Η αρετή δεν είναι μόνο μια θεωρητική γνώση, αλλά και πρακτική, όπως είναι η ιατρική και η μουσική. Όπως δηλαδή ο γιατρός και ο μουσικός είναι αναγκαίο όχι μόνο να διδαχθεί ο καθένας το θεωρητικό μέρος της τέχνης του, αλλά να ασκηθεί και στη πράξη, έτσι κι αυτός που θέλει να γίνει ενάρετος, είναι ανάγκη να μάθει καλά, όχι μόνο τα μαθήματα που τον κατευθύνουν στην αρετή, αλλά ν' ασκείται και στη πράξη σ' αυτά με εργατικότητα και φιλοτιμία.
Η αρετή, επιστήμη εστίν ου θεωρητική μόνον, αλλά και πρακτική, καθάπερ η τε ιατρική και η μουσική, δει ουν ώσπερ τον ιατρόν και τον μουσικόν μη μόνον ανειληφέναι τα θεωρήματα της αυτού τέχνης εκάτερον, αλλά και γεγυμνάσθαι πράττειν κατά τα θεωρήματα, ούτω και τον εσόμενον αγαθόν άνδρα μη μόνον εκμανθάνειν όσα μαθήματα φέρει προς αρετήν, αλλά και γυμνάζεσθαι κατά ταύτα φιλοτίμως και φιλοπόνως. ΜΟΥΣΩΝΙΟΥ (Στωικού φιλοσόφου, Ανθ. Στοβαίου, Κ8,78)
Τις
αρετές αποκτούμε, αφού ενεργήσουμε
πρωτύτερα. Εάν κάνουμε δίκαιες πράξεις,
δίκαιοι γινόμαστε, εάν πράξεις λογικές,
γινόμαστε σώφρονες, εάν πράξεις γενναίες,
ανδρείοι.
Τας
αρετάς λαμβάνομεν ενεργήσαντες
πρότερον...τα μεν δίκαια πράττοντες
δίκαιοι γινόμεθα, τα δε σώφρονα σώφρονες,
τα δ' ανδρεία ανδρείοι. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
(Ηθικά Νικομάχεια
1103α,β)
Πρέπει
να κάνουμε το παν, ώστε κατά το διάστημα
της ζωής μας να γίνουμε μέτοχοι της
αρετής και της σοφίας· γιατί το βραβείο
της νίκης είναι ωραίο και η ελπίδα
μεγάλη.
Παν
ποιείν, ώστε αρετής και φρονήσεως εν τω
βίω μετασχείν· καλόν γαρ το άθλον και
η ελπίς μεγάλη. ΠΛΑΤΩΝΑ(Φαίδων,114C).
Εκείνος
που θα μεταχειριστεί για την αρετή, την
προτροπή και τη δύναμη να πείθει, είναι
πιο καλός βέβαια απ' αυτόν που θα
μεταχειριστεί το νόμο και τη βία.
Κρείσσων
επ' αρετήν φανείται προτροπήι χρώμενος
και λόγου πειθοί ήπερ νόμωι και
ανάγκη. ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ
(Απόσπ. 181, Diels)
Τα
πάθη είναι το υλικό της αρετής· γιατί
η αρετή αυτά μάχεται και απ' αυτά
αναδεικνύεται.
Τα
πάθεα τας αρετάς ύλα· περί ταύτα γαρ
και εν τούτοις αρετά. ΜΕΤΩΠΟΥ
(Ανθολ. Στοβαίου,
Α,64)
Ποιο
είναι το αποτέλεσμα της αρετής; Η
γαλήνη.
Τι
έργον αρετής; Εύροια. ΕΠΙΚΤΗΤΟΥ
(Διατριβαί Α, δ, 5-6)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.