Τον βλάκα μπορείς να τον καταλάβεις από δυο ενδείξεις: μιλάει για πράγματα που είναι γι' αυτόν άχρηστα και εκφράζει γνώμη για κάτι που κανείς δεν τον ρώτησε. Πλάτων
Ο Σόλων ερωτηθείς από τον Περίανδρο, ενώ τα πίνανε και δεν μιλούσε,
αν σιωπά επειδή δεν έχει τίποτα να πει
ή επειδή είναι βλάκας.
-
Κανένας βλάκας δεν μπορεί να μείνει
σιωπηλός σε ένα συμπόσιο
Πολλά τα ρητά και οι γνώμες παλαιών και νέων περί σιγής. "ΛΑΛΗΣΑΣ ΜΕΝ ΠΟΛΛΑΚΙΣ ΜΕΤΕΝΟΗΣΕ, ΣΙΩΠΗΣΑΣ ΔΕ ΟΥΔΕΠΟΤΕ" δηλ. διδάσκει ο Σιμωνίδης ότι πολλές φορές μετάνιωσε που μίλησε· ποτέ όμως γιατί σιώπησε.
Η
παροιμία: "Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει
και κόκαλα τσακίζει", τονίζει τις
συμφορές απ' τη φλυαρία.
Η
μεγάλη ενοραματική αγγλίδα `Αννυ Μπέζαντ
(1843 - 1933, πρόεδρος της Θεοσοφικής Εταιρείας)
έλεγε: "Οι
μισές απ' τις δυστυχίες της ανθρωπότητας
οφείλονται στα περιττά λόγια".
"Περιττά λόγια": αυτά που φέρνουν και στον λέγοντα και στον ακούοντα ηθικές και υλικές ζημίες και συμφορές και γενικότερα στους ανθρώπους και στην ανθρωπότητα. Αυτά είναι όσα προέρχονται απ' τη φλυαρία, την ακριτομυθία, την κολακεία, τον αυτοέπαινο και την κακολογία, τη συκοφαντία, την κατάδοση, τη ψευδολογία, τη μυθομανία, τη βωμολοχία, τη ψευδομανία, την προπέτεια.
Η ακράτεια λόγων και η εκστόμιση περιττών λόγων, προδίνουν κατώτερο χαρακτήρα και παραβλάπτουν το ήθος και ενοχλούν και ζημιώνουν τους άλλους.
Η
Σιγή λοιπόν πρέπει να τηρείται και από
πρόνοια και από σύνεση και από ανάγκη.
Η
ύψιστη όμως αξία και σημασία της σιγής
και η μεγαλειώδης της εκδήλωση, πρέπει
να αναζητηθεί σε κάτι το βαθύτερο, το
ουσιαστικότερο.
Με
τη σιγή βυθίζεται ο νους σε στοχασμούς
οι οποίοι αποτελούν τον ευγενέστερο
τρόπο σκέψης.
Οι
μεγάλες εμπνεύσεις και οι διαυγείς
ενοραματισμοί πετυχαίνονται σε στιγμές
απόλυτης σιγής.
Όταν ο καθείς γνωρίζει πότε και πώς και τι πρέπει να λέει, δεν σκανδαλίζει, δεν ενοχλεί, δεν προκαλεί παρανοήσεις, ζηλοτυπία, φθόνο, μίσος, εχθρότητες, διαπληκτισμούς, συμφορές.
Εκείνος που στους λόγους του συγκρατείται από τη "συνετή εχεμύθεια" διδάσκει και διδάσκεται, τιμά και τιμάται, διασώζει τη δική του και των άλλων την αξιοπρέπεια, ποτέ δεν μετανοεί.
Δεν υπάρχει μεγαλύτερη μορφή αγνοίας από το να απορρίπτεις κάτι, για το οποίο δεν γνωρίζεις τίποτα, μόνο και μόνο για να αντιλέγεις και να διαφωνείς.
Εκείνος που διαρκώς αντιλέγει και συνέχεια φλυαρεί στερείται τα φυσικά εφόδια για μάθηση των απαραίτητων πραγμάτων (Δημόκριτος).
ΛΕΓΕ ΕΙΔΩΣ: Να λες ότι γνωρίζεις, να διακρίνεις που θα μιλάς και τι θα λες. (Δελφικό Παράγγελμα)
ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΕΙΣ ΘΑΡΡΑΛΕΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΕ ΕΦΟΔΙΟ ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ!!!
------------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.