Όταν οι ρήτορες προτρέπουν σε πόλεμο ή συμμαχία εναντίον άλλου, αυτό το είδος ονομάζεται προτροπή.
Όταν αξιώνουν να μην πολεμήσουν ή να μην συμμαχήσουν οι συμπολίτες τους, άλλα να ζουν ειρηνικά, αυτό το είδος τής ρητορικής λέγεται αποτροπή.
Τρίτο είδος ρητορικής, όταν κάποιος ισχυρίζεται άτι αδικείται από άλλον και αποδεικνύει ότι του προξένησε πολλά κακά, αυτό το είδος ονομάζεται κατηγορία.
Το τέταρτο είδος τής ρητορικής, είναι όταν εκείνος πού κατηγορείται, ζητεί να αποδείξει ότι μήτε το δίκαιο παραβίασε μήτε διέπραξε κάτι άλλο παράνομο- αυτό το είδος ονομάζουν απολογία.
Πέμπτο είδος ρητορείας είναι εκείνο κατά το όποιο ο ρήτορας επαινεί και αποδεικνύει κάποιον καλό και αγαθό- αυτό το είδος ονομάζεται εγκώμιο.
Έκτο είδος είναι εκείνο κατά το όποιο κάποιος αποδεικνύει κάποιον άλλο φαύλο- αυτό το είδος ονομάζεται ψόγος.
Έτσι, λοιπόν, τής ρητορικής είδη είναι η προτροπή, η αποτροπή, ή κατηγορία, ή απολογία, το εγκώμιο και ο ψόγος.
ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ ΒΙΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΒΙΒΛΙΟ Γ' - ΠΛΑΤΩΝ
ΑΠΟΔΟΣΗ
Α. ΑΛΕΞΙΑΔΗ
ΔΑΙΔΑΛ0Σ Ι. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
1 σχόλιο:
Ίσως να μπορούσαμε να προσθέσουμε και ένα έβδομο, αυτό της συκοφαντίας· άλλωστε χρησιμοποιήθηκε υπέρμετρα και ανελέητα κατά των Ελλήνων.
Πῦρ
Δημοσίευση σχολίου