skip to main |
skip to sidebar
Ο Τροφώνιος ήταν ένας μυθολογικός ήρωας για τον οποίο πιστευόταν ότι έχτισε το μαντείο και το ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς. Ο μύθος λέει ότι όταν τελείωσε την κατασκευή, συμβουλεύτηκε ο ίδιος το μαντείο των Δελφών, και όταν ρωτήθηκε τι θα ήθελε ως ανταμοιβή για την υπηρεσία του στο Θεό, εκείνος απάντησε: «Θέλω αυτό που είναι καλύτερο για τον άνθρωπο». Το μαντείο απάντησε ότι την Τρίτη μέρα ή επιθυμία του θα πραγματοποιούνταν και θα είχε αυτό που ήταν καλύτερο για τον άνθρωπο. Και έπειτα από τρεις ημέρες, την αυγή, ο Τροφώνιος βρέθηκε νεκρός. Το καλύτερο, λοιπόν, για τον άνθρωπο είναι να πεθάνει ή αν δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι ο χρησμός ήταν πέραν του δέοντος κυνικός, το καλύτερο βρίσκεται στα πεδία πέρα από το θάνατο η στον Άδη… ένας άλλος θρύλος λέει ότι τον Τροφώνιο τον «τον κατάπιε η γη στην Λιβαδειά». Όπως και να ‘χει το μαντείο των Δελφών έπειτα πρόσταξε να εγκαθιδρυθεί ή λατρεία του Τροφώνιου στη Λιβαδειά και να χτιστεί εκεί ένα μαντείο αφιερωμένο σε αυτόν. Και ήταν ένα υπόγειο μαντείο (αντίστοιχο ίσως με τα νεκρομαντεία που ήταν διάσπαρτα σε όλο τον αρχαίο κόσμο). Ο Τροφώνιος ξεκίνησε να ιστορείται ως ήρωας(οι λεπτομέρειες της ιστορίας του δεν έφτασαν μέχρι εμάς), έπειτα να λατρεύεται ως ημίθεος και έπειτα ως θεός (πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι αντικατέστησε την λατρεία του Ερμή και κατά κάποιον τρόπο ταυτιζόταν με τον «υπόγειο Ερμή»).
Όμως, τι ακριβώς συνέβαινε στο μυστηριώδες Τροφώνιο Άνδρο; Ο Παυσανίας-που συμβουλεύτηκε και ο ίδιος το μαντείο- μας διηγείται τα πάντα γι αυτό, ή, τέλος πάντων, όσα δεν ήταν απαγορευμένα να συζητηθούν: «Στο μαντείο γίνονται τα εξής: όταν κάποιος αποφασίσει να κατεβεί στον Τροφώνιο, πρώτα ζει καθορισμένες ημέρες σε οίκημα, το οποίο είναι αφιερωμένο στον αγαθό Δαίμονα και στην αγαθή Τύχη. Όσο ζει εκεί, και κατά τα άλλα μένει καθαρός και απέχει από θερμά λουτρά, λούζεται στον ποταμό Έρκυνα. Κρέατα έχει άφθονα από τις θυσίες, γιατί όποιος κατεβαίνει θυσιάζει και στον ίδιο τον Τροφώνιο, στα παιδιά του, καθώς και στον Απόλλωνα, στον Κρόνο, στον επονομαζόμενο Βασιλιά Δία, στην Ηνίοχη Ήρα και στη Δήμητρα, που την ονομάζουν Ευρώπη και λένε πως ήταν η τροφός του Τροφωνίου. Σε κάθε θυσία παρευρίσκεται μάντης, που εξετάζει τα σπλάχνα του σφαγίου και προλέγει σ' εκείνον που πρόκειται να κατέβει, αν ο Τροφώνιος θα τον δεχθεί με ευμένεια και καλοσύνη... Τη νύχτα που πρόκειται να κατέβει κανείς, θυσιάζουν σε βόθρο επικαλούμενοι τον Αγαμήδη. Αν όλα τα σφάγια είναι ευνοϊκά και δείξουν όλα το ίδιο, τότε καθένας κατεβαίνει με καλές ελπίδες. Κάποιος, κατεβαίνει ως εξής:
Τον οδηγούν πρώτα τη νύχτα στον ποταμό Έρκυνα, τόν αλείφουν με λάδι και τον λούζουν δύο παιδιά των πολιτών, δεκατριών περίπου χρονών, που επονομάζονται Ερμές. Αυτά πλένουν όποιον θα κατέβει και τον βοηθούν σε ό,τι χρειάζεται. Κατόπιν οδηγείται τους ιερείς όχι αμέσως στο μαντείο, αλλά σε πηγές νερού που είναι πολύ κοντά η μία στην άλλη.
Εδώ αυτός πρέπει να πιει το λεγόμενο Νερό της Λήθης, για να λησμονήσει όλα όσα σκεφτόταν προηγουμένως, έπειτα να πιει και το άλλο Λερό της Μνημοσύνης για να θυμάται όσο θα δει όταν κατέβει. Βλέπει το άγαλμα, πού λένε ότι είναι έργο του Δαιδάλου, που οι ιερείς δεν το παρουσιάζουν παρά μόνο σ' όσους πρόκειται να πάνε στον Τροφώνιο. Αφού δει το άγαλμα αυτό και το λατρεύσει και προσευχηθεί, έρχεται προς το μαντείο φορώντας λινό χιτώνα, ζωσμένο με ταινίες και φορώντας ντόπια υποδήματα.
Το μαντείο είναι στο βουνό, πάνω από το άλσος. Περιβάλλεται από κυκλικό κρηπίδωμα από λευκό μάρμαρο, η περιφέρεια του είναι όσο ένα μικρό αλώνι και το ύψος του λιγότερο από δύο πήχεις. Πάνω στο κρηπίδωμα είναι στημένοι πάσσαλοι, χάλκινοι και αυτοί και οι ζώνες που τους συνδέουν, και διαμέσου αυτών υπάρχει πόρτα. Μέσα στον περίβολο υπάρχει άνοιγμα γης, όχι φυσικό, αλλά χτισμένο με μεγάλη τέχνη και αρμονία. Το οικοδόμημα αυτό έχει σχήμα φούρνου... Για να κατέβει κανείς στο βάθος δεν έχει χτιστή σκάλα, αλλά όταν κανείς έρχεται στον Τροφώνιο του φέρνουν μια σκάλα στενή κι ελαφριά. Στο βάθος υπάρχει τρύπα ανάμεσα στο δάπεδο και στο οικοδόμημα... "Αυτός λοιπόν που κατεβαίνει, ξαπλώνει ανάσκελα στο έδαφος κρατώντας γλυκά ζυμωμένα με μέλι (μελόπιτες) και βάζει πρώτα μέσα στην τρύπα τα πόδια του για να μπει μετά και ο ίδιος. Αν τα γόνατα του βρεθούν μέσα στην τρύπα, το υπόλοιπο σώμα τραβιέται αμέσως ακολουθώντας τα γόνατα, όπως ο μεγαλύτερος και γρηγορότερος ποταμός μπορεί να ρουφήξει τον άνθρωπο που τον άρπαξε με τη δίνη του. (!!)
Έπειτα, για όσους βρεθούν στο άδυτο, δεν υπάρχει ένας μόνο τρόπος για να μάθουν το μέλλον, αλλά άλλος βλέπει και άλλος ακούει. Όσοι κατεβαίνουν γυρίζουν πίσω από το ίδιο στόμιο, και βγάζοντας πρώτα τα πόδια, ξεβράζονται έξω. Συγγραφέας: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗΣ (Απόσπασμα) Πηγή. Συνέχεια στο Δεύτερο μέρος
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
▼
2010
(489)
-
▼
Οκτωβρίου
(61)
- ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ Ο ΤΥΑΝΕΥΣ #4
- ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ Ο ΤΥΑΝΕΥΣ #3
- ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ Ο ΤΥΑΝΕΥΣ #2
- ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ Ο ΤΥΑΝΕΥΣ #1
- ΟΛΥΜΠΙΟΙ, ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ ΤΥΑΝΕΥΣ ΚΑΙ ΟΥΡΑΝΙΑ ΓΝΩΣΗ
- Ο ΕΛΛΗΝ ΚΑΙ ΟΙ 10 ΕΝΤΟΛΕΣ
- ΑΜΑΡΤΑΝΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΟΥ;;;; (!!!)
- ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
- -ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟ; -ΑΠΟΛΥΤΩΣ!
- ΓΝΩΣΕΙΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- ΣΕΛΗΝΗ - ΕΝΑ ΠΑΝΑΡΧΑΙΟ ΔΙΑΣΤΗΜΟΠΛΟΙΟ;
- ΑΡΧΑΙΟ ΔΙΑΣΤΗΜΟΠΛΟΙΟ ΣΤΗ ΣΕΛΗΝΗ;
- ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΓΛΩΣΣΑ
- ΕΛΛΗΝΕΣ…
- ΟΙ ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΝΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥΣ...
- ΓΙΑΤΙ ΕΜΕΙΣ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΤΙΜΟΥΜΕ ΘΕΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ...
- ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΣ ΓΕΩΔΑΙΤΙΚΟΣ ΤΡΙΓΩΝΙΣΜΟΣ #2
- ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΣ ΓΕΩΔΑΙΤΙΚΟΣ ΤΡΙΓΩΝΙΣΜΟΣ #1
- ΟΙ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΚΑΙ Ο ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
- ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΟΝ VANGELIS MOSS ;;;
- ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΑΦΟΥΝ ΤΑ ΙΕΡΑ...
- «ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ» (ΠΕΡΙΚΛΗΣ) Η φράση α...
- ΟΙ «ΜΑΓΕΜΕΝΕΣ», ‘Η ΤΑ ΕΙΔΩΛΑ, ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ ΤΗΣ ΘΕ...
- ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΥΠΑΡΞΙΣ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΩ...
- ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΝΑΟΙ ΔΕΝ ΕΚΤΙΖΟΝΤΟ ΠΟΤΕ, ΠΑΝΩ ΣΕ ΤΑΦΟ...
- Η ΤΥΧΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕ...
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
- Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, με την γύρω...
- «Ιερά Εξέταση» για τα σχολικά βιβλία
- ΑΠΡΟΚΑΛΥΠΤΗ ΙΕΡΟΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ Β...
- ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
- ΠΟΙΟΣ ΣΑΣ ΕΔΩΣΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΕΣΤΕ ΤΟ...
- ΤΡΟΦΩΝΙΟΝ ΑΝΤΡΟΝ #4 (Επαφή με τον υπερβατικό χώρο...
- ΤΡΟΦΩΝΙΟΝ ΑΝΤΡΟΝ #3 (Επαφή με τον υπερβατικό χώρο...
- ΤΡΟΦΩΝΙΟΝ ΑΝΤΡΟΝ #2 (Επαφή με τον υπερβατικό χώρο...
- ΤΡΟΦΩΝΙΟΝ ΑΝΤΡΟΝ #1 (Επαφή με τον υπερβατικό χώρο...
- ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ή ΥΠΟΝΟΙΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ;
- ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
- ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΦΩΤΟΦΟΡΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ
- ΣΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΝΟ ΕΙ...
- ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ ΣΦΑΙΡΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΠΛΑΝΗΤΗ...
- Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- ΟΥΡΑΝΙΟΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ... ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΣΕΙΡΙΟΙ ϶ϵ
- ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ! #2
- ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ - Ο ρόλος του Πατριαρχείου στην τουρκοκρ...
- ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ! #1
- ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (Συνέχεια)
- ΥΠΑΤΙΑ
- ΠΟΣΟΣΤΑ ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΗΣ ΣΕ ΒΑΘΟΣ ΤΟΥ ΚΛΑΣΙΚΟΥ ...
- Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΑΡΑΟΥΚΑΝΩΝ ΤΗΣ ΧΙΛΗΣ (Λόνκ...
- ΤΗΣ ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ ΜΑΝΑΔΕΣ
- ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΝΕYΜΑ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ ΔΕΝ ΠΡΟΔΩΣ...
- ΝΥΝ ΥΠΕΡ ΠΑΝΤΩΝ Ο ΑΓΩΝ
- ΕΛΕΝΗ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ – Η ΗΡΩΙΔΑ ΜΑΝΑ ΤΟΥ ’40 ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥ...
- Ο ΧΡΥΣΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ Φ
- ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟ...
- Αδελφή, φίλη, ερωμένη, συμβία, σύντροφος, μα πάνω ...
- ΟΛΑ ΕΤΟΥΤΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΓΚΡΙΝΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΗ ΚΑΙ ΤΗ ΝΕ...
- ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΙΛΟΙ
- ΑΡΙΘΜΟΣΟΦΙΑ
- ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ '74
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου