Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2017

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΕΥΡΙΠΙΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΜΗΡΙΚΟ ΚΥΚΛΟ ΣΤΗΝ ΑΡΕΘΟΥΣΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ - Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ / ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΣΤΙΣ 29 ΜΑΪΟΥ 2016,  ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ, ΣΤΗΝ ΑΡΕΘΟΥΣΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Ellenos Ellen
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ - Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
Σύμφωνα με το «Πάριο μάρμαρο», την αρχαιότερη σχετική μαρτυρία, ο Ευριπίδης γεννήθηκε στη Φλύα (σημερινό Χαλάνδρι), κατά το πρώτο έτος της 73ης Ολυμπιάδας, που αντιστοιχεί με το έτος -485..
Ο Ευριπίδης ανήκε σε καλή και ευκατάστατη οικογένεια, πράγμα που βεβαιώνεται κι από την πληροφορία του Θεόφραστου, που την αναφέρει ο Αθηναίος (+2ος αιώνας).
Τη φήμη και το ξεχώρισμα από το πλήθος το αναζήτησε αρχικά στον αθλητισμό. Ένας χρησμός προείπε στον Μνήσαρχο πως ο γιος του θα κέρδιζε στεφάνια νίκης σε δημόσιους αγώνες. Συμπέρανε λοιπόν ο φιλόστοργος πατέρας, που ήθελε να τιμηθεί και να διακριθεί ο γιος του, πως έπρεπε να τον κάνει αθλητή. Έτσι ο Ευριπίδης ασχολήθηκε με το παγκράτιο (πάλη και πυγμαχία). Αναφέρονται μάλιστα και βραβεύσεις του σε αγώνες.  Μα γρήγορα παράτησε τον αθλητισμό, που του έριξε μάλιστα και λίθο αναθέματος σ’ ένα απόσπασμα που σώζεται από τον «Αυτόλυκο», χαμένο πια σατυρικό του δράμα: «Κακών γαρ όντων μυρίων καθ’ Ελλάδα ουδέν κάκιόν εστιν αθλητών γένος».
Ο Ευριπίδης είχε την ευτυχία να ζήσει στην εποχή στην οποία έγινε το πιο καταπληκτικό πνευματικό ξύπνημα που είδε ο κόσμος και το οποίο ολοφάνερα και αποφασιστικά επέδρασε στο πνεύμα του. Ο Αναξαγόρας τον μύησε στη φιλοσοφία. Άκουσε τα μαθήματα του Πρόδικου, του Πρωταγόρα, του φυσικού Αρχέλαου και είχε φιλία με τον Σωκράτη, που ήταν θαυμαστής του ποιητή, κι ενώ δε συνήθιζε να πηγαίνει στο θέατρο, δεν άφηνε καμιά παράσταση του Ευριπίδη και του έδινε μάλιστα τη γνώμη του και σχετικές συμβουλές για τα δράματά του. Κατείχε σπουδαία βιβλιοθήκη.
Η παράδοση μας λέει για τον ποιητή, πως ζούσε αποτραβηγμένος από τον κόσμο στη Σαλαμίνα, σ’ ένα απόμερο παραλιακό σπήλαιο, που το είχε διασκευάσει σε κατοικία και σπουδαστήριο, όπου μελετούσε κι έγραφε τις τραγωδίες του έχοντας μπροστά του τα αμέτρητα χαμογέλια των κυμάτων. Αυτό το σπήλαιο ήταν γνωστό ή υπήρχε ως τα χρόνια του Πλινίου (1ος-2ος αιώνας) και οι τουρίστες εκείνης της εποχής που έφταναν ως τη Σαλαμίνα δεν ξεχνούσαν να το επισκεφτούν.
Τις χάρες δε θα πάψω εγώ να σμίγω με τις Μούσες σ’ ένα ζευγάρωμα γλυκό!
Δίχως τις Μούσες να μη ζω, και πάντοτε στεφάνι σ’ όλη τη ζωή μου να φορώ
(απόδοση από τον Δημ. Σάρρο)
Πήγε στη Μακεδονία καλεσμένος του βασιλιά Αρχέλαου. Ικανός βασιλιάς ο Αρχέλαος, που τότε θεμελίωνε κράτος, που θα έδειχνε όλη τη μεγαλοσύνη του λίγες δεκαετηρίδες αργότερα, είχε φιλοδοξήσει να ανυψώσει την Πέλλα σε κέντρο πνευματικό και γι’ αυτό καλούσε στην Αυλή του φημισμένους ανθρώπους των γραμμάτων και καλλιτέχνες. Στην Πέλλα ο Ευριπίδης βρήκε τον ποιητή Αγάθωνα, τον μουσικό Τιμόθεο, το ζωγράφο Ζεύξη και τον Θουκυδίδη. Πολύ τιμητικά τον δέχτηκε ο βασιλιάς. Μα κι ο Ευριπίδης έκανε του υψηλού του φίλου ένα δώρο: Έγραψε στην Πέλλα, για να παιχθεί στο θέατρό της, τον «Αρχέλαο», τραγωδία εμπνευσμένη από τη ζωή και τις περιπέτειες του παλιού Αρχέλαου, μακρινού απογόνου του Ηρακλή και ιδρυτή της δυναστείας. Για το θέατρο της Πέλλας έγραψε στη Μακεδονία και τις «Βάκχες».
Στην πατρίδα του δε θέλησε ή δεν πρόφτασε να ξαναγυρίσει. Πέθανε στην Πέλλα, πιθανότατα το 407. Όταν μαθεύτηκε στην Αθήνα ο θάνατός του, ο Σοφοκλής φόρεσε πένθιμη ενδυμασία.
Θάφτηκε στη Μακεδονία (Βίος 36, Παυσανίας 1, 2, 2), στην κοιλάδα της Αρέθουσας (Πλούταρχου, Λυκούργος 31), κι ο μεγαλοπρεπής του τάφος, κατασκεύασμα του Αρχέλαου, έγινε τόπος προσκυνήματος των θαυμαστών του. Οι Αθηναίοι τον τίμησαν με κενοτάφιο. Η πληροφορία του «Βίου» για τον συνθέτη του επιγράμματος επάνω στο κενοτάφιο ταλαντεύεται μεταξύ του ιστορικού Θουκυδίδη και του μελοποιού Τιμόθεου. Πάντως, ο πρώτος στίχος μας θυμίζει τη φράση από τον Θουκυδίδη «ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος». Παραθέτουμε το επίγραμμα σε μετάφραση: «Τάφος του Ευριπίδη είναι όλη η Ελλάδα. Τα οστά του τα κρατάει η Μακεδονία, όπου δέχτηκε τον θάνατο. Πατρίδα του είναι η Αθήνα, η Ελλάδα της Ελλάδας. Πολλές είναι οι χαρές που έδωσε με τα τραγούδια του, και γι’ αυτό πολλοί είναι κι εκείνοι που τον τιμούν».
Τον επόμενο αιώνα οι Αθηναίοι του έστησαν χάλκινο ανδριάντα μαζί με τους ανδριάντες του Αισχύλου και του Σοφοκλή στο θέατρο του Διονύσου, κατά πρόταση του ρήτορα Λυκούργου, που έκανε και την πρώτη επίσημη έκδοση των τριών τραγικών.
Ένας θρύλος που τον διέσωσε ο Πλούταρχος (Λυκούργος, 31), λέει πως μια εξαιρετική τιμή έκανε κι ο θεός των κεραυνών στον Ευριπίδη, που μονάχα στο νομοθέτη Λυκούργο είχε γίνει πρωτύτερα. Κεραυνός έπεσε και στον τάφο του Ευριπίδη στην Αρέθουσα, όπως είχε πέσει και στου Λυκούργου στη Σπάρτη. Τούτο το ιστόρημα δείχνει τη γνώμη που είχε απλωθεί στην Ελλάδα για τον ποιητή.
Άφησε τρεις γιους, τον Μνησαρχίδη, που είχε γίνει έμπορος, τον ηθοποιό Μνησίλοχο και τον δραματικό ποιητή Ευριπίδη. Στα κατάλοιπά του βρέθηκαν ο «Αλκμέων ο δια Κορίνθου» και η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι».
Ο Ευριπίδης έγραψε και ελεγείες και άλλα λυρικά ποιήματα. Στον Πλούταρχο (Νικίας 17) διατηρείται το επίγραμμα που είχε γράψει για τους νεκρούς του εκστρατευτικού σώματος των Αθηναίων στη Σικελία. Από τον Πλούταρχο (Αλκιβιάδης 11), πάλι μαθαίνουμε ότι έγραψε κι έναν επινίκιο ύμνο για τιμή του Αλκιβιάδη, που στα Ολύμπια είχε κερδίσει τρία στεφάνια νίκης σε αρματοδρομία.
Έγραψε ενενήντα δράματα. Από όλον αυτόν το μεγάλο θησαυρό γλύτωσαν 18 τραγωδίες και ένα δράμα σατυρικό, ο «Κύκλωψ». Σημειώνονται εδώ τα σωζόμενα έργα του κατά τη σειρά που τα παρουσίασε, που γι’ άλλα είναι βέβαιη και γι’ άλλα εικάζεται και παραμένει μονάχα πιθανή.
Από τον ίδιο τον Αριστοφάνη έχουμε την ένδειξη, πως ο Ευριπίδης ήταν ο αγαπημένος της νεολαίας, που εκπρόσωπός της ο Φειδιππίδης στις «Νεφέλες» (στίχος 1377) τον λέει «σοφότατον». Ο Ευριπίδης κυριολεκτικά λατρεύτηκε σε όλον τον κόσμο. Ο Μ. Αλέξανδρος κατά την εκστρατεία του τον είχε στην κινητή του βιβλιοθήκη (Πλουτάρχου, Αλέξανδρος 8), και κρίσεις του εξέφραζε με στίχους ή μάλλον γνωμικά του Ευριπίδη (Πλουτάρχου, Αλέξανδρος 53).
Περισσότερα: https://ohifront.wordpress.com

4 σχόλια:

  1. ΟΙ ΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
    Ρήση Υπ.Αρίθ.1: Η αρετή των ανθρώπων λάμπει κ μετά το θάνατο.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.2: Δεν έχει να φοβάται η χώρα από το λαό, αλλά από αυτούς που κυβερνούν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.3: Ο πλούτος είναι πρόσκαιρος, ποτέ δεν είναι σταθερός.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.4: Δεν παίρνει ποτέ κανένας αδικαιολόγητα τα όπλα, όταν αγαπάει την πατρίδα του.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.5: Δεν είναι τίποτε ίσο ανάμεσα στους ανθρώπους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.6: Η συγκράτηση του θυμού χαρακτηρίζει τους συνετούς ανθρώπους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.7: Κανένας δεν μπορεί να σκεφτεί τίποτε όταν είναι οργισμένος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.8: Το άνθος του θυμού είναι η μανία.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.9: Πρέπει να κοπιάζεις αν θέλεις να ευτυχήσεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.10: Ο τρόπος να κάνει κανείς τα πλήθη να δουν την ομορφιά της δικαιοσύνης, είναι να τους διδάξει με απλούς τρόπους τις συνέπειες της αδικίας.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.11: Στον αμαθή, ο σοφός φαίνεται τρελός.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.12: Ποιος γνωρίζει αν η ζωή είναι θάνατος, κ θάνατος ζωή.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.13: Είναι τρομεροί οι πόνοι του τοκετού, όμως η ψυχή της γυναίκας είναι πάντα φιλότεκνη.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.14: Αν οι θεοί είναι κακοί, δεν είναι θεοί.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.15: Η εχθρότητα ανάμεσα σε συγγενείς κ φίλους, είναι φοβερή κ δύσκολα ειρηνεύει.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.16: Οι δεύτερες σκέψεις είναι οι καλύτερες.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.17: Τίποτε δεν είναι ποιό αγαπητό από την πατρική γη, κ είναι ευτυχισμένος όποιος, ενώ ευημερεί, μένει στην ίδια του την πατρίδα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.18: Δεν υπάρχει μεγαλύτερο βάσανο από το να στερηθείς την πατρική γή.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.19: Μάταια οι γέροντες εύχονται να πεθάνουν, κατηγορώντας τα γεράματα κ το μακρύ χρόνο του βίου. Όταν πλησιάζει ο θάνατος, κανείς δε θέλει να πεθάνει.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.20: Απαίσιο είναι να πλουτίζει κάποιος, κ να μην ξέρει τίποτε άλλο εκτός από τον πλούτο.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.21: Τα παθήματα πρέπει να τα υπομένεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.22: Κανένας γενναίος δεν καταδέχεται να σκοτώσει τον εχθρό ύπουλα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.23: Μια μέτρια ζωή, περιέχει ασφάλεια, τα μεγαλεία δεν διαρκούν πολύ, κ συχνά φέρνουν μεγάλες καταστροφές σε πολλές οικογένειες.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.24: Δεν ορθοφρονεί η πολιτεία που υποφέρει απο εσωτερικές ταραχές, κ κακόβουλα σχέδια.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.25: Να μην προσπαθείς να διορθώσεις τους άλλους, ενώ εσύ είσαι γεμάτος ελαττώματα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.26: Τα χέρια των νέων είναι γερά για τη δράση, αλλά των γερόντων οι γνώμες είναι καλύτερες.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.27: Πρέπει να αφήνεται η τύχη ανεμπόδιστη.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.28: Δεν είναι μόνο το αργυρό κ το χρυσό νόμισμα που έχουν αξία, νόμισμα είναι κ η αρετή κ θα έπρεπε κ αυτή να είχε συναλλαγματική δύναμη.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.29: Οι πράξεις των τυράννων είναι τρομερές. Καθώς σπάνια ελέγχονται κ αυθαίρετα ενεργούν στα περισσότερα ζητήματα, δύσκολα παραμερίζουν τα πάθη τους, χάριν της λογικής κ του δίκαιου.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.30: Ότι μαθαίνει το παιδί με αγάπη, το διατηρεί στοργικά μέχρι τα γηρατειά του. Πρέπει λοιπόν, να διαπαιδαγωγούνται καλά τα παιδιά.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.31: Η γυναίκα δεν πρέπει να προσέχει μόνο την ομορφιά της, αλλά κ τις αρετές της.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.32: Το γυναικείο μυαλό είναι φοβερό στην κατάστρωση τεχνασμάτων.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.33: Το κάστρο, τα χρήματα κ κάθε τι πολύτιμο, μπορεί να το φυλάξεις εύκολα, τη γυναίκα όμως πολύ δύσκολα μπορείς να τη φυλάξεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.34: Ο θυμός είναι ποιό δυνατός από τη σκέψη, κ αυτό είναι η αιτία πολλών κακών στους ανθρώπους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.35: Κανένας δεν είναι μέχρι τέλους ευτυχισμένος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.36: Κανένας ράθυμος δεν δοξάσθηκε.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.37: Δεν υπάρχει απόκτημα πολυτιμότερο από την αρετή.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.38: Το χρήμα είναι πολύτιμο στον άνθρωπο, κ έχει δύναμη τρομερή.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.39: Ο απλός λόγος είναι αληθινός, κ δεν χρειάζεται φανταχτερές επεξηγήσεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.40: Είναι προτιμότερο να ζεί κανείς απλά. Δίχως πλούτη είναι κανείς ποιό ήσυχος κ δεν διατρέχει κινδύνους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρήση Υπ.Αρίθ.41: Η αφθονία του πλούτου δεν κατορθώνει πάντα να κάνει ευτυχισμένο έναν άνθρωπο. Συχνά συναντάς την ευτυχία μέσα σε μιά ταπεινή κατάσταση.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.42: Πολύ σπάνια η ευτυχία είναι ολοκληρωμένη κ ανέπαφη απο θλίψεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.43: Οι δειλοί δεν έχουν καμιά αξία.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.44: Όταν είσαι οργισμένος τίποτε δεν μπορείς να σκεφτείς.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.45: Η τήρηση των νόμων είναι ο συνεκτικός δεσμός της πολιτείας.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.46: ΟΙ δρόμος που οδηγεί στην αρετή, είναι δύσκολος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.47: Μόνο για κάτι που αξίζει πρέπει να κοπιάζεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.48: Ο άνθρωπος που δεν είναι οργισμένος, είναι ποιό σοφός.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.49: Χωρίς να κοπιάσεις, δεν θα μπορέσεις να ευτυχήσεις. Είναι αισχρό στο νέο να μη θέλει να κοπιάσει.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.50: Ο κόπος είναι πατέρας της δόξας.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.51: Δεν υπάρχει μεγαλύτερη λύπη για τους ανθρώπους, απο το να δούν τα παιδιά τους νεκρά.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.52: Ο πολιτικός που νικάει με την ευγλωττία του είναι σοφός, αλλά θα ήταν προτιμότερο να νικάει με έργα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.53: Όποιος παραμελεί στη νεότητα του τη μάθηση, κ το χρόνο που πέρασε, έχει χάσει κ το μέλλον έχει πεθάνει για αυτόν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.54: Τίποτε ποιό αγαπητό στα παιδιά, από τη μητέρα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.55: Ο χρόνος αποκαλύπτει τα πάντα στους μεταγενέστερους, είναι ένας φλύαρος που μιλάει ακόμα κ όταν δεν τον ρωτάς.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.56: Απλός είναι ο λόγος της αλήθειας.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.57: Όταν ο λαός εξεγείρεται κ παραδίνεται στην οργή του, είναι μιά φλόγα σφοδρή, που μάταια προσπαθείς να τη σβήσεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.58: Χιλιάδες επιχειρήματα δεν φέρνουν το αποτέλεσμα που φέρνει το χρήμα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.59: Αν όλοι συμφωνούσαν για το ποιό είναι καλό κ σοφό, για το ποιό είναι άδικο, διαφορές στον κόσμο δεν θα υπήρχαν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.60: Οι υπομονετικοί, αν κ σπάνια διαμαρτύρονται, εν τούτοις, σε ορισμένες περιστάσεις κ όταν τους προκαλούν, εκδηλώνουν με θάρρος τις σκέψεις τους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.61: Δεν ωφελεί να οργιζόμαστε εναντίον των περιστάσεων, αφού οι περιστάσεις είναι κουφές.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.62: Ειρήνη βαθύπλουτη κ πολύ καλύτερη από τους ευτυχισμένους θεούς
    Ρήση Υπ.Αρίθ.63: Πρέπει να τολμούν οι άνθρωποι.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.64: Ευκολότερα φυλάγεται κανείς απο οξύθυμη γυναίκα η άντρα, παρά απο πανούργο κ σιωπηλό σοφό.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.65: Ο ζεύς είναι τιμωρός των υπερηφάνων.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.66: Το να πάρεις απόφαση αφού σκεφθείς καλά, είναι πολύ καλύτερο, το να πάρεις όμως απόφαση στα γρήγορα θα σε κάνει να το μετανιώσεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.67: Όποιος μπορεί να ζήσει άνετα τη ζωή του, να διατηρεί την ψυχραιμία του σε περίπτωση κακοτυχίας, αυτός θεωρείται ευτυχής.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.68: Ευτυχής είναι εκείνος που μπόρεσε να διασχίσει μια φουρτουνιασμένη θάλασσα, κ κατάφερε να φτάσει σώος σε λιμάνι ασφαλισμένο.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.69: Ευτυχής είναι όποιος μελέτησε την ιστορία.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.70: Οι ενάρετοι κοπιάζουν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.71: Η αρετή είναι το μεγαλύτερο καλό απο αυτά που υπάρχουν στους ανθρώπους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.72: Δια μόχθων βαίνει η αρετή.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.73: Φοβού το γήρας, ού γαρ έρχεται μόνον.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.74: Όταν σμίξουν οι τρέλες δύο ανθρώπων, γίνεται τρομερό κακό.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.75: Είναι καλό να οδηγεί γέροντα νεαρό χέρι.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.76: Σοφός δεν είναι εκείνος που αφήνει τον ίδιο άνθρωπο να δυστυχεί.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.77: Όσοι αποφεύγουν υπερβολικά την Αφροδίτη είναι εξίσου άρρωστοι, με εκείνους που την κυνηγούν υπερβολικά.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.78: Δεν πρέπει να λες καλό λόγο για κακά έργα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.79: Τρείς είναι οι αρετές που οφείλει να ασκεί κανείς: Να τιμάς τους θεούς, τους γονείς που τον ανέθρεψαν κ τους νόμους. Αυτά αν κάνει, πάντοτε θα έχει το στεφάνι της δόξας.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.80: Τα ελαττώματα θεραπεύονται. Τα γεγονότα όμως δεν διορθώνονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ρήση Υπ.Αρίθ.81: Κανένας θεός δεν διάκειται με δυσμένεια προς τους ανθρώπους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.82: Πικρό για νέα γυναίκα ο ηλικιωμένος σύζυγος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.83: Τίποτε δεν υπάρχει καλύτερο από την πολιτεία κ τους νόμους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.84: Όταν υπάρχουν οι νόμοι, κ ο αδύνατος κ ο πλούσιος ίσοι είναι απέναντι του δικαίου.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.85: Ο χρόνος δεν καταστρέφει ότι μένει από τους ενάρετους ανθρώπους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.86: Έχε θάρρος, γιατί η δύναμη του δίκαιου είναι μεγάλη.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.87: Κανένας από τους θεούς δεν είναι κακός.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.88: Η ελπίδα είναι προσφιλής στους ανθρώπους, ζημιώνει όμως πολύ.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.89: Η επιθυμία του πλούτου σε άλλους είναι υπερβολική, σε άλλους μέτρια.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.90: Οι θελήσεις των θεών ακολουθούν κρυφούς δρόμους, κ κανένας δεν ξέρει ποιά συμφορά τον περιμένει.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.91: Καλομελέτα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.92: Τον πρόθυμο τον ενισχύει περισσότερο ο θεός.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.93: Μια γυναίκα, είτε αθώα είναι, είτε ένοχη, πέφτει στην κακογλωσσιά, μόνο από το γεγονός ότι απουσιάζει απο το σπίτι της.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.94: Η γυναίκα είναι ένα πλάσμα γεμάτο φόβο. Φοβάται πολύ τις μάχες κ τρέμει μόλις δει σπαθί. Ωστόσο μέσα στον κύκλο το συζυγικό της, είναι ποιό αιμοδιψής από όλους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.95: Ότι αρχίσει κακά, κακά θα τελειώσει.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.96: Της κακής ηδονής η τέρψη είναι σύντομη.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.97: Όποιος γοητευθεί από τα πλούτη κ την κοινωνική θέση κ παντρευτεί γυναίκα διεφθαρμένη, είναι ανόητος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.98: Κ το φρούριο κ τα χρήματα κ κάθε τι πολύτιμο, μπορεί να το φυλάξεις εύκολα. Τη γυναίκα όμως πολύ δύσκολα μπορείς να τη φυλάξεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.99: Όταν πράττεις πάντοτε το δίκαιο, απο την πατρίδα διώκεσαι άδικα κ παράνομα.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.100: Αν είναι να αδικείς, κάνεις άριστα να αδικείς για την εξουσία.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.101: Αν είχα επιτύχει στη ζωή, σίγουρα θα με τοποθετούσαν ανάμεσα στους σοφούς, γιατί όλους όσους πετυχαίνουν, σοφούς τους θεωρούν κ τους ονομάζουν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.102: Ω Αφροδίτη, το κράτος σου κυβερνά ολόκληρο το γένος των ανδρών.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.103: Η ανδρεία κ η σύνεση πρέπει να συνοδεύει η μία την άλλη, γιατί όταν λείπει η μιά απ’ τις δύο, η άλλη τίποτε δεν είναι μόνη της.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.104: Είναι ανάγκη να αγαπούν όλοι την πατρίδα τους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.105: Μιά σεμνή κ μετριόφρων σύζυγος, είναι προτιμότερη απο μιά αριστοκράτισσα διεφθαρμένη.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.106: Η θάλασσα σκεπάζει όλες τις κακίες των ανθρώπων.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.107: Δεν μπορούν να είναι χωριστά τα ένδοξα απο τα κακά, αλλά υπάρχει κάποια σύνδεση.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.108: Αγαπάτε, τέκνα τη μητέρα σας, γιατί δεν υπάρχει ποιό αγνός κ ποιό γλυκός έρωτας απο αυτόν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.109: Είναι προτιμότερος τρείς φορές ο πόλεμος, παρά μια φορά γέννα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ρήση Υπ.Αρίθ.110: Οι φίλοι δεν έχουν μεταξύ τους τίποτε δικό τους. Όλα μεταξύ τους είναι κοινά.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.111: Οι νοήμονες άνθρωποι πρέπει να ελπίζουν.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.112: Βλέπεις ψηλά τον άπειρο αιθέρα, που κρατάει ολόγυρα στην υγρή αγκαλιά του τη γη; Πίστεψε πως αυτός είναι ο θεός.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.113: Αργά αλλά σταθερά κινείται η δύναμη των θεών.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.114: Χωρίς θυμό κάθε άνθρωπος είναι σοφότερος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.115: Ευκολότερα φυλάγεται κανείς απο οξύθυμη γυναίκα η άντρα, παρά από πανούργο κ σιωπηλό φιλόσοφο.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.116: Τα κακά έργα γίνονται παράδειγμα κ καθρέφτης για τους ενάρετους.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.117: Στους καλούς υπάρχει κάθε είδος σοφίας.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.118: Η κολακεία καταστρέφει καλοθεμελιωμένες πόλεις κ σπίτια. Δεν θέλουμε τις λέξεις που γοητεύουν την ακοή, αλλά εκείνες που σπρώχνουν σε τίμιες πράξεις.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.119: Υπάρχουν τρείς τάξεις πολιτών: Οι πλούσιοι, βλαβεροί κ άπληστοι, οι φτωχοί που οδηγούνται από τους λόγους διεφθαρμένων ηγετών, κ οι έννομοι που σώζουν το κράτος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.120: Όταν δύο ομιλούν, κ ο ένας είναι θυμωμένος, εκείνος που δεν αντιμιλά είναι σοφότερος.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.121: Όταν ορκίζεται η γλώσσα, δεν ορκίζεται πάντα η ψυχή.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.122: Δεν θα διόριζα κανένα κυβερνήτη κράτους, η διοικητή στρατού για τα πλούτη του. Ο ηγέτης πρέπει να έχει σύνεση κ σοφία.
    Ρήση Υπ.Αρίθ.123: Είναι αποτρόπαιο για τους ανώτερους ανθρώπους να βλέπουν έναν ποταμό περιβεβλημένο με τα ανώτερα αξιώματα να κυβερνά το λαό με το λόγο του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.