Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2013
ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ
Παρακάτω
σταχυολογούμε μερικές μόνο (γιατί είναι πολύ περισσότερες) από τις απόψεις των Αρχαίων
Ελλήνων φιλοσόφων πάνω στην σχετικότητα και την αδυναμία της ανθρώπινης γνώσης
για την προσέγγιση της αλήθειας των πραγμάτων.
Περιοριζόμαστε
στους Προσωκρατικούς που ο λόγος τους ήταν περισσότερο αποφθεγματικός.
Παρμενίδης ‘‘το γαρ αυτό νοείν εστίν τε και είναι’’ (διότι είναι το ίδιο να σκεπτόμαστε κάτι
και αυτό να υπάρχει)
Ηράκλειτος ‘‘ανθρώπους μένει αποθανόντας άσσα ουκ έλπονται ουδέ δοκέουσιν’’ (τους ανθρώπους μετά τον θάνατό τους,
τους περιμένουν όσα ούτε ελπίζουν ούτε φαντάζονται)
Ξενοφάνης ‘‘και το μεν ουν σαφές ούτις ανήρ ίδεν ουδέν τις έσται ειδώς αμφί
θεών τε και άσσα λέγω περί πάντων, ει γαρ και τα μάλιστα τύχοι τετελεσμένον
ειπών, αυτός όμως ούκ οίδε –δόκος δ’ επί πάσι τέτυκται’’ (και την αλήθεια για τους θεούς και για
όλα τα πράγματα για τα οποία μιλώ, ουδείς άνθρωπος γνωρίζει και ούτε θα
γνωρίσει. Και αν κάποιος τύχει να πει όλη την αλήθεια, ο ίδιος δεν γνωρίζει
–μονάχα πιθανή γνώση για όλα τα πράγματα υπάρχει)
Αναξαγόρας ‘‘πάντα χρήματα ην ομού, νους δε αυτά διέκρινε και διεκόσμησε’’ (όλα τα πράγματα ήταν μαζί, ο νους αυτά
τα διαχώρισε και τα έβαλε σε τάξη)
Δημόκρητος - ‘‘δηλοί μεν δη και ούτος ο λόγος, ότι ετεήι ουδέν ίσμεν περί
ουδενός, αλλ’ επιρυσμίη εκάστοισιν η δόξις’’ (για τίποτε δεν γνωρίζουμε την πραγματικότητα, αλλά για κάθε
άνθρωπο η γνώμη του είναι η εισροή -των αισθητηριακών εικόνων- του)
- ‘‘ότι ετεήι οίον έκαστον γιγνώσκει εν απόρωι
εστί’’ (ότι
δεν υπάρχουν τρόποι που να επιτρέπουν να αποκαλυφθεί η αληθινή ουσία κάθε
πράγματος)
- ‘‘ετεήι δε ουδέν ίδμεν –εν βυθώι γαρ η
αλήθεια’’
(τίποτε δεν γνωρίζουμε πραγματικά – διότι η αλήθεια βρίσκεται στον βυθό)
Και
τέλος, ο περίφημος διάλογος μεταξύ της νόησης και των αισθήσεων, που αποδίδεται
επίσης σε κάποιο από τα ολικά απολεσθέντα συγγράμματα του Δημοκρίτου:
‘‘Νόηση: Νόμωι γλυκύ, νόμωι πικρόν, νόμωι θερμόν, νόμωι ψυχρόν, νόμωι
χροιή, ετεήι δε άτομα και κενόν.
Αισθήσεις: Τάλαινα φρην, παρ’ ημέων λαβούσα τας πίστεις, ημέας καταβάλλεις;
–πτώμα τοι το κατάβλημα’’
(Νόηση:
Συμβατικά είναι το γλυκό, το πικρό, το ζεστό, το ψυχρό, συμβατικά είναι το
χρώμα, πραγματικά είναι τα άτομα και το κενό
Αισθήσεις: Καημένη νόηση, παίρνεις
τα στοιχεία σου από εμάς και περιμένεις να μας νικήσεις με αυτά; Η νίκη σου
είναι η ήττα σου!’’).
Δημήτρης
Αργασταράς, 2007
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
▼
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
-
▼
Σεπτεμβρίου
(50)
- ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1915-1917
- ΠΛΑΤΩΝΟΣ - ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ (διάλογος)
- Jean Michel Jarre - Oxygen II
- ΠΛΑΤΩΝΟΣ - ΓΟΡΓΙΑΣ (διάλογος)
- Η ΦΥΣΙΣ ΜΗΔΕΝ ΜΗΤΕ ΑΤΕΛΕΣ ΠΟΙΕΙ ΜΗΤΕ ΜΑΤΗΝ – ΑΡΙΣΤ...
- ΤΗΝ ΔΕ ΕΒΔΟΜΗ, ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΠΛΑΣΑΝ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ.
- David Icke: Οι δακτύλιοι του Κρόνου
- ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΔΟΓΜΑ
- Μια αγάπη για το καλοκαίρι - Καίτη Χωματά
- «ΤΗΣ ΤΑ ΕΔΩΣΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ!»
- ΠΕΡΗΦΑΝΙΑ, ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΟΣ. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΛΛΟΣ!!!
- ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΜΙΣΤΟΣ ΠΛΗΘΩΝ (περ. 1355 – Σπάρτη, 1452...
- ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ ΝΑΞΟΥ
- ΠΛΑΤΩΝ - ΝΟΜΟΙ "ΠΕΡΙ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ"
- Ο ΑΡΤΙΟΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ
- Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
- ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΙΟΥΜΟΡ
- Όμηρος Τηλεμάχου Οδυσσείδης
- Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ
- Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ - Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ Η...
- «Ώ ΔΑΙΜΟΝΙΟΙ, ΜΕΧΡΙ ΚΟΣΟΥ ΕΤΙ ΠΡΥΜΝΗΝ ΑΝΑΚΡΟΥΕΣΘΕ;»
- Η ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΣΑΛΑΜΙΝΑ, ΓΙΑ ΤΗ...
- Ο ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥ...
- Μερικές από τις καλύτερες παραλίες στην Ελλάδα! - ...
- ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ Ο ΕΛΛΗΝ
- Ω! τι κόσμος μπαμπά…
- θα βρεθούμε ξανά (;)
- ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΝΑ ...
- Μην βάζετε τον εαυτό σας στην λογική της μισαλλοδο...
- Η ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
- ΤΡΙΠΤΟΛΕΜΟΣ
- ΔΙΗΝΕΚΗΣ - ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ 300 ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ
- Δημήτρης Μητροπάνος - Πρώτο Φθινόπωρο
- Jean Michel Jarre - Oxygen II
- ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΡΑΘΩΝΟΜΑΧΟΥΣ - ΜΙΑ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑ...
- Εορτασμός Φθινοπωρινής Ισημερίας «2013» Τιμές Δήμη...
- Αυτός που δεν γνωρίζει..... πως ονομάζεται;;;;;
- Ακέσανδρος, Αλέξανδρος και Φιλίων - Τα ''Γράμματα ...
- ΔΕΝ ΕΠΑΡΚΩ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ - ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ – ΔΑΗΜΩΝ
- Η ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΕΞΩΓΗΙΝΟΥΣ ΒΛΑΠΤΕΙ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ
- ΜΟΥΣΙΚΗ - ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ
- Financial Times: Οι Σκοπιανοί δεν έχουν καμία σχέσ...
- ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΙΑ 2013 "ΔΙΑ-ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΥΜΝΟΣ"
- ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ
- ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ - ΝΑΟΣ ΟΛΥΜΠΙΟΥ ΔΙΟΣ
- «Το έργο του Ιουλιανού, “Μισοπώγων”, είναι τόσο θα...
- Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ
- ΑΝΑΨΕ Η ΦΛΟΓΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩ...
- ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΜΑΚΡΟΖΩΙΑΣ ΠΑΡΑΔΙΔΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΙΚΑ...
- Θεσσαλονίκη - Γιώργος Ζαμπέτας (Ορχηστρικό)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου