Τέταρτη διδαχή (Προσθήκη) (Στοβαίος, 1, 49, 5, Τόμος Α' σελ. 322 Wascmutir)
Εδάφ. 1. Η ψυχή είναι αθάνατη και αεικίνητη. Δεν είναι γένημα της ύλης, είναι ασώματη.
Εδάφ. 2. Η ψυχή δεν προέρχεται από την ύλη.
Εδάφ. 3. Δυο είναι οι κινήσεις που παρακολουθούν κάθε πράγμα. Η μια κίνηση είναι η της ψυχής, η δε άλλη είναι του σώματος που το αυξάνει, το ελαττώνει και το αποσυνθέτει. Αυτή είναι η κίνηση των φθειρωμένων σωμάτων.
Εδάφ. 4. Η ψυχή είναι αεικίνητη. Κινείται αιωνίως και ενεργεί και την κίνηση άλλων σωμάτων. Κάθε ψυχή είναι αθάνατη και αεικίνητη, την ενέργεια δε της κίνησής της την έχει στο είναι της.
Εδαφ. 5. Οι ιδέες των ψυχών είναι θείες, ανθρώπινες, και άλογες. Η Θεία Ιδέα είναι ενέργεια· κινείται στον εαυτό της και κινεί.
Εδάφ. 6. Όταν η ψυχή απαλλαγεί και χωριστεί από τα άλογα μέρη της, σαν θείο αεικίνητο σώμα κινείται και περιφέρεται παντού.
Εδάφ. 7. Η ιδέα της ανθρώπινης ψυχής έχει κάτι από το θείο, υπάρχουν όμως σ' αυτήν και άλογα στοιχεία όπως η επιθυμία και ο θυμός, κι αυτά όμως τα στοιχεία είναι αθάνατα γιατί είναι κι αυτές ενέργειες ...
Εδάφ. 8. Οι Ιδέες ψυχές των αλόγων είναι καμωμένες από θυμούς και επιθυμίες. Γι' αυτό και τις ονόμασαν άλογα ζώα, γιατί στερούνται του λόγου της ψυχής.
Εδάφ. 9. Τετάρτη ιδέα -ψυχή είναι η των αψύχων· αυτή όμως δεν βρίσκεται στα άψυχα σώματα αλλά ενεργεί έξω από αυτά.
Παντελής Ιωαννίδης, Ερμής Ο Τρισμέγιστος, εκδ. Δίον
---------------------------
Όταν η λογική της ψυχής και η επιθυμία ταιριάζουν τότε αυτά γίνονται δικαιοσύνη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι ικανότητες της ψυχής απορρέουν από την νοητή ουσία που υπάρχει στη λογική.
Η ψυχή είναι εκείνη που κυβερνά τις δραστηριότητές της, η δε λογική είναι απλώς ο σύμβουλός της.
Ο θυμός και η επιθυμία προσαρτημένα στη λογική έλκωντω αναμεταξύ των και τότε παίρνουν μια μορφή που είναι η μορφή της ψυχής.
Ερμής Ο Τρισμέγιστος - Παντελής Ιωαννίδης, εκδ. Δίον