Εδώ θα πούμε αλήθειες για αγάπη, φιλία, έρωτα, και συμπεριφορές. Μπαίνω αμέσως στο θέμα.
«Η σοφία ανήκει στα ωραιότερα πράγματα (μας λέει ο Πλάτων), ο Έρωτας είναι έρωτας προς το ωραίο, άρα κατ᾽ ανάγκην ο Έρωτας είναι φιλόσοφος. Και ως φιλόσοφος που είναι, βρίσκεται ανάμεσα στη σοφία και την αμάθεια» (Πλάτωνος - Συμπόσιον 204b).
Ο Έρωτας όμως μπορεί να είναι εγωιστικός και είναι, αλλά και δεν είναι από τη φύση του. Εξαρτάται από το πώς βιώνεται και πώς εκφράζεται.
Ο έρωτας γίνεται εγωιστικός όταν ο άλλος αντιμετωπίζεται ως «μέσο» για να καλύψει ανάγκες (ασφάλεια, επιβεβαίωση, φόβο μοναξιάς), και εκεί υπάρχει κτητικότητα, έλεγχος, ζήλια. Το «σε θέλω» σημαίνει περισσότερο «σε χρειάζομαι για μένα» παρά «σε αναγνωρίζω ως ξεχωριστό άνθρωπο». Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο έρωτας μοιάζει περισσότερο με εξάρτηση.
Ο έρωτας παύει να είναι εγωιστικός όταν εμπεριέχει ελευθερία και σεβασμό, νοιάζεται για το καλό του άλλου, ακόμα κι αν αυτό δεν εξυπηρετεί πάντα το δικό μας και συνδυάζεται με ενσυναίσθηση και αποδοχή. Τότε πλησιάζει περισσότερο την αγάπη, που είναι λιγότερο «θέλω» και περισσότερο «δίνω».
Ο έρωτας ξεκινά συχνά από τον εαυτό μας (την έλξη, την επιθυμία, τη χημεία), άρα έχει ένα φυσικό εγωκεντρικό στοιχείο. Στην ωρίμανσή του όμως φαίνεται αν μπορεί να ξεπεράσει αυτό το στάδιο.
Όταν λέμε τέτοια λόγια, συχνά ζητάμε επιβεβαίωση, μεταθέτουμε την ευθύνη της πληρότητάς μας στον άλλον, κάνουμε τον έρωτα καταφύγιο, όχι συνάντηση. Και πράγματι, αυτό ικανοποιεί το εγώ: «Χωρίς εσένα δεν υπάρχω» σημαίνει «κάνε με να υπάρχω».
Αν ο έρωτας στηρίζεται στην ανάγκη, τότε τη στιγμή που η ανάγκη δεν καλύπτεται, ο έρωτας πάει περίπατο. Δεν χάθηκε, απλώς ποτέ δεν ήταν αυτό που νομίζαμε.
Ο αληθινός έρωτας δεν λέει: «σε θέλω γιατί σε χρειάζομαι» ούτε «σε θέλω όσο με καλύπτεις». Ο αληθινός έρωτας προϋποθέτει δύο ολόκληρους ανθρώπους, όχι δύο μισούς που κρατιούνται ο ένας από τον άλλον.
Έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι σε αυτόν τον πλανήτη δύο ειδών αληθινές αγάπες υπάρχουν (και έκανα αυτήν την σκέψη, πολύ πριν ακουστεί η ίδια φράση σε κάποια ταινία, και πραγματικά, θέλω να κάνω λάθος...). Και εννοώ την αγάπη της μάνας προς το παιδί της και του σκύλου προς τον άνθρωπο του (αν και στο πρώτο υπάρχουν και εξαιρέσεις, αλλά εστιάζουμε στον κανόνα).
Η αγάπη του σκύλου προς τον άνθρωπο είναι σχεδόν αφοπλιστικά καθαρή. Δεν εξιδανικεύει, δεν ζητά να τον συμπληρώσεις, δεν σε χρειάζεται για να ορίσει τον εαυτό του. Είναι παρουσία. Πίστη. Συνύπαρξη χωρίς αφήγημα.
Οι ανθρώπινες σχέσεις, αντίθετα, είναι φορτωμένες με προσδοκίες, τραύματα, ρόλους, και την ανάγκη να «σημαίνουμε κάτι» για τον άλλον.
Ίσως όμως υπάρχει και μια τρίτη, πιο σιωπηλή κατηγορία αγάπης: η αγάπη του ανθρώπου που έχει συμφιλιωθεί με τον εαυτό του. Δεν είναι εντυπωσιακή, δεν υπόσχεται αιωνιότητες, δεν φωνάζει «χωρίς εσένα δεν υπάρχω». Απλώς λέει: «Είμαι εδώ, αν θέλεις. Και αν φύγεις, θα πονέσω, αλλά δεν θα χαθώ». Αυτή δεν είναι συχνή. Αλλά όταν υπάρχει, δεν μοιάζει με καμία άλλη.
Όταν ο άλλος σε χρειάζεται για να μην καταρρεύσει, τότε η επαφή γίνεται υποχρέωση, η χαρά γίνεται καθήκον κι εσύ καταλήγεις «στήριγμα» αντί για φίλος.
Υπάρχουν άνθρωποι που δεν αντέχουν την μοναξιά και επιδιώκουν οπωσδήποτε να έχουν σύντροφο. Και άλλοι που τους αρέσει ο ελεύθερος και μοναχικός τρόπος ζωής. Αυτό δεν αφορά μόνο τις σχέσεις αλλά τον τρόπο που σχετιζόμαστε με τον εαυτό μας. Σε γενικές γραμμές, οι δύο αυτοί «τύποι» διαφέρουν σε μερικούς βασικούς άξονες. Όχι γιατί ο ένας είναι σωστός και ο άλλος λάθος, αλλά γιατί έχουν διαφορετικές εσωτερικές ανάγκες.
Όσοι δεν αντέχουν τη μοναξιά συχνά τη βιώνουν ως κενό, εγκατάλειψη ή έλλειψη νοήματος. Η παρουσία ενός συντρόφου λειτουργεί καθησυχαστικά.
Κανείς άνθρωπος όμως δεν είναι απολύτως ο ένας ή ο άλλος τύπος. Οι περισσότεροι αλλάζουν με τα χρόνια, από τις εμπειρίες τα βιώματα, ή τις πληγές τους. Το πιο υγιές σημείο δεν είναι «να μην χρειάζεσαι κανέναν», αλλά να μπορείς να είσαι καλά και μόνος, ώστε να διαλέγεις τον άλλον, όχι να τον χρειάζεσαι για να υπάρξεις.
Οι άνθρωποι που δεν αντέχουν τη μοναξιά δεν το κάνουν όλοι για να «φορτώνουν» τα προβλήματά τους. Όμως έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να το κάνουν, ειδικά όταν συνυπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά. Όταν κάποιος δυσκολεύεται να μείνει μόνος με τις σκέψεις του φοβάται την εγκατάλειψη δεν έχει μάθει να ρυθμίζει τα συναισθήματά του μόνος του τότε συχνά χρησιμοποιεί τον σύντροφο ως συναισθηματικό ρυθμιστή, μεταφέρει άγχος, θυμό ή ανασφάλεια στον άλλον και ναι, πολλές φορές καταλήγει στο «εσύ φταις». Όχι από κακία, αλλά από αδυναμία να αντέξει την εσωτερική ένταση.
Γιατί εμφανίζεται το «εσύ φταις»; Το μοτίβο αυτό λειτουργεί σαν άμυνα. Αν φταίει ο άλλος, εγώ δεν χρειάζεται να δω τον εαυτό μου. Αν φταίει ο άλλος, δεν νιώθω τόσο ένοχος. Έτσι, ο σύντροφος γίνεται άθελά του αποδέκτης θυμού «δοχείο» προβλημάτων ή ακόμα και ο ρόλος του «κακού».
Υπάρχουν όμως άνθρωποι που θέλουν σχέση γιατί αγαπούν τη συντροφικότητα λειτουργούν καλύτερα στο «μαζί», μοιράζονται, χωρίς να κατηγορούν. Και υπάρχουν άλλοι που δεν αντέχουν να είναι μόνοι και μπαίνουν σε σχέσεις για να μην αντιμετωπίσουν τον εαυτό τους. Οι δεύτεροι είναι αυτοί που συχνότερα κατηγορούν.
Η σχέση όμως δεν είναι ούτε ψυχολόγος ούτε σάκος του μποξ ούτε σωσίβιο. Όταν κάποιος δεν αντέχει τη μοναξιά του, δύσκολα αντέχει και τον άλλον πραγματικά.
Πώς φαίνεται αυτό σε φιλικό επίπεδο; Σε απλές παρέες, αυτοί οι άνθρωποι συχνά χρειάζονται συνεχή παρουσία («πού είσαι; γιατί δεν βγήκαμε;») μιλούν κυρίως για τα δικά τους προβλήματα (λένε συχνά: “αυτό δεν είναι τίποτα, εγώ να δεις τι έπαθα...”) νιώθουν εύκολα παραμελημένοι παρεξηγούνται ή θυμώνουν αν δεν τους δώσεις χρόνο και βρίσκουν συχνά έναν «φταίχτη» για τη διάθεσή τους. Όχι επειδή είναι κακοί, αλλά επειδή δεν αντέχουν το κενό.
Άρα το θέμα είναι κατά πόσο υπάρχει εσωτερική καλλιέργεια. Αυτό είναι ο πυρήνας του θέματος. Η μοναξιά δεν είναι το πραγματικό κριτήριο. Το κριτήριο είναι η σχέση που έχει κανείς με τον εαυτό του. Τι σημαίνει ότι κάποιος «τα έχει βρει με τον εαυτό του». Όχι ότι δεν πονά δεν φοβάται δεν έχει ανάγκες. Αλλά ότι μπορεί να μείνει μόνος χωρίς να καταρρεύσει, αναγνωρίζει τα συναισθήματά του ως δικά του, δεν χρειάζεται κάποιον άλλον για να «τον κρατά όρθιο», μπορεί να πει «φταίω κι εγώ». Αυτό είναι εσωτερική καλλιέργεια.
Πώς αλλάζει αυτό τις σχέσεις; Όταν υπάρχει εσωτερική καλλιέργεια η σχέση είναι μοίρασμα, όχι αποσυμπίεση, η φιλία είναι χαρά, όχι σωσίβιο, η παρουσία του άλλου είναι δώρο, όχι ανάγκη. Όταν δεν υπάρχει εσωτερική καλλιέργεια, ο άλλος γίνεται καθρέφτης, στόχος ή δεκανίκι. Το «εσύ φταις» εμφανίζεται εύκολα και η μοναξιά τρομάζει γιατί έρχεται αντιμέτωπη με εσωτερικό χάος.
Χ.Γ. https://enneaetifotos.blogspot.com/
--------------------------------------
ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΚΑΙ ΟΥΡΑΝΙΑ
ΑΥΤΗ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ
TΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΟΝΤΑ ΣΥΝΔΕΟΥΝ Ο ΕΝΑΣ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ ΜΕ ΤΗ ΘΕΙΑ ΠΗΓΗ
ΕΡΩΣ: ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΣΤΟΛΙΣΜΑ - ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ ΤΟ ΘΕΑΜΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΤΟ ΚΑΥΧΗΜΑ







Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου