Τιμώντας την επέτειο της γέννησης του Πρόκλου που είναι την 8η Φεβρουαρίου, όπως προκύπτει από το ωροσκόπιο της γέννησης του που μας παραδίδει ο βιογράφος του Μαρίνος, ας καταγράψουμε πολύ συνοπτικά κάποια γεγονότα από την ζωή του μέσα σε λίγες αναρτήσεις. Ο Πρόκλος, είναι ένας από τους τελευταίους, σημαντικότερους κλασικούς φιλοσόφους.
«Η σχέση του (Πρόκλου) με την θεά Αθηνά αρχίζει από την παιδική του ηλικία μιας και γεννήθηκε στην πόλη του Βυζαντίου του οποίου πολιούχος ήταν η Αθηνά. Τον υποδέχεται και σχεδόν τον γεννά η πολιούχος θεά του Βυζαντίου, η οποία υπήρξε τότε η αιτία της ύπαρξης του, καθώς γεννήθηκε στην πόλη της, και αργότερα φρόντισε για την καλή του κατάσταση, όταν πλέον έφτασε στην παιδική και την εφηβική ηλικία. Γιατί αυτή εμφανιζόμενη στο όνειρο του, τον καλούσε στην φιλοσοφία. Για αυτό πιστεύω σε αυτόν υπήρξε και μεγάλη οικειότητα με την θεά, ώστε και με εξαίρετο τρόπο να πραγματοποιεί τα μυστήρια της και με μεγαλύτερο ενθουσιασμό να ακολουθεί τις επιταγές της » μας λέει ο Μαρίνος.
Μεταβαίνοντας στην Αλεξάνδρεια και θέλοντας να ακολουθήσει το επάγγελμα του πατέρα του σαν δικηγόρος, σπούδασε δίπλα στον σοφιστή Λεωνά και στον γραμματικό Ωρίωνα.
Μετά από ένα πολύ σύντομο
ταξίδι στο Βυζάντιο, όπου και είδε σε
όνειρο την θεά Αθηνά να τον προτρέπει
να σπουδάσει φιλοσοφία στην Αθήνα,
επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια σπούδασε
κοντά στον φιλόσοφο Ολυμπιόδωρο και
στον μαθηματικό Ήρωνα.
Όταν
πια αισθάνθηκε ότι ήλθε η ώρα, ταξίδεψε
στην Αθήνα, υπακούοντας στο όραμα και
την προτροπή της θεάς Αθηνάς που είχε
όταν ταξίδεψε στο Βυζάντιο.
«Για
να διατηρηθεί πλέον ανόθευτη και γνήσια
η διαδοχή στον Πλάτωνα, τον οδηγούν οι
θεοί στην προστάτιδα της φιλοσοφίας,
όπως ξεκάθαρα φανέρωσαν όσα προηγήθηκαν
από το ταξίδι του, και τα θεικά σημάδια
που πραγματικά συνέβησαν, προφητεύοντας
σε αυτόν ξεκάθαρα την κληρονομιά από
τον πατέρα του και την απόφαση για
την διαδοχή που θα ερχόταν από ψηλά»
μας
τονίζει ο Μαρίνος, σημειώνοντας έτσι
την σπουδαιότητα της αποστολής που είχε
ανατεθεί στον Πρόκλο και που εκ του
αποτελέσματος αποδεικνύεται.
Η πρώτη επαφή του ήταν με τον Συριανό, ο οποίος και τον σύστησε στον Πλούταρχο τον γιό του Νεστορίου. Εκείνος, διακρίνοντας την αγάπη και την έφεση του Πρόκλου για την φιλοσοφία, παρ’ όλη την μεγάλη του ηλικία, αφιέρωσε πολύ χρόνο στην εκπαίδευση του, μετά δε από δύο χρόνια που πέθανε, την διδασκαλία του την ανέλαβε ο καινούργιος πλέον διευθυντής της Πλατωνικής Ακαδημίας, ο Συριανός. Η εξέλιξη του Πρόκλου ήταν ραγδαία.
«Και
αυτός εφαρμόζοντας άγρυπνη εξάσκηση
και φροντίδα νύχτα-μέρα και καταγράφοντας
συνοπτικά και με κριτικό πνεύμα όσα
συζητούσαν, τόσο πολύ προόδευε σε μικρό
χρονικό διάστημα ώστε όταν ήταν είκοσι
οκτώ χρονών, έγραψε και πολλά άλλα και
τα γλαφυρά και γεμάτα με επιστημονική
γνώση υπομνήματα στον Τίμαιο».
Το έργο του Πρόκλου ήταν πολύ δύσκολο, διότι εκτός από τα εξεζητημένα θέματα της Φιλοσοφίας που διαπραγματευόταν, είχε να αντιμετωπίσει και την πνευματική παρακμή και τον σκοταδισμό που επικρατούσε εκείνη την εποχή στην Αθήνα.
Ο ίδιος ο Πρόκλος αναφέρει ότι: «Ωστόσο, θα έλεγε κανείς, ότι και με άλλο τρόπο μπορεί να εκλείψει το ανθρώπινο γένος. Γιατί σήμερα δεν υπάρχουν κάτοικοι τούτων εδώ των τόπων της Αττικής, μολονότι δεν συνέβη ούτε κατακλυσμός ούτε εκπύρωση αλλά μια τρομερή ασέβεια η οποία αφανίζει ολοκληρωτικά τα ανθρώπινα».
Λέει δε σε ένα άλλο του έργο: «Οι άνθρωποι της εποχής μας κατεξοχήν συνηθίζουν να επικρίνουν τους παλαιούς μύθους ότι ευθύνονται για την μεγάλη αφ’ ενός θρασύτητα στις περί θεών δοξασίες και αφ’ ετέρου, για τις πολλές αταίριαστες και ταπεινές φανταστικές εικόνες, και δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να οδηγούν τους πολλούς ανθρώπους στην τωρινή φοβερή και ανώμαλη καταπάτηση των ιερών θεσμών».
Σχετικά δε ο Μαρίνος αναφέρει: «Και το είδος της πολιτικής του ανδρείας το απέδειξε πραγματικά ηράκλειο. Γιατί αν και βρέθηκε μέσα σε μια παραζάλη και τρικυμία περιστάσεων και σε τυφωνικούς ανέμους που φυσούσαν ενάντια στην έννομη ζωή, αυτός ο άνδρας σταθερά και ακλόνητα, αν και ριψοκίνδυνα, διέσωσε την ζωή του και, όταν κάποτε αποκαλύφθηκε σε ένα κλοιό αρπακτικών, έφυγε όπως μπορούσε από την Αθήνα, υπακούοντας στην περιφορά του σύμπαντος, και πραγματοποίησε το ταξίδι στην Ασία, και αυτό με πάρα πολύ μεγάλη ωφέλεια….. Αφού έζησε ένα μόνο χρόνο στην Λυκία, επέστρεψε και πάλι στην Αθήνα με την πρόνοια της θεάς της σοφίας».Την
μεγάλη του σχέση με την θεά Αθηνά, πέραν
των ήδη αναφερθέντω, την περιγράφει
πολύ συγκινητικά ο Μαρίνος, αναφερόμενος
στην αρπαγή του αγάλματος της θεάς
από τον Παρθενώνα:
«Πόσο
αυτός ήταν αγαπητός και στην ίδια την
θεά της σοφίας, το παρουσίασε αρκετά
και η επιλογή της φιλοσοφικής ζωής, η
οποία έγινε έτσι, όπως ο λόγος πιο πάνω
υπέδειξε. Αλλά και η ίδια η θεά με σαφήνεια
το υπέδειξε, όταν το άγαλμα της που από
το παρελθόν είχε τοποθετηθεί στον
Παρθενώνα, μεταφερόταν από αυτούς που
κινούν τα ακίνητα. Γιατί είδε ο φιλόσοφος
στο όνειρο του ότι βρισκόταν δίπλα του
μια όμορφη γυναίκα και ότι του ανήγγειλε
ότι πρέπει πολύ γρήγορα να προετοιμάσει
το σπίτι του. Γιατί η κυρίαρχη Αθηναίδα,
του είπε, θέλει να μείνει κοντά σου».
ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ!
https://empedotimos.blogspot.com
--------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.