Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2013
ΤΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ
Πρώτα
πρώτα ας φυλαχτούμε από μια κοινή παρανόηση. Το γνώρισμα του ωραίου για τους
Έλληνες δεν είναι αυτό που αρχικά μας παρουσιάστηκε μέσα από τα γλυπτά του
Παρθενώνα που έκλεψε ο Έλγιν και τις Αφροδίτες που βρίσκονται στα Ευρωπαϊκά
μουσεία. Αυτά μας έδωσαν την πρώτη αίσθηση ότι οι Έλληνες ήταν πάνω από όλα
εραστές του κάλλους.
Έτσι
στα πρώτα αναγεννησιακά χρόνια η εικόνα που μας ερχόταν από την Ελλάδα ήταν
πόλεις καμωμένες με πανέμορφα κτίρια, ναοί στολισμένοι με ωραία γλυπτά,
πληθυσμός εξ ολοκλήρου σχεδόν από ωραίους νέους, που ξόδευαν την ζωή τους
θαυμάζοντας τη γύρω τους ομορφιά. Ίσως την ίδια άποψη να έχουν και σήμερα
αρκετοί μορφωμένοι άνθρωποι που μόνο συμπτωματική γνώση έχουν από την Ελληνική Παιδεία
και μερικοί πολύ γνωστοί ζωγραφικοί πίνακες διαιωνίζουν το λάθος με το να
παριστάνουν τους νέους Αθηναίους σαν απαλές μορφές, που μόνο μια λεπτή μεταβολή
στην αμφίεση θέλουν για να τους πάρεις για γυναίκες.
Η
καθημερινή ασχολία των Ελλήνων όμως δεν ήταν να μένουν με το στόμα ανοιχτό
μπροστά στα δημιουργήματα του Φειδία. Αν αλήθεια μπορούσαμε να μιλήσουμε με
έναν από αυτούς, θα είχαμε να ξεκαθαρίσουμε αρκετές προεισαγωγικές παρανοήσεις.
Φαντάσου τον Παπαρρηγόπουλο να συναντάει στον κάτω κόσμο τον Θουκυδίδη.
Μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο νεοέλληνας ιστορικός στρέφει την συζήτηση στον
Αισχύλο και τον Παρθενώνα και εξηγεί πως αυτός και οι νεοέλληνες κοιτούν πίσω
με άπειρη επιθυμία προς την Αθήνα. Ο Θουκυδίδης θα δεχόταν αυτή την ραψωδία με
ευγένεια, αλλά θα δοκίμαζε και κάποια έκπληξη για έναν πολιτισμό που έδινε
αποκλειστική σημασία σε αυτά τα πράγματα. Θα μπορούσε να τον ονομάσει κάπως
πολύ "απράγμονα", πολύ ράθυμο. "Ναι" μπορεί να τον
φανταστεί κανείς να λέει, "οι ναοί που αναγείραμε με το συμμαχικό χρήμα
ήταν ωραίοι και ο Αισχύλος ήταν ένας μεγάλος παλιός μαχητής και ποιητής. Αλλά
στην Αθήνα υπήρχαν μεγαλύτερα πράγματα από αυτά. Εξεχάσατε στοχάζομαι, το
κράτος και το πνεύμα που το δημιούργησε. Η αιώνια δόξα της Αθήνας σ' αυτό
στηρίζεται.
Η
πραγματική ιδιορρυθμία του Έλληνα ήταν μία καταπληκτική ενεργητικότητα. Ήταν
πάντα απασχολημένος με κάτι. Με παιδική ευφροσύνη έριξε τον εαυτό του στον
κόσμο που ανοίχτηκε μπροστά του, με τα ταξίδια, το εμπόριο, τις προοπτικές για
το μέλλον, τις μάχες, τις ιδρύσεις μικρών εμπορείων, την αποστολή στο εξωτερικό
μικρών στρατών, τα σχέδια για εξάπλωση στα ξένα, την εκτέλεση μεταρρυθμίσεων
στην πόλη του, εκλογέας, ψηφοφόρος, κυβερνήτης, δημόσιος υπηρέτης, όμως όχι
φορτωμένος με τόσες πολλές φροντίδες που να μην τον αφήνουν να προσέξει την ψυχαγωγία
ή την θρησκεία του. Την τέχνη, την φιλοσοφία και την λογοτεχνία τις έβαζε
ανάμεσα στις χίλιες δυο ασχολίες του.
Ο λαός
αυτός δεν έχει την αισθητική μανία για επιφανειακά καλλωπίσματα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
▼
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
-
▼
Οκτωβρίου
(53)
- ΤΙ ΚΑΘΟΜΑΙ ΚΑΙ ΧΑΣΟΜΕΡΑΩ ΕΔΩ, ΘΑ ΠΑΩ ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ ΣΤ...
- ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ; ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΓΙ...
- ΧΛΩΜΗ ΜΠΛΕ ΚΟΥΚΚΙΔΑ
- Ένα κείμενο γραμμένο στα Αγγλικά... Ή μήπως στα......
- ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΕΤΩΝ 13 ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ...
- Τσακώνικα. Οι Τσάκωνες, λόγω της γεωγραφικής απομό...
- ΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΣ ΑΦΕΛΗ ΠΛΗΝ ΘΥΜΩΜΕΝΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΣΤΟΝ ΟΔΥΣΣ...
- Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά - Οδυσσέας Ελύτης
- Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ – ΝΙΤΣΕ
- ΚΙ ΟΜΩΣ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ!
- ΝΕΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- ΑΣΤΡΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ - ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
- Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
- ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ Ο ΧΑΙΡΩΝΕΥΣ, Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
- Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ ΣΧΙΣΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ή ΣΤΗΛΗΣ ΤΩΝ ΟΦΕΩΝ ΣΤΗ...
- ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΥΡΙΑΚΗ
- ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ
- Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ Φ...
- ΟΙ ΜΙΝΩΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
- «ΖΩΝΤΑΝΑ» Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΗΤΗ ISON
- ΟΝΕΙΡΑ
- ΕΛΠΙΔΑ: ΤΟ ΜΟΝΟ "ΔΩΡΟ" ΠΟΥ ΑΠΕΜΕΙΝΕ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟ ΣΤ...
- Evergreen
- "Σα να 'ναι όλη η ζωή ετούτη τ' ορατό αιώνιο κυνήγ...
- Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙO
- "ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ"
- ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ - ΕΥΘΥΤΗΣ - ΑΠΛΟΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ
- ΜΥΘΩΔΙΑ – ΚΙΝΗΣΗ 2
- ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΙΕΡΕΙΕΣ
- Φύλλα φθινοπωρινά - 1971
- ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ
- Ο ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
- ΠΩΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ Η ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ;
- H AΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΓΧΙΝΟΙΑΣ
- ΤΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ
- Ο ΤΡΟΠΟΣ ΣΚΕΨΗΣ ΓΙΑ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚ...
- Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
- ΔΟΜΗ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ - ΝΟΗΤΙΚΟΣ ΣΤΡΟΒΙΛΟΣ
- Ο ΙΕΡΟΣ ΒΡΑΧΟΣ
- ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΤΟ ΡΟΔΙ - Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΠΟΥ ΤΗΣ ΡΟΔΙΑΣ
- Προς περισυλλογή...
- Η ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΙ Ο ΕΣΧΑΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ Ψ...
- Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ
- Τι είναι η πατρίδα μας;
- Διάλεξη του Ν. Λυγερού με θέμα: "Μετά την εκπαίδευ...
- Πλάτων - Τίμαιος 47 c
- «Η ΑΡΕΤΗ ΔΙΑΒΑΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠ’ ΤΟΥΣ ΜΟΧΘΟΥΣ» ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
- ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΒΑΙΟΣ
- ΑΝ ΤΥΧΟΝ ΤΟΥΤΗ Η ΓΗ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΑΛΥΘΕΙ…
- Θεάγης Πυθαγόρειος – Περί αρετής
- ΕΠΙΜΕΝΙΔΗΣ Ο ΚΡΗΣ
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου