Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012
ΤΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ
Ο
Πλούταρχος μας λέει ότι το κλαδί της μυρτιάς περνούσε από χέρι σε χέρι. Αυτός
που το έπαιρνε έπρεπε να τραγουδήσει παίζοντας λύρα, αν, βέβαια, ήταν σε θέση. Προς το τέλος του συμποσίου ο αριθμός των συνδαιτυμόνων που
ήξεραν να τραγουδούν ήταν συνήθως μεγαλύτερος από ό,τι στην αρχή. Επίσης δεν υπήρχε συμπόσιο χωρίς κότταβο,
ένα παιχνίδι που το έφεραν από τη Σικελία. Κάθε συνδαιτυμόνας άφηνε στο κύπελλο
λίγο κρασί, το οποίο έχυνε σε καθορισμένο μέρος. Ενώ άδειαζε το κύπελλο έλεγε
από μέσα του ή δυνατά το όνομα της γυναίκας που αγαπούσε. Ο ήχος του χυνόμενου
υγρού λεπτότερος ή χοντρότερος καθώς και η ακριβής ή λιγότερο ακριβής επιτυχία
του καθορισμένου στόχου, ήταν δείκτες αν το αγαπώμενο πρόσωπο συμμεριζόταν τα
αισθήματά του. Κάποτε το κρασί το έχυναν στο δίσκο μιας ζυγαριάς, που έπρεπε να
κατεβεί ως ένα ορισμένο σημείο ή να γκρεμίσει ένα σωρό αντικείμενα που ήταν
στημένα από κάτω σε σχήμα πυραμίδας.
Οι
συνδαιτυμόνες εξέλεγαν έναν "πρόεδρο" του συμποσίου που επέβλεπε την
τήρηση της τάξης. Αυτός αποφάσιζε πόσο κρασί θα πιουν και την ποιότητά του. Οι
Έλληνες έπιναν με μέτρο. Να πιει κανείς κρασί χωρίς να το ανακατεύει με νερό,
θεωρούνταν κατά τη γνώμη τους βάρβαρη συνήθεια.
Μια κωμωδία
λέει: Το πρώτο κροντήρι φέρνει υγεία, το δεύτερο
ευχαρίστηση, το τρίτο ύπνο κι αφού το πιεις πρέπει να πας στο σπίτι σου. Το
τέταρτο κροντήρι φέρνει αυθάδεια, το πέμπτο ουρλιαχτά, το έκτο φασαρία στους
δρόμους, το έβδομο ένα μελανιασμένο μάτι, το όγδοο κλήση στο δικαστήριο.
Ο
Αριστοφάνης το λέει συγκεκριμένα:
"Δεν είναι καλά να
μπεκρουλιάζεις. μόλις πιεις πιο πολύ, μπαίνεις σε ξένες αυλές, ξυλοκοπάς και
κάποιον. Ύστερα σαν συνέλθεις πληρώνεις τα σπασμένα".
Ο Εύηνος ο
Πάριος προσθέτει:
"Για τον Βάκχο το
καλύτερο μέτρο είναι η εγκράτεια ούτε πιο πολύ ούτε πιο λίγο. Αλλιώς μας οδηγεί
στη μανία ή στη θλίψη".
Το
κρασί το ανακάτευαν σε αναλογία δύο μέρη νερό και ένα κρασί ή τρία μέρη νερό κι
ένα κρασί. Το κρασί που ήταν ανακατεμένο με τρία μέρη νερό θεωρούνταν πολύ
αδύνατο και το έλεγαν "ποτό για τα βατράχια". Παρά τα προληπτικά
μέτρα, ο Αθηναίος όταν γύριζε από ένα συμπόσιο δεν μπορούσε να περηφανευτεί ότι
είναι σε θέση να σταθεί γερά στα πόδια του κι ότι δεν έχει ανάγκη από συνοδεία.
Τους καλεσμένους που δεν είχαν υπηρέτες για να τους κρατούν, τους οδηγούσαν
συνήθως στο σπίτι τους με ένα φανάρι, γιατί το δείπνο άρχιζε μετά τη δύση του
ήλιου και τέλειωνε όταν σκοτείνιαζε για καλά.
Το
καλοκαίρι το κρασί το ανακάτευαν με πάγο που έφερναν από τα βουνά και τον διατηρούσαν
σε άχυρα. Γι' αυτό το θέμα υπάρχει κι ένα ανέκδοτο: ένας συγγραφέας τραγωδίας ρώτησε την εταίρα
με την οποία έτρωγε μαζί πώς τα καταφέρνει να κρατάει τόσο κρύο το κρασί. "Το τυλίγω με τους προλόγους σου", του απάντησε η εταίρα.
Πηγή: ΚΟΛΟΜΠΟΒΑ Μ., ΟΖΕΡΕΤΣΚΑΙΑ Ε."Η καθημερινή ζωή στην
αρχαία Ελλάδα", Εκδόσεις Παπαδήμα, Αθήνα 1999. http://hellenicnationalreligion.blogspot.gr/
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
▼
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
-
▼
Νοεμβρίου
(57)
- ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΑΔΕΡΦΙΑ, ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΧΕΙΜΩΝΑ
- ΕΤΣΙ ΑΛΩΘΗΚΕ Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟ 1430
- ΥΒΡΙΣ - ΝΕΜΕΣΙΣ
- Σωτηρία θα πει να λυτρωθείς απ’ όλους τους σωτήρες...
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΣΗ
- Αποστολή Δελφοί
- ΤΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ
- OTAN TA "ΠΡΟΦΗΤΕΥΕ" Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΠΟΙΟΙ Σ...
- Η ΕΠΙΚΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΕΛΔΥΚ
- ΑΙΣΧΙΝΗΣ, ΚΑΤΑ ΚΤΗΣΙΦΩΝΤΟΣ: Ο ΝΟΜΟΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΝΑ ...
- ΑΠΑΙΔΕΥΣΙΑ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΜΗΤΗΡ - Η αγραμματοσύν...
- ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ (1878 – 1920)
- Ο χαρακτηρισμός του Έλληνα από τον Γ. Σουρή. (1886...
- Η ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΥΣ (...)
- Ο ΙΛΙΓΓΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΘΗΣΗ ΑΛΛΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑ
- ΚΥΜΑΤΑ ELF: ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΡΑ
- ΠΡΟΤΟΜΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΘΑ ΚΟΣΜΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ...
- Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΒΑΤΗ ΜΕ ΜΕΤΑΦΥΣ...
- ΙΧΩΡ
- Ηράκλεια 2012 - Πελασγίς
- ΣΚΥΘΟΠΟΛΙΣ- Η ΚΡΥΜΜΕΝΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ Μ...
- ΚΥΝΗΓΙ ΜΑΓΙΣΣΩΝ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΘΗΝΑ
- ΕΔΙΖΗΣΑΜΗΝ ΕΜΕΩΥΤΟΝ (αναζήτησα τον εαυτό μου) ΗΡΑ...
- ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
- ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ - ΕΛΛ. ΥΠΟΤΙΤΛΟΙ
- ΑΥΤΟΙ ΥΠΗΡΞΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
- ₪ ΤΗΝ ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΑΝ ΛΑΧΤΑΡΑΣ ΣΕ ΞΕΝΟΥΣ ΜΗΝ ΕΛΠΙΖΕΙΣ....
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ήτοι Λόγος περί ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
- ΕΛΘΕ ΕΛΠΙΔΑ ... ΕΛΘΕ ΦΩΣ ... ΕΛΘΕ ΠΑΤΕΡΑ
- ΔΙΟΛΟΥ ΔΕΝ ΠΕΘΑΝΑΝ ΓΙ' ΑΥΤΟ ΟΙ ΘΕΟΙ
- ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΑ
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤ’ ΑΣΤΕΡΙΑ
- ΣΑΛΟΥΣΤΙΟΣ - ΠΕΡΙ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΥ
- 2012 - ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΕΛΟΣ !!!
- Η ΗΜΙΜΑΘΕΙΑ, Ο ΕΓΩΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΝΔΡΕΙΑ
- Κορίτσι των Δελφών
- ΕΙΚΟΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
- ΒΑΣΙΚΟ ΤΥΠΙΚΟ ΚΑΤΑ ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ, ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑΣ
- ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ - Μ. ΚΑΡΑΒ...
- ΙΔΟΥ ΤΙ ΑΝΤΕΓΡΑΨΑΝ
- Υποκριτές...
- Η ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΝΕΟΠΥΘΑΓΟΡΕΙΩΝ
- ΗΡΑΚΛΕΣ: ΥΜΝΟΣ - ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ
- ΕΣΣΕΤΑΙ ΗΜΑΡ ΕΛΛΗΝΕΣ...!!! Ο ΘΥΜΟΣ ΑΔΗΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩ...
- ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗΝ
- "...του δε Σεράπειου μόνο το έδαφος δεν απέσπασαν ...
- ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗΝ #2
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- ΕΙΠΕ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΠΑΚΤΩΛΟ ΧΡΗΜΑΤΩΝ
- ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΥΣ ΤΗΣ ΑΜΑΘΕΙΑΣ ΦΥΤΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΥΔΟΚΙΜΟΥ...
- ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗΝ #3
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- OΤΑΝ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΑΝΤΟΜ ΕΚΑΝΑΝ«TOUCH AND GO» ΣΤΟ Τ...
- Η ΧΑΜΕΝΗ ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ΚΑΙ Δ...
- Αρχαία Ελληνικά στην Αγγλία, Greeklish στην Ελλάδα...
- «ΑΝ ΟΙ EΛΛΗΝΕΣ ΗΞΕΡΑΝ ΙΣΤΟΡΙΑ»
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου