Θαλής ο Μιλήσιος
Αναξίμανδρος
Για
τον Αναξίμανδρο Ψυχή, ως πηγή Ζωής και
ύπαρξης των πάντων, είναι η έννοια της
δικαιοσύνης. Τα φυσικά στοιχεία (νερό,
γη, αέρας, φωτιά) διαμάχονται το ένα το
άλλο, προκείμενου κάποιο από αυτά να
επικρατήσει, φέροντας όμως καταστροφή
του κόσμου μεσώ της ισχύς του. Η δικαιοσύνη
λοιπόν, είναι μια έννοια που δύναται να
εξασφαλίσει την σχετική ισορροπία
μεταξύ των αντίμαχων στοιχείων. Εφόσον
η ισορροπία πλέον υπάρχει, το πρώτο για
τον Αναξίμανδρο "ουδέτερο, απεριόριστο,
ακαθόριστο" φυσικό στοιχείο, το
άπειρο, μετατρέπεται στα υπόλοιπα
τέσσερα στοιχεία και με τις κατάλληλες
επιδράσεις δίδει τελικώς το φαινόμενο
της ζωής.
Αναξιμένης
Ομού
με τον Θαλή και τον Αναξίμανδρο, ο Ίωνας
φιλόσοφος Αναξιμένης δεν ασχολείται
συστηματικά με την Ψυχή. Εντούτοις,
διαπιστώνει μέσα από την θεωρία του
γύρω από την αρχή του κόσμου , πως Ψυχή,
πνοή ζωής-πηγή ζωής του ανθρώπου και
της φύσης, είναι ο αέρας ως φυσικό
στοιχείο. Έτσι η Γη δημιουργείται από
τις συχνές μετατροπές του αέρα, σε νερό
και σε χώμα. Κατά συνέπεια όλα τα όντα
επάνω στην γη, οφείλουν την ύπαρξη τους
στον αέρα6. Αυτός λοιπόν είναι η Ψυχή
τους, η αιτία της Ύπαρξης και της ζωής
τους.
Η Προσωκρατική(κατά το χρονικά
λεγόμενο) "φιλοσοφική ψυχολογία",
όμως, δεν ολοκληρώνεται εδώ. Μετά την
Υλίκη θεώρηση της Μιλήτου, βαδίζουμε
σε μια διαφορετική αντίληψη σχετικά με
την πρώτη πηγή ζωής (Ψυχή) που σταδιακά
απομακρύνεται από τον Υλισμό.
Συγγραφέας εργασίας: Γιώργος Μαμώλης, Φ.Π.Ψ. Αθήνας – 9/11/2005
(Απόσπασμα) Ολόκληρο το άρθρο: www.filosofia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου