Τρεις από τους τέσσερις μεγάλους τραγικούς είναι Έλληνες: Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης (Ο Σαίξπηρ είναι ο τέταρτος).
Οι χαρακτήρες αντιμετωπίζουν εξωτερικές πιέσεις από την οικογένεια ή την κοινωνία τους που αγωνίζονται να επιλύσουν ή επιφέρουν τη δική τους πτώση λόγω προσωπικών ελαττωμάτων.
Τελικά, το βασικό ερώτημα που θέτει η τραγωδία είναι: “Τι πρέπει να κάνω;”
Ακόμη και όσοι από εμάς δεν είναι τόσο υψηλού επιπέδου όσο οι τραγικοί χαρακτήρες, θα αντιμετωπίσουμε συχνά παρόμοιες πιέσεις ή μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα ελαττώματά τους στον εαυτό μας και να δούμε πώς μας οδηγούν επίσης στο λάθος.
Οι
άνθρωποι είναι εγγενώς ελαττωματικοί,
κανείς από εμάς δεν είναι τέλειος.
Η
τραγωδία περιέχει την έννοια που ο
Αριστοτέλης ονόμασε αμαρτία [Προέρχεται
από την ελληνική λέξη,
ἁμαρτάνειν,
που σημαίνει «χάνω τον στόχο» ή «λάθος»
(αστοχία). Συσχετίζεται συχνότερα
με την Ελληνική
τραγωδία.].
Στον Οιδίποδα του Σοφοκλή, ίσως τη μεγαλύτερη από όλες τις τραγωδίες, ο Οιδίποδας πέφτει, από βασιλιά, σε εξορία, όχι λόγω της αμαρτωλότητάς του, αλλά λόγω ενός σφάλματος χαρακτήρα που δεν είναι δικό του λάθος.
Η Αμαρτία μπορεί να θεωρηθεί ως μια βασική ανθρώπινη ευπάθεια που μας εμπλέκει σε ενέργειες που μας οδηγούν σε βάσανα. Η ανθρώπινη εμπειρία είναι μια περίπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ της μοίρας και της ελευθερίας. Η τραγωδία μας διδάσκει ότι υπάρχουν πολλά έξω από τον έλεγχό μας.
Οι θνητές πράξεις υπόκεινται σε δυνάμεις που μας υπερβαίνουν...
Ομοίως, ζούμε σήμερα σε μια υποτιθέμενη δημοκρατική αξιοκρατία, ωστόσο οι ενέργειές μας υπόκεινται στους αόρατους θεούς των δυνάμεων της αγοράς και των αλγορίθμων... Μπορούμε να βρεθούμε πιόνια στους μικροκαυγάδες κάποιων πάνω από εμάς.
Η μοίρα του Οιδίποδα δεν καθορίζεται εξ ολοκλήρου από τις επιλογές που κάνει, αλλά από την αλληλεπίδραση δυνάμεων εκτός του ελέγχου του που αλληλεπιδρούν με τις επιλογές του.
Πριν γεννηθεί ο Οιδίποδας, καταρρίπτεται ο Λάιος, ο πατέρας του, επειδή παραβίασε τους ιερούς νόμους της φιλοξενίας.
Χρόνια αργότερα, όταν ένας χρησμός μόλις είπε στον Οιδίποδα ότι θα σκότωνε τον πατέρα του και θα έκανε σεξ με τη μητέρα του, ξεσπά στο σταυροδρόμι και σκοτώνει έναν άγνωστο μη συνειδητοποιώντας ότι είναι ο πατέρας του.
Οι ακούσιες συνέπειες των ατομικών επιλογών εκπληρώνουν προφητευμένα γεγονότα...
Ομοίως, η ελευθερία μας διακυβεύεται από το βάρος του παρελθόντος, το οποίο πολλοί από εμάς προσπαθούμε να αρνηθούμε στη συνεχή δίψα μας για το επόμενο πράγμα...
Όλοι διαμορφωνόμαστε από το δικό μας παρελθόν, την παιδική μας ηλικία, τις εμπειρίες των γονιών μας και τις συλλογικές ομαδικές εμπειρίες.
Η
τραγωδία μας διδάσκει ότι αν
δεν το συνειδητοποιήσουμε αυτό και
προσπαθήσουμε να αποκηρύξουμε το
παρελθόν, τότε στην καλύτερη περίπτωση,
θα είμαστε προορισμένοι να επαναλάβουμε
ό,τι έχει προηγηθεί, και στη χειρότερη,
να καταστραφούμε από αυτό.
Σε πολλά
ηθικά διλήμματα, δεν υπάρχουν σαφείς
απαντήσεις.
Τραγωδία δεν είναι ο θρίαμβος του κακού επί του καλού, αλλά η ταλαιπωρία που προκαλείται από τον θρίαμβο ενός καλού έναντι του άλλου.
από
τον AndyOwen
12 Δεκεμβρίου 2023
από τον
ιστότοπο Psyche
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.