Δευτέρα 9 Ιουνίου 2025

H Aρχαία Eλληνική πόλη Ζεύγμα

Εικόνα: Η "γυφτοπούλα" - μωσαϊκό. Ανακαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές τον χειμώνα του 1998-1999 και μεταφέρθηκε στο μουσείο μωσαϊκών Ζεύγματος το 2011.

Η Σελεύκεια η επί του Ζεύγματος ή Σελεύκεια η προς Ευφράτη ή απλώς Ζεύγμα (αρχαία ελληνικά: Ζεῦγμα) ήταν αρχαία ελληνιστική πόλη στη σημερινή νοτιοανατολική Τουρκία. Η περιοχή εκείνη την εποχή ήταν τμήμα της Άνω Συρίας και ανήκε στο βασίλειοτων Σελευκιδών.

Ιδρύθηκε το -300 από τον Σέλευκο Α΄ τον Νικάτορα [ο οποίος ήταν ένας από τους διαδόχους του Μεγάλου Αλέξανδρου, ιδρυτής της δυναστείας των Σελευκιδών, που βασίλεψε στο ασιατικό τμήμα της πρώην Περσικής Αυτοκρατορίας] στη δυτική όχθη του Ευφράτη αλλά η κατοίκηση στην περιοχή ξεκινά από τη νεολιθική εποχή. Στην ακμή της έφτανε τους 25.000 κατοίκους. Το όνομά της το οφείλει στη γέφυρα με λέμβους που κατασκευάστηκε στην πόλη από τον Σέλευκο.

[[Απέναντι από τη Σελεύκεια, στην άλλη όχθη του Ευφράτη, υπήρχε μια άλλη ελληνιστική πόλη, η Απάμεια που κι αυτή ιδρύθηκε από τον Στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Σέλευκο Νικάτορα ο οποίος με το όνομα Απάμεια, τίμησε τη γυναίκα του Απάμα.

Εδώ παντρεύτηκε ο Αντίοχος Γ' ο Μέγας ενώ η πόλη χρησιμοποιήθηκε ως πέρασμα για τον στρατό των Σελευκιδών στις εκστρατείες τους στη Παρθία και στη Βακτριανή

Οι πρώτες ανασκαφικές έρευνες στην πόλη Ζεύγμα πραγματοποιήθηκαν από τον Τόμας Έντουαρντ Λόρενς το 1917 και συνεχίστηκαν το 1970 από τον Τζον Βάγκνερ. Από το 1990 οι έρευνες συνεχίστηκαν με εντατικούς ρυθμούς, λόγω της ανόδου του νερού. Ανασκάφτηκε σχεδόν το μεγαλύτερο τμήμα της πόλης.

Στην πόλη Ζεύγμα βρέθηκαν πολλά ψηφιδωτά της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής με θέματα από την ελληνική μυθολογία, όπως ο Ωκεανός με την Τηθύ, ο Δαίδαλος με τον Ίκαρο, ο Αχιλλέας στην αυλή του βασιλιά Λυκομήδη, και ο Διόνυσος με την Αριάδνη. Ακόμη, βρέθηκαν τοιχογραφίες, νομίσματα, κεραμικές σφραγίδες, αγάλματα και εκατοντάδες κινητά ευρήματα.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα μεταφέρθηκαν στο αρχαιολογικό μουσείο της πόλης Γκαζίαντεπ.

Δείτε: Μουσείο Ψηφιδωτών Γκαζιαντέπ Ζεύγμα - ΕΙΚΟΝΕΣ

https://el.wikipedia.org/wiki/Ζεύγμα

-----------------------------------

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΩΣΑΪΚΑ ΑΝΑΚΑΛΥΦΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΖΕΥΓΜΑ 

ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΑΝΑΚΑΛΥΦΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΖΕΥΓΜΑ

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ

Το να βιώνεις μια πνευματική αφύπνιση είναι μια από τις πιο συγκεχυμένες, μοναχικές, αποξενωτικές, αλλά και εξαιρετικά όμορφες εμπειρίες στη ζωή. Με απλά λόγια, η πνευματική αφύπνιση σηματοδοτεί την έναρξη της μύησής σας στο πνευματικό μονοπάτι.

Χωρίς να βιώσουμε μια πνευματική αφύπνιση, σε όλη μας τη ζωή αναζητούμε το κενό του χρήματος, της ύλης, της φήμης, της δύναμης και του σεβασμού σε μια προσπάθεια να βρούμε την «ευτυχία».

Το παράξενο αλλά και όμορφο με την πνευματική αφύπνιση, είναι ότι συμβαίνει στις λιγότερο αναμενόμενες στιγμές. Δεν υπάρχει τρόπος να την προγραμματίσεις. Μπαίνει στη ζωή σου και ταρακουνά τα πάντα σαν ανεμοστρόβιλος. Αλλά το κρυμμένο δώρο που κρύβεται βαθιά μέσα της είναι ότι συμβαίνει ακριβώς τη στιγμή που τα χρειάζεσαι περισσότερο. Η πνευματική αφύπνιση είναι η κραυγή της ψυχής για ελευθερία. Άκουσε το κάλεσμά της και η ζωή σου θα μεταμορφωθεί σε κάτι ουσιαστικό και σημαντικό.

Αν έχετε βιώσει μια πνευματική αφύπνιση, έχετε φτάσει στο σημείο να βλέπετε μέσα από τα ψέματα και τις ψευδαισθήσεις αυτού του κόσμου. Βαθιά μέσα στην ψυχή σου, συνειδητοποιείς ότι τίποτα εξωτερικό δεν μπορεί ποτέ, να σου φέρει αληθινή ευτυχία ή ολοκλήρωση. Αυτή η βαθιά συνειδητοποίηση σε κάνει να λαχταράς κάτι πλουσιότερο, πιο ικανοποιητικό και κάτι που θα σε κάνει να νιώσεις ολοκληρωμένος.

Τι είναι η Πνευματική Αφύπνιση και ποια είναι η έννοια της;

Όταν βιώνουμε μια πνευματική αφύπνιση, κυριολεκτικά ξυπνάμε από την ονειρική πραγματικότητα της εγωκεντρικής ζωής.

Αρχίζουμε να αμφισβητούμε τις παλιές μας πεποιθήσεις, και τις κοινωνικές μας συνήθειες και βλέπουμε ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα στη ζωή και στον εαυτό μας από αυτά που μας έχουν διδάξει.
Είναι σύνηθες να κάνουμε ερωτήσεις όπως «Ποιος είμαι;» «Ποιος είναι ο σκοπός της ζωής μου;» «Τι συμβαίνει μετά θάνατον;» «Γιατί υποφέρουν οι καλοί άνθρωποι;» και άλλες ερωτήσεις που εξετάζουν τη θεμελιώδη φύση της ζωής και της πραγματικότητας κατά τη διάρκεια της αφύπνισής.
Οι πνευματική αφύπνιση εγείρει τα βαθύτερα και πιο σημαντικά ερωτήματα μέσα μας, τα οποία αναβάλλαμε ή φοβόμασταν πολύ να αγγίξουμε.
Αν έχετε βιώσει μια πνευματική αφύπνιση, ίσως λαχταράτε να ανακαλύψετε ποιοι ή τι πραγματικά είστε βαθιά μέσα σας, καθώς και ποιο είναι το νόημα της ζωής σας και αν υπάρχει μια «ανώτερη κατάσταση» ύπαρξης.

Γιατί συνέβη η πνευματική σας αφύπνιση;

Η πνευματική σας αφύπνιση συμβαίνει ως φυσικό προϊόν της εξέλιξης, της επέκτασης και της ωρίμανσης της Ψυχής σας. Όπως όλα στη ζωή αναπτύσσονται, έτσι αναπτύσσεται και η σύνδεσή μας με τις Ψυχές μας.

Καθώς η Ψυχή μας ωριμάζει και αναπτύσσεται οργανικά, μας είναι πιο εύκολο να έχουμε πρόσβαση στο πεδίο της καθαρής Συνείδησης που κάποιοι αποκαλούν Πνεύμα, Πηγή ή Μη Δυϊκή Επίγνωση, η οποία είναι το αρχικό μας σπίτι και η Αληθινή Φύση που είναι ήδη και πάντα εδώ.

Μόλις αρχίσουμε να βλέπουμε και να νιώθουμε πραγματικά ότι αυτό που πραγματικά είμαστε υπερβαίνει τη σκέψηαρχίζουμε να εγκαταλείπουμε την ταύτιση με το εγώ, επιστρέφοντας στην άκληρη και αθάνατη Αληθινή μας Φύση ως την Ίδια τη Ζωή.

Τότε είναι που γευόμαστε την αληθινή και βαθιά χαρά, ειρήνη, αγάπη και ελευθερία που πάντα επιθυμούσαμε, αλλά αναζητούσαμε λανθασμένα στον υλικό κόσμο και στο βασίλειο της σκέψης.

Ενώ η διαδικασία της πνευματικής αφύπνισης μπορεί να σας φαίνεται επώδυνη και ενοχλητική στην αρχή, τελικά σας βοηθά να ξεπεράσετε την ψευδαίσθηση και να ανακαλύψετε ποιοι πραγματικά είστε.

Υπάρχει η αμφισβήτηση και συχνά η διάψευση όλων των προηγούμενων πεποιθήσεών και επιθυμιών σου. Αυτό είναι τραυματικό, αλλά απαραίτητο μέρος της ανάπτυξής σου.

Τι πυροδοτεί τη διαδικασία πνευματικής αφύπνισης;

Η απάντηση είναι ότι αμέτρητες περιστάσεις μπορούν να πυροδοτήσουν αυτή τη διαδικασία! Δεν υπάρχει πραγματικά μία απάντηση.

Η πνευματική αφύπνιση μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή ή περίοδο της ζωής σας. Μπορεί να είναι αυθόρμητη, αλλά μπορεί επίσης να προκληθεί από σημαντικές αλλαγές στη ζωή, όπως, ασθένειες, τραγωδίες, τραύματα, τροχαία ατυχήματα, διαζύγια, κρίσεις μέσης ηλικίας και πολλά άλλα.

Η αφύπνιση μπορεί επίσης να συμβεί λόγω της ιδιοσυγκρασίας σας. Για παράδειγμα, μπορεί να είστε ένα άτομο με φυσική στοχαστική διάθεση, ένα άτομο με ενδοσκόπηση, ένα άτομο με πνευματική εμπειρία ή ένα άτομο με ευαίσθητη ενσυναίσθηση, το οποίο είναι εκ φύσεως ιδιαίτερα δεκτικό στο να βλέπει κάτω από την επιφάνεια της ζωής.

Επιπλέον, για ορισμένους ανθρώπους, η πνευματική αφύπνιση πυροδοτείται ακόμη και από βαθιές αλλά απαιτητικές σχέσεις με την αδελφή ψυχή ή από καρμικές σχέσεις.

από την Aletheia Luna

https://lonerwolf.com/spiritual-awakening/

-------------------------------------

ΠΕΡΠΑΤΗΣΤΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΜΟΝΟΠΟΤΙ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΣΑΣ ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΣΑΣ ΚΟΣΤΙΣΕ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ;

ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ

ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΟΛΩΝ ΜΑΣ

ΜΕΡΙΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΗΣ ΑΦΥΠΝΙΣΗΣ 

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ Η ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΚΑΙ Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ 

ΠΡΕΠΕΙ Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΗΣ, ΜΕ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ, ΠΟΥ ΤΗΝ ΚΡΑΤΟΥΝ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

Σάββατο 7 Ιουνίου 2025

Η ψυχή κατά την είσοδό της στο σώμα,, λησμόνησε όλα όσα είχε δει και είχε μάθει στην προηγούμενη ύπαρξη.

Mε την πλατωνική ορολογία: όσο η ψυχή είναι στο σώμα, είμαστε δέσμιοι της αισθητηριακής εμπειρίας, πρέπει να έχουμε αποκτήσει τη γνώση του αμετάβλητου όντος, του καθαυτού ίσου, αγαθού και ωραίου και όλων των ειδών σε κάποια χρονική στιγμή που η σκέψη μας δεν είχε συσκοτιστεί από την εμπειρία, αλλά μπορούσε να δει τις ίδιες τις ουσίες. Τούτο όμως μπορεί να έχει συμβεί μόνο πριν από την είσοδο της ψυχής στο σώμα.

Εδώ προκύπτουν δύο δυνατότητες. Είτε η ψυχή κατά την είσοδό της στο σώμα παρέμεινε κάτοχος της γνώσης της, είτε λησμόνησε όλα όσα είχε αντικρύσει στην προηγούμενη ύπαρξή της μόλις εισήλθε στο σώμα. Αν η ψυχή είχε διατηρήσει τη γνώση όταν συνδέθηκε με το σώμα, θα έπρεπε να κατέχουμε τη γνώση των ιδεών από τα πρώτα μας χρόνια. Αυτό όμως προφανώς δεν συμβαίνει. Απομένει λοιπόν μόνο η δεύτερη δυνατότητα. Η ψυχή κατά την είσοδό της στο σώμα, δηλαδή κατά τη γέννηση, λησμόνησε όλα όσα είχε δει και είχε μάθει στην προηγούμενη ύπαρξη. Βάσει του συνειρμικού νόμου της ομοιότητας, ακριβέστερα της ομοιότητας στην οποία είναι προσμιγμένη πάρα πολλή ανομοιότητα, θυμάται την προηγούμενη γνώση της, τις ιδέες που είχε δει. Όταν έχει ανακτήσει τη γνώση αυτή, είναι σε θέση να κρίνει τα πράγματα του εμπειρικού κόσμου στο φως αυτής της γνώσης.

Η θεωρία της αναμνήσεως επιτυγχάνει άρα δύο πράγματα: (1) Απαντά στο ερώτημα από πού κατέχουμε τη γνώση των άφθαρτων όντων, που δεν γίνονται ποτέ αντικείμενο της αισθητηριακής εμπειρίας. Κάθε αναγκαία και γενικής ισχύος γνώση, κάθε γνώση δηλαδή που ο Καντ ονομάζει a priori γνώση, την αποκτά η ψυχή με το να θυμάται ό,τι αντίκρισε πριν από την είσοδό της στο σώμα. (2) Η προΰπαρξη της ψυχής είναι αδιάσπαστα συνδεδεμένη με το είναι των ιδεών. Το ότι υπάρχουν αμετάβλητα όντα προκύπτει κατ’ ανάγκην από το γεγονός ότι κατέχουμε αναγκαίες και γενικής ισχύος γνώσεις. Αλλά απ’ αυτό προκύπτει πάλι ότι η ψυχή είναι προϋπάρχουσα (πρβ. επίσης Φαίδρος 249b6: μετεμψύχωση· η ψυχή μπορεί να δει την αλήθειαν).

Η θεωρία της αναμνήσεως παρουσιάζεται στον Φαίδωνα επειδή θα αποτελέσει επιχείρημα για την αθανασία της ψυχής (73a). Εν τούτοις αποδεικνύει μόνο την προΰπαρξη της ψυχής. Γι’ αυτό είναι προσωρινά δικαιολογημένη η αντίρρηση (Σιμμίας, Φαίδ. 77b) ότι η ψυχή μπορεί κάλλιστα να είναι προϋπάρχουσα, αλλά όταν χωρίζεται από το σώμα μπορεί να εξαφανίζεται και έτσι να βρίσκει το τέλος της. Για να ανασκευάσει την αντίρρηση αυτή, ο Πλάτων συνδέει την απόδειξη της αναμνήσεως με το προηγούμενο επιχείρημα, ότι δηλαδή όλα γεννιούνται από το αντίθετό τους και άρα το ζωντανό γίνεται από το νεκρό και το νεκρό γίνεται από το ζωντανό. Το επιχείρημα της αναμνήσεως δείχνει ότι η ψυχή έχει ύπαρξη προτού εισέλθει στο σώμα, ότι άρα το ζωντανό γίνεται από το «νεκρό». Συνδεδεμένη με τη θεωρία της ανακύκλησης στη φύση, η ύπαρξη της ψυχής εξασφαλίζεται κάθε φορά για το χρονικό διάστημα που είναι χωρισμένη από το σώμα. Στην προΰπαρξη της ψυχής έχει προστεθεί η κατοπινή της ύπαρξη. Μοιάζει άρα να υφίσταται η απόδειξη της αθανασίας της ψυχής.

Karl Bormann, Πλάτων 
(Εκδόσεις Καρδαμίτσα, σελ. 136 -144)

https://axia-logou.blogspot.com/2015/06/2.html

--------------------------------------

Η Εναλλασσόμενες Καταστάσεις της Ψυχής και η Αθανασία της (Πλάτων)

Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΜΝΗΣΗΣ - ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΜΕΝΩΝ

Για την ανάμνησιν που οδηγεί στη γνώση των ουσιών σημαντικός είναι ο συνειρμικός νόμος της ομοιότητας. 

Ο Πλάτων επιχειρεί με τη θεωρία της ανάμνησης να δώσει λύση στο μέχρι σήμερα αναπάντητο ζήτημα πως φθάνει ο άνθρωπος στη γνώση ενός πράγματος, το οποίο δεν καθίσταται αντικείμενο της εμπειρίας.

Για την ανάμνησιν που οδηγεί στη γνώση των ουσιών σημαντικός είναι ο συνειρμικός νόμος της ομοιότητας.

«Γνώση» μπορεί μεν να σημαίνει μια επιμέρους βέβαιη γνώση. Τον Πλάτωνα όμως δεν τον ενδιαφέρουν οι διάφορες βέβαιες γνώσεις που ενδεχομένως δεν βρίσκονται σε καμία συνάρτηση μεταξύ τους. Επιστήμη, φρόνησις ή νόησις σημαίνουν ένα σύνολο γνώσεων που βρίσκονται σε αιτιολογική συνάρτηση μεταξύ τους. Επειδή στην επιστήμην συλλαμβάνουμε το ον όπως αποκαλύπτεται στη σκέψη μας, μπορούμε να επιχειρηματολογήσουμε παραπέρα ως εξής: Αν η επιστήμη είναι ένα σύνολο γνώσεων που βρίσκονται σε συνάρτηση μεταξύ τους, τότε και τα αντικείμενα της επιστήμης βρίσκονται σε μια τέτοια συνάρτηση μεταξύ τους.

Αν υπάρχει μια τέτοια συνάρτηση μέσα σε ό,τι συγκροτεί την φύσιν (Μέν. 81c-d), τότε δεν χρειάζεται παρά να ξαναθυμηθεί κανείς ένα μόνο για να μπορέσει να βρει όλα τα’ άλλα (Μέν. 81c-d). Αυτό σημαίνει το εξής: Φθάνουμε στη γνώση με το να ξαναθυμηθούμε κάποια από τις γνώσεις που φέρει εντός της ασυνείδητα η ψυχή. Μετά όμως όλες τις άλλες γνώσεις δεν τις βρίσκουμε με την ανάμνηση, αλλά με τη ερευνητική αναζήτηση.  

Τώρα μπορούμε να συνοψίσουμε όσα μάθαμε στον Μένωνα για την ανάμνησιν: Με την ανάμνηση δεν δίνεται εξήγηση για το πώς αποκτούμε γνώση των εμπειρικών καταστάσεων. Και τούτο γιατί, πρώτον, μπορούμε να αποδείξουμε ότι τις εμπειρικές καταστάσεις τις προσλαμβάνουμε δια της αντίληψης και, δεύτερον, γιατί δεν υπάρχει γνώση για την περιοχή του εμπειρικού (αλληγορία της γραμμής!) αλλά μόνο γνώμη. Η ανάμνηση κάνει μάλλον κατανοητό το πώς φτάνουμε στην επιστήμην, δηλαδή πως αποκτούμε γνώση για κάτι που δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο της αισθητηριακής αντίληψης. 

Όλοι βεβαίως νομίζουμε στην αρχή ότι ξέρουμε κάτι. Κατά τη συζήτηση όμως ή και όταν οι ίδιοι θέτουμε ακριβείς ερωτοαποκρίσεις στον εαυτό μας, σε λίγο καταλαβαίνουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα. Η κατανόηση της ίδιας μας της άγνοιας είναι η ουσιαστική προϋπόθεση για να μπορέσουμε να ξαναθυμηθούμε. Μόνο όποιος κατανοήσει την άγνοιά είναι έτοιμος να μάθει. 

Η αρχαία ελληνική λέξη για το «μαθαίνω» είναι το ρήμα μανθάνειν. Η λέξη αυτή μπορεί φυσικά να χρησιμοποιηθεί και για να δηλώσει τη γνώση εμπειρικά επαληθεύσιμων γεγονότων. Στην πλατωνική θεωρία της αναμνήσεως όμως μανθάνειν σημαίνει: φθάνω στη γνώση, αίρομαι πάνω από τα αντικείμενα της αντίληψης και προχωρώ προς το αμετάβλητο ον. Μια τέτοια ώθηση, το να ξαναθυμάται κανείς κάτι, μπορεί να εκκινεί από το ανόμοιο, το όμοιο ή και από τη φιλοσοφική συζήτηση. Η σκέψη συνειδητοποιεί αίφνης μια κατάσταση η οποία δεν μπορεί να επαληθευτεί με ακρίβεια στην εμπειρία, είναι όμως άκρως προφανής. Αυτή η μία προφανής κατάσταση παραπέμπει αμέσως σε κάτι άλλο, με το οποίο εκείνη βρίσκεται σε αναγκαία συνάρτηση. Έτσι, από εδώ και πέρα αποκαλύπτεται το όλο πεδίο της γνώσης. Σ’ αυτό ακριβώς θέλει να επιστήσει την προσοχή μας ο Πλάτων: Όποιος έχει προχωρήσει σ’ ένα αντικείμενο της γνώσης και ερευνά παραπέρα φθάνει από το ένα αυτό αντικείμενο σ’ ολόκληρο το σύστημα που συσχετίζεται μ’ αυτό.

Στον Μένωνα βέβαια η θεωρία των ιδεών δεν έχει διαμορφωθεί ακόμη. Διακρίνουμε όμως καθαρά από πού προέρχεται, δηλαδή από την αναζήτηση του αμετάβλητου όντος, που μόνο αυτό μπορεί να είναι το αντικείμενο της επιστήμης. Στον Φαίδωνα από τη θεωρία της αναμνήσεως σχηματίζεται μια μερική απόδειξη της αθανασίας της ψυχής.

Στον Φαίδωνα γίνεται εισαγωγικά μια σύντομη αναφορά στον Μένωνα: Στα μαθηματικά φαίνεται ξεκάθαρα ότι μάθηση ίσον ανάμνηση· γιατί στα μαθηματικά χρησιμοποιεί κανείς σχήματα, με τα οποία θέλει να κάνει προσιτή στη σκέψη τη μη εμπειρική κατάσταση. Ενώ όμως στον Μένωνα ο Σωκράτης ξεκινά από μυθικές παραστάσεις και προλογίζει τη θεωρία της ανάμνησης με ένα χωρίο από τον Πίνδαρο, στον Φαίδωνα ακολουθείται αυστηρά επιστημονική πορεία.

Η ανάμνηση βασίζεται στον συνειρμό. Οι νόμοι του συνειρμού είναι (1) ο νόμος της ομοιότητας, (2) ο νόμος της αντίθεσης και (3) ο νόμος της γειτνίασης σε χώρο και χρόνο, δηλαδή ο νόμος της συνάφειας. Ιδού σχετικά παραδείγματα για κάθε περίπτωση: Βλέπουμε ένα όργανο και θυμόμαστε εκείνον που στον οποίο ανήκει το όργανο. Η εικόνα ενός ανθρώπου μπορεί να ξυπνήσει μέσα μου την ανάμνηση ενός τελείου διαφορετικού πράγματος, π.χ., την ανάμνηση ενός γαϊδάρου. Η θέα μιας φωτογραφίας, π.χ., μου θυμίζει εκείνον που εικονίζεται στη φωτογραφία.

Για την ανάμνησιν που οδηγεί στη γνώση των ουσιών σημαντικός είναι ο συνειρμικός νόμος της ομοιότητας.

Karl Bormann, Πλάτων 
(Εκδόσεις Καρδαμίτσα, σελ. 136 -144)

https://axia-logou.blogspot.com/2015/06/2.html

Ο Πλάτων επιχειρεί με τη θεωρία της ανάμνησης να δώσει λύση στο μέχρι σήμερα αναπάντητο ζήτημα πως φθάνει ο άνθρωπος στη γνώση ενός πράγματος, το οποίο δεν καθίσταται αντικείμενο της εμπειρίας.

Η αθανασία της ψυχής στον Πλάτωνα: Η θεωρία της ανάμνησης

[Μένων 80d - 86c, Φαίδων 72e - 77b]

Αν η ψυχή ενσαρκώνεται αλλεπάλληλα σε πλήθος σωμάτων και στο διάστημα μεταξύ κάθε ενσάρκωσης περιπλανιέται, χωρισμένη από το σώμα, σ’ έναν άλλο κόσμο ή και σε τούτο τον κόσμο, τότε «δεν υπάρχει τίποτε που να μην το έχει μάθει» (Μέν. 81c). Γι’ αυτό είναι δυνατόν να μπορεί η ψυχή να θυμηθεί ό,τι είδε κατά την περιπλάνησή της. Όλοι μας ξέρουμε τη διαδικασία της ανάμνησης: Έχουμε μάθει πρωτύτερα κάτι, αλλά το έχουμε ξεχάσει· ξαφνικά μας έρχεται πάλι στο νου. Το να θυμηθούμε ξανά κάτι μπορεί να έχει διάφορες αιτίες: Αντιλαμβανόμαστε κάτι που είχε σχέση με αυτό που κάποτε είχαμε παρατηρήσει αλλά είχαμε λησμονήσει. Μπορούμε, όταν δούμε ένα συγκεκριμένο βιβλίο, να θυμηθούμε έναν άνθρωπο στον οποίο ανήκε το βιβλίο· ή διαβάζουμε μια ιστορία και θυμόμαστε ότι οι ίδιοι έχουμε ζήσει το περιστατικό που περιγράφεται· ή και αλλιώς: Βλέπουμε μια εικόνα και θυμόμαστε το πρόσωπο που απεικονίζεται. Με τα λόγια του Πλάτωνα: Η ανάμνηση μπορεί να έχει αφετηρία όμοια και ανόμοια πράγματα (Φαίδ. 74a). Με την ανάμνηση ο Πλάτων εξηγεί κάθε μάθηση και κάθε γνώση.

Η μάθηση και η γνώση με τη κυριολεκτική τους έννοια δεν έχουν καμιά σχέση με εμπειρικά γεγονότα· η γνώση στρέφεται προς το αμετάβλητο ον. Ο Πλάτων επιχειρεί με τη θεωρία της ανάμνησης να δώσει λύση στο μέχρι σήμερα αναπάντητο ζήτημα πως φθάνει ο άνθρωπος στη γνώση ενός πράγματος, το οποίο δεν καθίσταται αντικείμενο της εμπειρίας. Από πού γνωρίζουμε τι είναι το καλό, το δίκαιο; Από πού γνωρίζουμε τα μαθηματικά αντικείμενα; […]

Μια πρώτη απάντηση δίνεται στον Μένωνα. Τίθεται το ερώτημα περί αρετής. Μετά από μερικές αποτυχημένες προσπάθειες ορισμού της, ο συνομιλητής του Σωκράτη φθάνει σε αμηχανία και είναι της γνώμης πως ό,τι είναι άγνωστο δεν μπορεί να διερευνηθεί· δεν μπορούμε να διερευνήσουμε ούτε αυτό που γνωρίζουμε ούτε αυτό που δεν γνωρίζουμε. Γιατί ό,τι γνωρίζουμε δεν χρειάζεται πια να διερευνηθεί και ό,τι δεν γνωρίζουμε δεν μπορούμε να το διερευνήσουμε, αφού δεν γνωρίζουμε τι πρέπει να διερευνήσουμε. Απεναντίας ο Σωκράτης θέλει προφανώς να αποδείξει ότι το άγνωστο μπορεί κάλλιστα να διερευνηθεί. Και αυτό το δείχνει θέτοντας στο νεαρό δούλο του Μένωνα το πρόβλημα να κατασκευάσει ένα τετράγωνο με διπλάσια επιφάνεια από ένα δεδομένο τετράγωνο. Ο δούλος νομίζει στην αρχή ότι ξέρει πως μπορεί να λυθεί το πρόβλημα, μετά από λίγο όμως φθάνει στη διαπίστωση ότι δεν ξέρει, αλλά νομίζει ότι ξέρει. Μετά οδηγείται στη σωστή λύση. 

Ποιο είναι το όφελος απ’ αυτό για την ανάμνηση; (1) Ο νεαρός δούλος δεν διδάχθηκε ποτέ μαθηματικά, δεν μπορεί επομένως να έφθασε στη λύση χάρη στις σχολικές του γνώσεις. (2) Νομίζει στην αρχή ότι ξέρει, μετά όμως αντιλαμβάνεται την άγνοιά του. Εδώ τίθεται σε ενέργεια η ανάμνηση: Ο δούλος, καθοδηγημένος από τις ερωτήσεις του Σωκράτη, βρίσκει τελικά το σωστό. (3) Σε κάποια χρονική στιγμή απόκτησε μια γνώση –στην περίπτωση αυτή τη γνώση των μαθηματικών αντικειμένων – που τη λησμόνησε και που με τις ερωτήσεις αφυπνίστηκε πλέον μέσα του. 

Επειδή δεν ήταν δυνατόν να έχει αποκτήσει τη γνώση αυτή από τα παιδικά του χρόνια, ως μόνη δυνατότητα απομένει να την απόκτησε σε κάποιο άλλο χρόνο, δηλαδή πριν από την τωρινή του ζωή. 

Η θεωρία της ανάμνησης μπορεί επομένως να είναι επιχείρημα για την προΰπαρξη της ψυχής: Επειδή η ψυχή προϋπάρχει, κατέχει πάντοτε γνώσεις· κατά την είσοδό της στο σώμα λησμόνησε τα πάντα· μέσω ερωτήσεων ή διά του συνειρμού η γνώση ενεργοποιείται ξανά. 

Karl Bormann, Πλάτων 
(Εκδόσεις Καρδαμίτσα, σελ. 136 -144)

https://axia-logou.blogspot.com/2015/06/2.html

-----------------------------------

Η Εναλλασσόμενες Καταστάσεις της Ψυχής και η Αθανασία της (Πλάτων)

Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΜΝΗΣΗΣ - ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΜΕΝΩΝ

Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΜΝΗΣΗΣ - ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΜΕΝΩΝ

Απόδοσις Ε. Λαμπρίδη:
Επειδή λοιπόν η ψυχή είναι αθάνατος, και έχει γεννηθή επανειλημμένως, και έχει ιδεί όλα τα πράγματα, και εδώ και εις τον Άδην, δεν υπάρχει τίποτε που να μη το έχει μάθει· ώστε δεν πρέπει ν' απορήσωμεν εάν της είναι δυνατόν να ενθυμηθή και ως προς την αρετήν, και ως προς άλλα πράγματα, αυτά που εγνώριζε και από πριν. Διότι επειδή όλα τα πράγματα συγγενεύουν μεταξύ των, και αφού η ψυχή τα έχει μάθει κάποτε όλα, τίποτε δεν εμποδίζει τον άνθρωπον, μόλις ενθυμηθή το ένα, πράγμα που οι άνθρωποι ονομάζουν μόλις το μάθη, να επανεύρη πάλιν όλα τα άλλα, εάν έχη κανείς θάρρος και δεν κουράζεται με την αναζήτησιν· διότι και η αναζήτησις και η εύρεσις είναι όλα μαζί μία ανάμνησις.

Το Ιερό Πρωτότυπο:

Ἅτε οὖν ἡ ψυχὴ ἀθάνατός τε οὖσα καὶ πολλάκις γεγονυῖα, καὶ ἑωρακυῖα καὶ τὰ ἐνθάδε καὶ τὰ ἐν Ἅιδου καὶ πάντα χρήματα, οὐκ ἔστιν ὅτι οὐ μεμάθηκεν· ὥστε οὐδὲν θαυμαστὸν καὶ περὶ ἀρετῆς καὶ περὶ ἄλλων οἷόν τ’ εἶναι αὐτὴν ἀναμνη- σθῆναι, ἅ γε καὶ πρότερον ἠπίστατο. ἅτε γὰρ τῆς φύσεως [81d] ἁπάσης συγγενοῦς οὔσης, καὶ μεμαθηκυίας τῆς ψυχῆς ἅπαντα, οὐδὲν κωλύει ἓν μόνον ἀναμνησθέντα ―ὃ δὴ μάθησιν καλοῦσιν ἄνθρωποι― τἆλλα πάντα αὐτὸν ἀνευρεῖν, ἐάν τις ἀνδρεῖος ᾖ καὶ μὴ ἀποκάμνῃ ζητῶν· τὸ γὰρ ζητεῖν ἄρα καὶ τὸ μανθάνειν ἀνάμνησις ὅλον ἐστίν.

ΠΛΑΤΩΝ, ΜΕΝΩΝ  [81c]

https://www.greek-language.gr

-----------------------------------

ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ 

H ΨΥΧΗ ΕΙΝΑΙ ΑΘΑΝΑΤΗ ΚΑΙ ΚΡΑΤΑΕΙ ΜΝΗΜΕΣ

Η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ

Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΓΙΑΤΙ Η ΨΥΧΗ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΑΝΕΚΑΘΕΝ (ΔΙΑΛΟΓΟΣ, ΣΩΚΡΑΤΗΣ - ΜΕΝΩΝ)

ΣΩΚΡΑΤΗΣ: ΥΠΗΡΧΑΝ ΟΙ ΨΥΧΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΥΤΕΡΑ, ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΜΟΡΦΗ, ΧΩΡΙΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤΕΙΧΑΝ ΤΗ ΓΝΩΣΗ - Η ΜΑΘΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΝΗΣΗ

Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025

Η Εναλλασσόμενες Καταστάσεις της Ψυχής και η Αθανασία της (Πλάτων)

Όπως η εγρήγορση και ο ύπνος είναι εναλλασσόμενες καταστάσεις του ανθρώπου, έτσι και η ζωή και ο θάνατος είναι εναλλασσόμενες καταστάσεις της ψυχής. Ο άνθρωπος επιζεί της εναλλαγής εγρήγορσης και ύπνου· το ίδιο επιζεί και η ψυχή της εναλλαγής ζωής και θανάτου. 

Ζωή λοιπόν δεν είναι τίποτε άλλο παρά η ένωση της ψυχής με το σώμα, θάνατος είναι ο χωρισμός της ψυχής με το σώμα, όπου όμως η ψυχή η ίδια δεν πεθαίνει αλλά υφίσταται μόνη καθεαυτήν. Όπως ο κοιμισμένος ξυπνάει, έτσι και η ψυχή που έχει χωριστεί από το σώμα εισέρχεται ξανά σ’ ένα σώμα· μετά από ορισμένο διάστημα εγκαταλείπει το σώμα αυτό, υφίσταται για λίγο καιρό καθεαυτήν, χωρισμένη από το σώμα, εισέρχεται ξανά πάλι σε ένα σώμα κ.ο.κ.

Αν δεν συνέβαινε κάτι τέτοιο, αν οι ψυχές που χωρίζονταν από το σώμα δεν περνούσαν ξανά σε άλλα σώματα, στο τέλος θα εξαφανιζόταν κάθε ζωή από τον κόσμο της εμπειρίας μας. Η διαρκής όμως αναγέννηση στη φύση αποδεικνύει το αντίθετο, ότι δηλαδή δεν μπορεί να γίνει λόγος για βαθμιαία εξαφάνιση των ζώντων όντων, που θα οδηγούσε τελικά στο θάνατο των πάντων.  

Υπάρχει επομένως ένας κύκλος ζωής και θανάτου· εκείνο που επιζεί αυτού του κύκλου, όπως το ανθρώπινο σώμα επιζεί του κύκλου της εγρήγορσης και του ύπνου, είναι η ψυχή. 

Ο Ξενοφάνης (περ. 570-475 π. Χ.), απ. 7, μαρτυρεί ότι ο Πυθαγόρας δίδαξε τη μετεμψύχωση· το ίδιο μαρτυρεί και ο Εμπεδοκλής (περ. 495-435 π. Χ.), απ. 129, που και ο ίδιος πίστευε (απ. 115-117) ότι η ίδια ψυχή μπορεί να εισέλθει σε φυτά ζώα και ανθρώπους. Ο Ηρόδοτος (2, 123) αναφέρει ότι οι Αιγύπτιοι ήταν οι πρώτοι που δέχτηκαν την μετεμψύχωση. Για τη μετεμψύχωση μιλάει και ο ποιητής Πίνδαρος (σύγχρονος του Παρμενίδη), Ολυμπιόνικοι 2, 62 κ.ε. Ο Συμπλίκιος, Εις φυσ. 39, 17 κ.ε., μαρτυρεί τη θεωρία αυτή για τον Παρμενίδη· η θεωρία αυτή συμβιβάζεται με όσα άλλα γνωρίζουμε για τον Παρμενίδη. Ο ίδιος ο Πλάτων λέει στον Μέν. 81b κ.ε. τα εξής: «Ο Πίνδαρος και άλλοι ποιητές […] λένε ότι η ψυχή του ανθρώπου είναι αθάνατη και άλλοτε φθάνει στο τέλος, που ονομάζουν θάνατο, άλλοτε όμως ξαναγεννιέται, αλλά ποτέ δεν καταστρέφεται». Ως τεκμήριο τούτου παρατίθεται ένα χωρίο από τον Πίνδαρο (απ. 127).

Karl Bormann, Πλάτων 

Περισσότερα: https://axia-logou.blogspot.com/2015/05/1.html

Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

ΤΟ ΔΑΙΜΟΝΙΟ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΑΡΧΟ

Προσδιοριστικοί όροι

Ο όρος «δαίμων» εμφανίζεται στην Ελλάδα από την εποχή του Ομήρου με την έννοια του Θεού ή απεσταλμένου του Θεού. Κατά τον Ησίοδο, οι δαίμονες ήταν ψυχές αποθανόντων που δρούσαν ως φύλακες των ανθρώπων. Κατά τον Πλάτωνα, οι δαίμονες είναι κατηγορία όντων ενδιάμεσης φύσης μεταξύ θεών και ανθρώπων. Αναφορές σε δαίμονες υπάρχουν στον Θαλή τον Μιλήσιο, στον Ηράκλειτο, στον Ξενοφάνη και στον Ξενοκράτη. 1

Στον «Θεάγη» 2 και στην «Απολογία του Σωκράτη» 3 του Πλάτωνος, ο Σωκράτης φέρεται να λέει, σχετικά με το δαιμόνιο, τα εξής: α. «… έστι δε τούτο φωνή, ή όταν γένηται αεί μοι σημαίνει, ο αν μέλλω πράττειν, τούτου αποτροπήν, προτρέπει δ΄ουδέποτε..» (= … αυτό είναι φωνή η οποία πάντοτε μου λέει τι να μην κάνω, αλλά ποτέ τι να κάνω), και β. «…τουτ΄έστιν ο μοι εναντιούται τα πολιτικά πράγματα, … πάλαι αν απολώλη… γνησίως εναντιούμενος και διακωλύων πολλά άδικα και παράνομα εν τη πόλει γίγνεσθαι…» (= το δαιμόνιο με αποτρέπει από τα πολιτικά πράγματα… αν είχα αναμιχθεί, θα είχα χαθεί πολύ νωρίτερα, όπως καθένας που εναντιώνεται στα άδικα και στα παράνομα σε μια πόλη που σφύζει από αυτά…).

Πραγματεία του Πλουτάρχου

Ο διάλογος του Πλουτάρχου «Περί του Σωκράτους Δαιμονίου» θεωρείται από τις πλέον σημαντικές ηθικές πραγματείες του. Το έτος συγγραφής του έργου αυτού δεν μπορεί να προσδιορισθεί με ασφάλεια. Εικάζεται ότι έχει γραφεί γύρω στο 90 μ.Χ.

Το έργο αναφέρεται στην προετοιμασία των Θηβαίων να διώξουν από την περιοχή τους τούς Σπαρτιάτες που κατείχαν την Καδμεία (ακρόπολη του τόπου). Στη διάρκεια αυτής της προετοιμασίας, οι πρωταγωνιστές για να μην κινήσουν υποψίες, πραγματοποιούν φιλοσοφικές συζητήσεις με κύριο θέμα το «Δαιμόνιο του Σωκράτη».

Στον αναφερόμενο διάλογο, μετέχουν δεκατέσσερα πρόσωπα, μεταξύ των οποίων κάποια είναι ίσως φανταστικά. Σημαντικές παρουσίες μεταξύ των διαλεγομένων είναι: ο Επαμεινώνδας, κορυφαία πολιτική και ηθική προσωπικότητα της Θήβας, ο Γαλαξίδωρος, σημαντικός πολιτικός της Θήβας, ο Σιμμίας σημαντικό πρόσωπο της Θήβας, ο Θεόκριτος, μάντης κ.λπ.

Καθέκαστα του διαλόγου

Στον διάλογο αναφέρονται, ειδικότερα, τα επόμενα:

Ο Θεόκριτος λέει: το Δαιμόνιο του Σωκράτη είναι ψέμα ή είναι κάτι άλλο; Στον Σωκράτη το Δαιμόνιο μοιάζει να προσφέρει εξαρχής ως οδηγό του βίου μία όραση, που μόνον αυτή, προχωρώντας μπροστά, ρίχνει φως στα άδηλα πράγματα, καθώς και σε αυτά που η ανθρώπινη νόηση δεν μπορεί να συλλογισθεί. 4

Ο Γαλαξίδωρος λέει: Νομίζεις Θεόκριτε ότι το Δαιμόνιο του Σωκράτη είχε μια ιδιαίτερη δύναμη και όχι ότι ο άνθρωπος αυτός, αφού ισχυροποίησε με την πείρα ένα μόριο της κοινής σε όλους μαντικής (προβλεπτικής) δύναμης, κατόρθωνε να προβλέπει μία έκβαση των πραγμάτων που είναι άδηλα; …… μου φαίνεται παράδοξο το ότι θα εγκατέλειπε τις αποφάσεις του κάθε φορά που τύχαινε να ακούσει μια εξωτερική φωνή, ο Σωκράτης, αυτός ο πραγματικά μεγάλος άνθρωπος, ο οποίος έμεινε σε όλη του τη ζωή θεληματικά σταθερός στην πείνα του, φιλοσοφούσε παρά τα τόσα κωλύματα και αντιμετώπισε με άκαμπτο φρόνημα τον θάνατο. Όλα αυτά αποτελούν γνωρίσματα ανθρώπου που οδηγείται προς το καλό από κάποια ανώτερη επιστασία και αρχή. 5

Ο Επαμεινώνδας λέει: Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες η μη αποδοχή αυτού που δίδεται καλώς είναι πολυτιμότερη και καλύτερη στάση… Με τον εθισμό και τη μελέτη, δίδεται σε κάποιον η δυνατότητα να απαλλαγεί ακόμη και από τα έμφυτα πάθη. Μπορεί κανείς να μετριάσει την αγάπη του για τα πλούτη και τη δόξα, με την αποχή από τα πράγματα που αυτή επιθυμεί. Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην άσκηση και στον σκοπό που αυτή υπηρετεί; Η αποχή από τα πράγματα που επιτρέπονται αποτελεί άσκηση αποχής και για όσα δεν επιτρέπονται. Υπάρχει μια άσκηση δικαιοσύνης απέναντι στην αγάπη του πλούτου και της φιλαργυρίας. Η άσκηση αυτή δεν είναι το μην κλέψει κάποιος τα αγαθά του γείτονα ή να μην προδώσει την πατρίδα του για τα λεφτά (γιατί αυτά τα απαγορεύει ο νόμος), αλλά να απέχει εκουσίως από τα κέρδη που επιτρέπει ο νόμος, οπότε συνηθίζει να απέχει κα από κάθε άδικο και παράνομο εισόδημα. 6

Ο Θεάνωρ, εκλαμβάνοντας ως θεϊκό το προνόμιο του Σωκράτη να ακούει το Δαιμόνιο, λέει: Όπως ένας άνθρωπος που αγαπάει τα άλογα, δεν τα φροντίζει όλα εξίσου, αλλά, ξεχωρίζοντας το καλύτερο, το εξασκεί και το εκτρέφει ιδιαίτερα, έτσι και τα όντα που είναι ανώτερα από μάς σημαδεύουν τους καλύτερους από μας, τους θεωρούν άξιους μιας ιδιαίτερης παιδαγωγίας και τους κατευθύνουν μέσω συμβουλών. Κι όπως οι βασιλιάδες και στρατηγοί αποκαλύπτουν οι ίδιοι τη σκέψη τους στους έμπιστους και στους φίλους τους, έτσι και το θείο συνομιλεί απ΄ ευθείας με λίγους, εκείνους που τυχόν θα αποφασίσει να τους καταστήσει μακάριους. Το Δαιμόνιο δεν βοηθά κάποιους στην τύχη,. Με αυτόν τον τρόπο ενεργεί το Δαιμόνιο. 7

Ο Σιμμίας λέει: Καθώς εξετάζαμε το ζήτημα, σκεφτήκαμε πως το Δαιμόνιο του Σωκράτη ίσως να μην ήταν όραμα, αλλά αίσθηση κάποιας φωνής ή νόηση κάποιου λόγου που έφθανε σε αυτόν με παράδοξο τρόπο. Όπως στη διάρκεια του ύπνου, ενώ δεν υπάρχει φωνή, οι άνθρωποι νομίζουν ότι ακούν κάποιους να μιλούν και λαμβάνουν εντυπώσεις και νοήσεις λόγων. Στην περίπτωση του Σωκράτη, ο νους του, που ήταν καθαρός και απαθής, ήταν δεκτικός και ευαίσθητος στη σύλληψη μηνυμάτων, που θα μπορούσαν να εκληφθούν, όχι ως φωνή, αλλά ως σκέψη, κάποιου δαίμονα, η οποία ερχόταν, χωρίς φωνή σε επαφή με τη νόηση του Σωκράτη χάρη στο περιεχόμενο του μηνύματος. Ο νους του ανώτερου όντος οδηγεί την κατάλληλη ψυχή αγγίζοντας την με το νοητό. 8

Ο Τίμαρχος, που πέθανε νέος και τις απόψεις του περιγράφει στον διάλογο ο Σιμμίας, είχε αφηγηθεί ότι, θέλοντας να μάθει ποια δύναμη είχε το Δαιμόνιο του Σωκράτη, κατέβηκε στο άντρο του Τροφώνιου (μαντείου). Όταν ανέβηκε πάλι, μια φωνή του είπε: κάθε ψυχή διαθέτει νου και δεν υπάρχει ψυχή χωρίς λογική και νου. Το τμήμα της ψυχής που θα αναμειχθεί με τη σάρκα και τα πάθη αλλοιώνεται και γίνεται, ακολουθώντας τις ηδονές και τους πόνους, μη λογικό. Άλλες ψυχές βυθίζονται ολόκληρες μέσα στο σώμα και άγονται στη ζωή τους από τα πάθη, άλλες αναμιγνύονται εν μέρει με το σώμα κι αφήνουν έξω από τη σάρκα το καθαρότερο τμήμα τους, που επιπλέει σαν σημαδούρα στην επιφάνεια, ακουμπώντας στο κεφάλι του ανθρώπου. Το τμήμα λοιπόν που μένει βυθισμένο στο σώμα λέγεται ψυχή., Το τμήμα που δεν υπόκειται σε φθορά, οι πολλοί το αποκαλούν νου και νομίζουν ότι βρίσκεται εντός τους. Εκείνοι όμως που έχουν ορθή αντίληψη το αποκαλούν δαίμονα που βρίσκεται εντός τους. 9

Επιλεγόμενα

Στον διάλογο του Πλουτάρχου «Περί του Σωκράτους Δαιμονίου» συνυπάρχουν: α. η έκθεση των γεγονότων προετοιμασίας και τελικής πραγματοποίησης της ανακατάληψης από τους Θηβαίους της Καδμείας (ακρόπολης των Θηβών}, την οποία κατείχαν οι Σπαρτιάτες, και β. οι φιλοσοφικές συζητήσεις που διεξήγαγαν – σκόπιμα κατά το αφήγημα – τα ενεργά πρόσωπα του εγχειρήματος αυτού.

Η διάσταση μεταξύ του ιστορικού και φιλοσοφικού στοιχείου, όπως αυτά εκτίθενται στην πραγματεία χωρίς αλληλο – περιχώρηση, προκαλεί το ερώτημα: ποια από τα δυο στοιχεία σηκώνει το βάρος της πρόθεσης του συγγραφέα και του ενδιαφέροντος του αναγνώστη; Η απάντηση σε αυτό δεν είναι εύκολη ούτε ασφαλής, αφού δεν έχει δηλωθεί, άμεσα ή έμμεσα, η πρόθεση του συγγραφέα κι αφού τα ενδιαφέροντα των αναγνωστών είναι όσα και οι προσλαμβάνουσες συνειδήσεις».

Η σχέση του Πλουτάρχου με τη φιλοσοφία είναι δεδομένη, λαμβανομένων υπόψη των σχετικών διατριβών του, καθώς και του γεγονότος ότι ο Πλούταρχος υπήρξε ιερέας του Μαντείου των Δελφών, που λειτουργούσε στο όνομα του Θεού Απόλλωνα, ο οποίος θεωρείτο, εκτός των άλλων, και φιλόσοφος. Το τελευταίο αυτό αναφέρεται στο έργο του Πλουτάρχου «Περί του Ει και εν Δελφοίς», σε δύο χωρία ήτοι: α. «Ο φίλος Απόλλων… τας απορίας περί τον λόγον αυτός ενιέναι και προβάλλειν τω φύσει φιλοσόφω της ψυχής όρεξιν αγώγον επί την αλήθέιαν…» { = ο αγαπητός Απόλλων …τις απορίες που αφορούν τη λογική ο ίδιος τις διεγείρει και τις προβάλλει στο μέρος της ψυχής που κλίνει από τη φύση του προς τη φιλοσοφία, δημιουργώντας την τάση του να οδηγηθεί στην αλήθεια…}. 10

Β. «Ότι μεν ουχ ήττον ο Θεός φιλόσοφος ή μάντης, εδόκει πάσιν ορθώς προς τούτο… Αμμώνιος τίθεσθαι και διδάσκειν…» { = το ότι ο Θεός είναι φιλόσοφος όχι λιγότερο από όσο είναι μάντης, φάνηκε σε όλους ότι ορθώς … το θεμελιώνει και το αποδεικνύει ο Αμμώνιος..}. 11

Σε ότι αφορά την έκθεση ιστορικών και φιλοσοφικών στοιχείων στα αντικείμενο της παρούσας αναφοράς, την πραγματεία του Πλουτάρχου «Περί του Σωκράτους Δαιμονίου», θα μπορούσε να διατυπωθεί η άποψη – ως προσωπική έστω εκδοχή – ότι ο Πλούταρχος, κι όταν ακόμη αφηγείται ιστορικά γεγονότα, δεν αποσπάται από τους φιλοσοφικούς προβληματισμούς που διακατέχουν την πνευματική του οντότητα.

Του Δημήτρη Σιάτρα

Σημειώσεις

  1. Βλ. εισαγ. Σ. Γκιργκένη, στην έκδ. Πλούταρχος, Θεσσαλονίκη 2002, σελ. 41.

  2. Πλάτωνος, Θεάγης, 528 d2 – d8.
  3. Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους, 31 c4 – 32 a
  4. Πλουτάρχου, Περί του Σωκράτους Δαιμονίου, 580 C10 – D.
  5. Στο ίδιο, 580 F11 – 581 B – D.
  6. Στο ίδιο, 584 E – F, 585, A – B.
  7. Στο ίδιο, 593 Β, 24.
  8. Στο ίδιο, 588, C- E.
  9. Στο ίδιο, 590 A – B 21, 591 D – E.
  10. Πλουτάρχου, Περί του Ει και εν Δελφοίς, 384 F.
  11. Στο ίδιο, 385 Β2.
https://www.taxydromos.gr

-------------------------------------

ΤΟ ΔΑΙΜΟΝΙΟ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ, ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΔΑΙΜΟΝΙΟΥ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΑΙΜΟΝΙΟ ΣΤΗΝ  ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ - ΤΟ ΔΑΙΜΟΝΙΟ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ 

Πώς να καταλάβουν και πώς να καταλάβουμε έναν άνθρωπο της όποιας εποχής, που ήταν μη δογματικός και αναζητούσε μέσα του, στο πνεύμα του δηλαδή και μόνο, στο «δαιμόνιο» του, την θεία του φύση, την αλήθεια;

Τετάρτη 28 Μαΐου 2025

ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟΥ ΜΟΙΡΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗΣ

Πριν εισέλθετε σε αυτόν τον φυσικό χρόνο και χώρο σε ανθρώπινη μορφή, η ψυχή σας έκανε μια συμφωνία. Ήρθε έχοντας συγκεκριμένο σκοπό ή πεπρωμένο που είχε συμφωνήσει να εκπληρώσει.

Αυτό το πεπρωμένο ήταν γραμμένο και είναι το Συμβόλαιο Ψυχής σας.

Όλοι έχουμε Συμβόλαια Ψυχής και ουσιαστικά είναι η λίστα με τα μαθήματα που πρέπει να αποκτήσουμε σε αυτή τη ζωή, προκειμένου να προωθήσουμε την ψυχή μας σε ένα υψηλότερο επίπεδο συνείδησης.

Η ώρα, η ημερομηνία και ο τόπος γέννησής σας δεν είναι τυχαία. Η οικογένεια στην οποία γεννήθηκες επιλέχθηκε ειδικά για εσένα. Ορισμένοι άνθρωποι είναι προορισμένοι να έρθουν στη ζωή σου για να σε βοηθήσουν να θεραπεύσεις κάτι είτε από μια προηγούμενη ζωή είτε σε αυτή. Όποια γεγονότα και αν συμβαίνουν στη ζωή σας, είναι εδώ για να σας βοηθήσουν να εξελιχθείτε σε μια υψηλότερη κατάσταση συνείδησης. Στάλθηκες σε αυτή τη διάσταση της Γης σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή, σε ένα συγκεκριμένο μέρος και με έναν συγκεκριμένο σκοπό.

Ένα πράγμα που δεν είναι προκαθορισμένο, ωστόσο, είναι η ελεύθερη βούληση και η επιλογή σας. Η ζωή είναι γεμάτη επιλογές: Όλοι έχουμε «ελεύθερη βούληση». Όλοι είμαστε «υπεύθυνοι» (σε κάποιο βαθμό). Όλοι έχουμε λόγο στο πώς θέλουμε να εξελιχθεί η ζωή μας όταν φτάσουμε εδώ...

Μπορούμε να επιλέξουμε ποιο μονοπάτι θα ακολουθήσουμε, μπορούμε να επιλέξουμε ποιο δρόμο θα αποφύγουμε και ποιον δρόμο θα ακολουθήσουμε, αλλά ένα πράγμα που δεν μπορούμε να αλλάξουμε είναι το πεπρωμένο μας.

Το πεπρωμένο μας είναι ουσιαστικά να βιώσουμε την Άνευ Όρων Αγάπη του Σύμπαντος και συχνά αυτό απαιτεί πολλά ταξίδια, σε πολλές ζωές και διαστάσεις, προκειμένου να επιστρέψουμε πλήρως σε αυτήν την ενέργεια.
Όλες οι ψυχές στη Γη βρίσκονται εδώ σε διαφορετικά στάδια της συνειδητής τους εξέλιξης. Μερικές βρίσκονται προς το τέλος και μερικές μόλις έχουν ξεκινήσει, αλλά σε κάθε περίπτωση όλοι είμαστε «συμβεβλημένοι» να είμαστε εδώ.

Ουσιαστικά, το Συμβόλαιο Ψυχής σας είναι η συμφωνία που κάνατε με τον εαυτό σας για να σας βοηθήσει να αναπτυχθείτε και να εξελιχθείτε σε μια υψηλότερη κατάσταση επίγνωσης, αλλά δεν είστε μόνοι. Σας παρέχεται βοήθεια στην πορεία από τους οδηγούς και τους αγγέλους σας [Διαβάστε: ΣΥΝΟΔΟΣ ΟΝΤΟΤΗΤΑ].

Προκειμένου να εκπληρώσετε το Συμβόλαιο Ψυχής σας, σας έχει ανατεθεί επίσης ένα σύνολο πνευματικών οδηγών, αγγέλων και ανθρώπων για να σας βοηθήσουν. Αν είστε αρκετά ανοιχτοί, θα λαμβάνετε συνεχώς σημάδια, μηνύματα και ενδείξεις για το αν ακολουθείτε το υψηλότερο ή το προορισμένο μονοπάτι σας [Διαβάστε: ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΜΕΣΩ ΕΝΟΣ ΚΩΔΙΚΑ ΑΡΙΘΜΩΝ
Μία από τις καλύτερες φυσικές ενδείξεις ότι ακολουθείτε το Συμβόλαιο Ψυχής σας ή το υψηλότερο μονοπάτι είναι όταν συμβαίνει συγχρονισμός ή συμβαίνουν παράξενες συμπτώσεις που σας οδηγούν από το ένα πράγμα στο άλλο [Διαβάστε: 
Η ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ, Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ].

Ένα άλλο καλό σημάδι ότι ακολουθείτε το υψηλότερο μονοπάτι σας είναι όταν φαίνεται να συναντάτε τους σωστούς ανθρώπους την κατάλληλη στιγμή που μπορούν να σας προσφέρουν πληροφορίες, καθοδήγηση και βοήθεια όταν έχετε αμφιβολίες ή θέλετε να μάθετε. 

Υπάρχει κάποια συζήτηση για το αν μπορείτε ή όχι να σπάσετε το Συμβόλαιο Ψυχής σας.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι όλα όσα κάνεις είναι μέρος του συμβολαίου σου, και άλλοι πιστεύουν ότι μπορείς να παρεκκλίνεις από την πορεία που έχεις επιλέξει. Αλλά ήταν η παραβίαση του συμβολαίου σου μέρος της συμφωνίας; Δεν νομίζω ότι είναι δυνατόν να παραβιάσεις ποτέ το συμβόλαιό σου, αλλά μπορεί να υπάρχουν στιγμές που οι επιλογές σου δεν συμβαδίζουν πάντα με το πεπρωμένο σου. Όταν συμβεί αυτό, μπορεί να βιώσετε σύγχυση, αρνητικότητα, αλλά να θυμάστε ότι όλα αυτά είναι μερικές φορές απαραίτητα για να σας βοηθήσουν να ευθυγραμμιστείτε φυσικά με τη ροή και να επιστρέψετε στον σκοπό.

Σκεφτείτε το Συμβόλαιο Ψυχής σας ως το βουνό που είναι προορισμένο να ανέβεις. Μπορείτε να επιλέξετε πώς θα φτάσετε στην κορυφή και από ποια κατεύθυνση θέλετε να ανεβείτε. Κάθε μία από αυτές τις επιλογές φέρνει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία, αλλά ο προορισμός θα είναι πάντα ο ίδιος.

Δεν είναι αγώνας δρόμου για να δεις πόσο γρήγορα μπορείς να φτάσεις στην κορυφή και δεν είναι απαραίτητη πρόκληση να προσπαθείς να ανέβεις το βουνό κάποιου άλλου.
Η πρόκληση έγκειται στο να είσαι πιστός στον εαυτό σου και να σκαρφαλώνεις στο δικό σου βουνό με ενθουσιασμό πού θα σε οδηγήσει στο δικό σου ταξίδι...

Tanaaz
από την ιστοσελίδα ForEverConscious

---------------------------------------------

ΠΕΡΙ ΕΙΜΑΡΜΕΝΗΣ  ,  Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΕΙΜΑΡΜΕΝΗΣ  ,  ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ!

ΠΩΣ ΟΙ ΨΥΧΕΣ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥΣ

ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΣΑΡΚΩΜΕΝΗ ΨΥΧΗ ΑΝ Η ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΩΦΕΛΙΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ 

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΣΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ; ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΤΕ ΓΙΑΤΙ Η ΨΥΧΗ ΣΑΣ ΔΙΑΛΕΞΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ; 

Οι ψυχές οδηγούνται στο χώρο της μετενσάρκωσής τους και επιλέγουν την επόμενη ζωή τους – Με ποια κριτήρια πρέπει να γίνεται η επιλογή - ΠΛΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΕΙΑ

Δευτέρα 26 Μαΐου 2025

Αφύπνιση - Εξέλιξη της Ψυχής - Σκοπός

Όταν αρχίζουμε να «ωριμάζουμε» πνευματικά, αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε ότι η αφύπνιση-φώτιση δεν αφορά το να έχουμε ευτυχισμένες εμπειρίες, αλλά την υπηρεσία ενός υψηλότερου και βαθύτατου σκοπού: Την συλλογική ανάπτυξη της ανθρώπινης φυλής. Τα πραγματικά αφυπνισμένα άτομα δεν μπορούν ποτέ να αποχωριστούν αυτόν τον σκοπό, διότι έχουν παραμερίσει το “εγώ” υπέρ του “εμείς”.

[σ.σ.: Γι αυτό, προσοχή!!! Όταν βλέπουμε “αφυπνισμένους” με αλαζονική/υπεροπτική/εγωιστική, έως και ανάγωγη συμπεριφορά, που έχουν τοποθετήσει τους εαυτούς τους σε εικονικούς θρόνους παριστάνοντας τις αυθεντίες, να έχουμε υπόψη μας ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για αφυπνισμένα / φωτισμένα άτομα.]

Είναι αδύνατο να αφυπνιστεί κανείς εντελώς μονομιάς - πρέπει πρώτα να αρχίσουμε να αφυπνιζόμαστε για σύντομες στιγμές.

Η αφύπνιση είναι δυνατή μόνο για όσους την αναζητούν και την επιθυμούν - για όσους είναι έτοιμοι να παλέψουν με τον εαυτό τους και να εργαστούν πάνω στον εαυτό τους και να αναπτύξουν την αυθεντικότητά τους για πολύ καιρό προκειμένου να την επιτύχουν.
Οι περισσότεροι άνθρωποι θα πουν ότι είναι πνευματικοί και ότι διαλογίζονται ή κάνουν γιόγκα πού και πού. Όμως πρέπει να θέλεις να απελευθερωθείς από το τα βάσανα σαν να έχουν πάρει φωτιά τα μαλλιά σου!

Μερικές από τις Αφυπνισμένες Ψυχές μπορούμε να βρούμε στην Ελλάδα όπως, ο Σωκράτης, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Ηράκλειτος, ο Πυθαγόρας.

Μία από τις πιο παρήγορες δηλώσεις που έκανε ο Σωκράτης ήταν:
«Κανένα κακό δεν μπορεί να πλήξει έναν καλό άνθρωπο ούτε σε αυτή ούτε στην επόμενη ζωή».
Γι' αυτό το λόγο, η δουλειά μας είναι να ενθαρρύνουμε και να υποστηρίζουμε την εξέλιξη της ψυχής και να την εφαρμόζουμε στα συλλογικά μας ταξίδια Αυτοκυριαρχίας.

από τον Mateo Sol
από την ιστοσελίδα LonerWolf

-----------------------------------

Η Αληθινή Αφύπνιση στην Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία