Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013
H AΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΓΧΙΝΟΙΑΣ
Ο όρος
«Αγχίνοια» ετυμολογείται εκ του επιρρήματος «αγχι»- (ετυμολογουμένου εκ του
ρήματος «άγχω», ήτοι σφίγγω, δηλαδή εγγύς, πλησίον), και του ουσιαστικού
«νούς».
Ως
ανθρώπινη ιδιότης σημαίνει ευστροφία, ταχύνοια, οξύνοια, οξύτητα του μυαλού,
αλλά ως Αρετή την ικανότητα να κατανοεί κάποιος τα πράγματα ως αυτό που
πραγματικά είναι, καθώς και να επιλέγει την καλύτερη ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες
καταστάσεις. Η «Αγχίνοια» δηλαδή ως «Αρετή» είναι η ικανότης της ψυχής για ορθή
εκτίμηση και ορθή κρίση, ικανότης να ευρίσκει ομοιότητες και αναλογίες επί
ανομοίων, μία ικανότης όλως απαραίτητη για την λήψη δικαίων αποφάσεων.
Παράγωγο
της «Αγχινοίας» είναι το επίθετο «αγχίνους» που απαντάται ήδη στα ομηρικά έπη
(ως «αγχίνοος», «Οδύσσεια» 5.332). Αντίθετα της «Αγχινοίας» είναι η
«Βραδύνοια», αλλά και η «Αμβλύνοια», δηλαδή η νοητική ανικανότητα.
Αντιθέτως
από ό,τι μπορεί να υποθέσει κάποιος που δεν έχει ασχοληθεί σε βάθος με την
Φιλοσοφία, η «Αγχίνοια» δεν αποτελεί προϋπόθεση της Φιλοσοφίας, όπως λ.χ. η
φιλομάθεια, αλλά μία σταθερή παράμετρο της Φιλοσοφίας. Επίσης δεν ταυτίζεται με
την «Ευμάθεια», δηλαδή την ικανότητα ταχείας και ανέτου μαθήσεως, την έμφυτη
κλίση προς μάθηση, ούτε με την «Μεγαλοφυϊα», δηλαδή την υψηλότατη ευφυϊα.
«Αγχίνοια» είναι η Αρετή της διεισδυτικής πλην όμως αμερόληπτης κριτικής
σκέψεως στον καθημερινό βίο, στον δε χώρο της Φιλοσοφίας είναι η δυνατότης να
παρακολουθούνται με άνεση οι μεγάλες αλήθειες.
Στους
πλατωνικούς ορισμούς του Σπευσίππου («Όροι») η «Αγχίνοια» ορίζεται ως «ψυχική
ευφυϊα, η οποία χαρίζει σε αυτόν που την κατέχει την ευστοχία σε κάθε τι που
πρέπει να γίνει» («ΑΓΧΙΝΟΙΑ (ΕΣΤΙΝ) ΕΥΦΥΪΑ ΨΥΧΗΣ, ΚΑΘ' ΗΝ Ο ΕΧΩΝ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΣ
ΕΣΤΙΝ ΕΚΑΣΤΩι ΤΟΥ ΔΕΟΝΤΟΣ. ΝΟΟΣ ΟΞΥΤΗΣ»). Να αναφέρουμε εδώ ότι η λέξη «ευφυϊα»
προέρχεται από το προθεματικό μόριο «ευ» και το ρήμα «φύω» και σημαίνει την
άριστη φύση, την φυσική τελειότητα και, επί του προκειμένου, την έμφυτη ψυχική
αριστεία.
Ως
Αρετή αντιμετωπίζει την «Αγχίνοια» και ο Αριστοτέλης, υιοθετώντας μάλιστα τον
ορισμό του Πλάτωνος. Ο Αριστοτέλης αποδίδει στην «Αγχίνοια» σημαντικό ρόλο τόσο
στην επιστημονική εξήγηση των πραγμάτων όσο και στην ακαριαία («ΕΙΣ ΧΡΟΝΟΝ
ΑΣΚΕΠΤΟΝ») ανακάλυψη των μεσοτήτων (των επιλεγομένων δηλαδή διά της λογικής και
μόνον αυτής μέσων σημείων ανάμεσα σε δύο ακρότητες) και επιπροσθέτως την ορίζει
ως «ευστοχία» («ΕΣΤΙ Δ' ΕΥΣΤΟΧΙΑ ΤΙΣ Η ΑΓΧΙΝΟΙΑ» στα «Ηθικά Νικομάχεια», 1142
b).
Οι
Στωϊκοί θέτουν την «Αγχίνοια» ως δευτερεύουσα («υποτεταγμένη») Αρετή υπό την
«Λογικότητα» ή «Φρόνηση», μαζί με άλλες 5, την «Ευβουλία» (δηλαδή την
τελειότητα της σκέψεως), την «Ευλογιστία» (την άριστη χρήση της λογικότητος),
την «Ευστοχία» (την πρακτική επιτυχία μετά από αποτελεσματική επικέντρωση ή
πρόβλεψη), τη «Νουνέχεια» (την σύνεση ή εχεφροσύνη) και την «Ευμηχανία» (την
εφευρετικότητα).
Πηγή: www.rasias.gr , Απόσπασμα από το βιβλίο: "Αρετή. Το
Αξιακό Σύστημα των Ελλήνων", Αθήναι 2012, ISBN 978-960-7748-49-2
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
▼
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
-
▼
Οκτωβρίου
(53)
- ΤΙ ΚΑΘΟΜΑΙ ΚΑΙ ΧΑΣΟΜΕΡΑΩ ΕΔΩ, ΘΑ ΠΑΩ ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ ΣΤ...
- ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ; ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΓΙ...
- ΧΛΩΜΗ ΜΠΛΕ ΚΟΥΚΚΙΔΑ
- Ένα κείμενο γραμμένο στα Αγγλικά... Ή μήπως στα......
- ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΕΤΩΝ 13 ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ...
- Τσακώνικα. Οι Τσάκωνες, λόγω της γεωγραφικής απομό...
- ΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΣ ΑΦΕΛΗ ΠΛΗΝ ΘΥΜΩΜΕΝΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΣΤΟΝ ΟΔΥΣΣ...
- Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά - Οδυσσέας Ελύτης
- Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ – ΝΙΤΣΕ
- ΚΙ ΟΜΩΣ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ!
- ΝΕΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- ΑΣΤΡΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ - ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
- Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
- ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ Ο ΧΑΙΡΩΝΕΥΣ, Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
- Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ ΣΧΙΣΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ή ΣΤΗΛΗΣ ΤΩΝ ΟΦΕΩΝ ΣΤΗ...
- ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΥΡΙΑΚΗ
- ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ
- Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ Φ...
- ΟΙ ΜΙΝΩΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
- «ΖΩΝΤΑΝΑ» Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΗΤΗ ISON
- ΟΝΕΙΡΑ
- ΕΛΠΙΔΑ: ΤΟ ΜΟΝΟ "ΔΩΡΟ" ΠΟΥ ΑΠΕΜΕΙΝΕ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟ ΣΤ...
- Evergreen
- "Σα να 'ναι όλη η ζωή ετούτη τ' ορατό αιώνιο κυνήγ...
- Η ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙO
- "ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ"
- ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ - ΕΥΘΥΤΗΣ - ΑΠΛΟΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ
- ΜΥΘΩΔΙΑ – ΚΙΝΗΣΗ 2
- ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΙΕΡΕΙΕΣ
- Φύλλα φθινοπωρινά - 1971
- ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ
- Ο ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
- ΠΩΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ Η ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ;
- H AΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΓΧΙΝΟΙΑΣ
- ΤΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ
- Ο ΤΡΟΠΟΣ ΣΚΕΨΗΣ ΓΙΑ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚ...
- Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
- ΔΟΜΗ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ - ΝΟΗΤΙΚΟΣ ΣΤΡΟΒΙΛΟΣ
- Ο ΙΕΡΟΣ ΒΡΑΧΟΣ
- ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΤΟ ΡΟΔΙ - Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΠΟΥ ΤΗΣ ΡΟΔΙΑΣ
- Προς περισυλλογή...
- Η ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΙ Ο ΕΣΧΑΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ Ψ...
- Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ
- Τι είναι η πατρίδα μας;
- Διάλεξη του Ν. Λυγερού με θέμα: "Μετά την εκπαίδευ...
- Πλάτων - Τίμαιος 47 c
- «Η ΑΡΕΤΗ ΔΙΑΒΑΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠ’ ΤΟΥΣ ΜΟΧΘΟΥΣ» ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
- ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΒΑΙΟΣ
- ΑΝ ΤΥΧΟΝ ΤΟΥΤΗ Η ΓΗ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΑΛΥΘΕΙ…
- Θεάγης Πυθαγόρειος – Περί αρετής
- ΕΠΙΜΕΝΙΔΗΣ Ο ΚΡΗΣ
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου