Πέρα της νοητικής σύγχυσης και της πλάνης, ένα ασφαλές γνώρισμα του ότι έχουμε απομακρυνθεί από τον πυρήνα του εαυτού μας είναι ο εκνευρισμός. Όταν θυμώνουμε εύκολα και χωρίς αιτία, όταν είμαστε συνεχώς ευερέθιστοι και νευρικοί, όταν οργιζόμαστε πέρα από κάθε μέτρο, είναι γιατί έχουμε χάσει μέσα από τα χέρια μας το πηδάλιο της ζωής μας. Το ίδιο συμβαίνει όταν έχουμε πέσει σε μια ιδιαίτερη ψυχολογική κατάσταση, όπως η κατάθλιψη, οι αρνητικές σκέψεις, η παθητικότητα και η αδράνεια, η αδιαφορία. Όλα αυτά είναι ενδεικτικά της απώλειας της ψυχής.
Ο
άνθρωπος δεν είναι τίποτε περισσότερο
από το άθροισμα των ιδιοτήτων διαφόρων
ειδών του ζωικού βασιλείου. Κάποια
στιγμή όμως έγινε άν-θρωπος (από
το άνω
θρώσκω =
κοιτάζω άνω, σηκώνομαι όρθιος), δηλαδή
ανορθωμένος. Πράγματι, ο Homo erectus υπήρξε
ο πρώτος ανθρώπινος πρόγονος που
προχωρούσε τελείως όρθιος. Αυτό έγινε
δυνατό όταν η εξέλιξη μετακίνησε τη
θέση του foramen
magnum (η
οπή του κρανίου όπου αρχίζει η σπονδυλική
στήλη). Έτσι, έγινε ευθυγράμμιση της
σπονδυλικής στήλης με τον υποτυπώδη
μέχρι τότε ανθρώπινο εγκέφαλο και το
προμηθεϊκό πυρ (ο νους) διαχύθηκε μέσω
της σπονδυλικής στήλης στο κρανίο.
Αυτό
ακριβώς υπονοεί ο εσωτερικός κύκλος
του Προμηθέα, σύμφωνα με τον οποίο ο
Προμηθέας λυπήθηκε το ανθρώπινο είδος
που βρισκόταν σε ζωώδη κατάσταση. Έτσι,
“έκλεψε” το «πυρ των θεών» (τον νου)
από το εργαστήρι του Ηφαίστου (πνεύμα)
και το πήγε στους ανθρώπους τοποθετώντας
το σε ένα κούφιο βλαστό νάρθηκα (σπονδυλική
στήλη). Μακρινός απόηχος αυτού του
εξελικτικού συμβάντος είναι η δήλωση
των παλαιοανθρωπολόγων ότι ο Homo
erectus υπήρξε
το πρώτο είδος που χρησιμοποίησε τη
φωτιά.
Αυτό
που πρέπει να κατανοήσουμε είναι ότι ο
νους δόθηκε στον άνθρωπο ως δώρο, και
δεν του χαρίστηκε. Αυτό σημαίνει ότι ο
άνθρωπος δεν έχει πλήρη πρόσβαση στις
ιδιότητες και στις δυνάμεις αυτού του
δώρου.
Πρέπει να αποδείξει ότι είναι
άξιος για το δώρο που του έδωσαν οι θεοί.
Γιατί πρέπει να αποδείξει ότι είναι άξιος;
Επειδή, παρά τις χιλιετίες της εξέλιξης, εξακολουθεί και δεν είναι καθαρός, αλλά αναμεμειγμένος με ζωώδη στοιχεία, με υλικά στοιχεία, τη στιγμή που ο νους είναι καθαρός. Για να φτάσει ο άνθρωπος στην ίδια καθαρή κατάσταση, ώστε να συνδεθεί με τον νου, πρέπει να βγάλει όλα «τα σκουπίδια από το σπίτι». Μόνο τότε αποδεικνύει ότι είναι άξιος για το δώρο που του έδωσαν: τον νου. Και όπως λέει ο Πλάτωνας στον Τίμαιο, μέσω του νου ο άνθρωπος συνδέεται με τον δημιουργό.
Εδώ κάνουμε μερικές νύξεις περιληπτικού χαρακτήρα. Το θέμα του καθαρισμού είναι εξαιρετικά σύνθετο, καθώς αποτελεί το προοίμιο των κοσμικών μυήσεων.
Από τον Αντώνη Κυριαζή
youmagazine.gr
ΕΙΚΟΝΑ: O Προμηθέας δημιουργεί άνθρωπο παρουσία της Αθηνάς , ζωγραφισμένο το 1802 από τον Jean-Simon Berthélemy, ζωγραφισμένο ξανά από τον Jean-Baptiste Mauzaisse το 1826. Φέρει την υπογραφή: "Berthelemy inv. Et p. anno 1802. Mauzaisse Denuo Pinxit anno 1826 ". Πηγή: https://commons.wikimedia.org/
------------------------------
ΠΥΡ ΚΑΙ ΛΟΓΟΣ - Ο ΠΡΟΜΗΘΕΪΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΩΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με χαρακτηρισμούς, με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με γλωσσοδιαστροφικά «γκρίκλις» και με ειρωνικό και αλαζονικό ύφος,
ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.