ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΝ Ε' (απόσπασμα)
—
Ας
επανέλθωμεν λοιπόν τώρα εις το θέμα
μας· την επιστήμην την παραδέχεσαι ως
δύναμιν, ή την κατατάσσεις εις καμμίαν
άλλην κατηγορίαν;
—
Ως
δύναμιν και μάλιστα την ισχυροτάτην
από όλας τας δυνάμεις.
—
Η
δε δοξασία, είναι και αυτή δύναμις, ή
πρέπει να την κατατάξωμεν εις άλλο
είδος;
—
Διόλου·
επειδή και η δοξασία είναι κάτι, διά του
οποίου ημπορούμεν να κρίνωμεν κατά το
φαινόμενον.
—
Αλλά
προ ολίγου ομολόγησες ότι δεν είναι το
ίδιον πράγμα η δοξασία και η επιστήμη.
—
Αναμφιβόλως·
διότι πώς είναι δυνατόν ένας άνθρωπος
με νουν να θεωρήση το ίδιον ένα πράγμα
που δεν σφάλλεται με ένα που σφάλλεται;
—
Πολύ
καλά· αναγνωρίζομεν λοιπόν, ότι άλλο
πράγμα είναι η γνώσις και άλλο η δοξασία.
—
Μάλιστα.
—
Και
επομένως η καθεμία έχει άλλο αντικείμενον
και άλλην ενέργειαν.
—
Κατ'
ανάγκην.
—
Και
η μεν επιστήμη δεν έχει ως αντικείμενόν
της, να γνωρίζη εκείνο που υπάρχει, κατά
ποίον ακριβώς τρόπον υπάρχει;
—
Ναι.
—
Η
δε δοξασία, λέγομεν, δεν είναι άλλο παρά
η δύναμις να κρίνωμεν κατά το φαινόμενον.
—
Μάλιστα.
—
Το
ίδιον τάχα αντικείμενον, το οποίον και
η επιστήμη γνωρίζει, ούτως ώστε το
γνωστόν και το κατά το φαινόμενον να
είναι ένα και το αυτό πράγμα; ή είναι
αδύνατον το τοιούτον;
—
Αδύνατον,
σύμφωνα με εκείνα που παραδέχθημεν,
αφού εκάστη δύναμις έχει ωρισμένον
αντικείμενον, η δε επιστήμη και η δοξασία
είναι μεν και αι δύο δυνάμεις, άλλα
διαφορετική καθεμία· εκ του οποίου
έπεται, ότι δεν ημπορεί το γνωστόν και
το κατά το φαινόμενο να είναι το ίδιον
πράγμα.
—
Αφού
λοιπόν η επιστήμη αντικείμενόν της έχει
το ον, άλλο βεβαίως θα είναι το αντικείμενον
της δοξασίας και όχι το ον.
—
Άλλο.
—
Τάχα
να είναι λοιπόν το μη ον; ή μήπως είναι
αδύνατον το μη ον να είναι αντικείμενον
δοξασίας; και σκέψου, εκείνος ο οποίος
έχει μίαν δοξασίαν, δεν την έχει δι’
ένα πράγμα; ή είναι δυνατόν να έχη μεν
μίαν δοξασίαν, να μην αποβλέπη όμως αυτή
εις κανένα πράγμα;
—
Αδύνατον.
—
Ώστε
ένας, που έχει μίαν δοξασίαν, την έχει
πάντοτε δι’ ένα ορισμένον πράγμα.
Μάλιστα. Το μη ον όμως δεν είναι ένα
πράγμα, αλλά θα ημπορούσαμεν ορθότατα
να το ονομάσωμεν μηδέν. Βεβαίως.
—
Παρεδέχθημεν
δε κατ' ανάγκην ότι το μη ον είναι το
αντικείμενον της γνώσεως.
—
Ορθώς.
—
Η
δοξασία επομένως δεν της μένει να έχη
αντικείμενον ούτε το ον, ούτε το μη ον.
— Όχι βέβαια.
—
Επομένως
δεν είναι ούτε γνώσις, ούτε άγνοια. Καθώς
φαίνεται.
—
Είναι
λοιπόν έξω και από τα δύο, εις τρόπον
τάχα που να υπερτερή την γνώσιν κατά
την σαφήνειαν, ή την άγνοιαν κατά την
ασάφειαν:
—
Ούτε
το ένα, ούτε το άλλο.
—
Αλλά
τότε μήπως άραγε παραδέχεσαι, ότι η
δοξασία είναι σκοτεινοτέρα μεν της
γνώσεως, φωτεινοτέρα δε της αγνοίας.
—
Και
πολύ μάλιστα.
—
Κείται
λοιπόν μεταξύ των δύο;
—
Ναι.
—
Ώστε
είναι κάτι διάμεσον η δοξασία μεταξύ
της γνώσεως και της αγνοίας;
—
Βεβαιότατα.
—
Είπαμεν
όμως προηγουμένως ότι, αν εύρωμεν κάτι,
το οποίον να είναι και να μην είναι
συγχρόνως, θα κείται αυτό μεταξύ του
πραγματικώς όντος και του καθ' ολοκληρίαν
μη όντος, και δεν θα είναι αντικείμενον
ούτε της επιστήμης ούτε της αγνοίας,
αλλά μιας δυνάμεως η οποία θα εφαίνετο
διάμεσος της επιστήμης και της αγνοίας.
—
Σωστά.
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΦΕΞΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ Ι. Ν. ΓΡΥΠΑΡΗ ΤΟΜΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ
ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ
ΟΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΕΞΗ 1911 ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
ΒΙΒΛΙΟΝ Ε' .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου