Η αμβροσία είναι η τροφή των Θεών, όπως το νέκταρ το ποτό αυτών. Αρχικά, η τροφή αυτή εμφανίστηκε κατά την γέννηση του Διός, ρέουσα από το κέρας της Αμάλθειας. Κατά το έπος της Οδύσσειας, οι Πελείες έφεραν την αμβροσία στον πατέρα Δία μέσα στις Πλαγκτές όπου μία από αυτές πάντοτε χάνεται, αλλά ο Ζευς πλάθει άλλη προς αντικατάσταση αυτής:
Κατά την ποιήτρια Μυρώ την Βυζαντία, την αμβροσία κόμισαν στον Δία, όταν ήταν παιδί στην Κρήτη, οι Πελειάδες, το δε νέκταρ αετοί και ο Ζευς, νικώντας τον πατέρα του, τον αετό εποίησε αθάνατο και τον πήρε στον ουρανό, εκείνους κατέστησε προπομπούς του Θέρους και του Χειμώνος. Κατ’ άλλο μύθο, μνημονευόμενο από τον Πρόκλο, η Δήμητρα παρασκεύαζε την αμβροσία και το νέκταρ για τους αθανάτους.
Μέσω της αμβροσίας και οι κοινοί θνητοί γίνονται αθάνατοι. Με αυτό τον τρόπο, η Αφροδίτη κατέστησε δια της αμβροσίας αθάνατη τη Βερενίκη:
Επίσης, η Αθηνά, κατ’ εντολή του Διός, ρίχνει στο στήθος του Αχιλλέα το νέκταρ και την ευχάριστη αμβροσία για να τον απαλλάξει από την πείνα:
Κι εδώ η αμβροσία συγχέεται με το νέκταρ υπό την υγρή μορφή.
Σπανίως η αμβροσία συναντάται ξεχωριστά από το νέκταρ, σε πολλές περιπτώσεις μεταξύ των δύο τούτων λέξεων σημειώνεται μόνο η διαφορά του κατ’ ιδίαν γενικού όρου. Στην Οδύσσεια πάντα μόνο η αμβροσία διακρίνεται ευκρινώς από το νέκταρ, στο γεύμα το οποίο η Καλυψώ παραθέτει στον Ερμή:
Παρακάτω, οι υπηρέτες της θεάς προσφέρουν στον φιλοξενούμενο Οδυσσέα την αμβροσία και το νέκταρ, αυτή την φορά ενωμένα:
Και ο Ησίοδος λέει ότι οι θεοί τρώνε και το νέκταρ και την αμβροσία:
Οι Ώρες και η Γαία ενστάλαξαν σταγόνα προς σταγόνα πάνω στα χείλη του Αρισταίου το νέκταρ και την αμβροσία και του έδωσαν την αθανασία:
Οι Θεές με την χρήση της αμβροσίας διατηρούν αμάραντα τα κάλλη τους, οι δε θνητές γυναίκες χάρη στη χρήση της αμβροσίας φαίνονταν ωραιότερες. Επίσης οι πληγές με την αμβροσία επουλώνονταν ταχέως, οι δε νεκροί που αλείφονταν με αυτή καθίστατο άσηπτοι.
Η
Ήρα με αμβροσία καθαρίζει το δέρμα
της:
– «Και πρώτα όλο το σώμα της το
χαριτοπλασμένομε αμβροσίαν εύμορφα
καθάρισε και αλείφθη λάδι άφθαρτο
γλυκότατο με μύρα ευωδιασμένο». (Ιλ. Ξ,
170-172).
Επίσης,
η Αθηνά, με αμβρόσιον κάλλος καθαρίζει
την Πηνελόπη:
– «κ’ αμβρόσιο χρίσμα
ελάμπρυνε τ’ ωραίο πρόσωπό της, μ’ αυτό
που η καλοστέφανη αλείφεται Αφροδίτη».
(Οδυσ. Σ., 192-193).
Η ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΕΥΩΔΙΑ ΤΗΣ ΑΜΒΡΟΣΙΑΣ
Η Ειδοθέα θέτει μπροστά στη μύτη του Μενελάου την αμβροσία για την απομάκρυνση της κακής οσμής της φώκιας:
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΚΛΑΥΔΙΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ξέρω ότι είμαι θνητός και εφήμερος, αλλά όταν ανιχνεύω των άστρων τις αμφιδρόμους ελικοειδείς τροχιές, τότε δεν ακουμπάω με τα πόδια μου τη γη, αλλά γεύομαι Αμβροσία στο τραπέζι των τροφίμων του Διός!
ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΘΝΗΤΟΣ ΕΦΗΝ ΚΑΙ ΕΠΑΜΕΡΟΣ ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΑΣΤΡΩΝ ΙΧΝΕΥΩ ΚΑΤΑ ΝΟΥΝ ΑΜΦΙΔΡΟΜΟΥΣ ΕΛΙΚΑΣ ΟΥΚΕΤΙ ΕΠΙΨΑΥΩ ΓΑΙΗΣ ΠΟΣΙΝ ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΑΥΤΩ ΖΗΝΙ ΔΙΟΤΡΟΦΕΟΣ ΠΙΜΠΛΑΜΑΙ ΑΜΒΡΟΣΙΗΣ