Η
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ, ΔΙΔΑΣΚΕΙ Ο ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΘΕΩΡΙΑ.
Για
εκείνον όλα τα εξωτερικά γεγονότα κανονίζονται από τη μοίρα, επομένως δεν
μπορούμε να τα ελέγξουμε. Πρέπει να τα δεχόμαστε ήρεμα, χωρίς πάθη. Ωστόσο
είμαστε υπεύθυνοι για τις ενέργειές μας. Προσπαθώντας να ελέγξουμε τα
ανεξέλεγκτα αρχίζουμε να υποφέρουμε. Αν και ο όρος ειμαρμένη που χρησιμοποιεί παραπέμπει στην έννοια
του πεπρωμένου και της μοίρας, δεν πρέπει να συγχέεται με την μοιρολατρία. Στην περίπτωση της ειμαρμένης μπορούμε να
επιλέγουμε, παρόλο που όλες οι δυνατότητες στις οποίες ένα γεγονός ενδέχεται να
εξελιχθεί είναι ήδη δεδομένες. Το ποια
όμως από τις προκαθορισμένες δυνατότητες θα επιλέξουμε ανήκει στη δική μας
δικαιοδοσία.
Γι’
αυτό προκειμένου να προβούμε στις σωστές επιλογές θα πρέπει να έχουμε μελετήσει
την φύση, ώστε γνωρίζοντας τις δυνατότητες των γεγονότων να επιλέξουμε αυτές
που θα μας κάνουν ευτυχισμένους. Πχ η
αρρώστια δεν είναι κάτι που μπορούμε να ελέγξουμε, το πότε θα αρρωστήσουμε, το
για πόσο, το αν θα συνέλθουμε, δεν εξαρτώνται από εμάς. Μπορούμε βέβαια να
επισκεφτούμε έναν καλό γιατρό αλλά δεν μπορούμε να έχουμε έλεγχο στο αν θα
πετύχει η θεραπεία.
Για να
πετύχουμε τη γαλήνη, την απάθεια, πρέπει να σταματήσουμε να ασχολούμαστε με χαζές ανησυχίες, προσπάθειες να ελέγξουμε τους άλλους, γιατί θα οδηγούμαστε
συνεχώς σε αγωνία και άγχος. Αντίθετα, θα πρέπει να δίνουμε την ενέργειά μας στο να προσπαθούμε να
αυτοβελτιωθούμε και να κάνουμε το καθήκον μας και να ζούμε με τιμή, προσπαθώντας να δεχτούμε όσο πιο ήρεμα
γίνεται τις προκλήσεις που εμφανίζονται μπροστά μας.
Η
απάθεια, δηλαδή η αταραξία της ψυχής είναι προϋπόθεση της αρετής και της
ευτυχίας. Η
αγωνία μας για την ζωή είναι από τα πολλά πάθη μας. Το πάθος είναι μια αφύσικη
κίνηση της ψυχής, μια ορμή πλεονάζουσα, που μας παρασύρει σε επικίνδυνες για
την ηθική ισορροπία και την ευτυχία μας, αντιδράσεις. Πρέπει λοιπόν να βγάλουμε
από την ψυχή μας κάθε είδους πάθος για να κατακτήσουμε την αρετή και να γίνουμε
ευτυχισμένοι.
Τα
συναισθήματα πένθους, οίκτου και στοργής είναι γνωστές ενοχλήσεις της ψυχής. Η
θλίψη είναι το πιο επιθετικό, και ο Επίκτητος θεωρούσε το να πενθούμε ή να
θλιβόμαστε πράξη κάκιστη. Είναι σα να πηγαίνουμε ενάντια στην θέληση του Θεού,
έλεγε.
Όταν
συναντούμε εμπόδια, ποτέ να μην κατηγορούμε τους άλλους αλλά μόνο τον εαυτό
μας, δηλαδή τις γνώμες μας. Ο
απαίδευτος κατηγορεί τους άλλους για τα δικά του ατυχήματα, εκείνος που άρχισε
να εκπαιδεύεται τον εαυτό του και ο πεπαιδευμένος ούτε τον εαυτό του.
“Μη γυρεύεις τα πράγματα να γίνονται όπως θες,
αλλά θέλε τα πράγματα όπως γίνονται και θα ευτυχίσεις” διακήρυσσε συχνά ο Επίκτητος.
Η
αρρώστια είναι εμπόδιο για το σώμα, όχι όμως και για την ελεύθερη κρίση. Αν
κουτσαθείς αυτό είναι εμπόδιο για το πόδι, όχι όμως για την ελευθερία της
κρίσης.
Της
περιουσίας καθενός μέτρο είναι το σώμα του. Για το σώμα μόνο ό,τι έχεις ανάγκη να παίρνεις (πχ ρούχα,
τροφή). Μιας και
περάσεις το μέτρο δεν υπάρχει πια όριο. Ηθική προστυχιά η υπερβολική ενασχόληση με το σώμα, να τρως
υπερβολικά, να πίνεις υπερβολικά και τέτοια. Η προσοχή πρέπει να είναι στο πνεύμα. Τα σώματά μας δε μας ανήκουν στην πραγματικότητα, αφού δεν μπορούμε
πάντα να αποφασίσουμε τι θα τους συμβεί.
Μη λες
πώς πρέπει να τρώμε αλλά, τρώγε όπως πρέπει. Θυμήσου ο Σωκράτης τόσο είχε βγάλει από την ζωή του την
επίδειξη που άνθρωποι έρχονταν και του ζητούσαν να τους συστήσει σε φιλοσόφους
κι εκείνος τους έστελνε, τόσο δεν τον πείραζε να τον παραβλέπουν. Μην καυχιέσαι
για ό,τι κάνεις.
Προσδιόρισε
για τον εαυτό σου έναν χαρακτήρα κι έναν τρόπο ζωής που θα τον κρατήσεις
ανάλλαχτο και μόνος όταν είσαι και με άλλους.
Του
απαίδευτου κατάσταση και χαρακτήρας: ποτέ δεν περιμένει ωφέλεια ή βλάβη από τον
εαυτό του, αλλά απ’ έξω.
Του
φιλοσόφου κατάσταση και χαρακτήρας: κάθε ωφέλεια ή βλάβη από τον εαυτό του την
περιμένει.
Έλεγε
πως η ελευθερία και η σκλαβιά δεν είναι παρά ονόματα για την αρετή και
την κακία και οι δύο εξαρτώνται από τη βούληση. Κανένας του οποίου η βούληση
είναι ελεύθερη, δεν είναι δούλος.
Εστιάζει
πολύ στην ελευθερία. Ένα
αληθινά ελεύθερο άτομο δεν είναι ελεύθερο μόνο από χρέη, αλλά και από τις
ενοχλήσεις που προκαλούνται προσπαθώντας να πείσουν τους άλλους ή να τους
αλλάξουν. Δυσκολευόμαστε πάρα πολύ να αντέξουμε την κριτική, ειδικά όταν δε
δίνεται με καλό τρόπο.
Ο Επίκτητος
ρωτάει: “Αν κάποιος έδινε το
σώμα σου σε κάποιον που γνώριζε τυχαία στον δρόμο θα θύμωνες πολύ. Και δεν
ντρέπεσαι να δίνεις ο ίδιος το μυαλό σου, να αφήνεις να σε επηρεάζει όποιος
τύχει να σου επιτεθεί λεκτικά;”
Από τη
Δήμητρα Αθανασάκου, Ψυχολόγο, Ψυχοθεραπεύτρια (Απόσπασμα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου