Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

Ο ΓΕΡΟ ΧΙΜΕΥΤΟΣ ΚΑΙ Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΤΣΟΛΑΚΗ ΚΑΙ ΣΚΑΝΔΗΛΑ

 Μακεδονία, Ιούνιος 1821. Μετά την Μάχη Των Βασιλικών και την θυσία του καπετάν Χάψα, όσα γυναικόπαιδα και άμαχοι που είχαν διασωθεί στο Μοναστήρι της Αγίας Αναστασίας, βρισκόταν σε κατάσταση πανικού. Ο Γέρο Χιμευτός (προεστός της Κασσανδρείας) καθισμένος σταυροπόδι έξω από το Μοναστήρι έστριβε τσιγάρο, τα μάτια του κοίταζαν τον κάμπο και τις πλαγιές του βουνού που ήταν γεμάτα από τούρκους, μίλησε ξαφνικά απευθυνόμενος στον Τσολάκη και τον Σκανδήλα που ήταν κοντά του.
- Θα πάω τους είπε.
- Πού θα πας γέροντα; τον ρώτησαν.
- Θα πάω στον παλιό μου φίλο Αγκούς αγά να δηλώσω υποταγή και να τον παρακαλέσω να μεσιτεύσει στον Μπαϊράμ πασιά να δώσει αμνηστία.
- Θα έρθουμε μαζί σου. Του είπαν οι άλλοι δύο και ξεκίνησαν και οι τρείς (προφανώς για τα Βασιλικά με λευκή σημαία, αυτές είναι λεπτομέρειες που δεν αναφέρονται στα δημοσιεύματα για τη μάχη, κακώς βέβαια).
Ο τουρκαλβανός μόλις τους είδε χαμογέλασε με κακία, ακολούθησε ο εξής διάλογος:
- Χρόνια και ζαμάνια μπρέ
- Άλλαξαν οι καιροί αγά μου.
- Η ανταρσία;
- Ναι, η ανταρσία.
- Και γιατί ήρθες εδώ τι θέλεις να ζητήσεις;
- Ήρθα να δηλώσω υποταγή.
- Εσύ; Το θεριό της Χαλκιδικής;
- Είμαι γέρος και ανήμπορος, Αγκούς, δεν ήρθα όμως να ζητήσω τίποτα για τον εαυτό μου. Ήρθα για τα γυναικόπαιδα που είναι στο μοναστήρι. Θέλουμε την ειρήνη και θέλουμε ήσυχη ζωή...
- Κάτω από την προστασία του πολυχρονεμένου μας σουλτάνου μπρέ;
- Ναι, κάτω από την προστασία του.
- Συνέχισε μπρέ.
- Να μεσιτεύσεις, Αγκούς, στον Μπαϊράμ για αμνηστία. Είσαι φίλος μου γι' αυτό ήρθα σε εσένα.
- Είμαι σκύλος μπρέ και όχι φίλος σου. 
Γύρισε τότε ο Αγκούς αγά προς τους άνδρες του και έδωσε διαταγή:
- Πάρτε τους δυο και χαλάστε τους.
Ο Τσολάκης και ο Σκανδήλας σκοτώθηκαν μπροστά στα μάτια του γέροντα.
- Άπιστο ζαγάρι καλύτερα να σφάξεις κι εμένα, φώναξε ο Γέρο Χιμευτός
- Όχι, όχι, απάντησε ο Αγκούς, Εσύ θα μείνεις ζωντανός, γιατί είσαι φίλος μου και γιατί έτσι προστάζει το δικό μου το αρβανίτικο δίκαιο. (Ουσιαστικά του έδωσε μια νύχτα διορία να περιμαζέψει τα γυναικόπαιδα και να φύγουν από το μοναστήρι).
Ο Γέρο Χιμευτός ανηφόρισε προς το μοναστήρι της Αγίας Αναστασίας, μάζεψε τους άμαχους και τα γυναικόπαιδα και μέσα στη νύχτα τους οδήγησε προς τη Γαλάτιστα, το Βάβδο, τον Πολύγυρο και τον Άγιο Νικόλαο. Άλλοι από αυτούς πήγαν στην Κασσάνδρα και ορισμένοι γέροντες προς το Όρος. http://poluguros.byethost11.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου