Ο Ερμής και η Αφροδίτη.
Αναθηματικός Πίνακας από τερακότα.
Επιζεφύριοι Λοκροί, πρώτο μισό του -5ου αιώνα.
|
ΕΡΜΗΣ στον Τάτ:
Εδάφ. 1. Τώρα παιδί μου θα σου πω κάτι για την ψυχή και το σώμα, και με ποιο τρόπο δρα η αθάνατη ψυχή στη σύσταση του σώματος και στη διάλυσή του, που τη μεταβολή αυτή ο άνθρωπος τη λέει θάνατο. Ο θάνατος δεν είναι καταστροφή · είναι ένα νόημα αθάνατης προσηγορίας. Κάτω από το προσωπείο του θανάτου, κρύπτεται ο αθάνατος άνθρωπος· η αθανασία ... τίποτε παιδί μου δε χάνεται στον κόσμο· γιατί ο κόσμος είναι ο δεύτερος θεός που γέννησε ο πατέρας· είναι ζώο αθάνατο. Είναι αδύνατο να πεθάνει ένα μέρος από το αθάνατο ζώο. Όλα τα πράγματα στον κόσμο είναι μέρη του αθάνατου ζώου και φυσικά και ο άνθρωπος που είναι το μόνο λογικό ζώο στον κόσμο, ως μέρος του αθάνατου ζώου · κόσμου είναι αθάνατος.
Εδάφ. 2. Πρώτος των πάντων είναι ο θεός. Είναι αιώνιος, αγέννητος, και δημιουργός όλων.
Δεύτερος θεός είναι ο γεννηθείς από τον αιώνιο θεό των πάντων κατ' εικόνα αυτού. Απ' αυτόν γεννήθηκε και μ' αυτόν συνέχεται, και τρέφεται και αθανατίζεται αιώνιος όντας κι αυτός ως αθάνατος, όμως το αιώνιο αυτό δεύτερο ζώο διαφέρει από τον αιώνιο θεό του συμπάντος. Γιατί αυτός δε γεννήθηκε από άλλη δύναμη. Ο πατέρας είναι αιώνιος, και είναι το παν. Ο Δεύτερος Θεός - Κόσμος από τον πατέρα γεννήθηκε και είναι αθάνατος κι αυτός.
Εδάφ. 3. Τα πάντα στον κόσμο ο πατέρας θεός τα σωματοποίησε σε ογκώδη υλικά σφαιροειδή σώματα που είναι κι αυτά αθάνατα, γιατί προέρχονται από αιώνια ύλη. Έχουν δε τα σώματα αυτά κι ιδέες (ψυχές) τις οποίες ο πατέρας εγκατέσπειρε στις σφαίρες και τις έκλεισε εκεί σαν σε ανάκτορο, θέλοντας να τις κοσμήσει γιατί είναι δημιουργήματά του, και περιέβαλλε με αθανασία τα σώματά τους για να μη διαλυθούν στην ύλη ... Γιατί η ύλη είναι μεν αθάνατη, υπόκειται όμως στις μεταβολές, στην αύξηση και στη μείωση, που ο άνθρωπος θάνατο τις θεωρεί.
Εδάφ. 4. Αυτή η αταξία μόνο στα επίγεια ζώα γίνεται. Γιατί τα ουράνια σώματα μία και μόνον τάξη έχουν, όπως την όρισε την τάξη αυτή η αρχή του πατέρα. Κρατείτε δε η τάξη αυτή σε κάθε περίπτωσή αδιάλυτη, η δε διάλυση αυτή αποκαθίσταται στα αδιάλυτα σώματα, δηλαδή στα αθάνατα. Έτσι γίνεται στέρηση της αίσθησης και όχι απώλεια του σώματος.
Εδάφ. 5. Το δε τρίτο ζώο ο άνθρωπος που έχει δημιουργηθεί κατ' εικόνα του κόσμου, έχοντας νουν κατά βούληση του πατέρα, παρά πάντα τα επίγεια ζώα έχει όχι μόνο συμπάθεια προς το δεύτερο θεό, αλλά και την έννοια του πρώτου θεού. Και τον μεν δεύτερο θεό τον αισθάνεται το σώμα, τον δε θεό πατέρα τον νιώθει ως aσώματο, ως νου.
ΤΑΤ στον Ερμή: - Αυτό το ζώο δεν χάνεται, πατέρα;
-ΕΡΜΗΣ στον Τατ: - Έχε πίστη παιδί μου και νόησε τι θα πει θεός, τι κόσμος, τι ζώο αθάνατο και τι διαλυτό, και νόησε ότι ο μεν κόσμος έγινε από τον θεό και σ' αυτόν μένει, ο δε άνθρωπος από τον κόσμο έγινεν και σ' αυτόν μένει. Αρχή, περιοχή και σύσταση όλων αυτών είναι ο θεός.
Από το βιβλίο του ιστορικού συγγραφέα, Παντελή Ιωαννίδη, “Ερμής Ο Τρισμέγιστος” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1997 εκδ. Δίον
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.