πλούταρχος στο χριστιανικό δίλημμα «Κόλαση ή Παράδεισος», πού κατατρύχει τους
ανθρώπους και δίνει στον κλήρο θεϊκή εξουσία μέσω της «άφεσης αμαρτιών», άπαντα
(αν και αγνοούσε τον Χριστιανισμό) βάσει των ελληνικών λαϊκών παραδόσεων περί
μεταθανάτιων τιμωριών: «Γιατί όμως μακρηγορούμε; Για όλους τους ανθρώπους ο θάνατος
είναι το τέλος της ζωής άλλα όχι και της δεισιδαιμονίας, αφού αυτή περνάει τα
σύνορα της ζωής προς το επέκεινα, κάνοντας τον φόβο πιο μακροχρόνιο από τον
βίο, συνδέοντας με τον θάνατο την αντίληψη περί κακών αθανάτων και θεωρώντας,
τη στιγμή πού απαλλάσσεται από τα δεινά, ότι τότε μπαίνει σε βάσανα πού δεν
έχουν τελειωμό. Ανοίγουν τότε κάποιες βαθειές πύλες του Άδη και πύρινοι ποταμοί
ενώνονται με ρεύματα της Στυγός, και το σκοτάδι γεμίζει από τρομακτικές
εικόνες φανταστικών μορφών, πού επιτίθενται βγάζοντας φοβερές φωνές, ενώ
δικαστές και τιμωροί, χαράδρες και κόλποι βρίθουν μύριων κακών. Με τον τρόπο
αυτό η κακοδαίμων δεισιδαιμονία, με την υπερβολική προσπάθεια της ν’ αποφύγη
Οτιδήποτε φαίνεται φοβερό, χωρίς να το καταλαβαίνη υποβάλλεται από μόνη της σε
κάθε είδους δεινά» (Πλούταρχος,
Ηθικά, «Περί δεισιδαιμονίας», 166Ρ).
Σύμφωνα
με τον Πλούταρχο δεν υπάρχει
«θεός τιμωρός» παρά μόνο μέσα στα μυαλά των δεισιδαιμόνων: «Για τον δεισιδαίμονα όμως κάθε σωματική
ασθένεια καθώς και ή απώλεια χρημάτων και οι θάνατοι των παιδιών του και ή κακή
του πορεία και αποτυχία στην πολιτική ζωή ονομάζονται πλήγματα από τον θεό,
χτυπήματα από τη θεία τύχη. Έτσι δεν τολμάει να επιχείρηση να επανόρθωση το
κακά ούτε να το εξάλειψη ή να το αντιμετώπιση, για να μη δώση την εντύπωση ότι
αντιδικεί με τον θεό και αντιδρά στην τιμωρία που του επιβάλλεται, αλλά, όταν
είναι άρρωστος, διώχνει τον γιατρό, όταν πενθεί, δεν αφήνει να μπη ο φιλόσοφος
πού θα τον συμβουλεύση και θα τον παρηγόρηση. «Άσε με», του λέει, «άνθρωπέ μου,
να τιμωρηθώ ο ασεβής, ο καταραμένος, ο μισητός από θεούς και δαίμονες» (Πλούταρχος, Ηθικά, «Περί δεισιδαιμονίας»,
168C).
Ενάντια
στην λαϊκή πίστη, πού θέλει τον θεό τιμωρό, είχε καταφερθή πριν από τον
Πλούταρχο ο Πλάτων: «Τα αίτια των συμφορών κάπου αλλού πρέπει να αναζητάμε και
όχι στο θεό» (Πλάτων, Πολιτεία. 379ο)· «Μάταια οι άνθρωποι κατηγορούν τους
θεούς, υποστηρίζοντας ότι από εκείνους προέρχονται οι συμφορές τους» (Πλάτων, Αλκιβιάδης Α΄, 142d).
Κατά
της δεισιδαιμονίας έχει γράψει και ο Πρόκλος: «...μήτε να με αποπλάνηση το
γένος δεισιδαιμόνων ανθρώπων από την ιεράν οδόν την φεγγοβόλον, με τους
λαμπρούς καρπούς» (Πρόκλος,
Ύμνος εις τάς Μούσας).
Στέφανος
Μυτιληναίος (απόσπασμα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.