ΧΑΙΡΩΝΕΙΑ - ΘΕΣΠΙΕΣ - ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ – ΑΜΦΙΠΟΛΗ. Τι συνδέει τα 4 λιοντάρια;
ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ ΤΗΣ ΧΑΙΡΩΝΕΙΑΣ
Η
Χαιρώνεια είναι χωριό του νομού Βοιωτίας.
Το Λιοντάρι της Χαιρώνειας στήθηκε κατά
τον Παυσανία, από τους Θηβαίους στην
μνήμη των πεσόντων ανδρών του Ιερού
Λόχου που ετάφησαν στον χώρο αυτόν, μετά
την νίκη του Φίλιππου το 338 π.Χ. Μετά την
νίκη εκείνη, οι Έλληνες μόνοιασαν
αναγκαστικά και άνοιξε ο δρόμος για την
μεγάλη και παράτολμη αποστολή της
Μακεδονίας και των υπολοίπων πλην
Λακαιδεμονίων, την εκστρατεία κατά της
ίδιας της Περσικής Αυτοκρατορίας! Ο
Λέων της Χαιρώνειας ύψους 5,5 μέτρων,
βρισκόταν πάνω σε έναν ορθογώνιο
περίβολο, μήκους περίπου 24 μέτρων και
πλάτους 15 μέτρων, όπου πράγματι βρέθηκαν
254 σκελετοί μαζί με όπλα, διατεταγμένοι
σε επτά σειρές! Ο Παυσανίας έχει
αναφέρει: «Όπως πλησιάζει κανείς την
πόλη βλέπει ένα κοινό τάφο των Θηβαίων
που σκοτώθηκαν στη μάχη εναντίον του
Φιλίππου. Δεν έχει επιγραφή, αλλά πάνωθέ
του στέκεται ένα λιοντάρι, ίσως σαν
αναφορά στην τόλμη των ανθρώπων. Το ότι
δεν υπάρχει επιγραφή οφείλεται, κατά
τη γνώμη μου, στο ότι το θάρρος τους δεν
ανταμείφθηκε με την αντίστοιχη καλή
τύχη»… Τι σημαίνει αυτό; Ότι στον
Λέοντα της Χαιρώνειας που βρισκόταν
πάνω στον κοινό τάφο πεσόντων, δεν υπήρχε
επιγραφή, επειδή στη Μάχη της Χαιρώνειας
είχαν ηττηθεί από τους Μακεδόνες.
[[σ.σ.: Λέγεται ότι όταν ο Φίλιππος τους είδε όλους πεσμένους στο χώμα, ανάμεσα σε δάκρυα είπε: «Να χαθεί ο άνθρωπος ο οποίος έχει υποψίες ότι αυτοί οι άνδρες έκαναν ή δέχθηκαν οτιδήποτε ευτελές».]]
Ο ΛΕΩΝ ΤΩΝ ΘΕΣΠΙΩΝ
Οι Θεσπιές ήταν αρχαία πόλη της Βοιωτίας, μια από τις σημαντικότερες της αρχαίας Ελλάδας. Κατείχε σημαντική θέση στην Βοιωτία και για μεγάλη περίοδο εξέλεγε δύο Βοιωτάρχες όπως και η Θήβα. Πήραν το όνομά τους από το βασιλιά των Θεσπιών, Θέσπιο, γιο του Ερεχθέα που ήταν, κατά τη μυθολογία, γιός της Γαίας και του Ηφαίστου και ήταν βασιλιάς της Αθήνας, εισηγητής των Ελευσινίων Μυστηρίων και ιδρυτής της εορτής των Παναθηναίων. Οι Θεσπιές έλαβαν μέρος στη πασίγνωστη Μάχη των Θερμοπυλών το 480 π.Χ, εναντίον των Περσών με 700 άνδρες και αρχηγό τον Δημόφιλο. Την εποχή της κυριαρχίας των Ρωμαίων, οι Θεσπιές γνώρισαν ακόμα μεγαλύτερη ακμή και ήταν η μοναδική πόλη στην Στερεά Ελλάδα που δεν υποδουλώθηκε στους Ρωμαίους. Στο Ιερό των Μουσών και του ομώνυμου ποταμού, καθρεπτιζόταν ο Νάρκισσος. Παρόμοιος λέων με της Χαιρώνειας, είχε στέψει πολύ νωρίτερα επίσης πολυάνδρειο τάφο 202 πεσόντων Θεσπιέων στη μάχη του Δηλίου κατά των Αθηναίων το 424 π.Χ. Άρα βλέπουμε πως δύο λιοντάρια, ήταν επιτύμβιοι φύλακες πολυανδρείων, κοινών τάφων πεσόντων!
Ο ΛΕΩΝ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ (ίσως του Μαραθώνα)
Παρόμοιο εύρημα είναι και ο λεγόμενος Λέων του Πειραιά, το λιοντάρι που βρισκόταν στο μεγάλο λιμάνι και γι’ αυτό ονομαζόταν από τους ξένους «Πόρτο Λεόνε». Το λιοντάρι σύμφωνα με τον Laborde βρισκόταν αρχικά στον Μαραθώνα, σε ανάμνηση της νίκης κατά των Περσών το 490 π.Χ.. Ή όπως φαίνεται πλέον καλύτερα, πιθανόν προς τιμή των πεσόντων Μαραθονομάχων (192 Αθηναίων και 11 Πλαταιέων), όπου και το επίγραμμα του Σιμωνίδη: «Ελλήνων προμαχούντες Αθηναίοι, Μαραθώνι χρυσοφόρων Μήδων εστόρεσαν δύναμιν». Το λιοντάρι αυτό αρπάχθηκε τελικά από τον Μοροζίνι το 1687 και βρίσκεται ακόμη αζήτητο ως τώρα στο λιμάνι της Βενετίας.
Ο ΛΕΩΝ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ
Και
ερχόμαστε στο τέταρτο λιοντάρι, τον
Λέοντα της Αμφίπολης, που κατά παρόμοιο
τρόπο, δεν αναφέρεται ή δεν έχει βρεθεί
επιγραφή. Πάντως κάπου εκεί πρέπει να
υπήρχε ένας κοινός τάφος με 10.000 Αθηναίους
εποίκους που ίδρυσαν εκεί την πρώτη
αποικία ονομάζοντας την «Εννέα Οδοί»
και σκοτώθηκαν τελικά από τους Θράκες
το 465 π.Χ., μετά μια μάχη λίγο πιο πέρα
προς τον Δραβήσκο! Την περιοχή ανεκατέλαβε
σχεδόν τριάντα χρόνια μετά ο Άγνωνας
του Νικία και ίδρυσε τελικά την Αμφίπολη
το 437 π.Χ. στολίζοντάς την με ωραία
οικοδομήματα. Θεωρείται δε αδιανόητο
να μην έστησε Μνημείο για τους 10.000
πεσόντες Αθηναίους. Και το Μνημείο
αυτό μπορεί να είναι ο Λέων της Αμφιπόλεως
με το μεγάλο 10×10 βάθρο του! Ο Λέων όμως
κατά τους αρχαιολόγους φαίνεται να
τοποθετείται χρονικά στον 4ο π.Χ. αιώνα,
δηλαδή αρκετά χρόνια αργότερα από τον
Άγνωνα…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.