Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015

ΜΗΝ ΚΟΙΝΟΠΟΙΕΙΣ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΣΕ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΤΟΥΣ

«μην κοινοποιείς τα αγαθά της σοφίας σε εκείνους, που ούτε στο όνειρό τους δεν έχουν καθαρίσει τις ψυχές τους. Διότι δεν είναι δίκαιο να προσφέρεις σε όποιους κατά τύχη συναντάς, αυτά που με τόσους αγώνες και σπουδή αποκτήθηκαν, ούτε τα Μυστήρια των Ελευσίνιων Θεών, να τα αποκαλύπτεις σε βέβηλους. Σε ίση μοίρα είναι άδικοι και ασεβείς εκείνοι, που έπραξαν αυτά.»
— Βλ. Ιάμβλιχος, «Περί Πυθαγορικού βίου, 17.75.10 – 17.76.1». —
«τα όντως επιστημονικά και βαθυστόχαστα συγγράμματα πρέπει να κοινοποιούνται με μεγάλη προφύλαξη, υπολογισμό και κρίση, προκειμένου να μην παραδώσουμε άθελά μας τα απόρρητα διανοήματα των θεοπρεπών ψυχών σε άξεστες ακοές και έκλυτα ήθη.
[…..]
Ούτε όλα όσα έχουμε στη διάνοια μας, δοκιμάζουμε να τα εκφράσουμε με τον λόγο. Γιατί πολλά τα κρατάμε απόρρητα, θέλοντας να τα φυλάξουμε μέσα στα τείχη της ψυχής μας. Ούτε όσα εκφέρουμε με τον λόγο, τα καταγράφουμε και σε συγγράμματα, αλλά θέλουμε να διασωθούνε από τη μνήμη χωρίς να τα γράψουμε, και να φυλάσσονται στις φαντασίες ή στις σκέψεις των φίλων μας και όχι στα άψυχα αντικείμενα. Ούτε όσα γράφουμε τα δείχνουμε άκριτα σε όλους αλλά σε όσους αξίζουν να έρθουν σε επαφή με αυτά, φροντίζοντας να γίνεται με κρίση η μετάδοση στους άλλους αυτών που αποτελούν κάτι σαν προσωπικό μας θησαυρό.
Αν, όμως, αυτά θέλεις να τα αναγάγεις στα θεία να θεωρείσεις τι ανάλογο υπάρχει εκεί, συνέκρινε την κλοπή του συγγράματος του Ζήνωνα και την θεία κλοπή που έχει αναφέρει ο Πλάτων στον “Πρωταγόρα”, και δες πως μέσα στους Θεούς γίνεται η μετάδοση των αγαθών χωρίς υπολογισμό και μελέτη από τις ανώτερες τάξεις προς τις κατώτερες, της αθανασίας προς το θνητό, της λογικής στην αλογία (γιατί είναι κλοπή η κρυφή οικειοποίηση του ξένου αγαθού), και πως και οι Θεοί έχουν αποκαλέσει την αόρατη και απόκρυφη συμμετοχή των κατώτερων στα θεϊκότερα αγαθά θεϊκή κλοπή η οποία φέρνει στο φως όσα είναι κρυμμένα μέσα στους θεούς.»
—Βλ. Πρόκλος «Εις τον Πλάτωνος Παρμενίδη, βιβλίο Α’, 718.6 – 718.11 και 718.14 – 718.39». —

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου