Ο Ορφισμός υπήρξε ένα γιγαντιαίο θρησκευτικό, φιλοσοφικό και μυσταγωγικό κίνημα. Κατά τον Ορφισμό, η πρωταρχική πηγή των πάντων θεωρείται κάτι το ασύλληπτο από την ανθρώπινη διάνοια. Η Πρώτη Άρρητη Αρχή (ιερή, μυστική, αφανέρωτη), δεν περιγράφεται αλλά η ύπαρξη της θεωρείται αναμφισβήτητη και ουσιώδης για την περαιτέρω εξέλιξη της δημιουργίας.
Γι αυτό και η Ορφική
θεολογία αρχίζει από το πρώτο ζεύγος
αρχών, που συμβολίζονται από το Ύδωρ
και Ύλη, ως προκοσμικές καταστάσεις.
Από
τις δύο αυτές αρχές δημιουργείται ο
αγέραστος Χρόνος, νέα προκοσμική
κατάσταση και δημιουργική δύναμη, από
όπου προκύπτει καινούργιος διαχωρισμός
συμβολιζόμενος με τα στοιχεία του
Αιθέρος και του Χάους. Εντός του Χάους
γεννάται από τον Χρόνο και τον Αιθέρα
το Κοσμογονικό Ωόν ("κοσμικό αυγό",
όπως αναφέρεται σήμερα και στην
επιστημονική κοσμολογική θεωρία του
Big Bang).
Από το Ωόν εμφανίζεται ο θεός Φάνης (το φως και ο διακοσμημένος κόσμος), κλείνοντας έτσι τον κύκλο των προκοσμικών καταστάσεων, για να αρχίσουν μετά οι κύκλοι των κοσμικών διεργασιών που καταλήγουν στον γνωστό μας κόσμο.
Οι θεοί αντικατοπτρίζουν τους δυναμικούς και μορφολογικούς μετασχημαστισμούς της Μιας Αρρήτου Αρχής. Στις εξελικτικές της φάσεις καταλήγει στον θεό Δία, ο οποίος εννοιολογικά αντιπροσωπεύει τα πάντα και ενσωματώνει τα πάντα.«'Ενας
είναι ο Ζεύς ένας ο 'Αδης, ένας ο Ήλιος,
ένας ο Διόνυσος, ένας θεός υπάρχει μέσα
στα πάντα, γιατί να σου τα απαριθμώ
χωριστά;» (Ορφικό απόσπασμα, που αναφέρει
ο Πρόκλος).
Σήμερον θεωρούμε τον «μύθο» ως φαντασία, κάτι δηλαδή μη αληθινό. Ομως η Μυθολογία είναι η Ελληνική Αρχαιολογία.
Ο μύθος είναι μια ζωντανή αλλά κωδικοποιημένη διδασκαλία και εμπεριέχει τις βιωμένες εμπειρίες από την αυγή της ιστορίας και όλα τα Αρχέτυπα που καθορίζουν τις ατομικές ή συλλογικές μας μεταμορφώσεις μέσα στους αιώνες.Είναι εν μέρει ένας συμβολικός τρόπος ερμηνείας των δυνάμεων που ελέγχουν τον κόσμο και σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να είναι καταγραφή – με τη μορφή του θρύλου – ιστορικών γεγονότων με συγκεκριμένες χωροχρονικές αναφορές ή συνήθως χωρίς αυτές.
K. Χ. Κωνσταντινίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου