(Τροφή για σκέψη)
Αισχύλου Προµηθεύς Δεσµώτης |
ορµωµένῳ µοι τόνδ᾽ εθώυξας λόγον.
λευρόν γαρ οίµον αιθέρος ψαίρει πτεροίς
τετρασκελής οιωνός· άσµενος δέ ταν
σταθµοίς εν οικείοισι κάµψειεν γόνυ.
λευρόν γαρ οίµον αιθέρος ψαίρει πτεροίς
τετρασκελής οιωνός· άσµενος δέ ταν
σταθµοίς εν οικείοισι κάµψειεν γόνυ.
395 ΩΚΕΑΝΟΣ
Στο ξεκίνημα με βρίσκει ο λόγος σου.
Του αιθέρα το μέγα πλάτος σχίζει
το τετράσκελο πτηνό με τα φτερά του
και χαρά του στα δικά του
παχνιά θα λύγιζε τα γόνα.
Του αιθέρα το μέγα πλάτος σχίζει
το τετράσκελο πτηνό με τα φτερά του
και χαρά του στα δικά του
παχνιά θα λύγιζε τα γόνα.
Αισχύλου Προµηθεύς Δεσµώτης
Πως σας φαίνεται αυτό;
Γνωρίζει κανείς κάποιο τετράσκελο (τετράποδο) πουλί;
Πως σας φαίνεται αυτό;
Γνωρίζει κανείς κάποιο τετράσκελο (τετράποδο) πουλί;
Υπενθυμίζω ότι ο Αισχύλος κατηγορήθηκε και κινδύνεψε η ζωή του διότι σε κάποιες τραγωδίες του, προέβη σε αποκάλυψη μέρους των Ιερών Μυστηρίων.
..............................
Ιλιάς του Ομήρου. Ραψωδία Ε’ και στους στίχους 743-744, διαβάζουμε: «κρατί δ’ επ’αμφίφαλον κυνέην θέτο τετραφάληρον χρυσείην, εκατό πολίων πρυλέεσσ’ αραρυίαν»
Νεοελληνική απόδοσις: Στο κεφάλι της (η Αθηνά) φόρεσε τετρακέρατη περικεφαλαία με λοφίο χρυσαφένια, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΗΡΧΕ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΜΑΧΗΤΕΣ ΕΚΑΤΟ ΠΟΛΕΩΝ. Τι περικεφαλαία ήταν αυτή; Γνωρίζοντας ότι ο Όμηρος ξέρει παρά πολύ καλά τι λέει, εξάγεται το συμπέρασμα ότι κάτι άλλο εννοεί.
Να θυμάστε τα παρακάτω από τον Σαλλούστιο τον νεοπλατωνικό φιλόσοφο του +4ου αιώνος, από το έργο του "Περί Θεών και Κόσμου". ΑΝ ΚΡΥΨΕΙΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ, ΑΠΟΤΡΕΠΕΙΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΟΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΖΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΛΟΥΣ ΝΑ ΑΣΚΗΣΟΥΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ. Το πρώτο όφελος που έχουμε από τους μύθους είναι ότι πρέπει να αναζητούμε να μην αφήνουμε το νου μας να μένει αργός. Ότι οι μύθοι είναι θεϊκοί φαίνεται από εκείνους που τους χρησιμοποίησαν. Τους μύθους χρησιμοποίησαν θεόληπτοι ποιητές, οι καλύτεροι των φιλοσόφων, όσοι θέσπισαν μυστήρια και οι ίδιοι οι Θεοί στους χρησμούς.
..................................
Ο ΜΑΓΙΚΟΣ Ο ΔΙΣΚΟΣ, ΓΟΡΓΟΔΡΟΜΑ ΣΤΡΙΦΟΓΥΡΝΑΕΙ ΣΤΟΝ ΑΙΘΕΡΑ
...κι ο µαγικός ο δίσκος, όταν γοργόδροµα στριφογυρνάει µες στον αιθέρα, τα µαλλιά που ορθοσηκώνονται, τιµή στον Διόνυσο, κι οι τελετές οι ολονύχτιες της θεάς. Πάνω απ’ το µέτρο η οµορφιά σου, µα όλα καλά να σου έρθουν τώρα.
ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ - ΕΛΕΝΗ
Η επίσημη εκδοχή είναι: Mάλλον αναφέρεται στην Κυβέλη ή στη Δήµητρα, που οι πιστοί λάτρευαν µε νυχτερινή αγρυπνία στα Ελευσίνια Μυστήρια. Ο Ευριπίδης συνδέει λατρευτικά σύµβολα από διαφορετικές λατρείες και ο στρογγυλός δίσκος προέρχεται µάλλον από τη λατρεία της Κυβέλης, όπου οι πιστοί της στριφογύριζαν πάνω από το κεφάλι τους ένα στρογγυλό δίσκο. .... http://www.pi-schools.gr , http://dide.kef.sch.gr
σ.σ.: Επιτρέψτε μου να έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτήν την εξήγηση, λόγω της λέξεως “γοργόδρομα”. Γοργόδρομα σημαίνει ότι κάτι κινείται γρήγορα σε έναν δρόμο. Δεν μπορούμε να πούμε ότι κάτι είναι γοργόδρομο, όταν στριφογυρίζει επί τόπου. "Γοργόδρομα καράβια" μας λέει ο Πίνδαρος (Πυθιόνικοι). "Γοργόδρομα άλογα", μας λέει ο 'Ομηρος. Εδώ μας λέει ξεκάθαρα, ότι ο δίσκος κινείται γρήγορα προς μια κατεύθυνση (δρόμο), στριφογυρίζοντας. Ούτε μπορεί να περάσει απαρατήρητο το... "μες στον αιθέρα" Μπορεί να κάνω λάθος. Εσείς τι λέτε;
............................
ΟΡΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΥ
ΟΡΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΥ |
πάντοτε μέρος του κόσμου ακατάβλητον.
πρωτότοκε, ή αρχή των πάντων και το τέλος των πάντων
κυρίαρχε του κόσμου, πού ελίσσεσαι γύρω από την γήν ωσάν σφαίρα
και είσαι ή κατοικία των μακαρίων θεών και περιοδεύεις με κυκλικάς
περιστροφας ωσάν σβούρα
και ανεδείχθης (ανέλαβες) ως φύλαξ όλων και
εις τον ουρανόν και εις την γήν
εις τα στήθη σου έχεις την φοβεράν ανάγκην της φύσεως,
συ πού έχεις κυανοϋν χρώμα (πού είσαι κυανόχρους) ακατάβλητος,
πολυποίκιλος, πολυειδής.
συ πού βλέπεις τα πάντα και είσαι τέκνον του Κρόνου,
μακάριος, υπεράνω όλων,
άκουσε με και φέρε (δοσε) ίεράν ζωήν εις τον μύστην τον νέον.
http://fysiognwsia.blogspot.com/ , http://www.theogonia.gr
..................................
ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΜΑΚΑΡΙΑ ΘΕΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΟΠΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΤΩΝ ΕΥΔΑΙΜΟΝΩΝ ΘΕΩΝ
Ο Δίας λοιπόν, ο μεγάλος ηγεμόνας του ουρανού, οδηγώντας ένα φτερωτό άρμα, προχωρεί πρώτος και βάζει σε τάξη και φροντίζει όλα τα πράγματα. Τον ακολουθεί μια στρατιά θεών και δαιμόνων, διαταγμένη σε έντεκα μέρη. Στον οίκο των θεών μένει μόνη η Εστία. Από τους άλλους θεούς, όσοι, μέσα στους δώδεκα, έχουν ταχθεί να διευθύνουν, προηγούνται, ορίζοντας ο καθένας τον τομέα που του τάχθηκε. Μέσα στον ουρανό υπάρχουν πολλά μακάρια θεάματα και περάσματα, όπου περιφέρεται το γένος των ευδαιμόνων θεών, ασκώντας ο καθένας τους το δικό του έργο και ακολουθεί όποιος πάντα θέλει και μπορεί, μια και ο φθόνος παραμένει έξω από τον θεϊκό χώρο.ΣΩΚΡΑΤΗΣ (ΠΛΑΤΩΝΟΣ - ΦΑΙΔΡΟΣ)
....................................
ΕΚΕΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΙΣΘΗΤΟΙ ΟΙ ΘΕΟΙ
«…με μια λέξη, ότι είναι για μας το νερό κι η θάλασσα ως προς τις ανάγκες μας, έτσι είναι ΕΚΕΙ ο αέρας, κι ότι είναι για μας ο αέρας, είναι για ΕΚΕΙΝΟΥΣ ο αιθέρας. Στις διάφορες εποχές, πάλι, το κλίμα είναι τόσο εύκρατο που δεν γνωρίζουν την αρρώστια και ζουν πολύ περισσότερο χρόνο από τους εδώ, αλλά και ως προς την όραση, την ακοή, τη νοημοσύνη και όλα τα παρόμοια, απέχουν από μας τόσο όσο απέχει ο αιθέρας από τον αέρα ως προς την καθαρότητα. Έχουν ακόμα για τους θεούς άλση και ιερά, ΟΠΟΥ ΕΝΟΙΚΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΟΙ ΘΕΟΙ, και φωνές, προφητείες, τρόπους με τους οποίους γίνονται αισθητοί οι θεοί ΚΙ ΕΤΣΙ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ, ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ. Αλλά κι ο ήλιος, η σελήνη και τα άστρα φαίνονται σε αυτούς έτσι όπως πράγματι είναι, και η υπόλοιπη ευδαιμονία τους είναι συνακόλουθη αυτών.»
ΣΩΚΡΑΤΗΣ – (ΠΛΑΤΩΝΟΣ, ΦΑΙΔΩΝ)
......................................
Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ
Οδύσσεια του Ομήρου ραψωδία ζ' κεφ. 42 Αναφέρει: " Η μεν αρ ως ειπούσ' απέβη γλαυκώπις Αθήνη Ούλυμπόνδ', όθι φασί θεών έδος ασφαλές αεί έμμεναι. Ούτ' ανέμοισι τινάσσεται ούτε ποτέ όμβρω δεύεται ούτε χιών επιπίλναται, αλλά μάλ' αίθρη πέπταται ανέφελος, λευκή δ'επιδέδρομεν αίγλη. Τω ενι τερπονται μάκαρες θεοί ήματα πάντα. Ενθ απέβη γλαυκώπις, επεί διεπέφραγε κούρη"
-------------------------------------
Εδώ θα σταματήσω γιατί όπως ξέρετε οι αναρτήσεις μου είναι όσο γίνεται λακωνικές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.