Κυριακή 25 Δεκεμβρίου 2016
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΕΛΙΚΑ;
Τι
είμαστε τελικά;
Είμαστε
μόνο σάρκα και οστά; Κι αν ναι, τότε τι είναι αυτό που ορίζει αυτό το σώμα, να
είναι ότι είναι και να πράττει όπως πράττει; Και αν υπάρχει κάτι πέρα απ' αυτό
που κατευθύνει όλα αυτά, τι είναι αυτό, αν όχι σώμα, και από πού προέρχεται;
Και αν πάλι είμαστε αυτό που είναι πέραν του σώματος, ποια είναι η ανάγκη του
να βρισκόμαστε σε σώμα;
Ο νους
είναι η αρχή (ο λόγος) ύπαρξης κάθε όντος. Ο Πλωτίνος προκειμένου να γίνει αυτό
κατανοητό, μας βάζει να φανταστούμε τον νου σαν το κέντρο ενός κύκλου, ένα
σημείο χωρίς μέρη, από το οποίο ξεκινούν και με το οποίο συνάπτονται όλες οι
ακτίνες (οντότητες-ψυχές) και κατευθύνονται προς την κυκλική περιφέρεια,
έλκοντας τη γένεσή τους και την ύπαρξή τους από αυτό το σημείο. Αφού είδαμε
μέσω του παραδείγματος πως ο νους είναι η αιτία ύπαρξης κάθε οντότητας-ψυχής,
ας παρατηρήσουμε επίσης ότι κάθε οντότητα-ψυχή έχει ένα σημείο επαφής με τον
νου, αυτό το σημείο αποτελεί γι' αυτήν την συνείδηση της ύπαρξής της, τον δικό
της νου.
Ας
περάσουμε τώρα στην απάντηση που δίνει ο Πλωτίνος όσον αφορά το ερώτημα αν οι
ψυχές-οντότητες συνεχίζουν να υπάρχουν ως οντότητες-ψυχές ακόμη και όταν πάψουν
να βρίσκονται μέσα σε σώμα. Λέει λοιπόν, ότι κανένα ον δεν καταστρέφεται διότι
οι «νόες» που αποτελούν την ύπαρξή τους δεν καταστρέφονται γιατί η φύση τους
είναι να υπάρχουν μέσα σε μια ενότητα, δεν είναι σωματικά διαιρεμένοι, αλλά ο
καθένας παραμένει χωριστά στην ετερότητα, έχοντας το ίδιο Είναι. Κατ' επέκτασιν
ούτε και οι ψυχές χάνονται διότι είναι οι λογικές εκφράσεις των νοών και
εξαρτώνται από τον «κάθε νου».
Ο
Πλωτίνος συνεχίζει να εξετάζει τις διαφορές και τις ομοιότητες που υπάρχουν
ανάμεσα στην συμπαντική ψυχή και στις ξεχωριστές ψυχές των όντων, κάνοντας
μνεία στον Τίμαιο του Πλάτωνος, στο σημείο εκείνο όπου περιγράφει την
δημιουργία της ψυχής, αναλύει την σκέψη του φιλοσόφου. Αναφέρει λοιπόν, σύμφωνα
με τα όσα λέγονται στον Τίμαιο, ότι ο δημιουργός αφού τελειώσει με τη
δημιουργία της ψυχής του παντός, φτιάχνει τις επιμέρους ψυχές, χρησιμοποιώντας
υλικό από τον ίδιο κρατήρα από τον οποίο προέρχεται και η ψυχή του παντός,
κάνοντας μ' αυτόν τον τρόπο ομοειδής προς αυτήν και τις άλλες ψυχές, δίνοντάς
τους τη διαφορά με τη χρήση δεύτερης και τρίτης τάξεως συστατικών.
Πολύ
σημαντική είναι επίσης η αναφορά που γίνεται από τον Πλωτίνο, στη μετενσάρκωση. Αφού αναλύει τη διαφορά των ψυχών μεταξύ
τους όσον αφορά τα δεύτερα και τα τρίτα (συστατικά), συνεχίζει λέγοντας πως οι ψυχές δεν διαφέρουν μόνο στα «σώματα»
και στον «χαρακτήρα» αλλά κυρίως στα έργα της διάνοιάς τους, καθώς και στις
επιλογές τους ως αποτέλεσμα των βίων που έζησαν προηγουμένως. Παρακάτω μας λέει και πάλι ότι σύμφωνα με
τον Πλάτωνα οι επιλογές
των ψυχών γίνονται σύμφωνα με τις προηγούμενες ζωές τους.
Ιωαννα
Μαρκουιζου, αρθρογράφος του περιοδικού Υπατία (απόσπασμα)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
▼
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
-
▼
Δεκεμβρίου
(43)
- ΤΙ ΗΤΑΝ Η ΑΡΓΩ;
- ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
- ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
- ΑΓΝΕ ΔΗΛΙΕ ΑΝΑΞ
- ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ «ΘΕΟΣ ΤΙΜΩΡΟΣ» ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΜΥΑΛ...
- ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΑΠ...
- ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΕΙΜΕΝΙΟΙ ΒΛΑΧΟΙ. ΜΕΡΟΣ 3ο. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΑΡΙ...
- Ο ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΟΡΦΕΥΣ, ΜΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΟΥΝ, ...
- Η «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ» ΓΙΑ ΤΗ ΡΩΜΑΙΙΚΗ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙ...
- ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ - Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΝΑ ΟΥ...
- ΚΛΙΜΑΚΑ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΑΝΑΒΑΣΗΣ
- Η ΘΕΑ ΔΗΜΗΤΡΑ Η ΤΗΣ ΘΝΗΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΕΛΕΣΙΟΥΡΓΟΣ
- ΝΕΟΣ ΚΟΛΟΣΣΟΣ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ – ΕΝΑΣ ΠΟΛΥ ΦΙΛΟΔΟΞΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
- ΕΚΕΙ ΓΥΡΩ, ΜΕΧΡΙ ΤΑ 45, ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΝΤΥΝΕΣΑΙ ΚΑΛΑ ΚΙ ...
- ΟΙ ΜΟΥΣΕΣ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΟΥΝ ΤΙΣ ΠΟΛΥΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΑΣ
- ΠΡΟΚΛΟΣ - ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔ...
- Ο ΕΜΨΥΧΟΣ ΗΛΙΟΣ
- Αγάπη - Καλησπέρα παντού...!!!
- Η ΑΝΥΠΕΡΒΛΗΤΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
- Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΠΟΤΕ...
- ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟ
- Στροφή...
- ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ
- ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΤΑ ΠΛΑΤΩΝΑ - Ο ΝΟΥΣ ΩΣ ΔΙ...
- ΜΝΗΜΕΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ - ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΜΑΣ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΜΑΣ ΧΡ...
- Η ΨΥΧΗ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΓΕΝΙΚΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΑΤ' ΕΞΟΧΗΝ ΘΕΪΚΗ ...
- Η ΣΧΕΣΗ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ
- ΠΕΡΙ ΕΙΣ ΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΚΑΘΟΔΟΥ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
- ΠΩΣ Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ
- Ο ΔΙΤΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΣΤΟ ΣΩΜΑ
- ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΕΛΙΚΑ;
- Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
- Ο ΔΙΑΦΑΝΗΣ ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΕΝΟΡΑΣΗΣ
- Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
- Κώστας Τουρνάς - Αστρόνειρα (1973)
- Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ - Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ...
- ΤΟ ΠΙΟ ΙΕΡΟ ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Η ΨΥΧΗ
- Τ' όνειρον (Αχ Κερύνεια Μάνα Μου) - Ευαγόρας Καραγ...
- ΑΡΧΙΣΤΕ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ ΤΙΣ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ Θ...
- Επιτέλους "άσπρη" μέρα...
- ΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ
- Η ΕΠΙΦΥΣΗ, «ΕΔΡΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ»
- Η ΑΡΜΟΝΙΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΤΡ...
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου