Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2013

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ

Ελάχιστοι άνθρωποι σήμερα αντιλαμβάνονται ότι το είδος της πνευματικότητας, ο τρόπος στοχασμού και η κοσμο-αντίληψή τους, αποτελούν σημαντικά σκαλοπάτια για την τελική τους θέση μέσα στην κοινωνία ως πολίτες.
Η Αρχαία Ελλάδα την οποία οι περισσότεροι νεοέλληνες επικαλούνται προκειμένου να ανυψώνουν το κατακερματισμένο τους «εγώ», απέχει πολύ από εκείνη την Ελλάδα που δαιμονοποιήθηκε με στόχο να εξαπατηθούν. Η μόνη πιθανότητα λοιπόν για να περάσουμε στην αντίπερα όχθη της Αρχαιότητας είναι να παραμερίσουμε τις προκατειλημμένες εκείνες αντιλήψεις που εξευγενισμένα αποκαλούμε «πολιτισμένες» οι οποίες συναισθηματικοποιούν και ταυτόχρονα δαιμονοποιούν τον Πάνα και τον καταδικάζουν επανειλημμένα σε θάνατο. Ο Πάνας ο οποίος κάλλιστα θα μπορούσε να θέσει ένα σημαντικό ερώτημα σε όλους εμάς όπως το θέτει ο James Hilman στο βιβλίο του «Ο Πάνας και ο Εφιάλτης»:
«Γιατί εσείς οι πολιτισμένοι άνθρωποι που διακηρύσσετε τον ευσπλαχνικό Χριστιανισμό είστε τόσο σκλη­ροί με το περιβάλλον; Γιατί δυναμιτίζετε, ρη­μάζετε και ισοπεδώνετε τόσες χιλιάδες εκτά­ρια από θαμνώδεις δασότοπους και πλαγιές βουνών; Γιατί συνέχεια λιγοστεύουν τα μονα­χικά εκείνα μέρη όπου οι άνθρωποι μπορεί να κρυφτούν από τη Φύση και η Φύση από τους ανθρώπους; Τι προσπαθείτε να κάνετε; Να ξεριζώσετε τα λημέρια μου; Να δώσετε μία οριστική λύση στο πρόβλημα του Πάνα;»
Και συνεχίζοντας, θα έλεγε: «Πιστεύω ότι μερικές φορές εφαρμόζετε μία αντίστροφη ψυχολογία, την ψυχολογία της προβολής. Εσείς βιάζετε τη Φύση και αποκαλείτε εμένα βιαστή. Υπηρετείτε τα δικά σας ιδιωτικά συμ­φέροντα και τις επιθυμίες και αποκαλείτε εμένα αυνανιστή. Αφήνετε πίσω σας τερά­στιες εκτάσεις ερειπωμένης γης και όμως ισχυρίζεστε ότι εγώ είμαι ο θεός που ευνοεί τους έρημους αγριότοπους. Ο καθημερινός σας κόσμος έχει γίνει ένας αποπνικτικός εφιάλτης. Τα παιδιά σας, μέρα με τη μέρα, δυσκολεύονται όλο και πιο πολύ να ανασά­νουν. Έχετε αποκτήσει εμμονή με την ασφάλεια, σας ενοχλούν επώδυνα οι εκπλήξεις και παίρνετε χάπια για τους πανικούς που σας πιάνουν. Και τι έχετε κάνει εσείς για να σώ­σετε τις νύμφες, αυτούς τις μικροσκοπικούς και ξεχωριστούς ήχους της Φύσης, που συνθέ­τουν την μικρή νυχτερινή της μουσική; Πάρκα, θέρετρα, γήπεδα γκολφ και ευδιάκριτα μονο­πάτια - δεν υπάρχουν νύμφες εκεί, δεν κινδυ­νεύετε να λιποθυμήσετε ούτε από το κάλλος της Φύσης ούτε και από κάποιον πανικό».
Αντώνης Κεραμιδάς -  Περισσότερα: http://www.theasis.gr

1 σχόλιο:

Σείριος είπε...

Ο ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ ΣΤΑ “ΑΤΤΙΚΑ” (Ι, 15,3) ΑΝΑΦΕΡΕΙ ότι πολλοί Αθηναίοι στην μάχη του Μαραθώνα, είδαν ανθρώπους άγνωστης ταυτότητας να πολεμούν δίπλα τους και μας δίνει μια παραστατική εικόνα για την μάχη που διεξήχθη.
Αναφέρει ότι ο Θησέας παριστάνεται να βγαίνει από την γη. Επίσης αναφέρεται και ο ημίθεος Ηρακλής να λαμβάνει μέρος στην μάχη. Μας μιλάει επίσης για την θεά Αθηνά η οποία επίσης έπαιρνε μέρος στην μάχη πάνοπλη, και οδηγούσε ένα άρμα με τέσσερα άλογα.
Ακόμα στο πλευρό των Αθηναίων ήταν και ο θεός Πάνας ο οποίος μαζί με τους Πανίσκους του σκόρπισαν τον τρόμο και τον πανικό στους Πέρσες και οι τελευταίοι τράπηκαν σε φυγή.

Ο ΗΡΟΔΟΤΟΣ (ΣΤ ‘,105) ΓΡΑΦΕΙ ότι ο Φειδιππίδης (δρομέας μεγάλων αποστάσεων) κατά την διαδρομή του προς την Σπάρτη, λίγο πριν την μάχη του Μαραθώνα, είδε στο Παρθένιον όρος τον θεό Πάνα.
Σύμφωνα λοιπόν με αυτά που διηγήθηκε ο Φειδιππίδης στους Αθηναίους, τον συνάντησε ο Πάνας στην περιοχή του Παρθένιου όρους παραπάνω από τον Τεγέα. Τον φώναξε με το όνομα του και τον ρώτησε γιατί δεν φροντίζουν οι Αθηναίοι γι’ αυτόν, ενώ ο ίδιος τους είχε βοηθήσει κατά το παρελθόν και ότι το ίδιο θα κάνει και στο μέλλον.
Οι Αθηναίοι μετά την νίκη τους λοιπόν του αφιέρωσαν ένα σπήλαιο που βρίσκεται στην βόρεια πλευρά της ακρόπολης και ο στρατηγός της μάχης του Μαραθώνα, ο Μιλτιάδης, μερίμνησε για την κατασκευή αγάλματος του θεού, το οποίο έφερε την επιγραφή «Τον τραγόπουν εμέ Πάνα, τον Αρκάδα, τον κατά Μήδων, τον μετ’ Αθηναίων, στήσατο Μιλτιάδης».

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου