Στα
αντικείμενα των ανασκαφών από το Παλάτι
του Νέστορος και των παρακειμένων
νεκροταφείων που εκτίθενται στο Μουσείο
της Χώρας Τριφυλίας περιλαμβάνονται
και τα κεραμεικά όπου επικρατεί το
χαρακτηριστικό Μεσσηνιακό δίδυμο
κύπελλο, γνωστό ως δέπας αμφικύπελλον.
Από
τους τάφους της Τραγάνας έχουμε αρκετά
αγγεία, αντιπροσωπευτικά δείγματα του
πρώτου Μυκηναϊκού ρυθμού (-1550/-1500), όπως
γραπτά κύπελλα τύπου Keftiu με μεσαίο
ανάγλυφο δακτύλιο, που μιμούνται
μεταλλικά πρότυπα. Υπάρχουν δυο χρυσά
κύπελλα από την Περιστεριά και τρία
άλλα μικρότερα χρυσά κύπελλα με έκτυπες
σπείρες, δείγμα του μεγάλου πλούτου στη
θέση αυτή κατά την Πρώιμη Μυκηναϊκή
εποχή.
Τα πολλά ποτήρια στο παλάτι
δείχνουν την ευρεία χρήση του κρασιού
και σε θρησκευτικές τελετές, σε θυσίες,
αλλά κυριότερα οι Μυκηναίοι πρόσφεραν
κρασί στον ξένο για να τον καλωσορίσουν
και να τον υποδεχτούν σαν άρχοντα.
Εκτός
από το κρασί στις προμήθειες του χειμώνα
οι άνθρωποι της εποχής εκείνης έβαζαν
να ξεραθούν και μερικά σταφύλια που τα
έλιαζαν και τα έκαναν σταφίδες.
Το σκουρόχρωμο ελληνικό κρασί αναδίδει ατμούς, είναι πλούσιο σε οινόπνευμα και είναι συχνά αρωματισμένο. Όταν δεν το προσφέρουν για σπονδή στις θεότητες και δεν το πίνουν στα επίσημα Συμπόσια, το εξάγουν σ’ όλους τους παράκτιους πληθυσμούς της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.
Είναι πιθανόν ότι μερικά από τα είκοσι πάνω-κάτω είδη κρασιών που ήταν γνωστά στο Αρχιπέλαγος κατά τον Μεσαίωνα, της Μονεμβασίας, το μοσχάτο, το αθήρι, το σαμιώτικο, ο ανθοσμίας (ένα γλυκό κρασί που έχει φθάσει μέχρι τα Madeira της Πορτογαλίας) ανάγονται στην απώτατη Αρχαιότητα.
Ο κόσμος του Αιγαίου ήξερε από πολύ νωρίς να φυτεύει, να μπολιάζει και να κλαδεύει με πολύ προσοχή στα κτήματα. Την εποχή του Τρωικού πολέμου, οι Αιγαίοι έπιναν κρασί μέσα σε μεγάλες κούπες με δυο λαβές και έτρωγαν σταρένιο ψωμί. Ήξεραν να φτιάχνουν ένα αρωματισμένο φαγητό με όλες τις μυρωδιές της Ελληνικής γης και να προσφέρουν ένα μυρωδάτο κρασί, που δεν ξέρει κανείς αν ήταν ποτό, ηδύποτο ή το αίμα του Διονύσου. Ήθελαν να φέρουν έναν άνθρωπο κοντά στον άλλο ή να τους κάνουν πιο ανθρώπινους. Αυτή ήταν η τέχνη να δέχονται. Αρκεί να διαβάσουμε την περικοπή από την ωδή Λ της Ιλιάδας, όπου την ωραία Εκαμήδη να ετοιμάζει ένα ορεκτικό για το γέρο-Νέστορα, το βασιλιά της Πύλου. Βρίσκουμε όλα σχεδόν τα στοιχεία στις πινακίδες: πάνω σ’ ένα ωραίο στιλβωμένο μαυρόποδο και χάλκινο τραπέζι, σερβίρει κρεμμύδι «γευστικό προσφάγι για να πίνουν» χλωρό μέλι, παλιό πράμνειο κρασί, κατσικίσιο τυρί, άσπρο αλεύρι.
Τα κείμενα δίνουν την εντύπωση ενός λαού εκλεπτυσμένου, ενός θαυμάσιου πολιτισμού, που τον διατρέχει το βλέμμα του Δία και οι φτερωτές πτέρνες του Ερμή.
Αριστερά και Μέσον: Από τα περίφημα χρυσά κτερίσματα του θολωτού τάφου 3 της Περιστεριάς: (-1600). Διακρίνονται ένα μεγάλο χρυσό κύπελλο ύψους 13,5 εκ. και διάμετρο χείλους 19,5 εκ με ατέρμονα σπείρα, ένα χρυσό κύπελλο του τύπου Κεφτί με περιφερειακή ταινία στην μέση και από σειρά συνεχούς σπείρας στις δύο πλευρές της ταινίας (ύψους 7,5 εκ.), χρυσός αβαθής μόνωτος κύαθος με συνεχείς σπείρες και συγκεντρικούς στον πυθμένα του κύκλου (ύψους 4,5 εκ., διάμετρος χείλους 16 εκ.). Δεξιά: Κύπελο τύπου "Κεφτί" από τον Μυκηναϊκό οικισμό στην Τραγάνα,-1600.
Πώς αυτή η χώρα έγινε τόσο μεγάλη και τόσο πολιτισμένη, τόσο σπουδαία; Και δεν μιλούμε για τα χρυσά προσωπεία και τους χρυσούς θησαυρούς των Μυκηναίων αλλά για την κληρονομιά που άφησαν στον κόσμο: ένα πνεύμα, δηλ. ιδέες, εφευρέσεις, μια ηθική. Και ακόμη περισσότερο ένα θρησκευτικό, πολιτικό, δικαστικό, τεχνικό, στρατιωτικό λεξιλόγιο με το οποίο ακόμη εκφράζεται. Από τους Έλληνες προέρχεται ακόμη η αγάπη για την ελεύθερη συζήτηση για την αντιπαράθεση των ιδεών, την άμιλλα, τον ανταγωνισμό και από μια εποχή, την Μυκηναϊκή, διδάχτηκε τόσα πολλά η Ευρώπη.
ΒΟΥΛΑ
ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ Πανεπιστήμιο
Αθηνών
Βιβλιογραφία: ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ,
ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, ΤΟΜΟΣ ΛΘ’ (39) 1998-2003
(απόσπασμα)
https://aristomenismessinios.blogspot.com
Κείμενο: Άμπελος η διαχρονική
---------------------------------------------
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΑΜΠΕΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΔΙΟΝΥΣΟΣ: Ο ΘΕΟΣ ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ ΤΗΝ ΛΗΘΗ ΣΤΑ ΒΑΣΑΝΑ ΤΩΝ ΘΝΗΤΩΝ
ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΚΡΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΚΑΙ ΑΜΠΕΛΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΣΕ ΚΡΑΣΙ
ΟΙ ΑΜΦΟΡΕΙΣ - ΨΥΚΤΗΡΕΣ ΚΡΑΣΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ «ΕΒΑΖΑΝ ΝΕΡΟ» ΣΤΟ ΚΡΑΣΙ ΤΟΥΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.