Μεταφορά, Μύρτις
Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013
ΠΕΡΙ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ
Κοινός
παρανομαστής όλων των ελληνιστικών σχολών - συμπεριλαμβανομένης και της
αριστοτελικής - είναι η αναγνώριση της επίγειας προσωπικής ευδαιμονίας ως
υπέρτατου αγαθού ή τέλους (τέλος = ο σκοπός για τον όποιον κάθε τι άλλο
αποτελεί μέσον).
Όλη η
μεταπλατωνικη ηθική φιλοσοφία των Ελλήνων είναι ευδαιμονιστική. Αν κάποιος
είναι ευδαίμων, αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στον δικό του έλλογο νου, και
όχι σε Εξωτερικές περιστάσεις. Οι Στωικοί φρονούν ότι οφείλεται ΜΟΝΟ στον έλλογο
νου. Γι αυτό και λέγεται
ΕΥΔΑΙΜΩΝ: το θεϊκό στοιχείο (Ο ΔΑΙΜΩΝ) εντος του, δηλ ο νους.
Η
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ σημασία των λέξεων ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΣΜΟΣ (ταυτισμένη με την καλοζωία) είναι αποπροσανατολιστική. Ευδαιμονία σημαίνει το να είναι κανείς πλήρως ικανοποιημένος απ
τη ζωή χάρη στις δικές του ΑΡΕΤΕΣ. Οι Στωικοί ορίζουν την ευδαιμονία αντικειμενικά με δυο λέξεις: εύροια
= αρμονική ροή βίου. Ενώ η
ευτυχία -όπως την εννοούμε σήμερα, έχει εφήμερο ή φευγαλέο χαρακτήρα, καθώς
εξαρτάται από εξωτερικές περιστάσεις και έχει να κάνει με ικανοποίηση επιθυμιών
και με έντονα θετικά
συναισθήματα. Η ευδαιμονία έχει χαρακτήρα διαρκείας, θεμελιωμένη καθώς είναι
στην προσωπικότητα και στις αρετές του ατόμου. Η ίδια η λέξη όπως είδαμε
παραπέμπει στην προσωπικότητα του ατόμου.
Και
πάλι ο Επικούρειος και ο Στωικός από διαφορετική σκοπιά - αναγνωρίζουν ως πρωταρχικό τον ρόλο των
4 θεμελιωδών αρετών ΦΡΟΝΗΣΗ,
ΑΝΔΡΕΙΑ, ΕΓΚΡΑΤΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, για
την κατάκτηση της ευδαιμονίας.
Αντίθετα
οι χριστιανοί, ξένοι προς την λογική της ελληνικής ευδαιμονίας, θεωρώντας ως
υπέρτατο σκοπό την επιβράβευση από τον θεό, αντικατέστησαν τις 4 θεμελιώδεις
αρετές με ένα δικό τους τρίπτυχο αρετών - ΠΙΣΤΗ, ΕΛΠΙΣ, ΑΓΑΠΗ, εκ των
οποίων οι δυο
πρώτες είναι ολωσδιόλου ασύμβατες με τις ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ.
Το
ολέθριο λάθος των ανθρώπων, η πηγή κάθε απογοήτευσης είναι ότι εκτιμούν
περισσότερο ότι δεν ελέγχουν. Το ότι ο Στωικός δεν πρέπει να επηρεάζεται
συναισθηματικά δεν σημαίνει ότι απέχει από την δράση, πολιτική και άλλη,
ακριβώς διότι δεν είναι ακοινώνητος. Αυτό διαφοροποιεί πλήρως τον στωικισμό από
τις ανατολίτικες (βουδιστικές) κτλ προσεγγίσεις, την ανατολίτικη πυρολατρεία
και τον αναχωρητισμό. Ο
Στωικός στην καθημερινή του ζωή θα επιλέγει τα καθήκοντα και θα επιτελεί
κατορθώματα.
Μάρκος
Αυρήλιος, "ΤΑ ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΝ", εκδόσεις "Θύραθεν"
Μεταφορά, Μύρτις
Μεταφορά, Μύρτις
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
▼
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
-
▼
Οκτωβρίου
(53)
- ΤΙ ΚΑΘΟΜΑΙ ΚΑΙ ΧΑΣΟΜΕΡΑΩ ΕΔΩ, ΘΑ ΠΑΩ ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ ΣΤ...
- ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ; ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΓΙ...
- ΧΛΩΜΗ ΜΠΛΕ ΚΟΥΚΚΙΔΑ
- Ένα κείμενο γραμμένο στα Αγγλικά... Ή μήπως στα......
- ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΕΤΩΝ 13 ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ...
- Τσακώνικα. Οι Τσάκωνες, λόγω της γεωγραφικής απομό...
- ΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΣ ΑΦΕΛΗ ΠΛΗΝ ΘΥΜΩΜΕΝΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΣΤΟΝ ΟΔΥΣΣ...
- Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά - Οδυσσέας Ελύτης
- Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ – ΝΙΤΣΕ
- ΚΙ ΟΜΩΣ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ!
- ΝΕΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- ΑΣΤΡΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ - ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
- Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
- ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ Ο ΧΑΙΡΩΝΕΥΣ, Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
- Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ ΣΧΙΣΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ή ΣΤΗΛΗΣ ΤΩΝ ΟΦΕΩΝ ΣΤΗ...
- ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΥΡΙΑΚΗ
- ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ
- Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ Φ...
- ΟΙ ΜΙΝΩΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
- «ΖΩΝΤΑΝΑ» Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΗΤΗ ISON
- ΟΝΕΙΡΑ
- ΕΛΠΙΔΑ: ΤΟ ΜΟΝΟ "ΔΩΡΟ" ΠΟΥ ΑΠΕΜΕΙΝΕ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟ ΣΤ...
- Evergreen
- "Σα να 'ναι όλη η ζωή ετούτη τ' ορατό αιώνιο κυνήγ...
- Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙO
- "ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ"
- ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ - ΕΥΘΥΤΗΣ - ΑΠΛΟΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ
- ΜΥΘΩΔΙΑ – ΚΙΝΗΣΗ 2
- ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΙΕΡΕΙΕΣ
- Φύλλα φθινοπωρινά - 1971
- ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ
- Ο ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
- ΠΩΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ Η ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ;
- H AΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΓΧΙΝΟΙΑΣ
- ΤΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ
- Ο ΤΡΟΠΟΣ ΣΚΕΨΗΣ ΓΙΑ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚ...
- Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
- ΔΟΜΗ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ - ΝΟΗΤΙΚΟΣ ΣΤΡΟΒΙΛΟΣ
- Ο ΙΕΡΟΣ ΒΡΑΧΟΣ
- ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΤΟ ΡΟΔΙ - Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΠΟΥ ΤΗΣ ΡΟΔΙΑΣ
- Προς περισυλλογή...
- Η ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΙ Ο ΕΣΧΑΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ Ψ...
- Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ
- Τι είναι η πατρίδα μας;
- Διάλεξη του Ν. Λυγερού με θέμα: "Μετά την εκπαίδευ...
- Πλάτων - Τίμαιος 47 c
- «Η ΑΡΕΤΗ ΔΙΑΒΑΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠ’ ΤΟΥΣ ΜΟΧΘΟΥΣ» ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
- ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΒΑΙΟΣ
- ΑΝ ΤΥΧΟΝ ΤΟΥΤΗ Η ΓΗ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΑΛΥΘΕΙ…
- Θεάγης Πυθαγόρειος – Περί αρετής
- ΕΠΙΜΕΝΙΔΗΣ Ο ΚΡΗΣ
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου