Ο Σωκράτης οδηγεί τους συνομιλητές του σε μια αυτοεξέταση, στο να αυτοσυνειδητοποιηθούν. Σαν «αλογόμυγα» ο Σωκράτης παρενοχλεί, τσιγκλίζει τους συνομιλητές του με ερωτήσεις που τους αμφισβητούν, που τους αναγκάζουν να παρατηρήσουν, να προσέξουν τους εαυτούς τους, να νοιαστούν για τους εαυτούς τους, να φροντίσουν τους εαυτούς τους:
«Πώς εσύ αγαπητέ μου, όντας Αθηναίος, πολίτης της πιο μεγάλης και της πιο φημισμένης για τη σοφία της και τη δύναμή της πόλης, δεν ντρέπεσαι να φροντίζεις για τα χρήματα, πώς θα αποκτήσεις περισσότερα, και για τη δόξα και τις τιμές, και να μην φροντίζεις ούτε να νοιάζεσαι για τη φρόνηση και την αλήθεια και την ψυχή σου;»
Από την άλλη, λοιπόν, δεν πρόκειται τόσο για αμφισβήτηση της φαινομενικής γνώσης που πιστεύουμε ότι κατέχουμε, αλλά μάλλον για μια αμφισβήτηση του εαυτού μας και των αξιών που διέπουν τη ζωή μας. Γιατί τελικά, μετά από ένα διάλογο με τον Σωκράτη, ο συνομιλητής του δεν έχει πια την παραμικρή ιδέα γιατί συμπεριφέρεται έτσι όπως συμπεριφέρεται. Συνειδητοποιεί τις αντιφάσεις του λόγου του καθώς και τις προσωπικές εσωτερικές του αντιθέσεις. Αμφιβάλλει για τον ίδιον του τον εαυτό. Καταλήγει και αυτός, όπως ο Σωκράτης, να γνωρίσει ότι δεν γνωρίζει τίποτα.
Όμως κάνοντάς το αυτό, αποστασιοποιείται από τον εαυτό του, διχοτομείται· ένα κομμάτι του εαυτού του ταυτίζεται τώρα πια με τον Σωκράτη μέσω της αμοιβαίας συμφωνίας που ο Σωκράτης απαιτεί από τον συνομιλητή του σε κάθε στάδιο της συζήτησης. Έτσι λοιπόν μέσα του διενεργείται μια συνειδητοποίηση του εαυτού· θέτει σε αμφισβήτηση τον ίδιον του τον εαυτό.
Το
πραγματικό πρόβλημα λοιπόν δεν είναι
να γνωρίσουμε αυτό ή εκείνο, αλλά το να
είμαστε έτσι ή αλλιώς:
«Τι πρέπει να
πάθω, ποια ποινή πρέπει να μου επιβληθεί,
επειδή έκρινα ότι πρέπει να παραιτηθώ
από την ήσυχη ζωή και να παραμελήσω όλα
εκείνα για τα οποία φροντίζουν οι
περισσότεροι άνθρωποι, χρήματα, οικονομικά
συμφέροντα, στρατηγίες, δημόσιες
αγορεύσεις, και όλα τα άλλα αξιώματα
και τις πολιτικές συμμαχίες και φατρίες.
Επειδή πιστεύοντας ότι μπορούσα να κάνω
κάτι καλύτερο από το να εξασφαλιστώ
ασχολούμενος με τέτοια πράγματα, δεν
ασχολήθηκα μ' αυτά -που άμα το έκανα ούτε
εσάς ούτε τον εαυτό μου θα ωφελούσα
καθόλου- αλλά πηγαίνοντας σε κάθε έναν
χωριστά του χάριζα τη μεγαλύτερη, κατά
τη γνώμη μου, ευεργεσία; Ερχόμουν κοντά
του κι επιχειρούσα να τον πείσω να μη
φροντίσει για τίποτα από αυτά που ανήκουν
σε αυτόν πριν φροντίσει γι' αυτόν τον
ίδιον· πώς δηλαδή θα γίνει καλύτερος
και συνετότερος...».
Αυτό το κάλεσμα στο «είναι», ο Σωκράτης το κάνει όχι μόνο με τα ερωτήματά του, την ειρωνεία του, μα και, κυρίως, με τον τρόπο ζωής του, με την ίδια του την ύπαρξη, με το ίδιο του το είναι.
[πηγή: Πιέρ Αντό, "Σωκράτης", μτφ. Θανάσης Γιαλκέτσης, εφ. Ελευθεροτυπία (Βιβλιοθήκη), 23/11/2001]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.