Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

ΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΛΙΣΣΟΥ, ΔΕΝ ΣΤΑΘΗΚΑΝ ΑΡΚΕΤΑ ΝΑ ΞΕΔΙΨΑΣΟΥΝ ΤΟΝ ΣΤΡΑΤΟ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ, ΑΛΛΑ ΣΤΕΡΕΨΑΝ “...οὐκ ἀντέσχε τὸ ὕδωρ παρέχων τῷ Ξέρξεω στρατῷ ἀλλ᾽ ἐπέλιπε”

Εικόνα: Ο Φιλιούρης, όπως είναι η λαϊκή ονομασία του Aρχαίου Λίσσου. Mεγάλος ποταμός της Θράκης. 

Οι βασικές μας πηγές για τη Μάχη των Θερμοπυλών είναι το 7ο βιβλίο των Ιστοριών του Ηροδότου και το 11ο της Ιστορικής Βιβλιοθήκης του Διόδωρου Σικελιώτη. Ο πρώτος αριθμεί τον στρατό του Λεωνίδα σε 6.000 συνολικά, εκ των οποίων "οι τριακόσιοι άνδρες [από τη Σπάρτη] που οδήγησε στις Θερμοπύλες διαλέχτηκαν από τον ίδιο κι είχαν όλοι γιους". Ο Διόδωρος τους υπολογίζει σε 7.200. Διαφωνία υπάρχει και για τους αντιπάλους: πάνω από πέντε εκατομμύρια αναφέρει ο Ηρόδοτος, ενώ γύρω στο ένα εκατομμύριο συν 1.200 επανδρωμένα πλοία τούς περιορίζει ο Διόδωρος, ενώ τα πελάγη καλύφθηκαν ολότελα από τα πανιά των πλοίων.

Όπως και να έχει η στρατιά των Περσών ήταν τεράστια! Ενδεικτική του μεγέθους του στρατού είναι η σημείωση πως από όπου περνούσαν οι Πέρσες και έπαιρναν νερό για τις ανάγκες τους, τα ποτάμια στέρευαν….

[7.108.1] Κι ο Ξέρξης απ᾽ τον Δορίσκο συνέχισε την πορεία του εναντίον της Ελλάδας και ανάγκαζε να τον ακολουθήσουν στην εκστρατεία, ο ένας μετά τον άλλο, όσοι λαοί παρεμβάλλονταν στην προέλασή του. Γιατί, όπως και προηγουμένως έχω αναφέρει, ύστερ᾽ από την κατάκτησή τους από τον Μεγάβαζο και αργότερα από τον Μαρδόνιο, όλες οι περιοχές ώς τη Θεσσαλία είχαν υποδουλωθεί κι ήταν φόρου υποτελείς στον βασιλιά. [7.108.2] Στην πορεία του από τον Δορίσκο προσπέρασε τα φρούρια των Σαμοθρακών, που η τελευταία αποικία που έχουν ιδρύσει προς τα δυτικά λέγεται Μεσημβρία. Αμέσως ύστερ᾽ απ᾽ αυτήν έρχεται μια πόλη των Θασίων, η Στρύμη, κι ανάμεσ᾽ απ᾽ αυτές τις δυο ο ποταμός Λίσσος κυλά τα νερά του, που δε στάθηκαν τότε αρκετά να ξεδιψάσουν το στρατό του Ξέρξη, αλλά στέρεψαν. [7.108.3] Κι αυτή η περιοχή τον παλιό καιρό ονομαζόταν Γαλλαϊκή, σήμερα όμως Βριαντική· αλλά, αν κάποιοι μ᾽ όλο τους το δίκιο μπορούν κι αυτή να τη λένε δική τους, είναι οι Κίκονες.
[7.109.1] Κι αφού διάβηκε και την κοίτη του ποταμού Λίσσου, που έμεινε κατάξερη, προσπέρασε τις εξής ελληνικές πόλεις: τη Μαρώνεια, τη Δικαία, τα Άβδηρα.

ΗΡΟΔΟΤΟΣ

Ἱστορίαι/ ΒΙΒΛΙΟ Η: ΠΟΛΥΜΝΙΑ 

Ο Δορίσκος είναι αρχαία πόλη και πεδινό χωριό της Θράκης στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου.

Ο Λίσσος ή Φιλιουρής είναι ποταμός της Θράκης. Πηγάζει από την οροσειρά της Ροδόπης (όρος Μεγάλο Λιβάδι) και εκβάλει στο Θρακικό πέλαγος δίπλα στο χωριό Ίμερος.

http://www.cinemanews.gr/ , https://www.greek-language.gr/ , https://el.wikipedia.org/

3 σχόλια:

  1. Ο ΗΡΟΔΟΤΟΣ, Ο ΛΕΓΟΜΕΝΟΣ ΚΑΙ "ΠΑΡΑΜΥΘΑΣ" ΔΕΝ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ ΠΗΓΗ. ΕΙΔΙΚΑ ΟΤΑΝ ΕΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Ηρόδοτος επικρίθηκε συχνά ήδη από την Αρχαιότητα. Ο Πλούταρχος έγραψε ολόκληρο βιβλίο, “Περί της Ηροδότου κακοηθείας”, όπου ασκεί κριτική σε αυτό, επειδή βλέπει συστηματική προκατάληψη στο έργο του Ηροδότου.
    Αλλά και στον 19ο αιώνα, ορισμένοι μελετητές θεώρησαν ότι είναι «παραμυθάς» και όχι ιστορικός επειδή κάποια από τα γραφόμενά του φαίνονταν απίστευτα.

    Όμως η αρχαιολογική και ιστορική έρευνα απέδειξε ότι ο Ηρόδοτος είχε δίκιο σε πολλές περιπτώσεις που θεωρούνταν «παραμύθια».

    Ο Ηρόδοτος ήταν ο πρώτος που κατανόησε την αξία που έχει η ιστορία για τον άνθρωπο, γι αυτό και ο Κικέρων τον ονόμασε «πατέρα της ιστορίας».

    Όλοι γνωρίζουμε ότι ο Θουκυδίδης έκανε την Ιστορία επιστήμη, αλλά μέσα από το έργο του Ηροδότου, διασώθηκαν στην ανθρώπινη μνήμη γεγονότα κοσμοϊστορικής σημασίας. Αυτό δεν αμφισβητείται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΔΕΝ ΑΝΤΙΛΕΓΩ. ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ Ο ΗΡΟΔΟΤΟΣ ΥΠΗΡΞΕ Ο "ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ". ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΟΜΩΣ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΒΑΣΙΣΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ, ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΡΙΤΩΝ, ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΕΙ.

    ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ, ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΚΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ. ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.