Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

"Πράσινα Γλυκίσματα της Γης"

Ο Αριστόξενος δε, ο Κυρηναίος φιλόσοφος, που έζησε πραγματικώς σύμφωνα με τας φιλοσοφικάς αντιλήψεις της πατρίδος του και από τον οποίον ένα μπούτι ειδικώς μαγειρεμένον λέγεται “αριστοξένειον”, επειδή είχε πολύ εκλεπτυσμένην γεύσιν, ακόμη και τα μαρούλια, που εγίνοντο εις τον κήπον του, τα επότιζε το βράδυ με οινόμελι και, όταν πολύ πρωί τα έκοπτε, έλεγεν ότι έχει πράσινα γλυκίσματα τα οποία του έστελνε η γη.

Αθήναιος – Δειπνοσοφισταί 12 c

Βιβλιοθήκη Αρχαίων Συγγραφέων

-------------------------

Ο Αθήναιος ο Ναυκρατίτης‎‎ (2ος αι.) ήταν Αρχαίος Έλληνας βιολόγος, φυτολόγος, ζωολόγος, γαστρονόμος, διαιτολόγος, ρήτορας και γραμματικός.

Κυριότερο έργο του ήταν το τριαντάτομο “Δειπνοσοφισταί”, από το οποίο σώζεται μόνο η "Σύνοψις" σε 15 βιβλία, και αυτά αποσπασματικά.

Στους Δειπνοσοφιστές ο Αθήναιος διηγείται στον φίλο του Τιμοκράτη όσα ειπώθηκαν σε ένα συμπόσιο.

Στο έργο αυτό εν είδει συνομιλίας, περιγράφεται η ζωή, τα ήθη και τα έθιμα, καθώς και η τέχνη και οι επιστημονικές γνώσεις των Αρχαίων Ελλήνων. Το έργο του Αθήναιου είναι μια πηγή πληροφοριών για πλήθος χαμένων Αρχαιοτέρων συγγραμμάτων.

Το έργο είναι εγχειρίδιο γαστρονομίας. Ένας πανδέκτης εγκυκλοπαίδειας με καταγραφές παραθεμάτων από εκατοντάδες συγγραφείς. Υπάρχουν ακόμα και κείμενα για το κρασί, τα σύκα, τα μήλα, τα καρύδια κλπ.

ΕΙΚΟΝΑ: Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας, περ. -430. Βρέθηκε στην Αθήνα.

Μουσείο του Λούβρου. el.wikipedia.org

---------------------------------

Αθήναιου, "Δειπνοσοφιστών": "Δε χάθηκε άγνωστο από τον Δία το αστέρι αυτό, από το οποίο λέγεται ότι καταγόμαστε..."

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

ΤΟ ΑΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΑΓΚΑΙΟ

Στο στόμα δόθηκε από τους δημιουργούς ο γνωστός εξοπλισμός και διάκοσμος με τα δόντια, τη γλώσσα και τα χείλη, τόσο για την εξυπηρέτηση της ανάγκης όσο και για την καλλιέργεια της τελειότητας. Η είσοδος στο στόμα υπηρετεί το αναγκαίο, ενώ η έξοδος από αυτό το άριστο- γιατί αναγκαία είναι αυτά που εισέρχονται και προσφέρουν τροφή στο σώμα, ενώ το ρεύμα των λόγων που ρέει προς τα έξω και τίθεται στην υπηρεσία της φρόνησης είναι η ωραιότερη και η τελειότερη πηγή που μπορεί κανείς να φανταστεί.

...τήν δέ δή του στόματος ημών δύναμιν όδούσιν καί γλώττη καί χείλεσιν ένεκα τών αναγκαίων και τών αρίστων διεκόσμησαν οί διακοσμούντες ή νύν διατέτακται, τήν μέν είσοδον των αναγκαίων μηχανώμενοι χάριν, τήν δ' έξοδον των αρίστων άναγκαίον μέν γάρ πάν όσον εισέρχεται τροφήν διδόν τω σώματι, τό δέ λόγων νάμα έξω ρέον καί υπηρετούν φρονήσει κάλλιστου καί άριστον πάντων ναμάτων.

ΠΛΑΤΩΝ ΤΙΜΑΙΟΣ 75 e

Απόδοση Βασίλης Κάλφας, Τρίτη έκδοση, Βιβλιοπωλείον της «ΕΣΤΙΑΣ» 

-------------------------------------------

ΠΛΑΤΩΝΟΣ - ΤΙΜΑΙΟΣ (ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ)

ΠΛΑΤΩΝ – ΤΙΜΑΙΟΣ: ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ

Πληροφορίες που μας δίνει ο Πλάτων, μόνο μέσα από ένα μικρό απόσπασμα, από το έργο του Τίμαιος.

Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2024

Αεροπλάνα «ζωγράφισαν» τον ουρανό στη Θεσσαλονίκη - Mεγάλη αεροπορική επίδειξη!!!

Στο παραλιακό μέτωπο της πόλης πέταξαν όλοι οι τύποι μαχητικών και μεταφορικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας αλλά και, για πρώτη φορά μπροστά στο Ελληνικό κοινό, το ιστορικό αεροσκάφος Harvard.
Για μιάμιση ώρα περίπου οι θεατές το μεσημέρι είδαν κάτι που γίνεται σε λίγες πόλεις σε όλο τον κόσμο καθώς πρακτικά το σύνολο των τύπων των αεροσκαφών της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έδωσαν το παρών στην παραλία της Θεσσαλονίκης. 

Περισσότερα: https://www.typosthes.gr , Τύπος Θεσσαλονίκης - typosthes.gr , Τύπος Θεσσαλονίκης - TyposThes

Φαίνεται ότι ο Πλάτων είχε κατασκευάσει πλανητάριο, στο οποίο γίνονταν όλες οι κινήσεις των πλανητών

Στη πραγματεία των Συμποσιακών προβλημάτων (VIII Β) ο Πλούταρχος σημειώνει, ότι ο Πλάτων μέμφθηκε τον Εύδοξο και τους μαθητές του, ως επίσης και τον Αρχύτα και τον Μέναιχμο, διότι αυτοί επιχειρούσαν να λύσουν το Δήλιο Πρόβλημα χρησιμοποιώντας οργανικές και μηχανικές κατασκευές, καθ’ όσον με τις κατασκευές αυτές χάνεται και καταστρέφεται το αγαθό της Γεωμετρίας.

Είναι αληθές, ότι ο Πλάτων ήταν ο κατ’ εξοχήν θεωρητικός άνθρωπος. Στην ιδιότητα αυτή του αθηναίου φιλοσόφου στηριζόμενοι πολλοί από τους νεώτερους ερευνητές διατύπωσαν τη γνώμη, ότι ο Πλάτων ήταν εναντίον του πειράματος, το οποίο χρησιμοποιεί η Φυσική, και συνεπώς αποτέλεσε εμπόδιο στην ανάπτυξη των Φυσικών Επιστημών. 

Η γνώμη αυτή δεν ευσταθεί, όπως συνάγεται από τους ίδιους τους Πλατωνικούς διαλόγους. Στον «Τίμαιο» λόγου χάριν διαβάζουμε, ότι είναι αδύνατον να κατανοήσουμε τις κινήσεις των άστρων, εάν δεν έχουμε μπροστά μας ανάλογη σε σμικρογραφία συσκευή, στην οποία να γίνονται οι κινήσεις, και να τις βλέπουμε. «Το να τα λέει κανείς τα φυσικά φαινόμενα, χωρίς να τα βλέπει, είναι μάταιος κόπος» («Τίμαιος» 40 δ).

Φαίνεται δε, ότι ο Πλάτων είχε κατασκευάσει πλανητάριο, στο οποίο γίνονταν όλες οι κινήσεις των πλανητών, όπως μας πληροφορεί ο Θέων ο Σμυρναίος σε δύο χωρία της υπό τον τίτλο «Περί των κατά το μαθηματικόν χρησίμων εις την Πλάτωνος ανάγνωσιν» πραγματείας του (σελ. 146,5 και 151,5, Ηiller).

Λάζαρης Γιάννης

http://www.ekivolos.gr

-----------------------------------

Το ξυπνητήρι του Πλάτωνα, το ξυπνητήρι του Αριστοτέλη, και το φορητό ρολόι του Παρμενίωνα 

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024

ΤΟ ΠΕΡΙΦΗΜΟ «ΔΗΛΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ»

Ο λοιμός που κατάστρεψε την Αθήνα, με τα πλοιάρια έφτασε και στη Δήλο. Ο μεγάλος και από τους σπουδαιότερους Αρχαίους μας συγγραφείς Πλούταρχος (47 - 127) σε ένα από τα υπέροχα έργα του «Το δαιμόνιο του Σωκράτους», αναφέρει ότι οι κάτοικοι της Δήλου που βρίσκονταν σε απόγνωση, ζήτησαν από το Μαντείο των Δελφών να τους πει τι πρέπει να κάνουν για να απαλλαχτούν και να σωθούν από τον τρομερό λοιμό που μάστιζε το νησί τους.

Ο Θέων ο Σμυρναίος επίσης σε έναν διάλογο του με τίτλο Πλατωνικός, του οποίου διασώζονται αποσπάσματα, αναφέρει ότι οι κάτοικοι της Δήλου αρρώστησαν και ζήτησαν από το Μαντείο των Δελφών να τους πει τι να κάνουν για να γλυτώσουν. 

Τότε πήραν ένα χρησμό από την Πυθία που έλεγε πως «πρέπει να διπλασιάσουν το βωμό του Απόλλωνα – που υπήρχε στη Δήλο – και είχε σχήμα κύβου». Η επιδημία θα σταματούσε μόνο αν κατασκεύαζαν έναν κυβικό βωμό, διπλάσιο σε μέγεθος από αυτόν που υπήρχε. Αν το κατάφερναν αυτό, θα γλίτωναν από την αρρώστια του νησιού τους.

Ο χρησμός αυτός τους φάνηκε απροσδόκητος και τους έφερε σε αμηχανία, γιατί δεν μπορούσαν να υπολογίσουν πόσο μήκος πρέπει να έχει η κάθε πλευρά του διπλάσιου κύβου και έπρεπε να το λύσουν μόνο με τον κανόνα (χάρακα) και το διαβήτη. Αυτό είναι το περίφημο «Δήλιο Πρόβλημα».

Τότε οι Δήλιοι ανασκουμπώθηκαν, επιστράτευσαν τους καλύτερους μαθηματικούς, για να βρουν τη λύση στο ζήτημα. Οι μαθηματικοί προσπαθούσαν, χωρίς αποτέλεσμα. Οι Δήλιοι αρχικά πίστεψαν ότι το πρόβλημα ήταν απλό και λυνόταν με διπλασιασμό των πλευρών. Όταν ανακάλυψαν ότι αυτό δεν διπλασιάζει τον όγκο αλλά τον οκταπλασιάζει.

Ο λοιμός με την σειρά του πέρασε, αφήνοντας πίσω τα πολλά θύματά του. Το δήλιο πρόβλημα όμως – του διπλασιασμού του όγκου του κύβου – δεν είχε λυθεί.
Οι Έλληνες στην προσπάθειά τους να λύσουν αυτό το πρόβλημα κατέφυγαν σε άλλες καμπύλες και σε άλλα όργανα εκτός από τον κανόνα και το διαβήτη. Με τον τρόπο αυτό βρήκαν διάφορες λύσεις του προβλήματος.

Οι Πυθαγόρειοι είχαν διαπιστώσει ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε, με τον κανόνα και το διαβήτη, ένα τετράγωνο με εμβαδόν διπλάσιο ενός άλλου δεδομένου τετραγώνου πλευράς α. Πράγματι η πλευρά του τετραγώνου αυτού θα είναι η διαγώνιος του πρώτου γιατί – όπως μπορείτε να παρατηρήσετε στο σχήμα – το μισό του αρχικού τετραγώνου είναι το ένα τέταρτο του νέου τετραγώνου.

Το Δήλιο Πρόβλημα – του διπλασιασμού του όγκου του κύβου – οδήγησε τους Έλληνες στην ανάπτυξη των Μαθηματικών και της Γεωμετρίας. 

Ο Πλάτωνας σχολίασε ότι ο θεός έδωσε αυτόν το χρησμό στους Δήλιους, όχι επειδή είχε ανάγκη ενός διπλάσιου βωμού, αλλά για να κατακρίνει και να επιπλήξει τους Έλληνες, επειδή αμελούν τα Μαθηματικά και περιφρονούν τη Γεωμετρία.

Στη πραγματεία των Συμποσιακών προβλημάτων (VIII Β) ο Πλούταρχος σημειώνει, ότι ο Πλάτων μέμφθηκε τον Εύδοξο και τους μαθητές του, ως επίσης και τον Αρχύτα και τον Μέναιχμο, διότι αυτοί επιχειρούσαν να λύσουν το Δήλιο Πρόβλημα χρησιμοποιώντας οργανικές και μηχανικές κατασκευές, καθ’ όσον με τις κατασκευές αυτές χάνεται και καταστρέφεται το αγαθό της Γεωμετρίας. 

Στο υπέρθυρο της Ακαδημίας υπήρχε η επιγραφή: «Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω μου την στέγην», δηλαδή δεν επιτρεπόταν να φοιτήσει κάποιος στην Ακαδημία, εάν δεν γνώριζε Γεωμετρία, τουτέστιν Μαθηματικά. γιατί η Γεωμετρία διατηρεί την Ισότητα και τη Δικαιοσύνη!

Όταν κάποιος νέος εξέφρασε την επιθυμία να παρακολουθήσει μαθήματα στην Ακαδημία, ο Ξενοκράτης, ο οποίος υπήρξε μετά τον Πλάτωνα και το Σπεύσιππο διευθυντής της Ακαδημίας, τον ρώτησε, εάν γνωρίζει Γεωμετρία. Στην αρνητική απάντηση του είπε: «Πορεύου· λαβάς γαρ ουκ έχεις φιλοσοφίας», δηλαδή «πήγαινε, δεν έχεις την απαιτούμενη προπαίδεια, για να μάθεις Φιλοσοφία». (Διογένης, Λ. ΙV, 10.)

Αυτήν την Ακαδημία της Φιλοσοφίας και του Ελληνικού Φωτός – το Αρχαιότερο και το μακροβιότερο Πανεπιστήμιο του κόσμου, με διάρκεια 916 ετών! – την κατάργησε Ιουστινιανός το 529 και έτσι μπήκαμε τότε όλη η ανθρωπότητα στο Μαύρο Μεσαίωνα!

https://neoskosmos.com , http://www.ekivolos.gr , https://el.wikipedia.org

---------------------------------

ΔΗΛΟΣ – ΤΟ ΙΕΡΟ ΝΗΣΙ

ΤΟ ΝΗΣΙ ΣΤΙΣ ΔΙΑΜΑΝΤΕΝΙΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

ΣΠΑΝΙΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΑΝΑΣΚΑΦΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΗ ΔΗΛΟ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΗΛΙΑΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ – ΛΗΤΩ, ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΠΟΛΛΩΝ, Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ!

Όταν ο Σωκράτης διάβασε τον Ηράκλειτο

Λένε ότι όταν ο Ευριπίδης έδωσε σ’ αυτόν [στον Σωκράτη] το σύγγραμμα του Ηράκλειτου τον ρώτησε «πώς σου φάνηκε;» και εκείνος απάντησε: «Όσα κατάλαβα μου φάνηκαν εξαιρετικά (γενναῖα)· το ίδιο νομίζω και όσα δεν κατάλαβα· χρειάζεται όμως ένας Δήλιος κολυμβητής.»

Διογένης Λαέρτιος, Βίοι φιλοσόφων 2.22

Τι «κατάλαβε» ο Σωκράτης από τον Ηράκλειτο; Η μαρτυρία που καταγράφει ο Λαέρτιος αναδεικνύει το βάθος της ηρακλείτειας σκέψης. Μόνο ένας έμπειρος στοχαστής θα μπορέσει να κατανοήσει τη θεωρία του. Είναι γεγονός ότι η φήμη του Ηράκλειτου προϋπήρχε της εποχής του Σωκράτη. Ο αφοριστικός λόγος, οι σύντομες και συνάμα αινιγματικές φράσεις, ο αποσπασματικός χαρακτήρας τού μοναδικού βιβλίου που συνέγραψε οδήγησαν στην ονομασία ο «Σκοτεινός φιλόσοφος». Αλλά η φιλοσοφία δεν είχε βρει ακόμη τη γλώσσα της (ο αντίπαλος τού Ηράκλειτου, Παρμενίδης, έγραψε φιλοσοφία σε μορφή ποίησης) και ο Ηράκλειτος δεν απευθύνεται στους πολλούς.

Η διάσημη θεωρία του γίγνεσθαι με την εικόνα της αέναης ροής του ποταμού αναφέρεται στον διάλογο μεταξύ του Σωκράτη και του Κρατύλου στο ομώνυμο πλατωνικό έργο. Αλλά ο Ηράκλειτος έχει πολύ περισσότερα να συνεισφέρει στη σωκρατική φιλοσοφία. Αν εμπιστευτούμε τον Στοβαίο, το εμβληματικό «γνώθι σεαυτόν» του Μαντείου των Δελφών κάνει την εμφάνισή του στη φιλοσοφία για πρώτη φορά στον Ηράκλειτο: «Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να είναι σώφρονες» (Β115) γιατί «η φρόνηση είναι κοινή σε όλους» (Β113). Την ίδια εμπιστοσύνη στον άνθρωπο θα δείξει και ο Σωκράτης. Στη φιλοσοφία του Ηράκλειτου ο Αθηναίος φιλόσοφος θα βρει αυτό που αναζητούσε και δεν βρήκε στον «νου» τού Αναξαγόρα και στις θεωρίες των Φυσικών φιλοσόφων. Ο Ηράκλειτος «ερεύνησε τον εαυτό του». Το ίδιο θα κάνει και ο Σωκράτης.

«Η μεγαλύτερη αρετή είναι να σκέφτεσαι με λογική (σωφρονεῖν), 

και σοφία είναι να λες την αλήθεια και να ενεργείς σύμφωνα με τη φύση αφού τη γνωρίσεις καλά.» 
(Ηράκλειτος Β112)

Ο Εφέσιος φιλόσοφος είναι αυτός που πρώτος αναζήτησε τη γνώση στον εαυτό του (Β101), ώστε να κατακτήσει τη σοφία: «Ένα πράγμα είναι η σοφία: να κατανοείς τη γνώση (γνώμην), που κυβερνά τα πάντα με τη βοήθεια των πάντων» (Β41). Αυτή η γνώση που με θέρμη υποστηρίζεται από τον Ηράκλειτο δεν είναι άλλη από τον Λόγο που κυβερνά τα πάντα. Ο Σωκράτης μπορεί να απορρίπτει εν τέλει τον «νου» του Αναξαγόρα ως αρχή, ωστόσο ο ηρακλείτειος Λόγος είναι πιο προσιτός στον ίδιο. Αφήνοντας έξω τις μεταβολές του πυρός (την υλική υπόσταση του Λόγου) ο Σωκράτης θα διδάξει στους πολλούς πώς να σκέφτονται.

Ο χαρακτήρας κάθε ανθρώπου είναι ο δαίμονάς του («ἦθος ἀνθρώπῳ δαίμων» Β119) δηλώνει εμφατικά ο Ηράκλειτος. Αυτόν τον χαρακτήρα θα διαπλάσει ο Σωκράτης. Ο Ηράκλειτος κληροδότησε στον Σωκράτη τον Λόγο και την πεποίθηση ότι μπορεί να τον γνωρίσει ξεκινώντας από τον εαυτό του. Όμως ο Λόγος που κυβερνάει το σύμπαν ενυπάρχει και στους ανθρώπους. Συνεπώς, η φιλοσοφία μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο να κατανοήσει τον εαυτό του ως μέρος του όλου.

Ο Σωκράτης σαν Δήλιος κολυμβητής καταδύεται στα βαθιά νερά της ηρακλείτειας σκέψης. Ο Λόγος παύει να είναι δυσνόητος. Η κορυφαία σύλληψη του Ηράκλειτου έχει εφαρμογή στον άνθρωπο, όχι μόνο στο σύμπαν. Ο σκοτεινός φιλόσοφος έφτασε στον Λόγο ερευνώντας τον εαυτό του. Ο Σωκράτης πιάνει το νήμα από εκεί και επιχειρεί να διδάξει στους ανθρώπους τη σοφία, τη λογική κρίση και την ηθική. Ως εκ τούτου, η φιλοσοφία μετά τον Σωκράτη απομακρύνεται από τους πλανήτες και εστιάζει στον άνθρωπο, ο οποίος γίνεται τώρα το αντικείμενό της.

Ο άνθρωπος πρέπει να γνωρίσει τον εαυτό του, για να εξετάσει τη ζωή του, δίνοντάς της νόημα. Γιατί, κατά τον Σωκράτη «μια ζωή που δεν εξετάζεται δεν αξίζει να τη ζει κανένας άνθρωπος» (Πλάτων, Απολογία Σωκράτους 38a)

***

Έλσα Νικολαΐδου

Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο ιδιωτικό αγγλικό σχολείο Med High (Κύπρος)

https://antikleidi.com

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Η ξύλινη γέφυρα της Αμφίπολης!

Η ξύλινη γέφυρα της Αμφίπολης είχε μήκος 275 μ., στηριζόταν σε ξύλινους πασσάλους δρυός κυκλικής ή τετράγωνης διατομής που ήταν σφηνωμένοι κάθετα στο αμμώδες έδαφος.
Από τους 101 πασσάλους που έχουν σωθεί, αυτοί που βρίσκονται σε βαθύτερο επίπεδο είναι των κλασικών χρόνων ενώ αυτοί που βρίσκονται πιο ψηλά ανήκουν στην Ρωμαϊκή εποχή.

Η πρώτη αναφορά για την γέφυρα της Αμφίπολης γίνεται από τον ιστορικό Θουκυδίδη, που αναφέρει ότι η γέφυρα αποτελούσε κομβικό σημείο στην έκβαση του Πελοποννησιακού πολέμου.

Επισημαίνει πως ο Σπαρτιάτης Στρατηγός Βρασίδας το 422 προ Χριστιανικής χρονολόγησης, στη μάχη με τον Κλέωνα, ως νικητής της μάχης, κατέλαβε την γέφυρα, η οποία και συνέδεε την πόλη της Αμφίπολης με το λιμάνι της.

Επίσης ο Αρριανός στο Αλεξάνδρου Ανάβασις μας αναφέρει ότι ο Μέγας Αλέξανδρος διάβηκε τον Στρυμόνα ποταμό από την συγκεκριμένη γέφυρα κατά την διάρκεια της εκστρατείας του στην Ασία.

Η Αρχαία ξύλινη γέφυρα της Αμφίπολης αποτελεί ένα σημαντικό τεχνικό επίτευγμα της Αρχαιότητας, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην οικονομική και εμπορική ανάπτυξη της Αμφίπολης, μιας και συνέδεε τον ποταμό Στρυμόνα με αυτήν.
Η Αμφίπολη ήταν μία πόλη στρατηγικής σημασίας λόγω της ναυπηγήσιμης ξυλείας που πρόσφερε η περιοχή, αλλά και λόγω των χρυσωρυχείων του Παγγαίου.

Συγγραφέας Ερευνητής Αστέριος Χοϊλούς

Αληθείας Πεδίον - Αστέριος Χοϊλούς

----------------------------------

Σχετικές αναρτήσεις με Αμφίπολη

Οι Ετρούσκοι ήταν Έλληνες από το Αιγαίο (Λήμνο, Χίο) και την Μικρά Ασία (Τροία)!

Του Γιώργου Λεκάκη

Ετρούσκοι: Από το Αιγαίο προς την Τοσκάνη...

Είκοσι χρόνια μελέτης DNA επιβεβαίωσαν πως οι ρίζες των Ετρούσκων είναι από τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου (και δη της Λήμνου-Χίου), δηλ. αυτό που απεύχονταν και απέκρυπταν τόσους αιώνες οι Ρωμαίοι και οι Ιταλοί…

Αυτό το έχω πει και γράψει πολλάκις. Γι’ αυτό άλλωστε, οι Ιταλοί έδειξαν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για αρχαιολογικές ανασκαφές στην Λήμνο (μέχρι σήμερα)…

Κοιτίδα των Ετρούσκων, η περιοχή Τροίας-Λήμνου.

Ένας Ιταλός ιατρός, την δεκαετία του 1870, ανακάλυψε την θρυλική 12η πόλη των Ετρούσκων, αυτού του μυστηριώδους λαού, που οι Ρωμαίοι προσπάθησαν να διαγράψουν από την ιστορία, επειδή ζήλευαν τον ανώτερο πολιτισμό του… 

Ήταν ένα τυχαίο εύρημα ενός νομίσματος, που οδήγησε τον Isodoro Falchi να προσδιορίσει την Vetulonia, την τελευταία πόλη της Ετρουσκικής Ομοσπονδίας. Αυτή η χαλαρή ομοσπονδία πόλεων, επί κορυφής λόφων, στην όμορφη περιοχή της Τοσκάνης, έζησε για 1.000 χρόνια, μέχρι την εξαφάνισή τους, γύρω στο 500 π.Χ. Επειδή διακοσμούσαν τους τάφους τους όπως και τα σπίτια τους, ξέρουμε ακριβώς πώς ζούσαν. Από αυτά, τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία (αγάλματα και άλλα αντικείμενα), γνωρίζουμε ότι χρησιμοποίησαν σιδερένια εργαλεία, έκτισαν πόλεις με πέτρινους ναούς και ζούσαν σε σπίτια με μικρές εσωτερικές πισίνες! Είχαν έναν καλαίσθητο, ευημερούντα τρόπο ζωής, με δεξιώσεις και γιορτές, με ισότητα μεταξύ των φύλων, και ένα υγιές ενδιαφέρον για τον έρωτα.

Οι Ρωμαίοι βασίσθηκαν στα επιτεύγματα των Ετρούσκων! Η Ρώμη υιοθέτησε, κυριολεκτικά, ακόμη και το αποχετευτικό τους σύστημα!!!

Το DNA έδειξε γραμμή αίματος από Λήμνο...

Η Στήλη των Καμινίων Λήμνου, ήταν μια δεύτερη μαρτυρία…

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ: Ετρούσκοι < Τύρρα / τύρσα (από όπου τα εθνικά Τυρσηνοί και Tusci) < ελλ. τύρσις / τύρρις > λατ. turris = πύργος, γερμ. Turm, κλπ.

Στις μέρες του Falchi, τον 19ο αι., οι αρχαιολογικές Αρχές στην Ρώμη φαίνονταν σχεδόν απρόθυμες να αναγνωρίσουν τις ανακαλύψεις του… Αλλά οι σημερινοί γενετιστές έχουν αποδείξει ότι ο Falchi είχε δίκιο. Έχουν ανακαλύψει ότι οι σημερινοί κάτοικοι της Campiglia Marittima, της αρχαίας Vetulonia, προέρχονται από τους αρχαίους Ετρούσκους. Και έχουν λύσει και ένα δεύτερο μυστήριο: Οι αρχικοί πρόγονοι των Ετρούσκων δεν προέρχονταν από την Ιταλία, αλλά από το

Αιγαίο (και δη από Λήμνο, ίσως και Χίο – υπάρχει ετρουσκική πόλη Chiousi), και τις αρχαίες ελληνικές πόλεις των παραλίων του, στην Μικρά Ασία…

Η Δωδεκάπολις των Ετρούσκων.

Από τις τελευταίες ανασκαφές της Simona Rafanelli και της Sylvia Guideri καταλαβαίνουμε ένα πιο σημαντικό γεγονός: Οι Ρωμαίοι μπορεί να θέλουν να προσποιούνται ότι οι Ετρούσκοι δεν υπήρξαν ποτέ, αλλά σήμερα, οι αρχαιολόγοι βρήκαν στοιχεία ότι οι Ετρούσκοι και οι Ρωμαίοι έζησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα αρμονικά, λατρεύοντας τους ίδιους θεούς, πριν τους αφανίσουν (και αυτούς) οι Ρωμαίοι…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τους ΕΤΡΟΥΣΚΟΥΣ, ΕΔΩ.

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Σύγχρονης Ελλάδος περιήγησις".  ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 17.5.2019.

http://www.arxeion-politismou.gr

Το Άρμα του Μοντελεόνε, ένα εξαίσιο τεχνούργημα του -530

Αποτελεί μια λαμπρή απόδειξη της προηγμένης δεξιοτεχνίας του ετρουσκικού πολιτισμού. Ανακαλύφθηκε το 1902 κοντά στο Monteleone di Spoleto στην Ούμπρια της Ιταλίας. Αυτό το τελετουργικό άρμα δεν είναι μόνο ένα αριστούργημα της Αρχαίας μεταλλοτεχνίας αλλά και ένα σημαντικό σύμβολο της αλληλεπίδρασης των Ετρούσκων ιδιαίτερα με τους Έλληνες.

Το πιο σαγηνευτικό χαρακτηριστικό του άρματος είναι το μπροστινό του πάνελ, στολισμένο με μια σχολαστικά φιλοτεχνημένη απεικόνιση του Αχιλλέα, του θρυλικού Έλληνα ήρωα. Αυτή η σκηνή, δυναμική και γεμάτη ένταση, απεικονίζει τον Αχιλλέα με τη χαρακτηριστική ηρωική του στάση, ντυμένο με λεπτομερή πανοπλία που προβάλλει περίπλοκες καλλιτεχνικές τεχνικές. 

Η απεικόνιση δεν είναι απλώς διακοσμητική. Χρησιμεύει ως ένα αφηγηματικό ταμπλό που αποκαλύπτει τη βαθιά εξοικείωση των Ετρούσκων με την Ελληνική Μυθολογία και την εκτίμησή τους για τα επικά θέματα. Αυτό το επίπεδο λεπτομέρειας υπογραμμίζει την τεχνική ικανότητα των Ετρούσκων τεχνιτών που συνδύασαν άψογα τις τεχνικές repoussé και χαρακτικής για να δημιουργήσουν ρεαλιστικές σκηνές που αντηχούν με μυθολογική σημασία.

Η δεξιοτεχνία που είναι εμφανής στο Άρμα του Μοντελεόνε είναι εμβληματική της ευρύτερης καλλιτεχνικής υπεροχής των Ετρούσκων. Φημισμένοι για τις δεξιότητές τους στην επεξεργασία του χαλκού, την κεραμική και τη χρυσοχοΐα, οι Ετρούσκοι τεχνίτες είχαν μεγάλη εκτίμηση σε όλη τη Μεσόγειο.

Οι Ετρούσκοι, που άκμασαν στην κεντρική Ιταλία μεταξύ του -8ου και του -3ου αιώνα, ήταν μια πολύ εξελιγμένη κοινωνία γνωστή για τις πλούσιες θρησκευτικές παραδόσεις, τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τα δυναμικά εμπορικά δίκτυα. Οι πόλεις τους, όπως η Tarquinia, η Cerveteri και η Vulci, ήταν κόμβοι πολιτιστικής και οικονομικής δραστηριότητας, διευκολύνοντας τη ροή ιδεών και αγαθών σε όλη τη Μεσόγειο.

Η ετρουσκική τέχνη και οι θρησκευτικές πρακτικές, με τη σειρά τους, άφησαν το στίγμα τους στον πρώιμο ρωμαϊκό πολιτισμό, διαμορφώνοντας την εκκολαπτόμενη ταυτότητα αυτού που θα γινόταν ένας από τους πιο σημαντικούς πολιτισμούς της ιστορίας.


Σήμερα, το Άρμα του Μοντελεόνε στεγάζεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, όπου συνεχίζει να αιχμαλωτίζει μελετητές και επισκέπτες. 

https://www.thearchaeologist.org

-------------------------------------

Οι Ετρούσκοι ήταν Έλληνες από το Αιγαίο και την Μικρά Ασία! - Του Γιώργου Λεκάκη

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024

ΟΙ AΡΧΑIΟΙ ΑΘΗΝΑIΟΙ ΝΙΚΟYΝ ΤΟΥΣ ΕΙΣΒΟΛΕIΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΤΛΑΝΤIΔΑ - ΠΛΑΤΩΝ, ΤΙΜΑΙΟΣ

Στον Τίμαιο, ένα από τα τελευταία έργα του Πλάτωνα, εκτίθεται η πλατωνική κοσμολογία, η δημιουργία δηλαδή του κόσμου, του ανθρώπου και των άλλων ζωντανών οργανισμών.

Πριν από τον λόγο του Τίμαιου, ο Κριτίας αφηγείται τον περίφημο μύθο της Ατλαντίδας, όπως τον είχε ακούσει ο Σόλων από Αιγύπτιους ιερείς, οι οποίοι πάλι τον γνώριζαν, επειδή ήταν καταγραμμένος στις ιερές γραφές τους.

Πρόκειται για τον ίδιο μύθο που ο Πλάτων αφηγείται εκτενέστερα στον Κριτία. Τα εξιστορούμενα συμβάντα εκτυλίσσονται 9.000 χρόνια πριν από την εποχή του Σόλωνα, όταν μια άλλη, αρχέγονη Αθήνα, απέκρουσε την επίθεση του πανίσχυρου νησιού του Ατλαντικού, της Ατλαντίδας.

Στην αρχή του διαλόγου ο Σωκράτης εξέφρασε την επιθυμία του να αναπτυχθούν από τους συνομιλητές του (Τα πρόσωπα του διαλόγου), τον Τίμαιο, τον Κριτία και τον Ερμοκράτη, τα προσδοκώμενα κατορθώματά της στον πόλεμο. Πρώτος πήρε τον λόγο ο Κριτίας, που άρχισε να διηγείται όσα είχε ακούσει από τον παππού του σχετικά με την επιτυχημένη απόκρουση της εισβολής των κατοίκων της Ατλαντίδας από τους Αρχαίους Αθηναίους, ιστορία που μετέφερε στην Αθήνα ο Σόλωνας μετά την επιστροφή του από την Αίγυπτο.

Στο απόσπασμα που ακολουθεί, ο Αιγύπτιος ιερέας, αφού έχει αφηγηθεί τα σχετικά με την αρχέγονη Αθήνα, περιγράφει την Ατλαντίδα, τη σύγκρουση των δύο δυνάμεων και την ολοκληρωτική εξαφάνισή τους.

-------------------------------------

"Τα επιτεύγματα της πόλης σας ήταν πολλά και μεγάλα· είναι γραμμένα εδώ κι εμείς συνεχίζουμε να τα θαυμάζουμε. Υπάρχει όμως ένα που τα ξεπερνά όλα σε μεγαλείο και αρετή. 

Τα αρχεία μας αναφέρουν ότι η πόλη σας αναχαίτισε κάποτε μια μεγάλη δύναμη που είχε επιτεθεί με αλαζονεία εναντίον όλης της Ευρώπης και της Ασίας ξεκινώντας απ' έξω, από τον Ατλαντικό ωκεανό. Οι άνθρωποι μπορούσαν να ταξιδεύουν εκείνη την εποχή στον ωκεανό, γιατί αμέσως μετά το στόμιό του ― που, όπως μαθαίνω, εσείς το ονομάζετε Ηράκλειες Στήλες ― υπήρχε ένα νησί μεγαλύτερο από την Ασία και τη Λιβύη μαζί. 

Οι ταξιδιώτες της εποχής περνούσαν από αυτό στα άλλα νησιά και από εκεί σε όλη την απέναντι ήπειρο που περιβάλλει αυτήν την πραγματικά αχανή θάλασσα. Όλα τα μέρη που βρίσκονται μέσα από το στόμιο που λέγαμε φαίνονται σαν λιμάνι με στενή είσοδο· το πέλαγος όμως που εκτείνεται έξω από το στόμιο είναι πραγματικό πέλαγος· και η στεριά που το περικλείει θα έλεγε κανείς ότι αξίζει να ονομαστεί "ήπειρος", στην κυριολεξία του όρου. 

Σ' αυτό το νησί, την Ατλαντίδα, δημιουργήθηκε κάτω από βασιλική εξουσία μια μεγάλη και θαυμαστή δύναμη που κυριάρχησε σε όλο το νησί καθώς και σε πολλά άλλα νησιά και μέρη της απέναντι ηπείρου. Επιπλέον, προς την πλευρά μας, επικράτησε στη Λιβύη ως την Αίγυπτο και στην Ευρώπη ως την Τυρρηνία.

Αυτή λοιπόν η μεγάλη δύναμη συγκέντρωσε κάποτε όλα της τα στρατεύματα και επιχείρησε, με μία μόνο επίθεση, να υποδουλώσει την πόλη σας και τη δική μας και όλες όσες βρίσκονται μέσα από τις Στήλες. Τότε ακριβώς, Σόλων, αποκαλύφθηκε σε όλη την ανθρωπότητα η αρετή και η δύναμη της πόλης σας, γιατί στάθηκε πρώτη στο φρόνημα και στην τεχνική του πολέμου. Επικεφαλής των Ελλήνων, και στη συνέχεια αναγκασμένη να πολεμήσει μόνη όταν οι άλλοι την εγκατέλειψαν, έφθασε στον έσχατο κίνδυνο αλλά τελικά απέκρουσε τους εισβολείς και θριάμβευσε. Δεν άφησε έτσι να γνωρίσουν τη σκλαβιά αυτοί που δεν είχαν υποδουλωθεί ποτέ και απελευθέρωσε με μεγαλοψυχία όλους εμάς τους άλλους που κατοικούσαμε μέσα από τις Ηράκλειες Στήλες. 

Πολύ αργότερα όμως ήρθαν τρομεροί σεισμοί και κατακλυσμοί και, μέσα σε μία μέρα και μία νύχτα φρίκης, όλο το γένος των πολεμιστών σας χάθηκε μέσα στη γη, και το νησί της Ατλαντίδας βυθίστηκε στη θάλασσα και αφανίστηκε. Ο ωκεανός σ' εκείνα τα μέρη έγινε απροσπέλαστος και ανεξερεύνητος από την πολύ βαθιά λάσπη που άφησε πίσω της η Ατλαντίδα καθώς καταποντιζόταν".

ΠΛΑΤΩΝ, ΤΙΜΑΙΟΣ 24d–25d

Απόδοση Β. Κάλφας 

------------------------------------

Η ΚΑΤΑΒΥΘΙΣΗ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ 

Ο ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΕΥΚΑΛΙΩΝΑ ΚΑΙ Η ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ

Μόνο με την αληθινή κατανόηση του παρελθόντος της Γης, μπορούμε να κατανοήσουμε το μέλλον της και, στη συνέχεια, το δικό μας.

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024

Μετενσάρκωση και Κοσμική Αρμονία: Ταξίδι προς το Θείο

Σε αυτό το βίντεο, εξερευνούμε τη φιλοσοφία του Πλάτωνα για τη μετενσάρκωση και το αιώνιο ταξίδι της ψυχής προς την τελειότητα και τη σοφία. Μέσα από κάθε νέα ζωή, η ψυχή μαθαίνει, εξελίσσεται και πλησιάζει περισσότερο στην αλήθεια και το θείο. Ανακαλύψτε πώς η μετενσάρκωση δεν είναι απλώς μια διαδικασία γέννησης και θανάτου, αλλά μέρος ενός ευρύτερου κοσμικού σχεδίου.

HellenicVibesGr

----------------------------------

Η ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΘΑΝΑΤΗ 

Σχετικές αναρτήσεις με θέμα: ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗ