Από Παντολέων Φλωρόπουλος / Γενικά / 9 Μαρτίου, 2023
Στη δεκαετία του ’90, όταν σε οποιαδήποτε αδιέξοδη συζήτηση έλεγε κάποιος “άποψή σου – άποψή μου”, σταμάταγες την κουβέντα επί τόπου, σώπαινες, “πήγαινες πάσο”. Γιατί σεβόσουν την άποψη της άποψής του.
Σήμερα, όταν κάποιος λέει “άποψή σου – άποψή μου”, δεν εννοεί σεβασμό στην αντίθετη άποψη, όπως θα ήταν λογικό. Εννοεί ότι θα μείνει αμετακίνητος σε ό,τι αυτός πιστεύει ως σωστό, ακόμα και αν εσύ του παραθέσεις ακλόνητα κι εμπεριστατωμένα επιχειρήματα για το αντίθετο.
“Ου με πείσεις καν με πείσης”, όπως είχε πει ο Αριστοφάνης.
Ο συνομιλητής όμως τώρα δεν αρκείται σ’ αυτό. Πάει πιο πέρα: Σε διαγράφει από τα κιτάπια του. Ακόμα κι αν είναι ο ίδιος που εκθείασε 99 θέσεις σου στο παρελθόν, φτάνει μία να του “τη σπάσει”, για να σε ρίξει στον Καιάδα ως ανάπηρο.
Είναι μια εκδήλωση ολοκληρωτισμού αυτό. Που σημαίνει ότι ο ολοκληρωτισμός δεν έχει να κάνει μόνο με την εξουσία εκεί πάνω, αλλά και με την ουσία εδώ κάτω.
Χειρότερο κι απ’ αυτό είναι πάντως ότι εσύ παίρνεις ένα σκληρό μάθημα ζωής, ενίοτε δε, κατ’ επανάληψη, οπότε παύεις ν’ ανοίγεσαι στους ανθρώπους, κλείνεσαι, γίνεσαι στρείδι. Γιατί ξέρεις εκ των προτέρων, ότι στην πιο καλοπροαίρετη συζήτηση που θα κάνεις με κάποιον, θα έρθει μάλλον εκείνη η τρομοκρατική στιγμή που ο συνομιλητής θα πει: “Άποψή σου – άποψή μου”.
Και καταλαβαίνεις αμέσως ότι, πλέον, ο συνομιλητής δεν εννοεί σεβασμό στην αντίθετη άποψη. Εννοεί απόρριψη.
Τώρα… δεν ξέρεις πια τι θα είναι χειρότερο: Να χειραγωγείς τις σκέψεις και τις απόψεις σου για να μη φτάσει όπου νά ’ναι η στιγμή που θα χάσεις τον φίλο σου οριστικά ή να διεκδικήσεις το δικαίωμα στην άποψή σου;
Άντε και το κάνεις. Τι θα συμβεί;
Πλέον, αυτό που συντηρεί τις συγγενικές και τις φιλικές σχέσεις, είναι “να κάνεις την πάπια”.
Ο Έριχ Φρομ (1900 – 1980) είχε μιλήσει για τις ταυτοσημίες του χριστιανισμού και του κομμουνισμού, δεν ήξερε όμως (δεν ξέρω αν ήξερε) ότι τα δύο δόγματα θα συμμαχούσαν κάποτε ακόμα και στην λαϊκή εκδοχή τους.
Εναλλακτική λύση, όπως σημείωσα λίγο παραπάνω, είναι “να κάνεις την πάπια”.
Λοιπόν, ξέρεις πού φτάσαμε, πατριώτη;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου