ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΙΚΙΣΜΕΝΟΣ Ο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Στο σημείο αυτό (489e-490c) της Πολιτείας, ο Σωκράτης συζητά με τον Αδείμαντο, έναν από τους αδελφούς του Πλάτωνα.
Ας γυρίσουμε λοιπόν εκεί που εκάναμε λόγο για τα φυσικά προτερήματα, κι ας ξαναθυμηθούμε να πούμε και ν᾽ ακούσομε πώς λέγαμε ότι πρέπει να είναι προικισμένος από τη φύση ο πραγματικά [490a] τέλειος άνθρωπος.
Μπροστά
μπροστά απ᾽ όλα πήγαινε γι᾽ αυτόν, αν
το θυμάσαι, η αλήθεια, που παντού και
πάντα έπρεπε να την κυνηγά καταπόδι,
γιατί αλλιώς θα ήταν ένας μωρόσοφος και
ψευτοπερήφανος που δε θα είχε καμιά
σχέση με την αληθινή φιλοσοφία.
Ναι,
αυτό είναι που λέγαμε.
Σ᾽ αυτό όμως
ίσα ίσα επάνω, δεν υπάρχει σήμερα η πιο
μεγάλη και παράδοξη διαφορά με τη δική
μας αντίληψη;
Χωρίς αμφιβολία.
Δε
θα ήταν όμως με το μέτρο ικανοποιητική
η δική μας απολογία, αν λέγαμε πως ο
πραγματικός φίλος της σοφίας είναι
πλασμένος από τη φύση να βάζει όλα τα
δυνατά του για να φτάσει το καθαυτό ον
και δε [490b] σταματά στα πράματα που
τα παίρνει για πολλά η δοξασία, αλλά
τραβά πάντα ίσα στο σκοπό του, χωρίς
τίποτα να μπορεί να στομώσει το ζήλο
του ούτε να μαράνει τον έρωτά του, πριν
να ενωθεί με τη φύση τού κάθε καθαυτό
όντος μ᾽ κείνο το μέρος της ψυχής του
που, επειδή συγγενεύουν μαζί, τού
ταιριάζει αυτή η ένωση κι αφού το
πλησιάσει και σμίξει πραγματικά με το
πραγματικό το ον, και γεννήσει νου και
αλήθεια, τότε πια αποκτά την αληθινή
γνώση, τότε πια αρχίζει αληθινά να ζει
και να τρέφεται κι έτσι τελειώνουν γι᾽
αυτόν οι πόνοι της γέννας, όχι όμως
πριν;
Δε θα μπορούσαμε πραγματικώς
να τους απολογηθούμε καλύτερα.
Τί
λοιπόν; θα μπορεί ποτέ ένας τέτοιος ν᾽
αγαπά το ψέμα ή ολωσδιόλου το εναντίον
θα το μισεί;
[490c] Θα το μισεί.
Κι
αφού έτσι σύρει πρώτη το χορό η αλήθεια,
δεν μπορεί ποτέ, υποθέτω, να πούμε πως
θ᾽ ακολουθούν πίσω της σωρός οι
κακίες.
Πώς είναι δυνατό;
Μα
απεναντίας, άκακο και δίκαιο ήθος, που
θα τ᾽ ακολουθά και η σωφροσύνη.
Σωστά.
[521c] Θέλεις
λοιπόν τώρα να εξετάσομε πώς θα
δημιουργηθούν οι τέτοιοι και πώς θα
τους ανεβάσει κανείς στο φως, όπως λέγουν
για μερικούς που ανέβηκαν από τον Άδη
στους θεούς;
Πώς να μη θέλω;
Εννοείς
πως δεν πρόκειται τώρα εδώ για το γύρισμα
του οστράκου που παίζουν τα παιδιά, αλλά
για την περιαγωγή της ψυχής, για την
επιστροφή της δηλαδή από μια νυχτερινή
μέρα στην αληθινή του όντος, που θα την
πούμε πια εμείς αληθινή φιλοσοφία.
Απόδοσις: Ι. Γρυπάρης
https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=111&page=77
https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=111&page=92







4 σχόλια:
Ίσως κάπως εκτός θέματος αλλά με τρώει η απορία, κατά τη γνώμη σου φίλτατε, το φιδάκι πάνω στην περικεφαλαία τής Αθηνάς· στην κορυφή, τι συμβολίζει;
Να ’χει σχέση με το DNA άραγε;
Πῦρ
Το φίδι στα αγάλματα της Αθηνάς σημαίνει προστασία, σοφία, και κυρίως αυτόχθονη καταγωγή. Παράδειγμα ο Εριχθόνιος.
Η ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΙΧΘΟΝΙΟΥ
https://enneaetifotos.blogspot.com/2013/03/23-d-e.html
------------------------------
Ειδικά στο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς το σύμβολο του ΟΦΕΩΣ είναι κυρίαρχο. Αρχικά υπάρχει ένας περιελισσόμενος όφις που βρίσκεται πίσω από την ασπίδα της, όμως όσο ανερχόμαστε προς το κεφάλι της, διαπιστώνουμε ότι οι όφεις καλύπτουν ολόκληρη την περιοχή του στήθους της, σχηματίζοντας το περίφημο «ΓΟΡΓΟΝΕΙΟ» και εμφανίζονται επίσης και στην περικεφαλαία της μαζί με την συνοδεία ΓΡΥΠΩΝ.
Είναι προφανές ο ΦΕΙΔΙΑΣ, θέλησε μέσω όλων αυτών των μυστηριακών συμβόλων να προσδώσει σε αυτό το άγαλμα όλες τις κρυφές ιδιότητες τις οποίες αντιπροσώπευε η ΘΕΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ.
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ
https://enneaetifotos.blogspot.com/2014/11/blog-post_29.html
-----------------------------------------------
Επίσης οι όφεις και οι ίπποι που έχει η Αθηνά πάνω της είναι ανθρώπινα πάθη τα οποία μεταμορφώνει η Αθηνά σε ενάρετες καταστάσεις. Γενικά σε όλους τους αρχαίους ναούς υπάρχουν όφεις και ίπποι, προκειμένου ο εισερχόμενος να ενθυμείται την διττή κατάσταση του εαυτού του (ψυχή και σώμα με ανθρώπινα πάθη και κακίες) και τις αδυναμίες του, ώστε να παραμένει ταπεινός και να σκέφτεται διαρκώς τους κινδύνους που ελλοχεύουν στη ζωή του.
Ο διπλωμένος Όφις είναι η κυκλική δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη πορεία μέσω συλλογισμών και προσευχής που πρέπει να εκτελέσει η ανθρώπινη ψυχή.
Ο ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΟΥ ΑΓΑΛΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
https://enneaetifotos.blogspot.com/2015/04/blog-post_1.html
Καταρχάς ευχαριστώ θερμά για την απάντηση.
Όμως έχουμε και έναν ΗΡΑΚΛΗ που πνίγει τα δυο φίδια της ΗΡΑΣ μόλις στην κούνια, ―δαμάζει λοιπόν το ερπετοειδές μέρος του εγκεφάλου κατακτώντας από το λίκνο την αφοβία και έτσι εισέρχεται αυτοβοεί στο πεδίο του Μύστη;
Είναι η θεομαχία προϋπόθεση;
Πῡρ
Πολλές οι ερμηνείες και οι συμβολισμοί.
Τα δύο φίδια που πνίγει μικρός ο Ηρακλής, μπορεί το ένα να συμβολίζει την υπερηφάνεια, την έπαρση και το άλλο την αμφιβολία ή την δειλία.
Με την εξόντωση των δύο φιδιών, φανερώνεται η βούληση των θεών για το μέλλον του.
Είναι έτσι λοιπόν όπως τα λες περί αφοβίας.
Πάντως ο Ηρακλής έλαβε μέρος στην Γιγαντομαχία στο πλευρό των Ολυμπίων.
Υπήρξε χρησμός που έλεγε ότι θα νικούσαν οι θεοί τους γίγαντες μόνο αν πολεμούσε μαζί τους ένας θνητός και έτσι , η συμμετοχή του Ηρακλή στην Γιγαντομαχία ήταν απαραίτητη και καθοριστική.
Κι εγώ σ ευχαριστώ!!!
Δημοσίευση σχολίου