Ο Δίας ανάμεσα στον Ερμή (αριστερά) και την Ίριδα (δεξιά).
Παράσταση από ερυθρόμορφο αγγείο. |
Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2016
ΤΟ «ΔΙΛΗΜΜΑ ΤΟΥ ΕΥΘΥΦΡΟΝΑ»
Ο
Ευθύφρων είναι άλλο ένα έργο του Πλάτωνα που εντάσσεται στην τετραλογία
(Ευθύφρων, Κρίτων, Απολογία, Φαίδων) των διαλόγων που αναφέρονται στη δίκη και
εκτέλεση του Σωκράτη. Τα πρόσωπα του διαλόγου είναι δύο. Ο Σωκράτης και ο
Ευθύφρων που ισχυρίζονταν πως μπορούσε να προλέγει τα μέλλοντα, χάρη ενός
μαντικού δαιμονίου. Η δράση του διαλόγου τοποθετείται πριν τη δίκη του Σωκράτη -399.
Μερικοί θεωρούν τον διάλογο προσπάθεια υπεράσπισης του Σωκράτη εναντίον της
κατηγορίας για ασέβεια. Για πρώτη φορά στον διάλογο Ευθύφρονα, ο Πλάτων
χρησιμοποιεί τους όρους ιδέα, είδος και ουσία.
Το
«δίλημμα του Ευθύφρονα» πήρε το όνομα του από έναν από τους ανακριτές του
Σωκράτη που βρίσκεται στον ομώνυμο διάλογο του Πλάτωνα. Το πρόβλημα το οποίο
χρησιμοποιεί ο Σωκράτης προκειμένου να αντιμετωπίσει τον Ευθύφρονα είναι το
εξής:
Οι θεοί
αγαπούν το όσιο επειδή είναι όσιο (περίπτωση α) ή μήπως το γεγονός ότι το
αγαπάνε κάνει κάτι όσιο (περίπτωση β);
Στον
διάλογο αυτόν ο Πλάτωνας μέσω του χαρακτήρα του Σωκράτη μας προσκαλεί σε ένα ακόμα
ταξίδι δημιουργικής απορίας και αμφισβήτησης των ηθικών μας πεποιθήσεων.
Πιο
συγκεκριμένα, επιτίθεται σε όσους πιστεύουν με βεβαιότητα ότι γνωρίζουν τι
είναι το ευσεβές, το δίκαιο, ειδικά σε περιπτώσεις περίπλοκων ηθικών ζητημάτων.
Ακόμα, ο Σωκράτης με την διατύπωση αυτού του ιδιοφυούς διλήμματος προσπαθεί να
αποδομήσει την ύπαρξη μιας θεϊκής δύναμης που μπορεί να υφίσταται ταυτόχρονα ως
παντοδύναμη και πανάγαθη. Αν υπάρχει θεός δεν είναι δυνατόν να είναι ταυτόχρονα
παντοδύναμος και πανάγαθος.
Αυτό
είναι ένα έμμεσο πόρισμα της Πλατωνικής θέσης στον Ευθύφρονα, το οποίο δεν
βασίζεται σε εμπειρικά δεδομένα. Αντιθέτως επιχειρείται a priori, χωρίς να
χρειάζεται δηλαδή η παρατήρηση του κόσμου.
Η σκέψη
του Πλάτωνα είναι τόσο δυνατή φιλοσοφικά ώστε ακόμα και σήμερα να ασχολούνται
με το δίλημμα του Ευθύφρονα οι πιο σημαντικοί φιλόσοφοι της θρησκείας.
Οι
αρχικοί υπαινιγμοί του διλήμματος είναι αρκετά προφανείς.
Εάν
ισχύει το (α) οι θεοί αγαπούν ό,τι είναι καλό επειδή είναι καλό, τότε οτιδήποτε
είναι καλό είναι καλό ανεξάρτητα από το τι νιώθουν οι θεοί για αυτό. Και τότε
οι θεοί δεν παίζουν απολύτως κανένα ρόλο στο να θέσουν τα θεμέλια των ηθικών
αξιών. Επίσης, τότε η ηθική είναι ανεξάρτητη από τη θρησκεία.
Εάν,
από την άλλη μεριά, ισχύει το (β) κάτι είναι καλό επειδή το αγαπούν οι θεοί,
τότε θα μπορούσαν πολύ απλά να αγαπήσουν κάτι άλλο εξίσου, που δεν θα ήταν
καλό. Και αν ισχύει, τότε οι θεοί παίζουν κάποιο ρόλο, αλλά το τι είναι καλό
καταλήγει να μην είναι τίποτα παραπάνω από αυτό που τυγχάνει να αγαπούν οι
θεοί. Επίσης, τότε η ηθική είναι κάτι το απολύτως μεταβλητό.
Τα
διλήμματα αποτελούν πρόβλημα μόνο στην περίπτωση που και τα δύο πιθανά
αποτελέσματα είναι εξίσου δυσάρεστα. Οι άθεοι δεν θα αντιμετώπιζαν κάποιο πρόβλημα
με το συγκεκριμένο δίλημμα, καθώς θα δέχονταν με ευχαρίστηση τους υπαινιγμούς
της περίπτωσης (α) και δεν θα τους απασχολούσαν καθόλου αυτοί της υπόθεσης (β).
Ωστόσο,
το δίλημμα αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για αυτούς που θέλουν να βασίσουν τις
ηθικές αξίες στη θρησκεία, καθώς καμία από τις δύο πιθανές περιπτώσεις που
εξετάσαμε παραπάνω δεν είναι αρκετά βολική.
Στο
τέλος του διαλόγου του Πλάτωνα, ο Ευθύφρων απλώς ζητά άδεια να αποχωρήσει. Έχει
πάρει μεγάλη δόση από την υπό εξέταση ζωή για μία μέρα. Παρ’ όλα αυτά, το
«δίλημμα του Ευθύφρονα» είναι ουσιώδες ακόμα και σήμερα, και σχετικό με την
καθημερινή ζωή. Για παράδειγμα, πολλοί λένε πως η ηθική βρίσκεται σε παρακμή
επειδή η θρησκεία βρίσκεται σε παρακμή, και πως η αναβίωση της μιας θα οδηγούσε
στην αναβίωση της.
Το
«δίλημμα του Ευθύφρονα» αποτελεί μια σοβαρή πρόκληση της παραπάνω άποψης. Είναι
κάτι ηθικά καλό επειδή το εγκρίνει μια συγκεκριμένη θρησκεία ή η συγκεκριμένη
θρησκεία το εγκρίνει επειδή είναι ηθικό; Το δίλημμα έχει, ακόμα, και μια
ευρύτερη εφαρμογή. Για παράδειγμα, είναι ένα έργο τέχνης καλό, επειδή αρέσει
στον κόσμο ή τους αρέσει επειδή είναι καλό; Είναι ένα στιλ ντυσίματος μοντέρνο
επειδή φοριέται από πολλούς ή το φοράνε πολλοί επειδή είναι στη μόδα;
Σκέψου
αν μπορείς να βρεις άλλα παραδείγματα του «διλήμματος του Ευθύφρονα». Υπάρχουν
πράγματα τα οποία εγκρίνεις επειδή τα εγκρίνουν οι άλλοι;
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
▼
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
-
▼
Σεπτεμβρίου
(50)
- Ο ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΝΕΙ Η ΛΑΤΙΝΙΚΗ Γ...
- ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΩΝΙΝΑ
- ΕΞΕΡΡΑΓΗ ΠΥΡΑΥΛΟΣ ΣΤΟ ΑΚΡΩΤΗΡΙ ΚΑΝΑΒΕΡΑΛ - ΒΙΝΤΕΟ ...
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΟ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ
- ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΝΑ ΦΡΟΝΤΙΖΕΙ ΟΧΙ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ...
- ΠΛΑΤΩΝ – ΕΥΘΥΔΗΜΟΣ
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ «ΞΕΧΑΣΑΝ» ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΔΑΞΟΥΝ
- ΜΕΜΨΙΜΟΙΡΙΑΣ
- ΝΙΓΡΙΤΑ ΣΕΡΡΩΝ - ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝ...
- ΤΟ ΑΟΡΑΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΠΛΕΓΜΑ ΤΗΣ ΓΗΣ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟ...
- O Σεπτέμβρης της Πόλης (1955)
- ΠΡΩΤΑ ΚΑΝΕ ΤΟ ΑΥΓΟ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΚΑΚΑΡΙΣΕ
- Ο ΟΡΘΩΣ ΠΕΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟΣ ΑΝΔΡΑΣ (ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ - ΠΑΝΑΘΗΝΑ...
- Ο ΑΝΩΤΕΡΟΣ (ή ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΣ) ΕΑΥΤΟΣ ΜΑΣ
- ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ ΡΙΞΙΜΑΤΟΣ ΜΗΛΩΝ
- ...και επέτειναν το σκότος της αμάθειας.
- ΑΚΟΥΣΤΕ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΡΑ
- Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΓΑ...
- ΤΙ ΠΕΡΑΣΕ Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 2000 ΧΡΟΝΙΑ
- Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΕΡΑ ΕΞΕΤΑΣΗ
- Η τέχνη των λόγων & Η προσευχή του Σωκράτη
- ΦΑΡΣΑΛΑ: «Η ΘΕΤΙΣ ΒΑΠΤΙΖΕΙ ΤΟΝ ΑΧΙΛΛΕΑ» - ΑΠΟΚΑΛΥΠ...
- ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ, Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ, Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ,...
- Η ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
- «ΕΚΑΣ ΟΙ ΒΕΒΗΛΟΙ!»
- ΓΛΥΚΟ ΤΟΥ ΚΟΥΤΑΛΙΟΥ
- ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ
- ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ: Η ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ...
- ΟΙ ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ
- ΤΟ «ΔΙΛΗΜΜΑ ΤΟΥ ΕΥΘΥΦΡΟΝΑ»
- Πολυχρόνιο υπέρ σουλτάνου...
- ΔΙΕΣΩΣΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ;
- ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ - Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΗΦΑΙΣΤΕΙΟΥ ΚΑΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡ...
- H ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ
- ΚΡΑΤΑ ΤΟ ΛΟΓΟ ΣΟΥ ΑΦΟΥ ΤΟΝ ΔΩΣΕΙΣ
- ΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΚΝΩΣΟΥ - ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ
- ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΙΡΗΝΗΣ ΤΟΥ ΑΛΗ ΠΑΣΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ
- ΑΓΑΠΗ – ΦΙΛΙΑ
- ΚΑΛΗ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ
- «ΚΡΕΙΤΤΟΝ ΣΙΓΑΝ»
- «ΤΑ ΠΕΡΙΞ ΔΕΝ ΤΑ ΣΩΣΑΜΕ Μ’ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑΜΕ – Ο,...
- 30.000 ΑΘΑΝΑΤΟΙ ΤΟΥ ΔΙΟΣ, ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΩΝ ΘΝΗΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΑ - ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ – ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ - ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
- ΠΟΙΟΣ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙ ΤΟΝ ΑΡΡΩΣΤΟ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΤΟ...
- ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΡΩΤΙΚΗ ΜΑΝΙΑ ΠΟΥ ΑΠΟΦΕΡΕΙ...
- ΔΕΙΝΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΔΙΩΓΜΟΣ - ΤΙΝΕΣ ΔΕ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩ...
- ΜΙΑ ΑΙΩΝΟΒΙΑ ΕΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
- Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΜΠΑΝΤΑ - ΚΟΣΜΟΙ
- ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: «ΕΙΤΕ ΤΟ ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΙΤΕ ΟΧΙ, ...
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου