Τρίτη 4 Απριλίου 2023

ΑΡΤΕΜΙΔΩΡΟΣ ΔΑΛΔΙΑΝΟΣ (ή ΟΝΕΙΡΟΚΡΙΤΙΚΟΣ) 

Ο Αρτεμίδωρος ο Δαλδιανός (ή Ονειροκριτικός) ήταν γνωστός ερμηνευτής ονείρων, που έζησε το δεύτερο μισό του 2ου αιώνα στην Έφεσο. Αν και ο πατέρας του ονομαζόταν Φωκάς, ο Αρτεμίδωρος υιοθέτησε την προσωνυμία Δαλδιανός από την Δάλδη, μια πόλη στα σύνορα Μυσίας, Φρυγίας και Λυδίας, από την οποία καταγόταν η μητέρα του.

Το γνωστό, βυζαντινό εγκυκλοπαιδικό λεξικό, Σούδα γράφει για τον ίδιο: "Αρτεμίδωρος Δαλδιανός (πόλις δε έστι Λυδίας η Δάλδις), φιλόσοφος, έγραψεν Ονειροκριτικά [...] Οιωνοσκοπικά και Χειροσκοπικά." (Σούδα, α', 4025)

Αν και το έργο του δεν μπορεί να καταλάβει σημαντική θέση στην Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής λογοτεχνίας, καθώς ούτε θέτει, ούτε λύνει φιλολογικά προβλήματα, αναμφισβήτητα όμως έχει μεγάλη σημασία για την ιστορία του πολιτισμού. https://el.wikipedia.org/

Το βιβλίο ΟΝΕΙΡΟΚΡΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΔΩΡΟΥ 2ος αιώνας αποτελεί την βάση όλων των συγγραμμάτων με την ίδια θεματολογία, αλλά και λαών όπως: Ρωμαίων, ιδίως Αράβων, Βυζαντινών μέχρι και σήμερα. Η τεχνική που χρησιμοποιεί για την εξήγηση και ερμηνεία των ονείρων αναγάγει την ονειροκριτική παράδοση σε μία εξειδικευμένη εργασία που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από άλλες θεωρούμενες σημαντικές.

Ο ίδιος ο Αρτεμίδωρος, δεν κατηγορήθηκε ποτέ για τις ερμηνείες του, παρά μόνον ότι σε κάποιες ήταν ελλιπής κι έπρεπε να τις συμπληρώσει.
Τα όνειρα μαζί με την οιωνοσκοπία, είναι τεχνικές και μοναδικά εργαλεία στην πρόβλεψη μελλοντικών γεγονότων (Υπάρχουν πολλές τεχνικές και τρόποι). Η τέχνη της ονειροκριτικής ακολουθεί θεματικό σύστημα παρουσίασης και όχι αλφαβητικό όπως επικράτησε κατόπιν. Η ονειροκριτική στηνΑρχαιότητα συγγένευε με άλλες εμπειρικές επιστήμες, όπως η ιατρική, η φαρμακολογία, η αστρονομία, αστρολογία, αλχημεία κλπ που όλες βασίζονται στην παρατήρηση και την εμπειρία. Αλλά και όλων αυτών των επιστημών τα συγγράμματά τους είναι οργανωμένα θεματικώς.

Η σύγχρονη ψυχανάλυση βασίζεται αρκετά στον πυλώνα της τέχνης της ονειροκριτικής, ακόμα και τα παράξενα σχέδια που επιδεικνύουν στους ασθενείς είναι σαν μια απλοϊκή απεικόνιση ακατανόητου ονείρου! Ο Φρόυντ αναγάγει ως απαρχή της ψυχανάλυσης την σεξουαλική δραστηριότητα. Ο Αρτεμίδωρος την κατατάσσει σε υποδεέστερη θέση, ή την τοποθετεί με υπολανθάνουσα σημασία. Οι άραβες εντρύφησαν στην ονειροκριτική του Αρτεμίδωρου περισσότερο απ΄ όλους, ακολουθώντας πιστά την μεθοδολογία του που βασιζόταν: στην «πείρα», στην «ιστορία» (δηλ. την παράδοση που μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά), και την «εκ του ομοίου μετάβαση» (δηλ. τον εντοπισμό αναλογιών, ώστε να εξαχθούν ασφαλείς ερμηνείες των ονειρικών συμβόλων.

Ο Αρτεμίδωρος δεν ερμηνεύει τα όνειρα μόνον από το περιεχόμενό τους, αλλά τα συνδυάζει με την προσωπικότητα και τις συνθήκες ζωής των ανθρώπων.
Πολλές φορές βλέπουμε επαναλαμβανόμενα όνειρα. Αυτά δεν είναι τίποτα, παρά μια έντονη υπενθύμιση να δώσουμε προσοχή στο όνειρο και να ασχοληθούμε επισταμένως. Το όνειρο είναι μαντεία, η οποία είναι αληθινή, διότι προέρχεται από την ψυχή που είναι αληθινή και «εκφράζεται» με αλήθειες. Αν δεν επαληθευθεί ένα όνειρο, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λάθος το ίδιο, αλλά ότι η ερμηνεία που δόθηκε δεν ήταν σωστή.

Έχουμε επίσης κάποιες κατηγορίες ονείρων: 1. Τα προσωπικά (που αφορούν εμάς τους ίδιους), 2. Τα αλλότρια (αυτά που βλέπουμε για τους άλλους), 3. Τα κοινά (που αφορούν μια περιοχή με ιδιομορφίες), 4. Τα δημόσια (που αφορούν ευρύτερες περιοχές πχ κράτη) και 5. Τα κοσμικά (που αφορούν το σύμπαν).

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην τεχνική της εγκοιμήσεως που ήταν σε χρήση ιδίως στα Ασκληπιεία αποκλειστικά για θεραπεία ασθενών. Οι ασθενείς υποχρεούνταν μετά από ειδική δίαιτα να κοιμηθούν και να δουν σε όνειρο την ίαση με το κατάλληλο φάρμακο της ασθένειάς τους.
Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ένα δείγμα ονειρομαντείας όπως έφθασε σε μας. Όταν ο Αλέξανδρος πολιορκούσε την Τύρο και καθυστερούσε να την καταλάβει, ήταν πολύ στενοχωρημένος. Τότε είδε σε όνειρο έναν Σάτυρο να χορεύει πάνω στην ασπίδα του. Τυχαία βρέθηκε να είναι εκεί ο Αρίστανδρος ο ονειροκρίτης ο οποίος έδωσε και την απάντηση. Χώρισε την λέξη Σάτυρος σε δύο «σά Τύρος» δηλ. «η Τύρος είναι δική σου» . ο Αλέξανδρος αναθάρρησε, πείσμωσε και κατέλαβε την πόλη την επομένη.

Αργικέραυνος εποίησεν 14-7-2013

http://diogeneis.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου