Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021

Η ΜΕΓΙΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Και ο Κέβης παρεμβαίνοντας, «Μα τον Δία», είπε, έκανες καλά Σωκράτη, πού μου το θύμισες. Γιατί σχετικά με τα ποιήματα πού συνέθεσες αποδίδοντας εμμέτρως τούς μύθους του Αισώπου και το προοίμιον εις τον Απόλλωνα με ρώτησαν μερικοί άλλοι, και μάλιστα προ ολίγου ο Εύηνος,1 με ποιο σκεπτικό τα συνέθεσες, αφ’ ότου ήλθες εδώ, ενώ προηγουμένως ποτέ μέχρι τώρα δεν είχες γράψει ποιήματα. Αν λοιπόν σε ενδιαφέρει να είμαι σε θέση να απαντώ στον Εύηνο, όταν θα με ξαναρωτήσει –γιατί το ξέρω καλά πώς θα με ρωτήσει– πες, τι πρέπει να αποκριθώ». 

~«Πες του Κέβη», είπε, «την αλήθεια, ότι δηλαδή δεν τα συνέθεσα θέλοντας να ανταγωνισθώ αυτόν και τα ποιήματά του – αφού ήξερα πώς δεν ήταν εύκολο– αλλά θέλοντας να ερμηνεύσω κάποια όνειρα,2 τι θέλουν να πουν, και θέλοντας να φανώ ευσεβής, σε περίπτωση που επανειλημμένα μου δίνουν εντολή να ασχοληθώ μ’ αυτού του είδους την μουσική3. 

Ήταν δηλαδή κάπως έτσι: Πολλές φορές μου εμφανιζόταν και στο παρελθόν το ίδιο όνειρο, κάθε φορά με διαφορετική μορφή, όμως με το ίδιο νόημα: Σωκράτη, έλεγε, να συνθέτης μουσική και να ασχολείσαι σοβαρά μ’ αυτήν. Και εγώ αυτό πού έκαμα προηγουμένως αυτό θεωρούσα ότι μου υποδεικνύει και με διατάζει, όπως αυτούς που είναι θεόπνευστοι, έτσι και σ’ εμένα αυτό το όνειρο δηλαδή ό,τι έκαμα, αυτό με παρακινούσε να κάμω, δηλαδή μουσική, διότι κατά την γνώμη μου η φιλοσοφία ήταν η μέγιστη μουσική, κι εγώ αυτήν ασκούσα.

ΠΛΑΤΩΝ – ΦΑΙΔΩΝ (Περί ψυχής) 60.d

1. Εύηνος: σοφιστής και ποιητής από την Πάρο. Δίδασκε με φθηνά δίδακτρα. Του αποδίδουν την εύρεση των υπαινιγμών γενικώς.

2. Όνειρα: Εθεωρούντο θεόπεμπτα και ότι περιέχουν μηνύματα για τούς θνητούς.

3. Μουσική: Οι Αρχαίοι Έλληνες έλεγαν μουσική ό,τι σχετικό με τις Μούσες. Και η Φιλοσοφία λοιπόν μπορούσε να θεωρηθεί μουσική, καθώς επίσης η λυρική ποίηση, τα γράμματα, η καλλιτεχνία και οι επιστήμες.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΙΝΑΙ «Η ΜΕΓΙΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΕΧΝΗ»

1 σχόλιο:

Σείριος είπε...

Οι Μούσες και γενικά η Μουσική oνομάσθηκαν έτσι απ’ το μώσθαι (έρευνα), από την αναζήτηση για την Φιλοσοφία και την Γνώση.

"...ὰς δὲ “Μούσας” τε καὶ ὅλως τὴν μουσικὴν ἀπὸ τοῦ μῶσθαι, ὡς ἔοικεν, καὶ τῆς ζητήσεώς τε καὶ φιλοσοφίας τὸ ὄνομα τοῦτο ἐπωνόμασεν.”
(Πλάτων, «Κρατύλος» 406 Α) 

Κάθε Aρχαίος (αλλά και αρκετοί σύγχρονοι) συγγραφείς, ποιητές, φιλόσοφοι, ιστορικοί, επιστήμονες, επικαλούνται τις πανέμορφες Μούσες, για να τους εμπνεύσουν και να μπορέσουν να φέρουν εις πέρας το δικό τους έργο.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου