Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Οι
γνώσεις μας για τον ρόλο και την θέση της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής στην Αρχαία
Ελλάδα εμπλουτίστηκαν χάρη στην συστηματική έρευνα, γιατί πραγματικά σε όλες
τις φιλολογικές πηγές υπάρχει πλήθος άμεσων και έμμεσων αναφορών.
Από την
Λυρική Ποίηση αντλούμε πάρα πολλές πληροφορίες για τα μουσικά όργανα ενώ
από τα ιστορικά κείμενα μαθαίνουμε πολλά για επώνυμους μουσικούς και το έργο
τους. Καταλυτικής σημασίας είναι η σωζόμενη εικονογραφία και οι αντίστοιχες
πηγές (αγγεία, ψηφιδωτά, ανάγλυφα, τοιχογραφίες, νομίσματα και αγάλματα) που
μας δίνουν πληροφορίες για τα μουσικά όργανα και την εξέλιξή τους από την
αρχαϊκή περίοδο έως τους ρωμαϊκούς χρόνους.
Ειδικότερα
η σχολαστικότητα και η εμμονή στη λεπτομέρεια πολλών αγγειογράφων έχει διασώσει
την μορφή πολλών μουσικών οργάνων, για τα οποία θα είχαμε πλήρη άγνοια αφού
ελάχιστα είναι τα στοιχεία μουσικών οργάνων που έχουν αποκαλυφθεί από
ανασκαφές. Ουσιαστικά έχουν διασωθεί κυρίως αυλοί και σπανιότερα άλλα όργανα, ή
έστω μέρη μουσικών οργάνων, όπως λ.χ. οι λύρες.
Οι
πολυτιμότερες και ουσιαστικότερες όμως πηγές για την Αρχαιοελληνική
Μουσική είναι κάποιες σωζόμενες παρτιτούρες αλλά και κάποια σωζόμενα
εγχειρίδια και πραγματείες «περί Αρμονικής», όπως οι πραγματείες του
Αριστόξενου του Ταραντίνου – ο επιφανέστερος ίσως μουσικός του -4ου αιώνα – με
τίτλο «Αρμονικά» και «Ρυθμικά στοιχεία».
Οι
σωζόμενες “παρτιτούρες” ή ακριβέστερα “μουσικά κείμενα” είναι τόσο λίγα και
αποσπασματικού χαρακτήρα (χειρόγραφα σε παπύρους, επιγραφές σε λίθινες επιφάνειες
κ.α.) ώστε δεν μπορούν δυστυχώς να αποτυπώσουν, παρά στο ελάχιστο, το μεγαλείο
και τον πλούτο της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής, απόλυτης έκφρασης του μέτρου και
της αρμονίας που χαρακτήριζε τον Ελληνικό Πολιτισμό.
Συνολικά
τα αρχαία μουσικά «κείμενα» που διασώζονται είναι μόλις 61 στον αριθμό. Αν
εξαιρέσουμε την “στήλη του Σείκιλου”, κανένα από τα μουσικά αυτά κείμενα δεν
είναι πλήρες.
“Η
στήλη του Σείκιλου” είναι το μόνο πλήρως σωζόμενο μουσικό κείμενο της
αρχαιότητας. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μικρό κίονα που χρονολογείται στον 2ο
αιώνα. Το ποίημα που διασώζεται - χαραγμένο πάνω στον κιονίσκο - είναι ένα
μικρό ποίημα που σχολιάζει το νόημα της ζωής, εγκωμιάζοντας ειδικότερα την
ευζωία. Πρόκειται για μια σύνθεση πάρα πολύ μικρή, απλά ενδεικτική και
τίποτε παραπάνω, της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής. Η μοναδικότητά της ωστόσο την
καθιστά πολύτιμη. Η στήλη αυτή εκτίθεται στο Μουσείο της Κοπεγχάγης.
Οι δύο
μεγάλοι “Δελφικοί Ύμνοι” είναι το σημαντικότερο σωζόμενο κατάλοιπο από την
αρχαία μας παράδοση. Χαραγμένοι σε στήλες που βρίσκονταν στον Θησαυρό των
Αθηναίων στους Δελφούς, οι επιγραφές αυτές μας διασώζουν τα σημαντικότερα
αποσπάσματα Αρχαίας Μουσικής. Οι ύμνοι αυτοί είχαν παρουσιαστεί στο πλαίσιο των
Πυθίων το -128. Οι στήλες με τις επιγραφές αυτών των δύο ύμνων εκτίθενται στο
Μουσείο των Δελφών.
Πηγή: ΛύρΑυλος
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
▼
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
-
▼
Νοεμβρίου
(57)
- ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΑΔΕΡΦΙΑ, ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΧΕΙΜΩΝΑ
- ΕΤΣΙ ΑΛΩΘΗΚΕ Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟ 1430
- ΥΒΡΙΣ - ΝΕΜΕΣΙΣ
- Σωτηρία θα πει να λυτρωθείς απ’ όλους τους σωτήρες...
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΣΗ
- Αποστολή Δελφοί
- ΤΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ
- OTAN TA "ΠΡΟΦΗΤΕΥΕ" Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΠΟΙΟΙ Σ...
- Η ΕΠΙΚΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΕΛΔΥΚ
- ΑΙΣΧΙΝΗΣ, ΚΑΤΑ ΚΤΗΣΙΦΩΝΤΟΣ: Ο ΝΟΜΟΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΝΑ ...
- ΑΠΑΙΔΕΥΣΙΑ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΜΗΤΗΡ - Η αγραμματοσύν...
- ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ (1878 – 1920)
- Ο χαρακτηρισμός του Έλληνα από τον Γ. Σουρή. (1886...
- Η ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΥΣ (...)
- Ο ΙΛΙΓΓΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΘΗΣΗ ΑΛΛΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑ
- ΚΥΜΑΤΑ ELF: ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΡΑ
- ΠΡΟΤΟΜΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΘΑ ΚΟΣΜΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ...
- Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΒΑΤΗ ΜΕ ΜΕΤΑΦΥΣ...
- ΙΧΩΡ
- Ηράκλεια 2012 - Πελασγίς
- ΣΚΥΘΟΠΟΛΙΣ- Η ΚΡΥΜΜΕΝΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ Μ...
- ΚΥΝΗΓΙ ΜΑΓΙΣΣΩΝ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΘΗΝΑ
- ΕΔΙΖΗΣΑΜΗΝ ΕΜΕΩΥΤΟΝ (αναζήτησα τον εαυτό μου) ΗΡΑ...
- ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
- ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ - ΕΛΛ. ΥΠΟΤΙΤΛΟΙ
- ΑΥΤΟΙ ΥΠΗΡΞΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
- ₪ ΤΗΝ ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΑΝ ΛΑΧΤΑΡΑΣ ΣΕ ΞΕΝΟΥΣ ΜΗΝ ΕΛΠΙΖΕΙΣ....
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ήτοι Λόγος περί ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
- ΕΛΘΕ ΕΛΠΙΔΑ ... ΕΛΘΕ ΦΩΣ ... ΕΛΘΕ ΠΑΤΕΡΑ
- ΔΙΟΛΟΥ ΔΕΝ ΠΕΘΑΝΑΝ ΓΙ' ΑΥΤΟ ΟΙ ΘΕΟΙ
- ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΑ
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤ’ ΑΣΤΕΡΙΑ
- ΣΑΛΟΥΣΤΙΟΣ - ΠΕΡΙ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΥ
- 2012 - ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΕΛΟΣ !!!
- Η ΗΜΙΜΑΘΕΙΑ, Ο ΕΓΩΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΝΔΡΕΙΑ
- Κορίτσι των Δελφών
- ΕΙΚΟΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
- ΒΑΣΙΚΟ ΤΥΠΙΚΟ ΚΑΤΑ ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ, ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑΣ
- ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ - Μ. ΚΑΡΑΒ...
- ΙΔΟΥ ΤΙ ΑΝΤΕΓΡΑΨΑΝ
- Υποκριτές...
- Η ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΝΕΟΠΥΘΑΓΟΡΕΙΩΝ
- ΗΡΑΚΛΕΣ: ΥΜΝΟΣ - ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ
- ΕΣΣΕΤΑΙ ΗΜΑΡ ΕΛΛΗΝΕΣ...!!! Ο ΘΥΜΟΣ ΑΔΗΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩ...
- ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗΝ
- "...του δε Σεράπειου μόνο το έδαφος δεν απέσπασαν ...
- ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗΝ #2
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- ΕΙΠΕ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΠΑΚΤΩΛΟ ΧΡΗΜΑΤΩΝ
- ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΥΣ ΤΗΣ ΑΜΑΘΕΙΑΣ ΦΥΤΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΥΔΟΚΙΜΟΥ...
- ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗΝ #3
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- OΤΑΝ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΑΝΤΟΜ ΕΚΑΝΑΝ«TOUCH AND GO» ΣΤΟ Τ...
- Η ΧΑΜΕΝΗ ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ΚΑΙ Δ...
- Αρχαία Ελληνικά στην Αγγλία, Greeklish στην Ελλάδα...
- «ΑΝ ΟΙ EΛΛΗΝΕΣ ΗΞΕΡΑΝ ΙΣΤΟΡΙΑ»
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου