Παρασκευή 13 Απριλίου 2012

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΤΑ ΣΩΚΡΑΤΗ

«Η περιαγωγή της ψυχής από μία σκοτεινή ημέρα στην αληθινή, επάνοδος δηλ. στο όντως ΟΝ, είναι αυτό ακριβώς που θα πούμε πως είναι η αληθινή Φιλοσοφία». [«Πολιτεία, 521.c.6»]
«Φιλόσοφοι είναι όσοι μπορούν να πλησιάζουν το παντοτινά αμετάβλητο», ενώ «δεν διαφέρουν από τυφλούς όσοι δεν έχουν πραγματικά γνώση της ουσίας κάθε πράγματος». Κατ' αυτήν την έννοια η Φιλοσοφία δεν κατευθύνεται απλά προς την γνώση, αλλά προς το οράν ! Εξ ου και "νους ορή και νους ακούει, τάλλα κωφά και τυφλά" κατά τον Επίχαρμο! [Πολιτεία, 484. b.3]
"ο φιλόσοφος συναναστρεφόμενος με το θεϊκό και το κόσμιο θα γίνει και αυτός κόσμιος και θεϊκός τόσο όσο είναι δυνατόν σε άνθρωπο". [Πολιτεία, 500. c.8 - d.3]
Η Γεωμετρία αποβλέπει στην γνώση του αεί Όντος και όχι εκείνου που γεννιέται κάποτε ως κάτι και κατόπιν χάνεται. Η γεωμετρική γνώση αναφέρεται στο ΑΕI ΟΝ. Ώστε, φίλε μου, θα έχει τη δύναμη να τραβήξει την ψυχή προς την αλήθεια και να κάνει ικανή την διάνοια του φιλοσόφου να στρέφεται προς τα άνω, προς το όντως ΟΝ, ενώ τώρα είναι στραμμένη προς τα κάτω. (“Πολιτεία”, 527.b)
Ο Πρόκλος στο "Εις τον Τίμαιο του Πλάτωνος, βιβλίο Ε' (συνέχεια), 352.7" λέγει ότι η μεγαλύτερη νόσος της ψυχής είναι η αμάθεια, η οποία ξεριζώνει και τυφλώνει το όμμα της ψυχής.
Θέαση των κρειττόνων όντων
Όπως λέγει ο Πρόκλος, στο «Εις τον Πλάτωνος πρώτον Αλκιβιάδη, βιβλίο Α’, 84. 1 – 4 και βιβλίο Β', 162. 2 - 5», και συμφωνεί και ο θεϊκός Ιάμβλιχος, για όσους δεν έχουν αποκαθάρει τελείως τον της ψυχής νου είναι πολύ δύσκολο να θεαθούν τις υπάρξεις των δαιμόνων και όλων των ανώτερων μας όντων, την στιγμή μάλιστα που και την ουσία της ψυχής δεν είναι εύκολο να την αντικρίσουν οι πάντες. Όσοι δε ανυψώνονται, πρώτα τους εκφένεται η των δαιμόνων ιδιότητα και έπειτα η της θείας υπάρξεως μέθεξη.
«Αρετή είναι το κάλλος, η υγεία και η ευεξία της ψυχής. Ενώ κακία είναι νόσος, αίσχος και αδυναμία της» Αρετή κατά Σωκράτη [«Πολιτεία, 444.d.13 - 444.e.2»]

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ισως γι΄αυτό φθάσαμε εδώ που φθάσαμε επειδή δεν κατανοούμε τη φιλο σ ο φ ί α των προγόνων μας; Η επειδή κυρίως την αγνοούμε ;
Α.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου